Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:31:32
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:31:05
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 12:30:05
Albert's fantasie in schaal 0e door BartvD
Vandaag om 12:29:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 11:55:05
Dat overkomt mij niet. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:45:40
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door Vonkentrekker
Vandaag om 11:38:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:23:08
Opstelbaan door Benelux795
Vandaag om 11:23:06
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:49
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Eric v C
Vandaag om 11:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:01
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 10:58:35
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 10:50:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:47:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:41:32
RTM in 0m door BartvD
Vandaag om 10:26:53
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door bask185
Vandaag om 10:20:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:44:52
Dönsdorfer Bauberichte door spoorzeven
Vandaag om 09:41:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:38:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:16:51
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:04:54
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door BartvD
Vandaag om 08:49:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:25:05
Ronald doet de Fork Challenge! door tothebeach
Vandaag om 07:58:49
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door henk
Vandaag om 06:02:04
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
27 August 2025, 22:41:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
27 August 2025, 22:04:43
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
27 August 2025, 21:40:16
  

Auteur Topic: RhB: Disentis  (gelezen 3793 keer)

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1155
RhB: Disentis
« Gepost op: 10 December 2017, 14:52:07 »
Hallo allemaal

Voor de Rhätische Bahn liefhebbers een bekend station....Disentis. De plek waar FO en RhB elkaar treffen en de trein verder rijden. Van een collega kon ik zijn in ruwbouw klaargemaakte baan van 4,5 meter bij 70 cm overnemen. Hij had er geen tijd meer voor, en dat kwam mooi uit...ik had ook geen tijd, zin en goede kennis van houtbewerking om iets zelf iets te bouwen, ben helaas geen familie van Ed en Willem Bever...Alles opgebouwd bij mij thuis, schaduwstation gemaakt (in ontwikkeling) en wissels, sporen en draaischijf gedigitaliseerd en aangesloten. Rails met ballast voorzien, basiskleuren geven, niet tevreden zijn, opnieuw beginnen etc. Het normale gebeuren dus als je een baan bouwt...Sinds afgelopen week kan er eindelijk gereden worden. In de tijd dat ik mijn amerikaanse baan had afgebroken had ik aardig tijd om de gekochte modellen van Bemo te weatheren en alle delen te monteren. Ook al die kleine delen natuurlijk met de juiste verf aangepast. Hier is net de Glacier Express uit Brig binnengekomen. De FO lok is afgekoppelt en voor de rit naar Brig zit er een Ge 4/4 I voor met een voorspanlok uit dezelfde serie.



Voor de remise met draaischijf een Ge 4/4 II die wacht op de volgende rit naar Brig.



Alle Loks zijn met Esu dekoders uitgerust. Ik heb al enige loks met sound uitgerust, maar geloof dat ik dat maar laat, omdat het geluid niet echt correspondeert met wat de lok op dat moment doet. Buiten storm met windkracht 9, en binnen weer lekker verder met klussen 👍

Groeten uit Zwitserland

Bas


Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: RhB: Disentis
« Reactie #1 Gepost op: 10 December 2017, 15:32:35 »
 (y)
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26165
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: RhB: Disentis
« Reactie #2 Gepost op: 10 December 2017, 19:50:05 »
Mooi project met mooie locs!!

mvg
Wim
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Erjen89

  • Machinist Bij NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 134
  • Zwitserland grootspoor, modelspoor.
Re: RhB: Disentis
« Reactie #3 Gepost op: 10 December 2017, 20:21:51 »
Heel mooi (y) (y)
Machinist het mooiste vak wat er is.

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
    • HTM Modeltrambaan
Re: RhB: Disentis
« Reactie #4 Gepost op: 10 December 2017, 20:49:05 »
Mooie station keuze Bas,

De lokwissel tussen RhB en FO (met tandrad) is zeker heel interessant als bouwproject. Ga je tijdperk gebonden rijden?
Ben benieuwd naar meer plaatjes van de bouw en van de gebouwen!
En nu de bovenleiding?

met groet, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

RhB-Mikey

  • Lokifahrer Mikey
  • Online Online
  • Berichten: 715
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
Re: RhB: Disentis
« Reactie #5 Gepost op: 10 December 2017, 20:57:12 »
Ziet er goet uit  (y)

Ik ben ook benieuwd naar meer plaatjes
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: RhB: Disentis
« Reactie #6 Gepost op: 10 December 2017, 22:18:06 »
Mooi station (y)

Ooit zelf nog geweest, in 1993 toen ik bij de Furka Bergstrecke gewerkt had,
op vrije dag trein vanuit Realp genomen, tot Disentis en na wandeling daar weer terug,
was erg mooi om te zien.

Mvg,

Tis
********

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1155
Re: RhB: Disentis
« Reactie #7 Gepost op: 11 December 2017, 07:57:03 »
Tnx allen :-)

@ Jan: Nee, ik geloof niet dat ik aan de bovenleiding ga beginnen. Wel komen de masten etc. van Sommerfeldt, maar de draden zelf niet. Mijn ervaring met bovenleiding en veel rangeren zijn niet echt overtuigend ;-)

ALs de boel wat verder af is, zal ik meer foto's plaatsen. Gebouwen etc. zijn van Pirovino

Groeten

Bas

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 170
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: RhB: Disentis
« Reactie #8 Gepost op: 22 December 2017, 09:55:08 »
Super leuk Bas, ik zie je draadje nu pas... maar ga je zeker volgen!
Veel bouwplezier,
Wouter

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1155
Re: RhB: Disentis
« Reactie #9 Gepost op: 22 December 2017, 13:24:46 »
Tnx Wouter  (y)

@ Jan: Tandrad heb ik verschillende tests mee gemaakt, de 2 motorige HGe 4/4 heeft daar eigenlijk geen problemen mee, en de 5 polige uitvoering is er niet blij mee. Alle loks bouw ik om op 5 polige motoren, dus heb ik besloten geen stijgingen met tandrad te maken. Temeer omdat je ook weer problemen kreeg met de koppelingen etc. Nu ik dus eindelijk rond kan rijden, ben ik met de kwaliteit van de bemoloks aardig tevreden. Voor de "in dienst stelling" moet je gewoon nog eens de lok helemaal uit elkaar halen, goed smeren en kijken of alles zonder problemen draaien en bewegen kan. Dan laten inrijden en hij rijdt tevreden zijn rondjes. Ook hier maak ik weer gebruik van de ATF truuk, die ook op HOm perfekt werkt..

Groeten

Bas

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1567
Re: RhB: Disentis
« Reactie #10 Gepost op: 22 December 2017, 14:49:53 »
Bas, ik heb destijds mijn Ferro Suisse loc van 2 klokankermotoren voorzien; de extra wielen met tandrad voor het tweede draaistel werden door Ferro Suisse nageleverd. Het inlopen in de de tandstaaf en een 12% helling levert geen problemen op. Wel moet bij de dalrit de snelheid (overeenkomstig het grootbedrijf) beperkt gehouden worden evenals het aantal rijtuigen wat meegevoerd wordt.

Rob