Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 14:25:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
mass am see
Vandaag
om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
Vandaag
om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
Jelmer
Vandaag
om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
Vandaag
om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
MacArthur
Vandaag
om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei?
door
Paul552
Vandaag
om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 12:28:41
Al mijn goede ideeën...
door
Karst Drenth
Vandaag
om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:39:38
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:27:15
Bauarbeiten im gange
door
Dave.......
Vandaag
om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO
door
Duikeend
Vandaag
om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk)
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024
door
bernhard67
Vandaag
om 08:42:53
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
WimM
Vandaag
om 00:42:50
Raadplaatje
door
Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet
door
Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0
door
Link
27 maart 2024, 22:17:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
IJken van een Thalys; met of zonder rijtuigen?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: IJken van een Thalys; met of zonder rijtuigen? (gelezen 1373 keer)
Dirk
Offline
Berichten: 836
IJken van een Thalys; met of zonder rijtuigen?
«
Gepost op:
06 december 2017, 11:50:22 »
Goede sinterklaas allen
Ik ga op de nieuwe baan met een Thalys rijden bestaande uit 7 onderdelen, 1x motor rijtuig, 1x stuurstand en 5 tussenbakken. Nu wil ik die ijken in koploper en vroeg me af of ik de volledige stam moet ijken of alleen de motorwagen?
Dirk
«
Laatst bewerkt op: 06 december 2017, 18:40:35 door Bert van Gelder. Reden: Titel
»
Gelogd
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.
teunistreinen
Offline
Berichten: 132
Re: ijken van een thalys
«
Reactie #1 Gepost op:
06 december 2017, 11:53:48 »
Beste
Het lijkt mij de volledige stam. Alleen de lok is iets anders dan de gehele trein.
teunis
Gelogd
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.
Erik_omBC
Lid van het Collectief
Offline
Berichten: 696
How to regognize trees from quite a long way away
Re: ijken van een thalys
«
Reactie #2 Gepost op:
06 december 2017, 12:04:33 »
Moet dit op basis van de Metrologiewet?
Gelogd
That escalated quickly
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61181.0.html
Remunj
Offline
Berichten: 7805
Re: ijken van een thalys
«
Reactie #3 Gepost op:
06 december 2017, 12:51:16 »
Moeten is misschien een groot woord, maar raadzaam is het wel.
De snelheid wordt mede bepaald door de weerstand van de rest van de trein.
Die zal de ijking zeker beïnvloeden.
Gelogd
Gr.
Eric
Dirk
Offline
Berichten: 836
Re: ijken van een thalys
«
Reactie #4 Gepost op:
06 december 2017, 14:01:45 »
Ik heb het geprobeerd met de volledige sleep, probleem was echter dat de sleep te lang is voor gebruik te maken van de programmeer sectie, dus nu maar alleen de motorpost gedaan. OK, de sleep zal wel invloed hebben, maar als die er altijd achter hangt dan zal het automatisch leren remmen de verschillen wel opvangen denk ik. En dan reguleert de zaak zich wel. De max snelheid is toch niet zo belangrijk denk ik.
mvg
Dirk
Gelogd
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.
Ben
Offline
Berichten: 5761
Re: ijken van een thalys
«
Reactie #5 Gepost op:
06 december 2017, 14:49:01 »
Dirk,
Gebruikelijk is alleen de motorwagen te ijken, alsof het een locomotief is. Die ijk je immers ook zonder kolensleep van 20 karren.
De invloed van de rijtuigen en stuurstand is niet zo groot, mede ook door de werking van de lastregeling van moderne decoders.
Gr, Ben.
Gelogd
Olivier77
Offline
Berichten: 291
Re: IJken van een Thalys; met of zonder rijtuigen?
«
Reactie #6 Gepost op:
06 december 2017, 20:27:23 »
Beste Dirk en Ben,
Hier hoe je een volledig treinstel kunt ijken in Koploper.
Een kort deel van het treinstel in het midden van de ijkspoor zetten en de richting laten bepalen door Koploper.
De lok of kort stuk treinstel gaat een kant op en stopt.
Koploper ijken vraagt dan hoeveel en tot welke snelheid je wilt ijken.
De rest van de trein/treinstel eraan koppelen en dan beginnen met het ijken.
Heel het stel gaat nu volledig over het ijkspoor, en volledig terug.
Mvg
Olivier 77
Gelogd
Digitale 3-rail, K-rails,
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: IJken van een Thalys; met of zonder rijtuigen?
«
Reactie #7 Gepost op:
06 december 2017, 20:48:34 »
@Olivier77, punt is, dan moeten wel alle 7 bakken passen...
Ben het er mee eens dat met de lastregeling het niet zo veel uit maakt of je met of zonder stam de boel ijkt.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Dirk
Offline
Berichten: 836
Re: IJken van een Thalys; met of zonder rijtuigen?
«
Reactie #8 Gepost op:
06 december 2017, 21:38:14 »
@Olivier77
Hoe ik moet ijken had ik wel door, maar het stuurstand heeft ook verlichting, dus zeker moet de hele sleep in dat blok padden, De hele trein is ongeveer 2 meter, ik heb wel een heel stuk voorzien maar zoveel nu ook weer niet.
Dirk
Gelogd
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.
Ben
Offline
Berichten: 5761
Re: IJken van een Thalys; met of zonder rijtuigen?
«
Reactie #9 Gepost op:
07 december 2017, 07:34:23 »
Dirk,
Als je de zevendelige trein gaat ijken zul je er voor moeten zorgen dat de gehele trein gedetecteerd wordt (i.c. stroom af neemt op alle bakken). Immers: de trein zal stoppen als de terugmelder vrij komt met als gevolg dat een deel van de trein nog tussen de twee terugmelders staat. Gevolg zal zijn foute metingen.
Gr, Ben.
Gelogd
Olivier77
Offline
Berichten: 291
Re: IJken van een Thalys; met of zonder rijtuigen?
«
Reactie #10 Gepost op:
07 december 2017, 22:00:26 »
Beste Timo en Dirk,
Nog eens uitleggen want jullie hebben het blijkbaar niet begrepen,
Je hebt gewoon een lok of treinstel nodig die in jullie ijkruimte past.
Je kunt ook gewoon een lok even de code van het treinstel (welke te lang is) geven.
Het ijken laten starten, lok of treinstel gaat een kant op en wacht op opdracht: ijken starten
tot ... km per uur.
In de plaats van de lok zet je nu je (te) lange treinstel op het spoor (rechts of links van het ijkspoor).
Gewoon in Koploper ijken laten starten tot .. en heel het treinstel gaat over de ijksporen
Wel opletten om geen kortsluiting te maken want anders begin je terug van opnieuw.
Mvg
Olivier 77
Gelogd
Digitale 3-rail, K-rails,
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: IJken van een Thalys; met of zonder rijtuigen?
«
Reactie #11 Gepost op:
08 december 2017, 09:04:23 »
@Olivier77, dan naar deze uitleg nog steeds niet
Wat moet je met een andere loc? En al helemaal, een andere code geven?
Bedoel je ander adres? En je ontkomt er toch niet aan dat je hele stel moet passen en kunnen rijden?
Toegegeven, als je het ijken op je baan doet waar je er ook mee wilt gaan rijden is de kans aardig groot dat hij wel ergens past. Maar voor ijken moet dat stuk spoor eigenlijk recht zijn. Is dat niet het geval had je net zo goed zonder rijtuigen kunnen testen want dat is even van invloed.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
IJken van een Thalys; met of zonder rijtuigen?