Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 13:22:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:06
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:41:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
  

Auteur Topic: Holland rail DE2, motor vervanging.  (gelezen 7284 keer)

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Holland rail DE2, motor vervanging.
« Gepost op: 11 December 2007, 21:34:09 »
Hallo,

Ik heb een prachtige blauwe engel liggen, het zal niet kunnen tippen aan de ooit te verschijnen Artitec, maar ik ben er tevreden mee.

Alleen de rij eigenschappen, nou nou.
Nu heb ik een GM & S tandwiel setje liggen, maar er is me al door velen aangeraden om dat maar niet te doen, met diverse redenen.

Nu wil ik toch de aandrijving vervangen om goede rij-eigenschappen te krijgen.
Heeft iemand ervaring, of ideeen?

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Holland rail DE2, motor vervanging.
« Reactie #1 Gepost op: 11 December 2007, 21:42:53 »
Koop artitec DE2 en sloop de aandrijving eruit. Plak die onder de Holland Rail DE2...

Wat is er mis met dat tandwielsetje? Is die niet goed, of is het te moeilijk?

Als je nog meer spullen moet gaan kopen om het goed rijdend te krijgen, kun je beter deze nu nog dumpen en op de artitec variant inschrijven...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Holland rail DE2, motor vervanging.
« Reactie #2 Gepost op: 11 December 2007, 21:46:20 »
Nou ik denk dat je veel oplossingen kunt bedenken die goedkoper zijn dan de artitec de 2 kopen.
Voor grootspoorfoto's zie site

Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: Holland rail DE2, motor vervanging.
« Reactie #3 Gepost op: 11 December 2007, 21:48:14 »
Marcel,

Er zijn twee mij bekende manieren, allebei overigens te verkrijgen bij GM&S:

- tandwielkastje (door jou zelf al genoemd). Nadelen: geen beginnersklus, DEII motor (niet bijster) blijft gehandhaafd, lawaaiig. Voordeel: prijs
- BB motordraaistel. Voordeel: door iedereen in te bouwen, loopt goed. Nadelen: soms ook lawaaiig en duur.

De derde mogelijkheid is het te laten zoals het is. Uiteindelijk zal het riempje breken. Dan vervang je het door een zelfgemaakt snaartje. Onder andere te verkrijgen bij Fohrmann:
http://81.169.175.242/fohrmann/de/artikeldetail.php?type=4&kid=17&uid=8883

Voordelen: het kost geen drol.
Nadelen: Je hebt nog steeds de originele aandrijving.


Hans


marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: Holland rail DE2, motor vervanging.
« Reactie #4 Gepost op: 11 December 2007, 22:13:49 »
Hallo,

Ik zit eigenlijk met de gedachte omde gehele motor unit eruit te halen.
En dan een compleet nieuw draaistel met motor te plaatsen.
Ik schat dat zoiets tussen de 100 en 120 euro zal kosten, aangezien het treinstel mij niets gekost heeft, vallen die kosten mee.

Dit omdat ik de huidige assen niet fijn vind lopen, het rijtuig slingert en danst over het spoor.
Het lawaai zal toenemen als ik het tandwiel kastje ga plaatsen.
En ik moet met de niet al te beste motor, en als ik het tandwiel kastje erin zou bouwen er tijd in moeten steken, die ik liever in een fatsoenlijke aandrijving.

De spud is zeker een alternatief, maar mijn gevoel gaat meer uit naar een wat grotere motor met een vliegwiel, en een tandwielkast erachter voor langzame rij eigenschappen.

Nu meen ik me te herinneren dat Gm & S een motorunit had voor de lima modellen(mat 54 & koploper, het was geen BB-unit).
Dat was wat ik eigenlijk bedoelde, heeft iemand daar ervaringen mee?

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Holland rail DE2, motor vervanging.
« Reactie #5 Gepost op: 11 December 2007, 22:18:17 »
tja, een lima-hondekopdraaistel met een modeltorque erin zat misschien ook wel aardig lopen. Wil je t echt goed dan bouw je er een roco-draaistel in met een dikke motor in de bak die via een cardan t draaistel aandrijft. Misschien is het ook mogelijk de motor direct op het draaistel te bouwen. Maarja, daarvoor moet je wel een beetje creatief kunnen zagen en wat van aandrijvingen snappen.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: Holland rail DE2, motor vervanging.
« Reactie #6 Gepost op: 11 December 2007, 22:47:00 »
Hey floris,

Ik bedoel niet de torque voor in de Lima`s, maar een compleet vervangings draaistel.

Maar je hebt me wel op een idee gebracht.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8564
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Holland rail DE2, motor vervanging.
« Reactie #7 Gepost op: 11 December 2007, 23:19:08 »
Waarschijnlijk heb je de tandriem nog als overbrenging. Als ja, vervan die dan door een antislipbandje. Plak wat geleiders om dat bandje tegen aflopen te beschermen.
Je DE-tje rijdt dan al een stuk beter.
_____________


_____________


_____________


_____________
Simpel. Doeltreffend. Goedkoop


Groet,

Huibert
« Laatst bewerkt op: 11 December 2007, 23:25:25 door DE_II »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Holland rail DE2, motor vervanging.
« Reactie #8 Gepost op: 12 December 2007, 00:57:10 »
Verbeck setje?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Holland rail DE2, motor vervanging.
« Reactie #9 Gepost op: 12 December 2007, 03:28:56 »
Die tandriem overbrenging is de reden dat ik destijds m'n twee (!) DE-IIén terug naar de winkel gebracht heb. Je wil niet weten hoveel spijt ik daar nadien van gehad heb. Gelukkig komt er binnenkort een oplossing voor mijn gewetenswroeging  ;D.

Maar even serieus. De winkelier zei destijds dat de stellen gewoon een inrijperiode nodig hadden met die riemoverbrenging. Nou, heb ze behoorlijk wat uurtjes laten draaien op m'n testovaaltje maar vond, en eigenlijk vindt, het nog steeds niets. Neem direct aan dat de genoemde oplossing met tandwieloverbrenging veel beter werkt. Maar ja, destijds kwam ik nog niet op een forum.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: Holland rail DE2, motor vervanging.
« Reactie #10 Gepost op: 12 December 2007, 12:42:15 »
@ Stig,

Vertel eens wat meer over een verbeck setje.
Wat is dat?

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Holland rail DE2, motor vervanging.
« Reactie #11 Gepost op: 12 December 2007, 13:44:50 »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: Holland rail DE2, motor vervanging.
« Reactie #12 Gepost op: 12 December 2007, 16:14:52 »
Verbeck setjes zijn bij mijn weten nooit voor de DEII gemaakt. Wel koploper, 1200 etc. Ze waren indertijd al behoorlijk duur. Inmiddels worden ze niet meer gemaakt. Het was wel een mooie oplossing overigens.

Hans

WillemNS

  • Gast
Re: Holland rail DE2, motor vervanging.
« Reactie #13 Gepost op: 12 December 2007, 16:27:42 »
Ik weet niet welke aandrijving Chris in zijn Koploper zesje had gedaan.
Volgens mij ook een Verbeck. Zag er wel goed uit, en was erg laag, makkelijk in de bak te monteren dus...

Willem

Rob

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Holland rail DE2, motor vervanging.
« Reactie #14 Gepost op: 12 December 2007, 16:38:02 »
Ik meen me iets te herinneren (kan nog uit de tijd van BNLR zijn) dat iemand een draaistel + motor + 1 cardan van zo'n goedkope Roco BR 216 (of 18?) in NS-geel gebruikt heeft. Zou je even de radstand van zo'n ding moeten opmeten. Daar zit alleen wel een behoorlijke motor in, dus je moet dan wel een deel van je interieur opofferen.

Groeten, Rob
Groeten, Rob