Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Probleem bij inbouw decoder door Ben
Vandaag om 14:05:25
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 14:01:59
Wat is dit voor component door bellejt
Vandaag om 14:00:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 13:58:04
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 13:40:48
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door basjuh1981
Vandaag om 13:38:05
Alle detectiepunten S88 slaan even tilt door jorgendp
Vandaag om 13:36:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:35:51
PBM: hogere spanning, langzamer rijden? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:16:30
19 Toen door Dpc Fo
Vandaag om 13:14:47
Locatie van foto gezocht door R1954
Vandaag om 13:06:57
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door MathynK
Vandaag om 13:06:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:27:45
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:17:02
Extra functie in Zimo MS450P22 door VAM65
Vandaag om 12:16:11
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door borotof
Vandaag om 12:15:37
3 januari NVBS oliebollenrit door spoorzeven
Vandaag om 12:11:32
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:47:44
Rail away door R1954
Vandaag om 11:45:12
Eindstation Daarhuizen door Leolin
Vandaag om 11:41:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Jelmer
Vandaag om 11:22:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 11:08:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:53:56
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:51:58
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:57:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Bahn-AG
Vandaag om 09:55:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:48:11
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
04 December 2025, 23:01:50
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
04 December 2025, 22:28:44
Piko blauwe 1000: de decoderzaken door damngrazy
04 December 2025, 21:32:25
  

Auteur Topic: Station Gorssel en wachtpost 23  (gelezen 1730 keer)

Erweka

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Station Gorssel en wachtpost 23
« Gepost op: 21 November 2017, 15:59:28 »
Na lang en veelvuldig zoeken op internet, met wisselend resultaat, werd ik me weer eens bewust van de kracht van een forum. Zodoende kwam ik hier terecht. Want na veel lezen in interessante topics over allerlei onderwerpen hier op het forum werd het toch tijd om zelf eens iets te schrijven, in de hoop dat er mensen zijn die me kunnen helpen.
Lang geleden werkte mijn overgrootvader bij de spoorwegen en kreeg daar de verantwoordelijkheid over over een deel van het baanvak tussen Deventer en Zutphen. Daarom verhuisden ze, als ik het goed heb, in 1924 (of iets eerder of later) naar wachtpost 23 bij km 35 te Gorssel, vlakbij het station.
In 1927 werd daar hun jongste dochter geboren. Dat is mijn oma, die dit jaar 90 is geworden!
Ver buiten het dorp wonen had natuurlijk de nodige nadelen, maar als spoorwegdochter had je ook het voordeel dat je goedkoper met de trein kon reizen. De reis naar de middelbare school ging dan ook per trein, ware het niet dat al na een jaar station Gorssel gesloten werd... Er zat dus niets anders op dan te fietsen naar het dorp en dan verder te gaan met de bus of het trammetje. Dat duurde niet alleen veel langer, het was ook een stuk duurder!
In de oorlog volgden de spoorwegstakingen en dus moest er ondergedoken worden. Na de bevrijding bleken er veel spullen weg te zijn en zo ook het grootste deel van alle foto's. Er is dus niet veel bewaard gebleven wat aan de periode daarvoor herinnert en ook van na die tijd hebben we praktisch geen foto's.
In 1953 werd het traject geëlektrificeerd en omdat mijn overgrootvader toen ook 40 dienstjaren had, was het tijd voor een welverdiend pensioen. Zodoende werd er verhuisd naar het dorp. Dat had natuurlijk een boel voordelen, maar die fijne plek midden in de natuur had toch wel indruk gemaakt!
En zo werd het 2017 en vierde mijn oma haar 90e verjaardag. En waar anders dan in het Bosrestaurant in Joppe, waar zij vroeger al met de kinderen uit de buurt speelde, moest dat gevierd worden?! Want die plek, die trekt nog steeds.
Vele gesprekken heb ik met haar gehad, mooie verhalen over vroeger gehoord. Maar de foto's, die zijn er (bijna) niet. Dus ik ging op zoek en ik vond. Stationsweb, het Utrechtsarchief (via internet), de NVBS, het leverde best wat op. Foto's van tijdens de elektrificatie, bouw- en verbouwtekeningen van de wachtpost, overzichtstekeningen van het emplacement.
Maar er zijn nog steeds dingen onduidelijk. Wanneer de wachtpost werd gebouwd bijvoorbeeld. En wanneer ie werd gesloopt. Vermoedelijk in 1963, of wat later. En tekeningen van het station, ze zullen vast bestaan...
En zo zijn we bij de reden van dit topic, want met zoveel liefhebbers is er vast wel iemand die wat weet of een goed idee heeft. Alle hulp en informatie is dan ook meer dan welkom.  8)

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Station Gorssel en wachtpost 23
« Reactie #1 Gepost op: 21 November 2017, 16:35:45 »
Beste Erweka,

Via de website ' Sporenplan'  heb ik een tekening kunnen terug vinden van het emplacement zoals dit rond 1911 bestond.
Zie deze link: http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_schaal-ss/start.html.
En via Stationweb vond ik dit: http://www.stationsweb.nl/persstat.asp?station=107

Zelf ben ik regelmatig gezien geweest in die contreien en ben bekend met de locatie waar het station gestaan moet hebben. In die tijd (rond 1995) waren er zelfs nog wat sporen van zichtbaar. Mogelijk dat dit tegenwoordig niet meer terug te vinden is. Het station moet gestaan hebben tegenover het restaurant dat nu op de hoek ' Spoorpad'-'Ameltweg' bevind (mogelijk is dit het Bosrestaurant waar je het over had, maar dit is mij verder niet bekend).

Mogelijk met deze links en geschiedkundige (hoewel niet gestaafde) weetjes kun je iets verder komen in je zoektocht.

Met vriendelijke groet,
Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Station Gorssel en wachtpost 23
« Reactie #2 Gepost op: 23 November 2017, 15:47:41 »
Beste Erweka,

ik ben nog even wat verder in het vraagstuk gedoken: Zoals zichtbaar van de overzichtstekening van Sporenplan uit 1911 stond het wachthuis 23 aan de Zutphense kant van het station en wachthuis 24 aan de Deventerse kant.
Terug herleidend naar de locatie zou ik vermoeden dat de Amelterweg doorliep over het spoor, langs wachthuis 23 tot aan de Eikenboomlaan (wikipedia ondersteund dit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_wachtposten_aan_de_spoorlijn_Arnhem_-_Leeuwarden) maar mogelijk wist je dit al. Ook hier is de datum van sloop onbekend.
Echter moet sloop aangemeld worden bij de gemeente, mogelijk dat hier iets bekend is van aanmeldingen rondom sloopdata (Vergunning-verleningen).

Ik hoop dat ik hiermee een klein beetje geholpen heb.

Met vriendelijke groet,
Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 718
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Station Gorssel en wachtpost 23
« Reactie #3 Gepost op: 23 November 2017, 15:54:55 »
Van de aanleg zijn soms ook nog weekverslagen te vinden. Via het Hua kun je proberen daarop te zoeken. staat in het zelfde mapje als waar ook de lijn in zit.

Erik

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1428
Re: Station Gorssel en wachtpost 23
« Reactie #4 Gepost op: 23 November 2017, 15:57:37 »
Op http://www.topotijdreis.nl/ vindt je dat er van 1901 tot 1965 een WP 23 op de tekeningen staat.

Jeroen Heij

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • N-spoor
Re: Station Gorssel en wachtpost 23
« Reactie #5 Gepost op: 30 November 2017, 14:17:40 »
Hoi Erweka,

Dit is toevallig. Mijn overgrootvader (van moederskant) is tot 1944 blokwachter geweest op wachtpost 24, deze wachtpost bestaat nog steeds als woning en ligt aan het spoorpad in Gorssel.
Ik zal binnenkort eens binnen mijn familie navragen of er nog een en ander eventueel bekend is uit die periode of wanneer de oude post 23 eventueel gesloopt is.
Een foto van wachtpost 24 moet ik nog ergens op mijn laptop hebben staan.

Mvgr,

Jeroen

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Station Gorssel en wachtpost 23
« Reactie #6 Gepost op: 30 November 2017, 21:11:36 »
Hoi Allen,

Mijn opa is ook blokwachter geweest aan die lijn. Ik weet op dit moment zo niet welke. maar het gebouw is er nog steeds. Hij was actief in de periode dat de treinen allen nog op stoom reden. Mijn vader is in Gorssel geboren op 16 sept. 1916, dus ruim 100 jaar geleden. Ik zal ook nog eens in de archieven duiken, maar op dit moment is alles een beetje slecht te bereiken, omdat ik pas verhuisd ben.
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.