Doel:€250.00
Donaties:€180.00

Per saldo:€-70.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 19-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 01:41:04
De bouw van Nieuwdam H0 door gtw6016
Vandaag om 01:22:07
NS 2801 van MK modelbouwstudio door prutser
Vandaag om 00:14:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 november 2018, 23:39:08
NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models door WimM
19 november 2018, 23:37:43
Mijn baantje : Wilderaaik – Belgische sfeer - HO door LudoBrabo
19 november 2018, 23:34:02
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Floris Dilz
19 november 2018, 23:26:13
(ACME) Containerwagens met daarop containers van andere fabrikanten. door Floris
19 november 2018, 23:11:37
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
19 november 2018, 23:02:45
Bouwpakket van een CIWL LX rijtuig van Amati door sncf231e
19 november 2018, 22:47:49
Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw door Frans v H
19 november 2018, 22:35:46
Stroomloos maken stuk spoor bij DCC? door Markus
19 november 2018, 22:34:25
MB-module: "Vakwerk is een vak apart" door Hendrik Jan
19 november 2018, 22:31:45
ESU ECoS en Märklin CS (60215), hulp gevraagd. door franky
19 november 2018, 22:29:20
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
19 november 2018, 22:22:39
Ombouw BR53 0002 door Peter.v.L
19 november 2018, 22:11:20
Nieuwbouw container overslag terminal door Rondje_HO
19 november 2018, 22:11:20
Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw door Spelfaut
19 november 2018, 22:04:08
Multitractie rijden met Z21/z21 app op iPhone 6, hoe in te stellen? door nighttrain1
19 november 2018, 21:59:07
Langstraatspoorlijn modulebaan door Robkop
19 november 2018, 21:54:26
De opdracht voor de fotowedstrijd voor november/december "de spoorwegovergang" door Martin Welberg
19 november 2018, 21:46:00
Stilstaande loc wordt niet gedetecteerd door bezetmelder door BernardD
19 november 2018, 21:39:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
19 november 2018, 21:39:06
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
19 november 2018, 21:29:41
Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden? door vleesman
19 november 2018, 21:24:16
Dood punt motor door zuylen
19 november 2018, 21:16:31
wissels inbranden door Ronald Halma
19 november 2018, 21:07:19
Welke Seuthe rookontwikkelaar door Hobojohn
19 november 2018, 21:03:50
Electrostatisch begrassen door Robkop
19 november 2018, 20:43:52
Raadplaatje door Twinkie
19 november 2018, 20:37:36
  

Auteur Topic: Knippervrije binnenverlichting  (gelezen 1454 keer)

keesv1

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
  • Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
Knippervrije binnenverlichting
« Gepost op: 14 november 2017, 22:15:22 »
Knippervrije binnenverlichting.

Ik erger me al een hele tijd aan personenwagons waarvan de binnenverlichting en de sluitverlichting knippert.
Dit wordt veroorzaakt door:
•   Vuile rails
•   Vuile wielen
•   Vervuilde stroomafnemers
•   Te weinig stroomafnemers per wagon

Een normale personen wagon heeft 4 assen dus 8 wielen. In de meeste gevallen worden maar 4 van de 8 wielen gebruikt voor stroomafname. Dit blijkt in de praktijk veelal onvoldoende om een knippervrije binnenverlichting te realiseren. Zeker op wissels en in wisselstraten is het een groot knipperfeest.

De eerste 3 genoemde punten hebben te maken met onderhoud en schoonmaken. Ik maak mijn baan regelmatig schoon met een reinigingswagon met wasbenzine. Iedere keer schrik ik weer hoe vies de boel is. Ook zorg ik ervoor dat alle wielen goed schoon zijn. Vuile wielen zijn verspreiders van vuil op de baan en zorgen voor een slecht contact. Met alle wielen bedoel ik ook de wielen van de wagons die geen stroomafname hebben (meestal goederenwagons), want ook die maken je rails vies.

Als de eerste 3 punten in orde zijn is al een gedeelte van het probleem opgelost. Blijft over punt 4: Meer stroomafnemers per wagon.

In de meeste gevallen bestaat de stroomafname door een sleper die gemonteerd is tussen de assen van de wielen.
Deze sleper neemt maar stroom af van 2 wielen ; de andere 2 nemen geen stroom af!



Ik heb besloten om deze te vervangen door zelfgemaakte stroomafnemers op de flensen van alle 4 wielen.



Nodig hiervoor zijn: Fosforbrons draad van 0,2mm. Een 0,2mm koperen strip,
Decoderdraad (rood en zwart), een soldeerbout, soldeertin en geduld.

Als deze stroomafnemers gesoldeerd zijn, deze voorzichtig aan de onderkant van het draaistel lijmen met zo min mogelijk seconde lijm. (je gebruikt algauw teveel). Daarna wielen inzetten en de fosforbrons zo verbuigen zodat ze zachtjes de flens van het wiel raken.

Daarna de draden doorvoeren naar de binnenkant van de wagon. Probeer een gat van 1mm zo dicht mogelijk bij het draaipunt van het wielstel te maken zodat het wielstel zo min mogelijk weerstand ondervind van de bedrading.





Ik gebruik in mijn wagons een functiedecoder in dit geval de digikeys DR 50015. Er zullen zeker andere en betere zijn maar deze bevallen mij goed en zijn niet zo duur. Om ze goed uit te lezen en in te stellen maak ik gebruik van decoderpro. Nu is er altijd een “probleem” met het uitlezen van functiedecoders om de eenvoudige reden dat er te weinig belasting is. Ik heb dit opgelost door de blauwe(+) en de witte(-) te verbinden met een weerstand van 100 Ohm. Er loopt dan een stroom van 120 tot 150mA wat voldoende belasting geeft om de decoder goed uit te lezen en in te stellen.




Als voorschakel weerstand voor de binnenverlichting gebruik ik een weerstand van 1800Ohm. Er loopt dan een stroom door de ledstrip van ongeveer 0,8 mA. Geeft echt voldoende licht. Voor de sluitverlichting gebruik ik meestal een hogere weerstand (3-6KOhm). Ik weet het, het is een kwestie van smaak maar dit geeft voor mij een goede verlichting. Alle weerstanden soldeer ik op een kleine print en sluit hierop de decoder en de andere draden aan.

 



Op het programmeerspoor lees ik eerst de decoder uit, en stel hem in zoals ik dat wil. Daarna volgt er een test.




De sluitverlichting schakel ik meestal met f0 en laat het schakelen met het consistadres (het consistadres is in dit geval het adres van de locomotief). De binnenverlichting met f8 omdat die meestal niet bezet is.



Als alles werkt plak in aan de onderkap van de wagon een op maat geknipt stuk wit papier en laat de ledstrip naar boven schijnen. Dit geeft voor mij althans een goede egale binnenverlichting van de wagon.

De praktijk is dat het geknipper definitief afgelopen is, ook door de wisselstraten. De kans op knipperen is n.l. met een factor 8 verkleind!

Kees
H0 IB Basic, I train, Sprog 2,  Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 907
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Knippervrije binnenverlichting
« Reactie #1 Gepost op: 14 november 2017, 22:28:19 »
Het geheel zal zeker verbeteren Kees.
Ervaring leert echter dat dit helaas niet altijd genoeg is.
Zelfs met 2 wagons gekoppeld zag ik nog wat geknipper.
Led's gaan namelijk heel snel aan en uit zonder spanning, er gloeit niets na.

Met een kleine Elco in de wagons wat het geheel opgelost. Geen geknipper meer.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

keesv1

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
  • Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
Re: Knippervrije binnenverlichting
« Reactie #2 Gepost op: 14 november 2017, 22:34:32 »
Als je 2 wagons gekoppeld hebt en dan nog knipperen moet het vuil zijn.
Ik heb geen goede ervaring met het koppelen (elektrisch) van wagons. Zeker met FL kortkoppelingen!

Een elco heb ik in het verleden gebruikt maar geven maar een zeer beperkt resultaat. Tevens vind ik het geen oplossing voor het probleem. Een beetje het paard achter de wagen spannen!

Groet,
Kees

 
H0 IB Basic, I train, Sprog 2,  Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 907
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Knippervrije binnenverlichting
« Reactie #3 Gepost op: 14 november 2017, 22:55:07 »
Wie had het er over dat de wagons elektrisch gekoppeld waren?

Kortkoppelingen zijn vast gelijmd en 2 draadjes ertussen, gaan toch nooit meer het doosje in.
En dan kun je zeggen het paard achter de wagen spannen.

Voor totaal €3,50 per wagon, ja dan dus geen decoder aangezien je al moet afvlakken voor de elco, vindt ik dat een heel goede oplossing.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
  • Meet (kijk, voel) & weet.
Re: Knippervrije binnenverlichting
« Reactie #4 Gepost op: 15 november 2017, 11:47:59 »
Een elco EN (niet vergeten) een diode tegen het weer "leeglopen"

groet
Harald

keesv1

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
  • Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
Re: Knippervrije binnenverlichting
« Reactie #5 Gepost op: 15 november 2017, 11:49:50 »
Ik heb een beetje moeite met een elco i.c.m een functiedecoder. In de beschrijving van de decoder wordt dit ook niet genoemd.
Groet,
Kees
H0 IB Basic, I train, Sprog 2,  Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Knippervrije binnenverlichting
« Reactie #6 Gepost op: 15 november 2017, 13:17:02 »
Een functiedecoder kan prima samen met 1 of meerdere elco's.
Huidige ledstrips trekken zo weinig stroom dat een elco van een paar honderd microfarad al voldoende is. Eventueel een voorschakelweerstandje ervoor om piekstroom enigszins af te vlakken zodat de functiedecoder nooit een te hoge piekstroom kan afgeven.
Met een elco en ledverlichting hoef je de draaistellen ook niet meer van extra stroomafnemers te voorzien dus scheelt je veel geknutsel.
Ik gebruik het hier in diverse rijtuigen, vaak met een elco verstopt in de wc of een aantal kleinere parallel tegen het dak.
Op die manier kan makkelijk enkele seconden spanningsonderbreking overbrugd worden.
In mijn Trix DD-AR heb ik ook een functiedecoder ingebouwd omdat ik de omschakeling van de front en sluitseinen met een, door beweging aangedreven, schakelaartje maar amateuristisch geknutsel vond.
Kennelijk heb ik er nogal wat capaciteit aan elco's ingestopt want de binnenverlichting brandt nog als ik de rijtuigen al in de hand heb....

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1145
    • El Carrilet
Re: Knippervrije binnenverlichting
« Reactie #7 Gepost op: 15 november 2017, 13:36:35 »
Citaat van: keesv1
Ik heb een beetje moeite met een elco i.c.m een functiedecoder.
Dat hoeft niet.
Citaat
In de beschrijving van de decoder wordt dit ook niet genoemd.
In o.a. de LokPilot handleiding figuur 21 is het duidelijk aangegeven.
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17653
Re: Knippervrije binnenverlichting
« Reactie #8 Gepost op: 15 november 2017, 17:26:51 »
Een goede stroomafname vind ik ook altijd het goede begin. Mooi werk.  (y)

Ik heb geen goede ervaring met het koppelen (elektrisch) van wagons. Zeker met FL kortkoppelingen!

Maar ik heb ook goede ervaringen met het elektrisch doorkoppelen van rijtuigen. Mijn ICR en DDM stammen rijden allemaal per drie rijtuigen elektrisch gekoppeld. Ik heb daartoe magnetische en tweepolige geleidende koppelingen van Almrose uit Malta aten komen. Die zijn geweldig. Verder kreeg ik vandaag een mail van MTE dat REE-models ook zoiets heeft en die zijn gewoon in Nederland te koop. Als die net zo goed zijn als die van Almrose, is het betrouwbaar elektrisch koppelen van rijtuigen een fluitje van een cent geworden.
« Laatst bewerkt op: 17 november 2017, 17:05:29 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 626
Re: Knippervrije binnenverlichting
« Reactie #9 Gepost op: 17 november 2017, 11:40:27 »
Mijn wagons zijn voorzien van stroomdoorvoerende koppelingen van Fleischmann en elke wagon heeft stroomafnemers.
Toch heb ik last van knipperende binnenverlichting (op een schone baan). Achter de loc hangen twee of drie wagons.
Ik begrijp dat elco's de oplossing zijn voor dit probleem.

Ik heb een technische deuk en zit met de volgende vragen:
moet elke wagon worden voorzien van een elco;
is van belang of er twee of drie wagons achter de loc hangen;
er schijnen verschillende sterkten in elco's te zijn: hoe groter hoe sterker. Welke zijn het meest geschikt;
je schijnt ook met plus en min rekening te moeten houden heb ik me laten vertellen;
ik rij digitaal hetgeen ook van invloed schijnt te zijn in verband met de spanning op de baan;
waar kan ik ze het beste kopen (graag specificatie voor hetgeen ik moet bestellen).

Met bij voorbaat dank voor het beantwoorden van mijn vragen.
Groet
Knar46

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1145
    • El Carrilet
Re: Knippervrije binnenverlichting
« Reactie #10 Gepost op: 17 november 2017, 12:17:35 »
Je vraagt naar een bekende weg ::)  begin met dit eens te lezen: maatregelen tegen knipperende verlichting
en dit: Rijtuigverlichting#Schakeling_voor_de_digitale_baan
en dit: topic,67529.msg3221625674.html
en dit: topic,54726.msg3221387143.htm
en nog wel meer als je zoekt op rijtuigverlichting.
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
Re: Knippervrije binnenverlichting
« Reactie #11 Gepost op: 17 november 2017, 16:51:00 »
E Ik heb daartoe magnetische en tweepolige geleidende koppelingen van Almrose uit Cyprus laten komen. Die zijn geweldig.

Henk, volgens mij kwamen destijds van Malta. Niet goedkoop maar ze werken probleemloos.

Rob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17653
Re: Knippervrije binnenverlichting
« Reactie #12 Gepost op: 17 november 2017, 17:04:57 »
Oh ja, Malta.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.