Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:37:48
Starten met messing kits door Marco Staartjes
Vandaag om 20:22:55
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Eric v C
Vandaag om 19:58:54
weerstandje en relais door hmmglaser
Vandaag om 19:47:05
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 19:41:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 19:10:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 19:07:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 19:00:51
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 18:40:41
Treinreizen met m'n vader door HuubvG
Vandaag om 18:35:41
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door maartenvdb
Vandaag om 18:07:29
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Sven
Vandaag om 16:18:53
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
  

Auteur Topic: Minitrix 12224 TEE Ram ombouwverslag met Sound  (gelezen 1782 keer)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Minitrix 12224 TEE Ram ombouwverslag met Sound
« Gepost op: 07 november 2017, 20:35:02 »
Iedereen kent wel de Minitrix TEE Ram treinstellen. Een erg mooi model met een erg belabberde motor..... Veel hebben hem al vervangen voor een Mashimo motor maar ik heb er nu een vervangen met een kitje van SB Modelbau voor een nog beter resultaat. Het werkje is voor een klant die gelijk de wens had er ook geluid in te hebben. Een leuk project die niet alleen voor de gevorderden is maar ook voor een beginner erg goed te doen. Ik wil graag hier de ombouw wat tekst en uitleg geven!


De TEE Ram van Minitrix

Een mooi treinstel welke in de motorwagen is voorbereid voor een decoder. Maar die verrekte motor, hetzelfde als bij de koploper, na verloop van tijd rijdt hij langzamer, en langzamer tot hij er echt mee stopt. Slechte productie geweest op een blauwe maandagochtend na het oogstfeest in Ermelo.

Ik heb het model voorzien van een Motorkit van SB Modelbau. Hiervoor dien je wel de originele motor op te sturen aan hun voor het overzetten van de twee vliegwielen. Maar dan krijg je wel een kant-en-klare motor terug die je echt letterlijk zo in het chassis kan leggen en vastlijmen met Olba industrielijm of twee componentenlijm.



De inbouw was een eitje, letterlijk erin leggen en vastlijmen. Wel even goed uitlijnen zodat de motor mooi recht in het chassis ligt.

De volgende stap was het inbouwen van sound. Dat is wel wat meer werk maar nog steeds zeer goed uit te voeren. De gebruikte spullen:

1x ESU LokSound micro v4.0 decoder 54800
1x Luidspreker 50321
2x SMD-weerstand 0603 of 1206 met een waarde van 470 Ohm

Stap 1
Voor de decoder ingebouwd kon worden heb ik eerst de printplaat onder handen genomen. De sparing van de voorbereide aansluiting heb ik langer gemaakt tot net voorbij
de motoraansluitingen. Ook aan beide zijden de sleuf een 0,5mm verbreedt zodat de decoder mooi in de printplaat kan liggen.

Stap 2
De draden van de motor soldeer je rechtstreeks aan de motor en de twee voedende draden op de twee achterste veercontacten. het maakt niet uit welke kleur je waar plaatst. vergeet niet om tussen het motorhuis en de aansluitpennen een stukje tape te doen om contact te vermijden.

Stap 3
De sporen van de verlichting zijn waarschijnlijk beschadigd en dat is niet erg want we gaan de lampen direct aansluiten op de draden naar de led print.
De aansluiting FL (grijs) soldeer je los en die verbindt je met een 470 Ohm weerstand aan de witte draad
De aansluiting FR (geel) soldeer je los en die verbindt je met een 470 Ohm weerstand aan de gele draad
De twee overgebleven draden geel en grijs soldeer je los en die verbindt je met de blauwe draad.

Niet vergeten alle drie de aansluitingen te verkrimpen met een krimpkous. Je kan ook een paar sporen op de printplaat isoleren en gebruiken om te verbinden.
Deze weerstanden samen met de blauwe draad (i.p.v. massa normaal) gaven mij een veel mooiere lichtsterkte dan het origineel. Bonuspunten!!!!!

Stap 4
Dit deel is nu gereed en nu rest enkel de luidspreker. Dat is een lastiger verhaal omdat voor een vol volume er wat aangepast moet worden. Als eerste plaats je de grote klankkast luchtdicht met secondelijm op het doorzichtige ring aan de onderzijde van de speaker. Dus niet de kant waar de twee contacten zitten. hele belangrijk is dat hij luchtdicht is voor maximale klank.

Stap 5
Vervolgens monteer je hem met secondelijm op de plaat waaronder de koppeling zit. De opstaande randen op die plaat snij je weg met een scherp mes. Dan komt het want de kap past echt net niet meer nu. Om het goed passend te maken snij je aan de binnenzijde het frame van de ramen weg. Niet uitbreken want je wilt dat het imitatieglas blijft zitten. Enkel hetgeen onderdeel is van het frame zodat de binnenwand glad is. Bij de speaker snij/frees je ook aan de zijkanten zoveel mogelijk weg zonder door de klankkast of de speakerwand te komen. Daar moet je wel je best voor doen hoor voor het te laat is maar pas bij twijfel eerst even of de kap past.

Nu eerst natuurlijk testen of alles werkt en dan kan je de kap sluiten om met stap 6 aan de slag te gaan.

Stap 6
De stuurwagen moet natuurlijk ook digitaal worden. Ik ben persoonlijk erg fan van de Doehler & Haass functiedecoder omdat deze zich gewoon goed laat programmeren. Iets wat bij de Digikeijs nog wat te wensen over laat.

Wat ik wel heb gedaan is de interne printplaten verwijderen en de draden gewoon op de plekken solderen waar ze horen. Hierbij heb ik ook 470 Ohm smd weerstanden gebruikt voor de verlichting. Dat deel van de verlichting is exact hetzelfde als bij de motorwagen, met als enige maar: Draai wit en geel om, scheelt je programmeren.

Die functiedecoder is niet erg spannend dus is het tijd voor een filmpje:

Klik hier voor het eindresultaat

Ik ben erg tevreden over de resultaten van deze ombouw, zo erg dat mijn eigen exemplaar ook zo wordt omgebouwd. En wat ik vooral leuk vind is dat dit naast de Fleischmann Taurus wederom een vrij eenvoudig uit te voeren sound ombouw is!!!

Groetjes Martin

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?