Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Dave.......
Vandaag om 02:18:43
Oude metalen trafo's gebruiken....... door frits959
Vandaag om 01:06:08
rommenholler gasketelwagens door ex44
Vandaag om 00:19:13
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
15 april 2024, 23:55:32
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
LS Models 2024 door Rob Ellerman
15 april 2024, 23:08:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Klaas Zondervan
15 april 2024, 22:56:19
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
15 april 2024, 22:23:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
NS/32 door Olaf
15 april 2024, 21:25:20
Nederland in Z door Mitchell
15 april 2024, 21:05:26
EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
15 april 2024, 20:54:01
RhB H0m, Albulisch door Boertje
15 april 2024, 20:32:47
Tachowagon door Bert55
15 april 2024, 20:30:53
US diorama in H0 door Frank 123
15 april 2024, 20:28:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 april 2024, 20:07:11
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
15 april 2024, 19:11:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
15 april 2024, 19:00:51
Een NS 5500 knutselen door Rob Ellerman
15 april 2024, 18:45:59
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door HuubvG
15 april 2024, 18:28:02
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
15 april 2024, 15:55:58
Elektrificatie spoorlijnen in Overijssel door Rick
15 april 2024, 15:18:59
Ton bouwt goederenwagens door TonM
15 april 2024, 14:41:40
Kent iemand deze fabrikant? door henk
15 april 2024, 13:32:09
  

Auteur Topic: Startersvragen  (gelezen 2737 keer)

Meamea

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Startersvragen
« Gepost op: 01 november 2017, 07:25:52 »
Hallo,

ik zal mijzelf even kort voorstellen.
Ik ben Arjan, 36 en woonachtig in Zeeland. Heb altijd interesse in knutselen met techniek gehad en om die reden mij treintjes van zolder gehaald. Laatste keer dat het heeft gereden was omstreeks 1992. Dus al enige tijd geleden.
Nu, gezien lekker knutselen is wat ik leuk vind, moet dat geen probleem zijn.
Spul is Lima en Fleischmann. Met een Lima diesel loc.
In een zoektocht naar onderdelen kwam ik niet echt een shop tegen (op internet) Die onderdelen kan leveren. Ik ga er vanuit dat ik minstens de koolborstels wil vervangen. Maar waar kan je onderdelen bestellen ? En is er een site met orginele bouwtekeningen. De loc is een lima 280 004 3

Mijn lange termijn doel, een gedigitaliseerde baan met zelf opgeknapte loc waarbij mijn zoontje op knopjes kan drukke en er een loc toet toet zegt :) afijn lange termijn. Eerst deze opknappen. Iemand een goed idee.

Groet,

Arjan

Verstuurd vanaf mijn Moto Z2 Play met Tapatalk


Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5141
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Startersvragen
« Reactie #1 Gepost op: 01 november 2017, 07:59:37 »
Welkom Arjan!

Lima zelf is al jaren gelden overgenomen door de Hornby groep en verder gegaan onder de naam Rivarossi. Een legende voor Lima onderdelen was / is? de 'Lima-man' op de beurs in Houten, John van der Linden. Ik heb geen idee of John nog steeds handelt in Lima onderdelen, maar dat weten forumgenoten vast wel.

Je moet je alleen wel afvragen of het zinvol is om deze loc nu op te gaan knappen als je lange termijn doel een digitale baan is. Ik ken deze loc verder niet, maar het is de vraag of deze loc ooit mooi gaat rijden als deze omgebouwd wordt naar digitaal.

Ik kan en wil uiteraard niet in je portemonnee kijken, maar je kunt voor hele schappelijke prijzen tegenwoordig ook een mooie digitale startset kopen. Dan kun je alvast beginnen met het verwezenlijken van je toekomstbeeld en ervaring opdoen met het digitale rijden. Dat is namelijk compleet anders dan het analoge, ook voor wat betreft de aanleg van je baan.

Wanneer je eenmaal deze ervaring hebt opgedaan, kun je altijd nog overwegen of het het waard is om je Lima locomotief alsnog om te bouwen.

Veel succes en vooral heel veel plezier in deze mooie hobby!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Startersvragen
« Reactie #2 Gepost op: 01 november 2017, 08:53:11 »
John van der Linden heeft ongeveer twee jaar geleden om gezondheidsredenen zijn activiteiten moeten staken.


Steyn

RobiN TeunisseN

  • Lui? Nee hoor, maar ik rust graag uit na treinwerk!
  • Offline Offline
  • Berichten: 42
  • N-schaal digitale bestuurder 55+
Re: Startersvragen
« Reactie #3 Gepost op: 01 november 2017, 10:59:02 »
Gezien de kwaliteitsklasse van het Lima spul, zou ik er niet voor kiezen om onderdelen voor het "ding" (met alle respect) te kopen, maar gewoon een nieuwe dieselloc te kopen.
Zoveel merken en smaken die beter zijn dan die Lima producten. En, mooie bijkomstigheid, de detaillering van merken als Piko, Fleischmann en dergelijke merken is ook nog eens aanzienlijk beter.

In elk geval wens ik je (waar je ook voor kiest) veel trein plezier.
Lui? Nee hoor, maar ik rust graag uit na treinwerk!

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Startersvragen
« Reactie #4 Gepost op: 01 november 2017, 12:24:42 »
Hi Arjan,

Vanuit hier een welkom op dit Forum.

groet
Harald

Meamea

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Startersvragen
« Reactie #5 Gepost op: 01 november 2017, 17:16:30 »
Allen dank voor de input en ideeën. Voor mij geen twijfel, de loc zal ooit digitaal rijden. Het is juist het knutsel aspect dat ik zo leuk vindt ( naast treinen zelf natuurlijk). 

Wel interessante ideeën, een startsets geeft de mogelijkheid om vanaf een werkend geheel te starten. En vandaar uit locs te verbouwen en toe te voegen aan de baan.

Nadeel van de startsets vind ik, naar mijn idee, dat je er een merk controller bijkrijgt. Ik had zelf al een gekeken naar de digikeijs dr5000. Dan ben je niet gebonden aan een bus of merk. Dat gekoppeld met rocrail zou een behoorlijk open systeem moeten opleveren.

Maar ik zal me wel eens verdiepen in de startsets.

Nogmaals dank voor de input

Verstuurd vanaf mijn Moto Z2 Play met Tapatalk


JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Startersvragen
« Reactie #6 Gepost op: 01 november 2017, 17:21:24 »
A.s. vrijdag, zaterdag en zondag is Eurospoor in Utrecht. Daar kunnen veel van je vragen beantwoord worden en er is heel veel te koop!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Startersvragen
« Reactie #7 Gepost op: 01 november 2017, 17:36:26 »
Hallo Arjan,

Als je wilt dat je zoon op knopjes kan gaan drukken zul je toch iets van een handregelaar moeten hebben. De Dr5000 moet uiteindelijk ook wel input krijgen en dat kan prima via Rocrail maar dan kun je dus alleen via een computer iets aansturen.

Niet onbelangrijk is ook welke rails je al hebt en wat er in eventuele startsets aan rails zit, bijv. Roco met Geoline rails.

Succes ermee in ieder geval!

Groeten,
Bert

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Startersvragen
« Reactie #8 Gepost op: 01 november 2017, 19:18:34 »
Lima-onderdelen zijn (zolang het niet om uiterlijke zaken gaat) betrekkelijk universeel. Daarbij ga ik er wel van uit dat het om een ouder Lima model gaat, met een zwarte 'pannekoek'-motor.

Omdat ik die zelf steevast vervang door andere motoren, heb ik wel losse ankers, veertjes voor de koolborstels en koolborstels over. Mijn ervaring is echter dat ze zelden echt zover versleten zijn dat je ze moet vervangen, het anker idem. Dat zal hooguit vuil zijn, maar verder hoeft dat niet vervangen te worden.

Gewoon gaan knutselen met het Lima-spul naar mijn mening, maar een loc die gewoon goed behoort te zijn om het digitale wereldje mee te verkennen is wel handig. Ik weet dat de gele Piko dieselloc, gebaseerd op een duitse BR218 of zo, nog wel eens los verkocht wordt. Omdat het een fantasiemodel is, wordt daar niet de hoofdprijs voor gevraagd. Het is echter wel een prima model om mee te testen.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7811
Re: Startersvragen
« Reactie #9 Gepost op: 02 november 2017, 06:08:14 »
Wel interessante ideeën, een startsets geeft de mogelijkheid om vanaf een werkend geheel te starten. En vandaar uit locs te verbouwen en toe te voegen aan de baan.

Nadeel van de startsets vind ik, naar mijn idee, dat je er een merk controller bijkrijgt. Ik had zelf al een gekeken naar de digikeijs dr5000. Dan ben je niet gebonden aan een bus of merk. Dat gekoppeld met rocrail zou een behoorlijk open systeem moeten opleveren.
Dan zou je eens voor een Roco startset kunnen kijken.
Daar heb je vaak een Multimaus bij.
Die is prima geschikt om mee te beginnen en om later als handregelaar te gebruiken bij een DR5000.
De rails kan je gebruiken als proefbaantje of later weer verkopen.
Dan ben je toch heel flexibel om mee te starten.
En wat Jaap al aangeeft, ga komend weekend eens naar Eurospoor. Zie je de systemen in gebruik en kan je naar de ervaringen vragen.
En misschien scoor je een leuke startset  ;D
Gr.
Eric

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21665
Re: Startersvragen
« Reactie #10 Gepost op: 02 november 2017, 07:47:16 »
De huidige digitale startsets van Roco worden geleverd met een witte z21 en een Multimaus als handregelaar. Met zijn Xpressnetaansluitingen is ook de witte z21 al een prima platform voor uitbreidingen. Vervangen kan altijd nog, maar dikke kans dat je daar nooit meer aan toe komt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Meamea

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Startersvragen
« Reactie #11 Gepost op: 02 november 2017, 09:04:20 »
Gisteravond inderdaad al even gekeken naar de z21 wit. Ziet er wel goed uit.
Lijkt wel een goede start. alleen de aanwezig bussystemen, daar nog niet zo in verdiept.
Maar wisselsturing en bezetmelding zal vast mogelijk zijn.

Rails, dat is nog een andere zaak.
ik had op zolder ook nog een doos met rails staande. lima en paar stukken fleischmann profi.
Vooral de lima rails echt last van roest. heb de loc op die oude rails inmiddels deel rijdend. maar het horten en stoten. Voor mijn gevoel is dat vanwege de rails. maar ja, met wasbenzine en wattenstaafjes roest te lijf gaan..... niet optimaal.  Idee hierin is goede tweedehands rails te zoeken. Jammer genoeg kan ik komend weekend niet naar eurospoor.
Maar in zeeland is er eind november ook een beurs. en er zijn wel wat zaakjes op internet en in de buurt die tweede hands spullen hebben.




maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Startersvragen
« Reactie #12 Gepost op: 02 november 2017, 09:22:46 »
Vooral de lima rails echt last van roest
Dan zal die ook in de toekomst blijven roesten, dus alleen maar ergernis opwekken.
Remedie: hoogovens  (serieus!  niet aan beginnen, blijft ellende geven)

Meamea

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Startersvragen
« Reactie #13 Gepost op: 02 november 2017, 09:38:45 »

Veel duidelijker kan een advies niet zijn, duidelijk. Dat idee had ik ook al. Dank
« Laatst bewerkt op: 02 november 2017, 12:14:43 door Bert van Gelder »

Meamea

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Startersvragen
« Reactie #14 Gepost op: 13 november 2017, 06:51:39 »
Zo, tijdje niets van me laten horen. Maar ik ben van start gegaan.
Na alle input het ik het volgende besloten.
- Geroeste rails -> weg :)
- Setje tweede hands rails laten komen.
- Oude locomotieven laten komen
- Diverse elektronica besteld als motortjes tandwielen en DCC decoders.
- Soldeerbout besteld.

Ik ga dus voor low budget zelfbouw.
Ik heb een achtergrond in techniek (Microcontrollers e.d.)
En ik ga dus met een zo minimaal mogelijk budget en vooral, zoveel mogelijk geknutsel, een dcc baan bouwen.
Uiteindelijk, 1 van de belangrijkste punten om deze hobby te beginnen was lekker knutselen.

Inmiddels rijden de eerste twee analoge treintjes weer, na een grondige opknapbeurt.

Iedereen dank voor de input.