Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 21:51:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:01
Ijzeren Rijn: militair transport door defender
Vandaag om 21:43:28
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 21:40:47
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Casmir
Vandaag om 21:38:08
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
Vandaag om 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 21:23:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 21:23:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:04:39
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
  

Auteur Topic: Luther op de modelbaan - een aandenken aan 500 jaar reformatie  (gelezen 2168 keer)

Jelmer

  • Online Online
  • Berichten: 3861
Luther op de modelbaan - een aandenken aan 500 jaar reformatie
« Gepost op: 31 oktober 2017, 13:28:24 »
Beste allen,
Vandaag 31 oktober 2017 is het precies 500 jaar geleden dat Maarten Luther zijn stellingen openbaarde. Het artikel hieronder heb ik geschreven en gepubliceerd in 2 verschillende lokale kerkbladen. Vanwege het modelspoor karakter, plaats ik het hier ook (op "de dag" zelf).

Nu zijn er dus diverse zaken rondom Luther uitgebracht voor modelbanen en ga ik deze items ook waarschijnlijk inzetten in mijn nieuwe plan.
Mijn vraag aan jullie is, zijn er mensen hier op het forum die op de baan ook iets van hun "overtuiging" laten terugkomen?

Groeten,
Jelmer

“aandenken” bij het Lutherjaar
Op 31 oktober 2017 is het precies 500 jaar geleden dan Maarten Luther zijn 95 stellingen heeft bekend gemaakt. Deze daad heeft een hoop teweeggebracht in de (kerkelijke) geschiedenis. Nu is niet mijn bedoeling om hier een uitgebreide verhandeling te geven over de geschiedenis van de reformatie, maar vanwege de 500e verjaardag van wat wij later “hervormingsdag” zijn gaan noemen zijn er het hele jaar door in binnen en buitenland tal van activiteiten gerelateerd aan Luther en de reformatie. Dit betreft ondermeer kerkdiensten, lezingen, tentoonstellingen, vakanties tot zelfs een nationale feestdag op 31 oktober in Duitsland.
Ook zijn er diverse “aandenken” gemaakt die stil staan bij deze gebeurtenis. Zo weet ik van herdenkingsmunten, postzegels playmobiel  en er zullen ongetwijfeld nog veel meer zaken speciaal voor het Luther jaar uitgegeven zijn.
Voor mij persoonlijk heeft de herinnering aan Luther zeker betekenis. Ik ben opgegroeid in de Calvinistische traditie die is begonnen in dezelfde tijdsperiode. Verder heb ik eerder literatuurstudie gedaan naar Luther en was geraakt door zijn omschrijving van een persoonlijk geloof in God. Ingegeven door deze affiniteit en de ontdekking van de diverse aandenken die zijn uitgekomen de afgelopen periode, heb ik het een en ander verzameld wat ik hier in woord en beeld wil delen.
Het verzamelen begon met de aanschaf van een speciaal gebrouwen Luther bier. Ik drink graag een speciaal biertje en heb in het verleden ook wel samen met wat vrienden op zeer kleine schaal bier gebrouwen. Daarom vond ik het initiatief tot een Lutherbier vanuit diverse vrijwilligers verbonden aan enkele Lutherse kerken vorig jaar zo leuk. Ik heb gelijk een doos bier besteld en vorig jaar al aan het begin van het Lutherjaar kon er een doos afgehaald worden in de plaatselijke Lutherse kerk. Met een mooi weergegeven etiket en een lekkere smaak zijn er op dit moment nog 2 flesjes bewaard gebleven. Die zullen hun weg wel vinden eind oktober dit jaar (vandaag dus  8)).



Vervolgens werd ik juni van dit jaar via een mailing geattendeerd op het verschijnen van speciale Luther figuren in de modelbouw en ook wel beschikbaar in de door mij aangehangen schaalgrootte 1:87 oftewel h0 (men spreekt van half nul).
Het eerste figuur is een uitgave van de firma Viessmann die Luther nog eens zijn 95 stellingen laat hameren. Deze figuur kun je dus ergens in je modelwereld neerzetten (bij een kerk of zo), de electrische verbinding maken en daarna gaat Luther onophoudelijk door met het hameren. De kracht van de boodschap zit hem in de herhaling nietwaar?




De firma Preiser liet Luther herleven door zowel een nauwkeurig geschilderd figuur uit te brengen, als Luther te laten verrijzen op een standbeeld. Het losse figuurtje kan heel goed ergens als preker in de historische binnenstad of misschien wel als pelgrim op het perron geplaatst worden. Het standbeeld is wat couranter te plaatsen, dit past op elke pleintje of een willekeurig open plekje.






Klapper in de verzameling is echter een complete locomotief gewijd aan 500 jaar reformatie. Pas bij het zien van deze locomotief op het internet besefte ik pas hoe groot de viering van 500 jaar reformatie in Duitsland wordt aangepakt. Begin dit jaar is er een locomotief van de firma Rheincargo veranderd in een ware Luther locomotief. Deze locomotief wordt ingezet niet alleen in Duitsland, maar ook Zwitserland en Oostenrijk worden aangedaan door deze locomotief ingezet in goederenvervoer. Deze locomotief kenmerkt zich door de volledige bedrukking/besctickering in het Luther thema met aan elke zijde een iets andere opdrak. Deze locomotief is vervolgens door de firma Piko uitgebracht in alweer h0, zodat Luther ook bij mij thuis af en toe op de rails kan verschijnen.




 
Voor de volledigheid, er is nog een locomotief op de rails verschenen (1:1 en 1:87), nu met Luther, Zwingli en Calvijn. Deze locomotief ingezet in het sneltreinverkeer laat ik maar aan mij voorbijgaan, men kan tenslotte niet alles verzamelen nietwaar...
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Luther op de modelbaan - een aandenken aan 500 jaar reformatie
« Reactie #1 Gepost op: 31 oktober 2017, 14:48:21 »
Leuk initiatief!. Die timmerende Luther vind ik erg grappig. Zelf heb ik daar nog niet aan gedacht, wel heb ik op mijn spoorbaan een olie- en kolenboer met de naam: Les 5 Sages, vrij naar Matteüs 25: 1 - 13.  ;)
Voor de rest laat ik het gewoon aan mij voorbij gaan, net als het Calvijn jaar destijds. Ge zult werken, niet lummelen..... ;)

groet,
michel

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4115
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Luther op de modelbaan - een aandenken aan 500 jaar reformatie
« Reactie #2 Gepost op: 31 oktober 2017, 16:44:17 »
Daarom had Luther ook een hamer opgepakt...  ;D
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.