Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

h0 diorama USA “The Paintshops” door Wim Vink
Vandaag om 23:43:58
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 23:29:31
Einde Koemo ballast ??? door Nullem
Vandaag om 23:27:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
Vandaag om 23:00:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
  

Auteur Topic: iTrain in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)  (gelezen 4075 keer)

Bert_Apd

  • Online Online
  • Berichten: 1844
  • N-Spoor DB Epoche III
Hallo iTrain/DR4018 gebruikers,

Naar aanleiding van de topic " Koploper in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen) ", waarin een oplossing werd gezocht om via Koploper met de DR4018 NS P-seinen te realiseren, leek het mij zinvol een identiek draadje te starten voor het specifieke gebruik van de DR4018 in combinatie met iTrain.

In het Koploperdraadje is vanaf reactie #81 een DR4018-oplossing voor P-seinen via Koploper gegeven. Vervolgens kwamen ook vragen voor een P-sein implementatie via iTrain. In reactie #134 is door mij daarvoor een oplossing gegeven.

Aangezien in voornoemd Koploper-draadje nog steeds vragen over de algemene DR4018-aansturing binnen iTrain worden gesteld, leek het mij zinvol om de aansturing van seinen met de DR4018 in een nieuwe topic voor iTrain toe te lichten.


Binnen iTrain zijn voor de NS seinen een drietal mogelijkheden beschikbaar:

1. Een NS drielicht hoofd-/bloksein zonder cijferbak
    Mogelijke seinbeelden: rood, groen, geel, groen-knipper en geel-knipper

2. Een NS drielicht dwergsein
    Mogelijke seinbeelden: rood, groen, geel en geel-knipper

3. Een NS voorsein
    Mogelijke seinbeelden: geel en groen

De DR4018 ondersteunt alle bovengenoemde seinen en seinbeelden. De seinbeelden worden gerealiseerd door een combinatieschakeling van drie wissel-adressen waarbij de combinatie van die drie wissel-adressen het seinbeeld oplevert:

     
     Bron: Digikeijs Handleiding DR4018

Naast de benodigde seinbeelden voor iTrain zijn ook de seinbeelden voor NS-seinen met cijferbak beschikbaar, maar die seinen worden door iTrain niet ondersteund. Via de combinatie van de drie wissel-adressen kunnen in totaal 8 verschillende seinbeelden gerealiseerd, waarvan er binnen iTrain vijf worden gebruikt.
Rood-knipper wordt door de DR4018 niet ondersteund.

Naast de binnen iTrain beschikbare drie NS-seindefinities is er geen specifieke P-sein (Permissief sein) definitie.
Dit zijn de automatische blokseinen langs de vrije baan, welke een in het oog vallende schakeling hebben: bij het schakelen van "groen" naar "rood" brandt gedurende korte tijd de "gele" lamp. Dit verschijnsel wordt het "afvallen via geel" genoemd.

Voor de puristen onder de modelspoorbouwers is het een uitdaging om ook dit "afvallen via geel" op de modelbaan te realiseren. Bij sommige seindecoders (o.a. OC32 en ArSigDec) is er een optie aanwezig om dit "tussengeel" via de decoder zelf te realiseren. Bij de DR4018 is deze optie niet aanwezig maar kan het via een eenvoudige aanpassing binnen de definities in iTrain gerealiseerd worden. Voor dit P-sein maken we binnen iTrain gebruik van de definitie van het NS drielichtsein maar dan met een aantal aangepaste parameters.
Het P-sein kan alleen de seinbeelden rood, geel en groen tonen (geel + cijfer wordt binnen iTrain niet ondersteund).


Met deze kennis kunnen we dus op de DR4018 met de instelling Preset 7 (CV47 = 7) binnen iTrain een viertal seintypes definiëren.
Onderstaand plaatje geeft voor elke type sein de vereiste aansluiting op de DR4018 weer:

     

Let bij het P-sein op de van de Digikeijs handleiding afwijkende aansluiting van de groene draad/led!

Bij de verdere uitwerking van de voorbeelden heeft de DR4018 het (begin)wisseladres 101 gekregen, zodat de adressering van de seinen als volgt geschiedt:

 - Adres 101-104:  Het NS Hoofdsein op de aansluitpunten 1 t/m 4
 - Adres 105-108:  Het NS Dwergsein op de aansluitpunten 5 t/m 8
 - Adres 109-112:  Het NS Voorsein op de aansluitpunten 9 t/m 12
 - Adres 113-116:  Het NS P-sein op de aansluitpunten 13 t/m 16

Via de eerste drie wisseladressen worden de seinstanden geschakeld, via het vierde wisseladres kan - indien gewenst -  tussen de dag/nacht-stand van het sein geschakeld worden, default is de dagstand. Dit vierde adres wordt echter niet opgegeven in de betreffende seindefinities, dit adres kan zonodig worden opgenomen in een aparte dag/nacht schakelfunctie voor alle op de baan aanwezige seinen.
 

Binnen iTrain zijn voor het correct schakelen van de seinen de navolgende Seineigenschappen van toepassing.

De daarin getoonde Schakeltijd en Toestandstoewijzing (en schakelvolgordes) dienen ongewijzigd te worden overgenomen om een correcte schakeling mogelijk te maken. Een afwijkende schakelvolgorde kan leiden tot ongewenste en onlogische "tussenbeelden". Ook de schakeltijd dient zo kort mogelijk te worden gehouden: 50 ms is voldoende.
Uiteraard zullen bij de eigen implementatie de juiste wisseladressen moeten worden ingevuld.

1. Seineigenschappen NS Hoofdsein (bediend):

     

Dit type sein staat normaal op "rood" en toont vanuit "rood" direct de ingestelde seinstand om vervolgens weer direct naar "rood" terug te vallen. Zonodig kan dit sein ook als bloksein worden gebruikt, echter tijdens het schakelen van "groen" naar "rood" zal geen "tussengeel" worden getoond.


2. Seineigenschappen NS Dwergsein (bediend):

     

Ook dit type sein staat normaal op "rood" en toont vanuit "rood" direct de ingestelde seinstand om vervolgens weer direct naar "rood" terug te vallen.


3. Seineigenschappen NS Voorsein:

     

Dit type sein staat normaal op "geel" en toont via "groen" of "geel" de te verwachten seinstand van het volgende (bediende) hoofdsein.


4. Seineigenschappen NS P-sein (Permissief sein, ook wel bloksein genoemd):

Indien gebruik gemaakt gaat worden van de P-sein definities is het noodzakelijk om binnen iTrain de optie "Zet magneetartikelen altijd" aan te vinken. Zonder deze optie zal het "tussengeel" niet zichtbaar zijn:

     


Bij de seineigenschappen voor een P-sein wordt gebruik gemaakt van een specifieke, afwijkende schakeltijd, schakelvolgorde en seinbeeldcombinatie:

     

Let erop dat voor "groen" de afwijkende combinatie [Groen Groen Rood] in de schakelvolgorde (3,6,1) wordt gebruikt, dit is geen typefout maar een noodzakelijke schakeling om "tussengeel" te verkrijgen. Via de normale combinatie voor groen [Groen Rood Rood] zal het P-sein niet correct werken.
De tijdsduur van het tussengeel kan worden beïnvloed door de schakeltijd van 250 ms te verlengen of te verkorten.

Wanneer bij juiste invulling van de seineigenschappen bij het tonen van "groen" de groene led desondanks knippert is de groene draad niet correct aangesloten: deze moet op het vierde aansluitpunt en niet op het derde...  ;)


Voor degenen die eerst eens willen experimenteren met de mogelijkheden is het misschien een tip om tijdelijk een losse DR4018 te voorzien van de vier hierboven getoonde seinen en via een tijdelijk gedefinieerd schakelbord de schakelingen te controleren op correcte implementatie. Daartoe heb ik zelf onderstaand schakelbord aangemaakt:

     

Op deze wijze kun je eenvoudig de mogelijkheden uittesten zonder de baan cq baandefinities zelf te moeten modificeren. Ook kun je door aanpassing van de gebruikte adressen, de op de baan aangesloten seinen stuk voor stuk uittesten op de juiste werking.

Groeten,

Bert


NB:
 
Ik heb de tekst en de definities nog een aantal malen nagelopen en heb geen onjuistheden meer kunnen ontdekken.
De schakelingen leveren de correcte seinbeelden op.

Vragen, aanvullingen, correcties en suggesties zijn uiteraard welkom...  ;)
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2017, 17:01:45 door Bert_Apd. Reden: Seineigenschappen aangepast »

banne

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: iTrain in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)
« Reactie #1 Gepost op: 16 november 2017, 09:26:42 »
Bert, volgens jouw info is een P sein met knipperende cijferbak niet mogelijk vanuit iTrain omdat iTrain de definitie "cijferbak" niet kent. Volgens de instellingen vanuit de handleiding van Digikeijs zou het wel mogelijk moeten zijn (geel met knipperende cijferbak) met G-G-G

Welke instellingen zou ik moeten aanpassen in onderstaande afbeelding om de G-G-G aansturing te kunnen doen? En klopt mijn redenatie zo? Mijns inziens zou dit enkel betekenen dat elk geel sein een knipperende cijferbak geeft maar dat is dan maar zo tot Xander ooit de aanpassing maakt in iTrain.

« Laatst bewerkt op: 16 november 2017, 09:29:10 door banne »
Met vriendelijke groet,

Bart

Bert_Apd

  • Online Online
  • Berichten: 1844
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: iTrain in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)
« Reactie #2 Gepost op: 16 november 2017, 10:51:24 »
Hallo Bart,

Als je bij het bovenstaande sein voor de stand "geel" de schakeling voor de DR4018 naar "geel met knipperende cijferbak" (G G G) wilt wijzigen dien je onderstaande schakelvolgorde in te vullen:

  Ge   |  3 = 1243 : Groen   |  5 = 1244 : Groen  |  1 = 1242 : Groen |

De drie adressen (1242 t/m 1244) worden op deze wijze allemaal "Groen" geschakeld en wel in de schakelvolgorde (1243 Groen, 1244 Groen, 1242 Groen) dus volgorde (2e,3e,1e).

Voor dit sein zal dan op het schakelbord van iTrain een "geel sein" getoond worden terwijl het sein op de DR4018 geel licht met een knipperend cijfer toont.

De door mij genoemde schakelvolgorde (2e,3e,1e) heeft te maken met het onderdrukken van tussenbeelden, die jij zelf echter wel leuk vindt  ;)

Je kunt ook de volgorde (1e,2e, 3e) proberen, dan zul je zelf zien wel ontdekken of er verschillen zijn tijdens het schakelen, een en ander is namelijk afhankelijk van de ingestelde schakeltijden.
Voor die volgorde is de schakeling dan als volgt:

  Ge   |  1 = 1242 : Groen   |  3 = 1243 : Groen  |  5 = 1244 : Groen |

Gewoon even experimenteren met de verschillende instellingen en ontdekken wat de gevolgen zijn...
Er gaat echt niets stuk...  ;D

Als je nog verdere vragen hebt hoor ik die wel.

Hoe heb je eigenlijk bovenstaand sein aangesloten op de DR4018?

   1e uitgang = rood
     Common (plus)
   2e uitgang = geel
   3e uitgang = groen
     Common
   4e uitgang = cijferbak

Bij mij levert jouw seindefinitie voor "groen knipper" op het schakelbord van iTrain bij het sein op de DR4018 het seinbeeld groen knipper + cijfer op... Is dat ook jouw bedoeling?

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 16 november 2017, 11:44:48 door Bert_Apd. Reden: Vraag mbt aansluiting op DR4018 toegevoegd »

banne

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: iTrain in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)
« Reactie #3 Gepost op: 16 november 2017, 11:33:08 »
Ik ben even nieuwsgierig Bert, hoe weet jij deze instellingen? Er zijn namelijk 3x3 mogelijkheden. Is dit ervaring of lees je dit ergens vanuit de handleiding van Digikeijs? Ik wil altijd graag weten hoe iets tot stand komt dus vandaar deze vraag ;D
Met vriendelijke groet,

Bart

Bert_Apd

  • Online Online
  • Berichten: 1844
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: iTrain in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)
« Reactie #4 Gepost op: 16 november 2017, 11:45:56 »
Ik heb net mijn eerdere reactie nog van een extra vraag voorzien...
Kun je deze eerst even beantwoorden?


banne

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: iTrain in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)
« Reactie #5 Gepost op: 16 november 2017, 11:55:02 »
Groen knipper en geel mogen allebei een cijferbak laten knipperen wat mij betreft
Met vriendelijke groet,

Bart

Bert_Apd

  • Online Online
  • Berichten: 1844
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: iTrain in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)
« Reactie #6 Gepost op: 16 november 2017, 12:06:57 »
Hallo Bart,

Uiteraard kun je je eigen vertaling vanuit iTrain maken, dus als je met "iTrain - groen knipper" op de baan het seinbeeld "groen-knipper met verlicht cijfer" wilt hebben is dat natuurlijk prima.

Toch nog even dit:

Hoe heb je eigenlijk bovenstaand sein aangesloten op de DR4018?

   1e uitgang = rood
     Common (plus)
   2e uitgang = geel
   3e uitgang = groen
     Common
   4e uitgang = cijferbak

Als ik dat weet kan ik hier even jouw schakelingen controleren op de door jou gewenste (en ongewenste?) resultaten...  ;D

De door mij voorgestelde schakelvolgordes (dus afwijkend van 1e 2e 3e) heb ik zelf uitgedokterd met de DR4018 ter onderdrukking van de door mij geconstateerde (onverwachte) tussenbeelden bij (te) trage schakeling vanuit de treinbesturingssoftware. Die vind je dus niet in de handleiding.

Groeten,
Bert

banne

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: iTrain in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)
« Reactie #7 Gepost op: 16 november 2017, 12:32:08 »
Hoe heb je eigenlijk bovenstaand sein aangesloten op de DR4018?

   1e uitgang = rood
     Common (plus)
   2e uitgang = geel
   3e uitgang = groen
     Common
   4e uitgang = cijferbak
Jep, exact zo
Met vriendelijke groet,

Bart

Bert_Apd

  • Online Online
  • Berichten: 1844
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: iTrain in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)
« Reactie #8 Gepost op: 16 november 2017, 14:46:09 »
Hallo Bart,

Je hebt dus de normale aansluiting voor het bewuste sein, zoals die ook in de DR4018 handleiding staat.

De "normale" schakelingen vanuit iTrain met jouw drie adressen (1242 t/m 1244) zijn dan als volgt:

    Ro      |  6 = 1244 : Rood    |  4 = 1243 : Rood   |  2 = 1242 : Rood    |   volgorde dus (3,2,1) = R R R

    Gr      |  6 = 1244 : Rood    |  1 = 1242 : Groen  |  4 = 1243 : Rood    |   volgorde dus (3,1,2) = G R R

    Ge     |  6 = 1244 : Rood    |  3 = 1243 : Groen  |  2 = 1242 : Rood    |   volgorde dus (3,2,1) = R G R

    Gr *   |  1 = 1242 : Groen  |  4 = 1243 : Rood    |  5 = 1244 : Groen  |   volgorde dus (1,2,3) = G R G

    Ge *  |  3 = 1243 : Groen  |  2 = 1242 : Rood    |  5 = 1244 : Groen  |   volgorde dus (2,1,3) = R G G

Dit zijn de seinbeelden die ook op het schakelbord worden getoond.

Wil vanuit iTrain toch andere seinbeelden op de DR4018 oproepen dan zijn de volgende schakelvolgordes nodig:

    Gr * + cijfer    |  6 = 1244 : Rood   |  1 = 1242 : Groen  |  3 = 1243 : Groen  |   volgorde dus (3,1,2) = G G R

    Ge   + cijfer    |  5 = 1244 : Groen  |  2 = 1242 : Rood   |  4 = 1243 : Rood   |    volgorde dus (3,1,2) = R R G

    Ge   + cijfer * |  3 = 1243 : Groen  |  5 = 1244 : Groen  |  1 = 1242 : Groen  |   volgorde dus (2,3,1) = G G G

Het ziet er misschien erg ingewikkeld uit, maar dat vindt zijn oorzaak in de naar mijn idee ingewikkelde methode van seindefinities in iTrain: je geeft niet alleen de schakeling zelf maar meteen ook de schakelvolgorde aan.
Binnen Koploper is dat eenvoudiger geregeld, gewoon de adresvolgorde (Recht/Afbuigend) en daarna apart de gewenste schakelvolgorde (bijv 2,3,1).


Eigenlijk komen de bovenstaande schakelingen en volgordes gewoon overeen met de in de eerder genoemde seineigenschappen onder Seineigenschappen NS Hoofdsein (bediend):

1. Seineigenschappen NS Hoofdsein (bediend):

     

Dit type sein staat normaal op "rood" en toont vanuit "rood" direct de ingestelde seinstand om vervolgens weer direct naar "rood" terug te vallen. Zonodig kan dit sein ook als bloksein worden gebruikt, echter tijdens het schakelen van "groen" naar "rood" zal geen "tussengeel" worden getoond.


Vergelijk bovenstaande iTrain definities maar eens met de gelijkwaardige in Koploper (voor adres 1 t/m 3):

     

Persoonlijk vind ik deze beter leesbaar en dus ook eenvoudiger te realiseren...  ::)

Ik hoop dat het maken van de seindefinities binnen iTrain wat duidelijker is geworden. Het inbrengen en naderhand veranderen van de gekozen volgorde blijft echter (ook voor mij) een crime...  :-\

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 16 november 2017, 14:52:29 door Bert_Apd »

banne

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: iTrain in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)
« Reactie #9 Gepost op: 19 december 2017, 11:18:27 »
Ik ben een tijdje bezig geweest om dit allemaal na te lopen maar kon nu wel mijn kennis delen. Wil je via iTrain de seinen schakelen met een DR4018 dan kan de schakelvolgorde nogal ingewikkeld zijn om het werkend te krijgen. Onderin een link (kon geen bijlage toevoegen) met een Excel bestand waar elke mogelijkheid in genoemd staat met het seinbeeld erachter. Omdat ik NS seinen heb met cijferbak, heb ik dat ook meegenomen in de omschrijvingen.

Niet gebruiken = een niet bestaand seinbeeld.

Afval via geel betekent dat als je de schakeltijd op 250ms hebt staan je heel even geel ziet oplichten bij het overgaan van groen(knipper) naar rood zoals in grootbedrijf ook vaak gebeurd. Deze info is bedoeld voor mensen met 3-licht (NS) seinen. Het 4e adres is een dimadres en deze schakel/gebruik ik niet

https://mega.nz/#!etBlEJRK!XOfGqxAdFIdg4uUV5yKDaYGuInk43PXviZQkyWSbupg
Met vriendelijke groet,

Bart

PDH002

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Met veel belangstelling dit onderwerp aan het volgen.
Maar heb toch een vraagje.

Ik lees veel over de schakelvolgorde. Ik zie steeds voor het "="-teken een cijfer staan.
Houdt dit cijfer de schakelvolgorde in of is het voor een ander systeem bedoeld.

Groet,

Peter