Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Bemo wissels of PECO wissels  (gelezen 3226 keer)

mvlgouda

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Bemo wissels of PECO wissels
« Gepost op: 22 oktober 2017, 15:59:54 »
Na jaren een HO baan gehad te hebben met voornamelijk Zwitsers materieel van Marklin en Roco, ben ik nu overgestapt naar Bemo HOm.
Ik lees en verdiep me nu in de keuze voor rails en wissels. Daar is al heel veel over gezegd en geschreven mbt voorkeur e.d.
Maar ik zoek eigenlijk antwoord op deze vraag:
Bij Peco lees ik dat je de puntstukken moet schakelen. Is dat bij Bemo ook zo?
Met vriendelijke groet,
Mathieu van Loon

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Bemo wissels of PECO wissels
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2017, 16:49:37 »
Bij Peco moet je niets, bij Peco kun je de puntstukken apart via een relais van spanning voorzien. Maar standaard doet het wissel het ook zelf zoals alle andere wissel met een geleidend puntstuk.

Als Bemo dat ook heeft dan bestaat die mogelijkheid ook. Heeft Bemo een plastic puntstuk, dan natuurlijk niet. Maar ook Peco heeft wissels met een plastic puntstuk.  (insulfrog)

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

mvlgouda

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Bemo wissels of PECO wissels
« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2017, 16:58:15 »
Beste Wim, dank voor je antwoord. Ik vergeet nog te melden dat ik digitaal rij, maar dat maakt volgens mij niet uit
Ik heb enkele Peco wissels aangeschaft (SL-1496 Electrofrog) onderaan de wissel zit een draad die het mogelijk maakt het puntstuk te voeden.
Is het hierbij ook niet nodig het puntstuk te voeden?
Met vriendelijke groet,
Mathieu van Loon

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
    • RhB-Modelbaan
Re: Bemo wissels of PECO wissels
« Reactie #3 Gepost op: 22 oktober 2017, 17:18:44 »
Hallo mvlgouda...

Naar H0m, naar RhB?
Ik gebruikte altijd Bemo wissels, die vallen mij de laatste tijd zwaar tegen en nu heb ik ook Peco toegepast.
Zie :http://rhb1op87.blogspot.nl/2017/09/bemo-of-peco-rail.html
Je hoeft aan de Peco met electro frog (= elektrisch doorverbonden puntstuk) niets te doen, behalve letten op isolatielassen achter het puntstuk.
Het metalen Bemo puntstuk van de C100 wissels moet geschakeld worden.
Het Peco puntstuk wordt door de wisseltong van stroom voorzien.
Bij mij gaat dat goed, maar ik weet nu nog niet of in de tijd vuil dat moeilijker maakt.
Schakelen kan altijd nog.
Bij de C70 wissels van Bemo schakel ik ook het puntstuk omdat daar de verbinding tongbeweging-puntstuk niet zo zeker is.
Het schakelen van het puntstuk doe ik met de Tortoise wisselmotor. Die doen dat heel goed, mis goed afgesteld ontstaat er geen kortsluiting door de eveneens functionerende verbinding puntstuk-wisseltongen.
Zie verder ook mijn Blog.

Met groet, Jan
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2017, 17:31:04 door Jan Bennink »
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

mvlgouda

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Bemo wissels of PECO wissels
« Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2017, 17:45:16 »
Beste Jan

Dank voor je antwoord.
Inderdaad, nu naar de RhB. Ik heb inmiddels al wat rijdend materieel en verdiep mij nu in het wissels en rails.
Ik kom van HO, wisselstroom dus het puntstuk onderwerp is mij even nieuw.
Ik begrijp dat ik dat bij Peco het puntstuk niet hoeft te schakelen alleen dat ik de raillassen moet isoleren direct achter het puntstuk?

Mooie site overigens!
Met vriendelijke groet,
Mathieu van Loon

Met vriendelijke groet,
Mathieu van Loon

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
    • RhB-Modelbaan
Re: Bemo wissels of PECO wissels
« Reactie #5 Gepost op: 22 oktober 2017, 18:05:30 »
Ja dat klopt Mathieu.

De rails achter het wissel hebben een vaste pool (+ of -), het puntstuk van het wissel wordt, afhankelijk van de stand van het wissel, verbonden met de + of de -. de isolatielassen voorkomen kortsluiting.

Ik ben benieuwd wat je plannen zijn. Laat hier nog maar eens een keer zien.

Met groet, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

mvlgouda

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Bemo wissels of PECO wissels
« Reactie #6 Gepost op: 22 oktober 2017, 22:53:59 »
Hoi Jan,
Dan alleen de 2 rails van het puntstuk?
Ik heb een ruime kamer straks tot mijn beschikking van 4x4 meter. Het lijkt me leuk een stukje RhB na te bouwen. Ik zoek nu bijvoorbeeld railplannen van stations. Ik heb onlangs wel wat gevonden maar kan het niet meer terugvinden. Tips zijn welkom!
Nogmaals dank voor je hulp. Ik hou jou vorderingen nu ook in de gaten via je website.
Vriendelijke groet,
Mathieu
Met vriendelijke groet,
Mathieu van Loon

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Bemo wissels of PECO wissels
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2017, 23:01:28 »
Zou zelf peco nemen.
Vind ik fraaier dan die lompe BEMO code 100 wissels.

Zou ook meteen het puntstuk scheiden van de tongen en appart voeden.

Bij het leggen kan je er makkelijk bij en is het niet heel veel meer werk. Mocht je later contact problemen krijgen is dat toch balen als het er mooi ingeballast bij ligt.

Groeten Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Swindon, UK
Re: Bemo wissels of PECO wissels
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2017, 23:09:32 »
De buitenrails lopen gewoon door, isolatie is niet nodig. De puntstuk rails moet je allebei isoleren, ongeacht wat je verder doet met je wissel voeding.

Voeding via de wisseltongen kan wel eens problemen opleveren. De beste oplossing is om de tongen te isoleren van het puntstuk en apart permanent te voeden.

Bij Peco zijn de tongen via twee dunne draadjes aan de onderzijde doorverbonden met het puntstuk. Die draadjes kun je er met een klein schroevedraaiertje uit wippen. Daarna moet je de tongen aan elke kant met de corresponderende buitenrail verbinden. Ik doe dat door aan de onderkant aan elke zijde een voedingsdraad te solderen, zowel aan de buitenrail als aan de naastiggende tong (soldeer aan het vaste deel van de tong, niet aan het bewegende deel!). De twee draadjes via een gaatje omlaag door je ondergrond laten lopen en aansluiten op de bussen. Daarmee worden dan zowel de buitenrails als de tongen gevoed.

Het puntstuk voed je dan apart met het al aanwezige draadje en een ompolingsrelais. Daar zijn verschillende versies van verkrijgbaar, zelf gebruik ik Gaugemaster Autofrogs, heel simpel aan te sluiten met twee draadjes naar de bussen en als derde het puntstukdraadje; ze werken goed.
Groetjes, Jur

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
    • RhB-Modelbaan
Re: Bemo wissels of PECO wissels
« Reactie #9 Gepost op: 23 oktober 2017, 14:46:31 »
Ik heb een ruime kamer straks tot mijn beschikking van 4x4 meter. Het lijkt me leuk een stukje RhB na te bouwen. Ik zoek nu bijvoorbeeld railplannen van stations. Ik heb onlangs wel wat gevonden maar kan het niet meer terugvinden. Tips zijn welkom!

Mathieu,

Ik weet niet hoe veel je op de hoogte bent van wat er allemaal is verschenen over de RhB. Ook in dit Forum hebben al heel wat deelnemers wat laten zien, grote en kleine stations. Zoek maar op RhB.
http://www.sporenplan.nl/ laat een overzicht zien van alle stations met hun sporen op het RhB net (kijk bij sporenplannen>Zwitserland>RhB, rechts onder).
Veel bouwers kiezen bepaalde stations vanwege de omgeving waarin het ligt. Sommigen willen een specifieke lijn zoals die, die de Berninabahn als voorbeeld nemen.
De mooie boekjes van Schweers & Wall, "Gleispläne der Rhätischen Bahn", zijn hier en daar nog tweedehands verkrijgbaar.
Als je een voorbeeld gekozen hebt is er wel iemand die je van dat station een kopie kan maken. Ik heb het boek ook.
En de RhB verkoopt een origineel "Katasterplan". Kost wat, maar dan heb je iets al je het exact na wil bouwen.

Ik ben benieuwd.

Met groet, Jan
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2017, 14:49:21 door Jan Bennink »
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Bemo wissels of PECO wissels
« Reactie #10 Gepost op: 23 oktober 2017, 18:08:43 »
Ook aan Tillig-wissels gedacht? Geen draaiende wisseltongen, maar beweegbare zoals in het grootbedrijf.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Bemo wissels of PECO wissels
« Reactie #11 Gepost op: 23 oktober 2017, 18:14:15 »
Wel erg beperkte keus in H0m. Links rechts en Y wissel.

Wel mooi.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

mvlgouda

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Bemo wissels of PECO wissels
« Reactie #12 Gepost op: 23 oktober 2017, 20:12:44 »
Beste Martin, goedendag

Wel aan gedacht maar ik lees toch soms dat de rails iets te ruim is en dat het tot ontsporingen komt.
Heb je bij Tillig dan niet het extra voeden, isoleren  of schakelen van het puntstuk?

Groet
Mathieu
Met vriendelijke groet,
Mathieu van Loon

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Bemo wissels of PECO wissels
« Reactie #13 Gepost op: 23 oktober 2017, 23:29:34 »
Hallo Mathieu,

Mijn advies qua rails is zonder meer Peco, goed verkrijgbaar, mooie vlakke wisselhoek van 10graden, bruikbare echte bochtwissels en een hele mooie engelse wissel...
Polariseren zou ik weliswaar altijd doen, weinig extra werk, maar ze doen het ook zoals ze geleverd worden, de wisseltongen vormen dan als het ware de "schakelaar" voor het puntstuk.

Weet natuurlijk niet hoever je wil gaan in het maken van een echte RhB baan, maar het materieel en de enorme keuze die er is, alsmede de grote hoeveelheid boeken ende vele info op internet, maken het wel aantrekkelijk om hier juist een realistisch voorbeeld te gaan kiezen.
Daarbij heb je in principe natuurlijk het Stammnetz en de Berninabahn die als vrijwel gescheiden delen vanwege het verschillende stroomsysteem en hellingen/profiel functioneren.
Dan heb je binnen het Stammnetz het oorspronkelijke deel in het Prättigau, de Albulastrecke, de Ruinaulta richting Disentis, de Zügenlinie tussen Davos en Filisur, en de Engadinerlinie. En dan natuurlijk in het laagste deel, het industriele gedeelte tussen Reichenau en Landquart zeg maar.
Keuze te over en je hoeft natuurlijk niet exakt na te bouwen, maar je kunt er heel veel mee, vooral de stations.

Daarbij biedt een ruimte van 4x4 natuurlijk enorme mogelijkheden, maar door het vrijwel overal hellende profiel leent het thema RhB zich bij uitstek voor bouw op een smalle, ondiepe basis. Zo kun je flinke rijlengtes ontwikkelen, met een deels vrij in de ruimte  staande layout ontwerp in bv T of G vorm. Misschien iets om in delen op te bouwen, zo krijg je ook meer het gevoel hoe je het t beste aan kunt pakken.

Ook, maar dat is mijn opvatting, kun je beter van het concept rondrijden afstappen en een A naar B layout maken, misschien met keerlussen op het eind. Ook dat draagt bij aan een meer realsitische spoorbeleving, velen hebben dat proces al doorgemaakt en juist het smalspoor maakt dat haalbaarder omdat alles wat kleiner is: zo zijn er flinke lengtes mogelijk. Zo heb ik in het verleden Filisur op een lengte van 3.10m ontworpen, met aan weerszijden bogen van 45cm kan dat net binnen je 4 meter. Daar kun je sneltreinen van 10 vierassers + lok laten passeren!

Goed, zomaar wat gedachten, misschien heb je er wat aan,

Ben benieuwd hoe het verder gaat, in elk geval weer iemand met het RhB-virus erbij ;-)

Groeten, Michiel
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2017, 07:45:01 door mwdb. Reden: Typefout »
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Bemo wissels of PECO wissels
« Reactie #14 Gepost op: 24 oktober 2017, 00:39:48 »
Heb je bij Tillig dan niet het extra voeden, isoleren  of schakelen van het puntstuk?
Daar ontkom je niet aan. Dit soort zaken liggen nu eenmaal opgesloten in het 2-rail-systeem.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.