Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 08:04:09
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 07:53:21
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
  

Auteur Topic: Oplagegrootte van bepaald model  (gelezen 3146 keer)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4280
    • Filmpjes op YouTube
Re: Oplagegrootte van bepaald model
« Reactie #15 Gepost op: 22 oktober 2017, 11:57:42 »
B) Nogmaals: dan is de CONSTATERING dus onjuist. Een te grote oplage is wat anders dan "echt een misser". En "zelfs tegen dumpprijzen gaan ze niet weg" is een suggestief iets omdat je niet in de toekomst kunt kijken.

A) Er is genoeg geveegd in het Eurospoor-draadje . In ieder geval: Ook hier kun je niet in de toekomst kijken, dus als jij minder bezoekers VERWACHT wil dat niet per se uitkomen. Ik hoop van niet.

Valt gewoon op dat sommige berichten over Roco laagdunkend zijn en elke gelegenheid, zeker als het over het financiële deel gaat, wordt aangegrepen om er in te hakken.

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Oplagegrootte van bepaald model
« Reactie #16 Gepost op: 22 oktober 2017, 12:00:45 »
Mag het weer terug naar het onderwerp a.u.b!

Gr, Bert
Team moderatoren.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Oplagegrootte van bepaald model
« Reactie #17 Gepost op: 22 oktober 2017, 12:12:19 »


Maar terug naar de oorspronkelijke vraag; de oplage's worden tegenwoordig steeds kleiner. Vroeger had je oplages van soms wel 2000 stuks of meer volgens mij, als voorbeeld de Fleischmann sprinter. Marklin heeft zover ik me herinner, de Olympische Koploper uitgebracht met daarbij aangegeven dat er "slechts" 999 (iets in die grootte) van waren gemaakt. 450 is in deze dus zeker niet al te groot, maar volgens mij maken bedrijven als LS-Models oplages van rond de 100-200 stuks, maar dat weten de experts vast beter dan ik.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2017, 12:53:51 door Bert van Gelder. Reden: Deel tekst ivm verzoek mod verwijderd »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Oplagegrootte van bepaald model
« Reactie #18 Gepost op: 22 oktober 2017, 12:21:06 »
Gelukkig gebruiken de fabrikanten en beurs-organisatoren het BNLS-forum niet aan om hun toekomstige plannen aan te passen  8)  Anders had iedereen al een gelijkstroom koploper, een complete klompentrein en een benelux 25.5 gehad  ;D

Zelf lijkt het me (zoals topic-opener vraagt) ook best wel interessant om de oplages te weten. Niet dat ik er verder iets mee kan (ik kan er toch mijn "inkoop-beleid" niet op aanpassen) maar gewoon uit nieuwsgierigheid. Hoeveel plan U's zijn er nu gemaakt, hoe zijn ze verdeeld? Hoeveel TEE-1100's heeft Roco laten maken, hoeveel voor NL en hoeveel daarbuiten? Gewoon uit nieuwsgierigheid  :)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4846
  • Modelspoor is emotie...
Re: Oplagegrootte van bepaald model
« Reactie #19 Gepost op: 22 oktober 2017, 12:29:57 »
Het is zoals Floris zegt hierboven. De oplages worden steeds kleiner, het aantal mensen wat zich daadwerkelijk bezighoudt met de modelspoorhobby eveneens. Over de oorzaken hiervan zijn al heel wat draadjes volgeschreven. LS is een van de eersten geweest die echt kleine oplages (150-250) van een bepaald model lieten maken onder het motto: op-is-op. Op deze manier komt het fenomeen 'winkeldochter' bij hen ook nauwelijks voor. Een heleboel fabrikanten zijn inmiddels ook overgegaan op het maken van (relatief) kleine oplages, mede bepaald door het model en het afzetgebied. Een plan V (om maar een voorbeeld te noemen) zal in Nederland een relatief groter afzetgebied hebben als in Duitsland. Een loc als een BR 50 of 52 zal, mede doordat de Duitse spoorwegen een grotere ';modelspoor-voorbeeldfunctie' hebben het beter doen qua oplage. De groene Plan V nr 401 moet je dan ook zien als een aardigheidje van de fabrikant om iets extra te doen met de verpakking en het meeleveren van een certificaat. Het was in dit geval geen extra kleine -of grote batch.

Andere fenomenen die zeker van toepassing zijn op de afzet is de verzadiging van de markt, die mede in de hand wordt gewerkt door een heel goed florerende tweedehandsmarkt (Marktplaats, Ebay, Houten en de vele andere modelspoorbeurzen).

Dat alles heeft onder andere tot gevolg dat nieuw uit te brengen modellen relatief duurder zullen zijn/worden, doordat je er minder van zult afzetten in een bepaalde periode. De ontwikkelingskosten voor een model (waar wij als markt steeds hogere eisen aan stellen) moeten toch terugverdiend worden binnen een bepaalde tijd en men maakt die dingen nu eenmaal niet alleen om ons als modelspoorder tevreden te stellen, maar met namen omdat de schoorstenen van alle, beroepsmatig betrokkenen, te laten roken.

Misschien dat ik zometeen nog wet wat kan bedenken, maar dit was het op dit moment...

Groet,
Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4846
  • Modelspoor is emotie...
Re: Oplagegrootte van bepaald model
« Reactie #20 Gepost op: 22 oktober 2017, 12:31:47 »
Gelukkig gebruiken de fabrikanten en beurs-organisatoren het BNLS-forum niet aan om hun toekomstige plannen aan te passen  8)  Anders had iedereen al een gelijkstroom koploper, een complete klompentrein en een benelux 25.5 gehad  ;D

Zelf lijkt het me (zoals topic-opener vraagt) ook best wel interessant om de oplages te weten. Niet dat ik er verder iets mee kan (ik kan er toch mijn "inkoop-beleid" niet op aanpassen) maar gewoon uit nieuwsgierigheid. Hoeveel plan U's zijn er nu gemaakt, hoe zijn ze verdeeld? Hoeveel TEE-1100's heeft Roco laten maken, hoeveel voor NL en hoeveel daarbuiten? Gewoon uit nieuwsgierigheid  :)

Een producent geeft niet snel bedrijfsinfo prijs. Je hierboven gestelde vraag valt daaronder... Buiten dat: waarom zou je dit willen weten?

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Peter Crossrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
Re: Oplagegrootte van bepaald model
« Reactie #21 Gepost op: 22 oktober 2017, 12:49:46 »
Ik denk dat het verschil in oplages tussen nu en zeg 15 jaar geleden niet zo groot is als gedacht wordt. Roco maakte toendertijd misschien wel 2000 exemplaren van een rijtuig en LS nu misschien maar 200. Maar vergeet niet dat LS wel veel meer varianten van een model maakt. Elke kleine wijziging bij het grote voorbeeld wordt direct als een modelvariant gemaakt. En vaak ook gewoon hetzelfde rijtuig met een ander bedrijfsnummer. Neem als voorbeeld het slaaprijtuig WLABmh 174/175. Roco heeft daarvan over de jaren heen een variant of 15 van gemaakt. LS heeft van zijn slaaprijtuig WLABmz 173 in twee jaar tijd al minstens 25 varianten gemaakt.

En door fabrikanten als LS en ACME komen er nu ook modellen op de markt die de "grote" fabrikanten nooit gemaakt zouden hebben. Zo rond de eeuwwisseling was het bij Roco gebruikelijk dat er een stuk of 30 rijtuigmodellen per jaar op de markt kwamen. Bij LS is de oplage dan misschien maar 200, maar er komen in een jaar soms wel 100 rijtuigen als model op de markt.

Mvg, Peter

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Oplagegrootte van bepaald model
« Reactie #22 Gepost op: 22 oktober 2017, 13:20:27 »
Ach, zelfs Philotrain maakte grote oplages. Volgens mij is de NS 2400 daar een voorbeeld van met een oplage van ik dacht tussen de 350 en 400 stuks. Dat zie je ook meteen aan de prijs, die dingen kosten nooit zoveel. Maar, ik snap de vraag wel. Als verzamelaar kan het ook leuk zijn iets te hebben wat schaars is. Zo heb ik een Philotrain SS 800 waar er maar 15 van gemaakt zijn en een Philotrain SS 1200 waar er in deze uitvoering maar 9 van gemaakt zijn. Qua locomotieven zijn dit toch wel een paar van de meest zeldzame modellen van Philotrain en ik vind het dan ook heel leuk dat ik ze heb weten te bemachtigen, juist omdat ze zo enorm zeldzaam zijn. Dus ja, ik snap wel waarom het als verzamelaar leuk kan zijn om inzicht te krijgen in oplages. Philotrain deed daar in ieder geval niet moeilijk over, alles staat opgetekend in een enorme catalogus met datum van productie tot aan aantallen toe. Voor mij een leuk naslagwerk...

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
Spoor 0 adept

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Oplagegrootte van bepaald model
« Reactie #23 Gepost op: 22 oktober 2017, 13:47:04 »
@Rob: zoals ik al zei, gewoon nieuwsgierig  :)


....Philotrain deed daar in ieder geval niet moeilijk over, alles staat opgetekend in een enorme catalogus met datum van productie tot aan aantallen toe. Voor mij een leuk naslagwerk...

En dat is denk ik ook eigenlijk onontbeerlijk voor een goede verzameling, een archief waar je alles terug kunt vinden. Het zou zo fijn zijn als elke (in ieder geval de kleinserie-)fabrikant dat zou doen. Nu is soms niet eens te vinden wat er op het moment uitgebracht wordt.



.... en LS nu misschien maar 200....

Van de CNL sets van LS Models/Lemke die net uitgebracht zijn, zijn er voor H0 volgens de site 200 stuks gemaakt van elke set.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Oplagegrootte van bepaald model
« Reactie #24 Gepost op: 22 oktober 2017, 15:32:40 »
Als je kijkt naar het plan W rijtuig, Roco heeft er een paar nummers van gemaakt in eh 30 jaar tijd?
Ls models heeft er een paar jaar tijd veel en veel meer nummers van gemaakt, elke nummer is het aantal wel lager... maar het totaal aantal is misschien weer hoger?

Mooi voorbeeld : Fleischmann Plan V 2x een gele versie en 2x een groene versie, hoeveel zullen daar van gemaakt zijn ? 10.000 stuks? weet dat de groene uit 1989 maar *slechts* 1750 stuks van gemaakt zijn...  dat klinkt anno 2017 als een massaproductie!

Plan U van Artitec, nog steeds vollop verkrijgbaar, zelfde voor de DE-II stellen je hoeft geen moeite te doen om zon treintje te vinden.

Artitec, Ls models, ACME zijn merken waar je vrij snel een complete stam rijtuigen kan maken, andere merken zoals Marklin ICR/Plan E ja een A een B een BKD en dan weer 10 jaar wachten op een nummertje, oh wacht en de kleurverschillen dan?

Nadeel van LS models is wel weer, het duurt een eeuwigheid voordat ze iets leveren, zo kan er iemand in 2010 een baan in TP 4/5 aan het bouwen zijn en in 2015 besloot hij om het te veranderen naar 2 en 3, ja dan zal hij de bestelde ICR rijtuigen niet kopen die hij destijds besteld had.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2017, 15:38:38 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?