Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 02:13:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:45:17
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door Syb030
Vandaag om 00:43:38
Doornvliet door cor_b
25 februari 2020, 23:25:07
NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0 door FritsT
25 februari 2020, 23:24:33
Projekt 083-338 door jerrytrein
25 februari 2020, 23:00:35
Schaduwstation Zevenheuvelenbaan door Michiel 80
25 februari 2020, 23:00:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
25 februari 2020, 22:58:39
Einde Fleischmann Profi Gleis aangekondigd. door Besselspoor
25 februari 2020, 22:44:50
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door NS264
25 februari 2020, 22:37:33
Raadplaatje door KNed
25 februari 2020, 22:27:17
NS 6700 dierenserie etchmodels door Besselspoor
25 februari 2020, 22:26:44
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door 008200
25 februari 2020, 22:18:59
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
25 februari 2020, 22:10:38
DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door AlbertG
25 februari 2020, 22:04:51
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
25 februari 2020, 22:02:08
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
25 februari 2020, 21:57:21
Ergensnergens in H0e door EricZmS
25 februari 2020, 21:50:33
Uhlenbrock goldcap condensator 71800 aansluiten aan decoder? door Remunj
25 februari 2020, 21:42:14
Open rijden wissels door johanw
25 februari 2020, 21:40:38
Railterminal Greenport Venlo door Remunj
25 februari 2020, 21:26:51
Videoritten 2020 door jerrytrein
25 februari 2020, 21:11:59
SBB Vectron met Nederlandse bestickering: wie brengt hem uit? door Bob R.
25 februari 2020, 21:00:33
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
25 februari 2020, 20:39:25
Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC door heuvelbaan
25 februari 2020, 20:23:56
Tillig tramspoor door Chris2412
25 februari 2020, 20:04:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
25 februari 2020, 19:44:24
21mtc brugstekker door VAM65
25 februari 2020, 19:38:42
Lichtprobleem Lokpilot 4 decoder door Catweazle
25 februari 2020, 19:27:35
Spelen op de rails..... door tijgernootje
25 februari 2020, 18:56:33
  

Auteur Topic: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)  (gelezen 7641 keer)

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
  • Dieselpower rules!
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
« Reactie #30 Gepost op: 02 juli 2019, 08:21:14 »
De nodige research ben ik al flink mee bezig. De volgende literatuur heb ik tot nu toe verzameld:

- The Sóller Train, Ferrocarril de Sóller, 2018
- Metro + Tramatlas Spanien, 2015
- Eisenbahnführer Mallorca, GeraMond, 2013
- Majorca and Corsica Narrow Gauge, Middleton Press, 2013
- Railways in Mallorca and Balearic Shipping, Martin Barstow, 2010
- Eisenbahnparadies Mallorca, GeraMond, 2004
- El Tren de Sóller: Viaje al valle oro, Reserva Anticipada, 1998

Mooi geïllustreerde boeken met uitgebreide beschrijving van de historie en de bestaande en niet meer bestaande smalspoor- en tramlijnen, maar geen technische gegevens van materieel, gebouwen en emplacementen...
Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5710
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
« Reactie #31 Gepost op: 02 juli 2019, 12:11:47 »
Gewoon maar beginnen met wat huisjes en een landschapje dan!
Die rails heister je er dan later wel in.

hola
Hendrik Jan

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3585
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
« Reactie #32 Gepost op: 02 juli 2019, 19:37:12 »
Zo gaat het in de echte wereld toch ook?
Het land(schap) is er al, daarna wordt er een spoorlijn(tje) doorheen gefrot.  ;D
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4310
    • Medway Valley Line
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
« Reactie #33 Gepost op: 02 juli 2019, 21:39:43 »
@Simon,

Nou, ik zou het toch anders aanpakken...

In Google maps kun je een beetje zien, hoe het sporenplan er ongeveer uitziet in Soller.



De enkelvoudige spoorlijn vertakt zich vanuit het zuiden na het oversteken van een beekje in een emplacement met vijf sporen, waarvan een langs het perron van het stationsgebouw.
De trein rijdt daarbij tussen de loodsen van de tram (niet getekend op deze kaart) en de loodsen van de spoorweg aan de rechterzijde. Je kunt bij de laatste het restant herkennen van een ronde locloods. Ik weet niet of er nog een draaischijf voor ligt, maar dat zal in het verleden ongetwijfeld zo zijn geweest.

Vanuit het noorden komt het eveneens enkelsporige tramspoor langszij. Ook dit spoor kent enkele vertakkingen. Niet ingetekend, maar wel aanwezig is het omloopspoor voor de motorwagen van de tram. De tramlijn vertakt verder naar de niet getekende tramremise.

Voor het namaken in model, heb je een mooi “verdwijnpunt” voor de trein tussen de loodsen. En voor de tram tussen de stadsbebouwing. Waarbij je de zijgevel van kerk als façade zou kunnen gebruiken.

Jammergenoeg zijn de satellietkaarten van zowel Google als Apple Maps erg wazig om veel details te herkennen.



De treinen rijden op het emplacement tussen en onder bomen door. Dat geeft een bijzonder effect.
Als je de linkerzijde van de scenery als voorzijde gebruikt, zou ik een achtergrond foto gebruiken van het Tramuntano gebergte. Dat ligt nl ook precies aan die zijde.



Je kunt de overgang van scenery naar achtergrond opvullen met de dichte bebossing zoals op de foto te zien is aan de rechterzijde.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4310
    • Medway Valley Line
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
« Reactie #34 Gepost op: 03 juli 2019, 07:43:00 »
@Simon,

Na nog wat verder spitten, vond ik een aantal bruikbare plaatjes. Hieruit blijkt dat het sporenverloop op het emplacement toch wat complexer is, dan gedacht op basis van die Google maps kaart. Wel zo interessant. Al lijken sommige verbindingen niet te realiseren met standaard model wissels.



Links de locloods van de trein, rechts die van de tram. Beide spoorsystemen blijken aan elkaar gekoppeld achter deze loodsen.



Hier een kijkje op de fraaie polygonale locloods. En wat ik al dacht, mét een draaischijf.



Ik vind de lengte van deze draaischijf overigens opvallend kort. Let ook op dat takelwerk ernaast.



Hier zie je de toegang van een tweede (modernere) loods/werkplaats. Deze ligt evenwijdig aan het emplacement. Hij is vrij lang.



Aankomst van de trein langs het perron. Links zie je de lange zijde van de loods/werkplaats van de foto hierboven. Duidelijk dat hier meer sporen liggen dan gedacht.



Hier kan de motorwagen van de trein omlopen.

Wellicht dat deze foto’s kunnen helpen om een begin te maken met een baanplan. En als je daarbij hulp wilt hebben, geef maar een gil. 😀

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
  • Dieselpower rules!
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
« Reactie #35 Gepost op: 03 juli 2019, 08:04:57 »
Ik was al aan het typen  ;) Het station van Sóller is mij bekend en het kent inderdaad hoogteverschillen; de tramsporen dalen vanaf de loodsen snel, dus dat is best nog een uitdaging.
Hierbij een eigen foto uit 2017 als voorbeeld:



Sóller vindt ik (nu) wat te complex, vooral vanwege de werkplaatsen die ook weer gevuld moeten worden. De combinatie van trein en tram is natuurlijk wel weer leuk.

Anderen suggereerden eerst wat met landschap te doen. Daar ben ik eigenlijk niet zo van. Ben meer een 'stads-mens'.

Het station van en het stratencircuit door Palma biedt namelijk ook meer de gelegenheid om automodellen na te maken.
Bunyola heeft een meer dorpskarakter, is een kruizingsstation en heeft wat leuke rangeermogelijkheden met werktreinen.

Maar zoals ik al eerder schreef, blijft het voorlopig bij research. De tijd en ruimte heb ik momenteel niet om - naast mijn vaste baan - aan een andere - modulaire - baan te werken.
Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526