Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door spoorijzer
Vandaag om 08:00:46
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 07:56:10
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 07:54:53
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 07:41:24
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martijn193
Vandaag om 07:03:55
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door zuylen
Vandaag om 05:02:25
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
ABLOAD gaat stoppen door NS264
Vandaag om 00:33:53
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Edsko Hekman
Vandaag om 00:02:24
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Treinreizen met m'n vader door Deetrein
22 april 2024, 23:56:03
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
NS 8400 van Werps door mwdb
22 april 2024, 23:10:52
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
DR4024 door Michaël dB
22 april 2024, 19:20:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 april 2024, 18:53:00
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
  

Auteur Topic: Koppeling  (gelezen 2465 keer)

SesamTrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Koppeling
« Gepost op: 30 juli 2006, 23:09:20 »
Beste mede forumleden.

Onlangs heb ik een aantal PIKO containerwagons gekocht. Die met maar één 40fts container. Als je deze wagons echter mbv Fl* KK aan elkaar koppelt, worden de wagons in een R1 boog door de buffers uit de rails gedrukt.
Ook een vaste nemschacht koppeling werkt niet.
Nou kan ik me herinneren dat op het *oude* forum een keer een draadje is geweest, waarin vermeld werd dat er een soort NEM-schacht verlengstukje in de handel is.
Wie kan me aan een naam/merk/url helpen.
(overigens ben ik thans druk in de weer om alle R1 bogen in mijn banenplan te vervangen)

Bvd
M.vr.gr.
Ernie H.
H0-Nederlands-Dinamo-iTrain

Gert van den Berg

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
  • Sky High is alles model(spoor)
Re: Koppeling
« Reactie #1 Gepost op: 31 juli 2006, 00:57:04 »
Er zijn koppelingen die uit 2 delen bestaan. Eén deel gaat in de NEM-schacht en het tweed deel schuif je hier op. Hiermee is de koppeling in hoogte verstelbaar, maar bovendien is de gehele koppeling iets langer dan een NEM-schacht koppeling die uit één stuk bestaat. Er zijn in hoogte verstelbare koppelngen van Fleischmann en Roco, verschillende types.
Ik had een dergelijk probleem met de VAM-wagens van Roco. Ook hier heb ik steeds aan één zijde de in hoogte verstelbare koppelingen geplaatst en het probleem was opgelost.
Overigens, de un iverseel koppeling die ROCO had (helaas niet meer) is ook iets langer zodat R1 bogen goed te berijden zijn.

Groeten,

Gert van den Berg
H0 Ep.IV en V goederenvervoer en
Ep.III-IV personenvervoer; vòòr blauw/geel;
op Profi Rail DCC via Intellibox;
vnl NL en D, nog steeds alles 1:87

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1869
  • Roco Fccpps vriend
Re: Koppeling
« Reactie #2 Gepost op: 31 juli 2006, 21:14:32 »
Ik gebruikte het deel dat in de NEM-schacht gaat van Roco, en de kop van Fleischmann. Helaas maakt Roco deze 2-delige koppeling al een paar jaar niet meer. Nog geen echt alternatief gevonden, wat ik ook wel doe is een Fleischmann koppeling doormidden snijden en er een dun stukje styreen tussenplakken. Is meestal wel sterk genoeg.

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

BieJie

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: Koppeling
« Reactie #3 Gepost op: 06 augustus 2006, 23:34:14 »
Piko heeft verlengstukjes.

De koppelingsschachten van hun rode DB-dubbeldeksrijtuigen hebben alleszins halfweg een opening. Indien het verlengstukje over een normale NEM-koppeling uit een stuk (bv. Profi-koppeling van F*) wordt geplaatst, dan haken de uiteinden van de koppeling in deze openingen in plaats van aan het einde van de koppelingsschacht.

Ik weet echter niet of alle koppelingsschachten van Piko halfweg een opening hebben.

René Huibers

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re: Koppeling
« Reactie #4 Gepost op: 07 augustus 2006, 00:57:45 »
had een zelfde soort probleem met enkele van deze wagens maar dan in R2 bochten (heb geen R1).

Het probleem zit hem volgens mij in de het kortkoppelingsmechanisme van deze wagons. Dat gaat soms nogal stroef of blijft zelfs hangen.

Een beetje vet zou misschien kunnen helpen. Ik ben zelf weer teruggegaan naar de std koppelingen die bij de wagons zitten. Daarna nooit meer problemen gehad.

Mvg,

Rene

Gideon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Koppeling
« Reactie #5 Gepost op: 07 augustus 2006, 12:14:30 »
Het probleem is dat bij somige producten dat niet goed de NEM norm is gehanteerd door de fabriekant en kan het dus voorkomen dat de NEM schacht te ver naar binnen staat ten opzichte van de buffers.
Het gevolg is dan dat het in krappe bogen gaat overbufferen en uit de rails loopt.

Voor  dit probleem heb ik op het oude forum voor het probleem met de Electrotrn NS 1300 al aangedragen om in hoogte verstelbare koppelingen van Roco of Fleischmann te gebruiken.
Zo wordt de kopeling een MM of 1 a 2 langer.

Zo heb ik al wat problemen opgelost bij een lok van Roco, containerwagens en de NS 1300 van Electrotren en nog een paar andere gavallen.

Groet,

Gideon

Gert van den Berg

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
  • Sky High is alles model(spoor)
Re: Koppeling
« Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2006, 10:35:17 »
Klopt Gideon,

Ik heb dezelfde truc uitgehaald met de Roco VAM wagens, waar dit probleem ook speelt. Overigens ben ik daarna overgestapt op de -inmiddels uit de handel genomen- Roco universeel koppeling, die iets langer is en daar heb ik geen last mee. Werkt prima.

groeten,

Gert van den Berg
H0 Ep.IV en V goederenvervoer en
Ep.III-IV personenvervoer; vòòr blauw/geel;
op Profi Rail DCC via Intellibox;
vnl NL en D, nog steeds alles 1:87

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Koppeling
« Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2006, 14:35:43 »
ook een idee: de achterkant van de nem-schacht een stukje afvijlen, zodat de koppeling er een beetje losjes inzit en naar voren getrokken kan worden. eventueel op de voorkant van de schacht een stukje styreen lijmen om te zorgen dat de kopeling niet weer volledig de schacht in gedrukt wordt bij geduwd rijden en klaar ben je, het is iig sterker dan lijmverbindingen in je koppelingen zelf gaan zetten... per saldo zet je eigenlijk gewoon de hele schacht ietjse naar voren.
makkelijkste oplossing: gewoon stoppen met die kortkoppelidioterie en kadee's erop. Ken je mooi rangeren.  ;D

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: Koppeling
« Reactie #8 Gepost op: 27 augustus 2006, 14:46:27 »
Ik gebruikte het deel dat in de NEM-schacht gaat van Roco, en de kop van Fleischmann. Helaas maakt Roco deze 2-delige koppeling al een paar jaar niet meer.
Dat dacht ik ook, zo stond het ook in de catalogus. Maar pas toch besteld bij mijn dealer (ze stonden op de site, kon het toch proberen) en bij de eerste levering die Roco deed vanuit de fabriek zelf (dus zonder REZ) zaten ze erbij. Alleen is het nu het geval dat de wagens die eerst een probleem opleverden dat weigeren te doen. Ofwel, ik zit nu met vier koppelingen waar ik vijf euri heb betaald. :o Eens kijken welke locs nog meer problemen geven.

Trouwens de oplossing die ik heb gevonden voor mijn Piko wagentje is veel goedkoper. Ik steek de koppeling niet helemaal in de schacht en draai aan de andere kant een railschroefje in de koppeling, zodat de koppeling goed wordt vastgeklemd. Werkt prima en je kan de lengte ook nog eens makkelijk variëren.

Henk
K.Bay.Sts.B