Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door Edde
Vandaag om 21:59:09
Layne, Somewhere South. door Frans Peeters
Vandaag om 21:52:41
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 21:43:51
Ontraxs 2026 door Ronaldk
Vandaag om 21:19:43
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 21:17:58
Modelwensen 2026 door spoorzeven
Vandaag om 20:52:53
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 20:49:51
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 20:06:18
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Peter J K
Vandaag om 20:05:31
Camp 3 door GD
Vandaag om 19:38:17
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:31:49
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:55:18
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 18:49:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:42:25
Yamorc 7001 dood door Mar-Cas
Vandaag om 17:58:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Jelmer
Vandaag om 17:52:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:20:11
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door Stefan88
Vandaag om 17:13:46
Fleischmania Nostalgia door g-j
Vandaag om 16:37:38
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 16:09:06
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:38:30
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
Vandaag om 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 15:30:26
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
Vandaag om 15:28:06
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
Vandaag om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
Goede wensen voor 2026 door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:26:42
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Bierwagen
Vandaag om 12:49:03
  

Auteur Topic: De zoveelste blokkenvraag  (gelezen 1080 keer)

mees

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
De zoveelste blokkenvraag
« Gepost op: 09 October 2017, 23:03:03 »
Welkom,

Na lange tijd weer te zijn begonnen met modelspoor ben ik van plan het serieus aan te pakken. Dit zal gebeuren met een soort van testbaan waarop ik allerlei technieken ga uitproberen. Zo ook het automatisch rijden via koploper met een multimaus en de spullen van RoSoft. nou ben ik alleen enorm aan het puzzelen over wat ik met de blokken moet doen. Hierover heb ik al een hoop gelezen op dit forum en ook op het koploper forum maar ik kan geen antwoord vinden over een paar specifieke vragen.

Ik heb Wim tijdens de afgelopen beurs in houten even gesproken (denk ik) en er zo achter gekomen dat ik in ieder geval op een aantal sporen minimaal 3 secties moet maken om een trein te kunnen loskoppelen en weg te laten rijden om zichzelf "op te sluiten" tussen de sleep en het einde van de baan (wat dus bijvoorbeeld links onderin nodig is). Dit is misschien ook een goed moment om te vertellen dat ik met digitale koppelingen ga rijden en nooit een duwende trein wil hebben.

Ik heb nu eigenlijk 2 vragen:
1. Kan ik blokken maken van 30cm van maar 1 sectie zoals bijvoorbeeld midden bovenaan om een lok te stallen zodat deze later een sleep kan ophalen van het spoor achter de kruising?
2. Zijn het verder logische blokken? of zijn ze bijvoorbeeld te kort of is het gek dat ze over wissel heen lopen.

Schaal is H0 rails is Fleischmann profi als dit nog van belang is. De langste treinen zijn ongeveer 80cm inclusief lok dus weet ik niet zo goed wat ik moet doen met het paarse blok in het midden welke ongeveer 60cm is.
Hopend hiermee voldoende informatie te hebben gegeven.



Mvg
Mees

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 842
Re: De zoveelste blokkenvraag
« Reactie #1 Gepost op: 10 October 2017, 00:02:21 »
Bij koploper is 1 sectie (je bedoelt bezetmelder neem ik aan ?) in de meeste gevallen ruim voldoende, omdat je koploper ook kunt laten reageren op het vrijkomen ervan.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: De zoveelste blokkenvraag
« Reactie #2 Gepost op: 10 October 2017, 00:11:06 »
Mees,

Het advies was ook maak een proef opstelling, en ga aan de slag met de vaste treinroutes voor afkoppelen, en aankoppelen. En ook eentje voor het omlopen, zoals je aangaf te willen.
Dan kun je zelf vaststellen wat de ideale situatie is voor jouw baan en wensen. We kunnen heel veel theorie neerschrijven maar de praktijk is de beste leermeester.
En wat ook niet onbelangrijk is leer goed met koploper werken.

Hier een omloop voorbeeld door koploper
https://youtu.be/flDN83PdF80
Maurits zal je hier bij kunnen helpen.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 10 October 2017, 00:30:43 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

mees

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: De zoveelste blokkenvraag
« Reactie #3 Gepost op: 10 October 2017, 09:54:27 »
Heren,

Dank voor de reacties ik zal het inderdaad maar gewoon eens gaan doen en niet bang zijn om fouten te maken.

@wim een testbaan in de vorm van een ovaal kan niet want daar heb ik de ruimte niet voor, maar ik zal met een deel van de baan beginnen en kijken of ik eruit kom.

Mvg,
Mees

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 899
Re: De zoveelste blokkenvraag
« Reactie #4 Gepost op: 10 October 2017, 13:06:21 »
Mees,

Een blok kan niet over een wissel heenlopen. Wissels vormen altijd de scheiding tussen blokken.

Een te kort blok hoeft op zich niet zo'n probleem te zijn. Als er een trein in staat geeft de software de wissel gewoon niet vrij en kan er geen ander verkeer gebruik van maken. Dit zou wel sneller tot een deadlock kunnen leiden.

Groeten,
Bert