Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Mini-oscilloscoop voor weinig  (gelezen 11588 keer)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Mini-oscilloscoop voor weinig
« Reactie #45 Gepost op: 23 november 2017, 19:38:24 »
Citaat van: RudyB
Heb trouwens net ook nog ontdekt dat ie een functie heeft om een gemeten signaal in EEPROM op te slaan...
Ja  ::) dat is de S in DSO...

Er zit ook nog een standaard bloksignaal in.

Op mijn oude oscilloscoop heet het niet Y-offset maar Y-shift en is instelbaar:





El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Mini-oscilloscoop voor weinig
« Reactie #46 Gepost op: 23 november 2017, 19:52:25 »
Wow, dat is een mooie vintage scope!

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Mini-oscilloscoop voor weinig
« Reactie #47 Gepost op: 23 november 2017, 19:59:57 »
Nieuw gekocht in 1979 voor ca 800 gulden bij Okaphone in Groningen, die andere een jaar geleden voor 60 euro in China...

(Die oude is nu wel stuk, zodra hij warm is geeft hij alleen nog maar een groene stip midden op het scherm...  :-[ )
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Mini-oscilloscoop voor weinig
« Reactie #48 Gepost op: 23 november 2017, 20:43:32 »
@Menno, zelf het signaal een offset geven past het signaal niet aan ten overstaan van het kanaal 0. Ook al zet ik het onder aan het scherm zal hij nog steeds zeggen 5,35Vp-p, 0Vmin en 5,35Vmax. Hier print hij Vmin negatief (zonder calibratie).


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Mini-oscilloscoop voor weinig
« Reactie #49 Gepost op: 30 november 2017, 18:58:22 »
Ik begon natuurlijk te twijfelen en heb dus even m'n scoop aangeslingerd, maar inderdaad, je hebt gelijk. De trace naar onderen verplaatsen doet inderdaad niets aan de meetindicators veranderen, die blijven top- en dalwaardes aangeven zoals het hoort.

@ RudyB: Ergens gaat iets niet goed, of je gebruikt inferieure meetkabels. Een scoop werkt over het algemeen alleen goed met een probe, verbonden met coaxkabel.
Het signaal zou hoog zo'n + 4 tot 5 Volt moeten zijn, en laag dicht tegen de 0 Volt.
Dat is dus het nadeel van een scoop zonder referentie-uitgang... dan kan je dus niet snel testen of wat je meet, klopt. Staat er in de handleiding iets over het 'gedrag' van deze scoop bij een signaal dat buiten het scherm valt?

Jankus

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Mini-oscilloscoop voor weinig
« Reactie #50 Gepost op: 30 november 2017, 19:15:34 »
@RudyB
Die scope heb ik ook gekocht, als kit om in elkaar te zetten. Was zeker erg leuk om te doen, maar de scope zelf werkt nou niet echt geweldig. Eerst met het testen, toen de scope nog niet in de behuizing zat en op de test-headers zat aangesloten, had ik problemen. Ik geloof dat de scope helemaal niet werkte zelfs.

Nu de scope in elkaar zit werkt deze op zich wel, maar toch heb ik regelmatig dat de scope stoort. Hij laat soms bijvoorbeeld zomaar een 50 hertz signaal zien als ik m via een 9 volt stopcontact-adapter voedt. Een beetje vreemd, want voor zover ik weet is ie dan volledig geïsoleerd van het 50 hertz lichtnet!

Soms laat ie helemaal niets zien, ook al heb ik de scope op iets aangesloten om te meten.

Oke, het zou ook aan mij kunnen liggen want ik heb verder niet echt verstand van scopes, maar ik zou eerlijk gezegd niet weten wat ik nou fout zou doen :-)

Maargoed, hij is verder wel leuk om mee te spelen, en qua prijs kun je je er niet echt een buil aan vallen.

Jankus

guest7823

  • Gast
Re: Mini-oscilloscoop voor weinig
« Reactie #51 Gepost op: 30 november 2017, 19:26:31 »
Het lijkt er op dat de actie op Kickstarter voor www.pokitmeter.com afdoende succesvol is geweest. In ieder geval alle “early bird” versies (bijna 50% korting) waren in een paar uur verkocht. Geen idee of er nu beschikbaar zijn voor (25%??) lagere korting prijs. Verwachtte levering: rond april 2018. FYI: je betaling wordt pas geïncasseerd als er daadwerkelijk geproduceerd gaat worden. Maar gegeven hoe snel de early bird aantallen verkocht werden verwacht ik wel dat ze gaan produceren

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Mini-oscilloscoop voor weinig
« Reactie #52 Gepost op: 30 november 2017, 21:35:01 »
@RudyB
Die scope heb ik ook gekocht, als kit om in elkaar te zetten. Was zeker erg leuk om te doen, maar de scope zelf werkt nou niet echt geweldig. Eerst met het testen, toen de scope nog niet in de behuizing zat en op de test-headers zat aangesloten, had ik problemen. Ik geloof dat de scope helemaal niet werkte zelfs.

Nu de scope in elkaar zit werkt deze op zich wel, maar toch heb ik regelmatig dat de scope stoort. Hij laat soms bijvoorbeeld zomaar een 50 hertz signaal zien als ik m via een 9 volt stopcontact-adapter voedt. Een beetje vreemd, want voor zover ik weet is ie dan volledig geïsoleerd van het 50 hertz lichtnet!

Soms laat ie helemaal niets zien, ook al heb ik de scope op iets aangesloten om te meten.

Oke, het zou ook aan mij kunnen liggen want ik heb verder niet echt verstand van scopes, maar ik zou eerlijk gezegd niet weten wat ik nou fout zou doen :-)
Wat je noemt klinkt in de oren als een slechte verbinding met je meet-object én onkunde ;). Scoop-probes hebben niet voor niets coax-kabels, vergulde meetpinnen of stevige grijpklemmen en een BNC-connector.

Een scoop voeden uit een 9 Volt adapter en een 50 Hz signaal meten kan eigenlijk alleen duiden op je eigen lichaam dat werkt als antenne. Eventueel zou de adapter nog roet in het eten kunnen gooien als die wisselspanning levert tot aan de scoop (maar dat lijkt me sterk).
Dat de scoop geïsoleerd is door de adapter, maakt niet uit, die scoop pikt toch wel allerhande signaal op.

Je moet niet vergeten dat elke scoop een erg gevoelig stuk meetapparatuur is. Een scoop zal proberen het te meten circuit zo min mogelijk te belasten, waardoor er dus ook zo goed als geen stroom loopt (de ingang is zoals dat genoemd wordt, zeer hoog-ohmig)
Daardoor is een scoop is ontzettend gevoelig voor allerlei signalen, ook als je die niet wil zien of niet verwacht dat ze er zijn 'want met de multimeter meet ik niets'.

Jankus

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Mini-oscilloscoop voor weinig
« Reactie #53 Gepost op: 30 november 2017, 21:57:54 »
@Menno

Goed om te weten! Nee, de adapter is inderdaad gewoon DC-9volt. Maar ik denk dat er dan sprake was van dat 'antenne-verhaal'.

En misschien ook nog een tweepersoons portie onkunde  ;)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Mini-oscilloscoop voor weinig
« Reactie #54 Gepost op: 30 november 2017, 22:39:50 »
Citaat van: Jankus
...  de adapter is inderdaad gewoon DC-9 volt.

Maar de ene adapter is de andere niet. Het kan er één zijn met een transformator, diodebrug en spanningsregelaar, maar ook een schakelende voeding of zelfs een transformatorloze voeding.

Ik heb ooit eens aan een schakeling met een lichtgevoelige weerstand  (LDR) zitten meten met een scoop en tot mijn verbazing zag ik een sinus op het scherm... Later realiseerde ik me dat dat uit het licht van een gloeilamp (op 220 V) kwam wat op die LDR viel.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Mini-oscilloscoop voor weinig
« Reactie #55 Gepost op: 30 november 2017, 22:51:05 »
Ik heb ooit eens aan een schakeling met een lichtgevoelige weerstand  (LDR) zitten meten met een scoop en tot mijn verbazing zag ik een sinus op het scherm...

Lijkt mij sterk. Een LDR is heel traag. Die kan geen 50Hz signaal volgen. Moet iets anders geweest zijn.

Gr. Frits

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Groet Frits

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Mini-oscilloscoop voor weinig
« Reactie #56 Gepost op: 30 november 2017, 22:52:03 »
Jij ook?  ;)

Kan ook een fototransistor geweest zijn... het was lang geleden.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Jankus

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Mini-oscilloscoop voor weinig
« Reactie #57 Gepost op: 30 november 2017, 23:08:17 »

Ik heb ooit eens aan een schakeling met een lichtgevoelige weerstand  (LDR) zitten meten met een scoop en tot mijn verbazing zag ik een sinus op het scherm... Later realiseerde ik me dat dat uit het licht van een gloeilamp (op 220 V) kwam wat op die LDR viel.

Wat voor voeding het is weet ik niet meer, maar ik geloof dat ik op dat moment met een speakertje zat te klieren. Voor zover ik weet vangen die geen licht op... ;)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Mini-oscilloscoop voor weinig
« Reactie #58 Gepost op: 30 november 2017, 23:47:38 »
Maar wel geluid... en zetten dat weer om in... juust, spanning :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Mini-oscilloscoop voor weinig
« Reactie #59 Gepost op: 02 december 2017, 00:25:15 »
@Menno. Er was/is niks mis, behalve dat ik de 0V niet gecalibreerd had. Doe ik dat wel, dan ligt de 0V keurig op nul en de 5V ligt netjes op 5 streepjes.

De scope heeft een test pin waar 1kHz op staat, schakelbaar op 0.1V of op 3.3V.

Het is natuurlijk geen eerste klas scope, maar gegeven de prijs van nog geen €20 vindt ik het eigenlijk een super dingetje, nuttig om even snel wat signalen te bekijken. Hij is vooral ook erg mobiel als je hem voedt met betterij.