Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door Stefan88
Vandaag om 17:13:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:11:39
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 17:10:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 17:07:57
Modelwensen 2026 door Eelco Storm
Vandaag om 16:51:59
Fleischmania Nostalgia door g-j
Vandaag om 16:37:38
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door NS264
Vandaag om 16:17:33
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 16:09:06
Ontraxs 2026 door Eric B
Vandaag om 16:02:21
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 16:00:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:41:31
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:38:30
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
Vandaag om 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 15:30:26
Yamorc 7001 dood door Dirk
Vandaag om 15:30:15
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
Vandaag om 15:28:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 15:21:18
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
Vandaag om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
Goede wensen voor 2026 door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:26:42
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Bierwagen
Vandaag om 12:49:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:31:19
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door Met een sik
Vandaag om 12:05:08
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door grossraumwagen
Vandaag om 11:28:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 11:27:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:24:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:19:24
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronaldk
Vandaag om 10:48:10
  

Auteur Topic: Koolborstels vervangen  (gelezen 3765 keer)

Christoffel van Hees

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Koolborstels vervangen
« Gepost op: 30 July 2006, 23:00:04 »
Ik heb een paar oude Fleischmann locomotiefjes die ik weer rijdend wil krijgen. Eerst heb ik ze al helemaal schoongemaakt met wasbenzine en ultrasoon, maar er is nog geen beweging in te krijgen. Heeft iemand een tip hoe ik de koolborstels het best kan vervangen?

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 865
Re: Koolborstels vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 31 July 2006, 07:09:02 »
Normaal gesproken zit er een dekseltje op een rond bus op het motorschild. Dekseltje eraf, borstel+veertje eruit, nieuwe erin, klaar.

Ivo

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Koolborstels vervangen
« Reactie #2 Gepost op: 31 July 2006, 10:29:34 »
@ Christoffel van Hees
Kan je ons misschien vertellen om welke loc het gaat en welke schaal je rijd?
Ik rijd zelf ook FL* maar wel schaal N. Dus mocht je dat hebben kan ik je in detail uitleggen waar je op moet letten. Heb je H0 kunnen +/- 100 andere leden je precies uitleggen hoe en wat. We moeten alleen wel weten waarover jij praat.  ;)

Voor schaal N werkt het zo:
Wanneer je de kap er af hebt en het motertje ziet liggen zie je aan beide zijkanten een koper kleurig cilindertje zitten. het cilindertje heeft op de kop waarop je kijkt een klein randje. Het zwatre onderdeel waarin het cilindertje is ingestoken, heeft een sparingkje. Te samen is dat genoeg om een schroevendraaiertje tussen te zetten en de cilinder uit het zwatre huisje te wippen. Let op! De eerste mm gaan stroef maar daarna schiet het zaakje uit elkaar en raak je bijna gegarandeerd het veertje kwijt!
Wees met het het openen dus heel rustig en houd altijd een vinger boven de cilinder zodat hij niet weg schieten kan!
Als de cilinder er uit is kijk je in een rond zwart gaatje.
Wanneer je alles rustig hebt gedaan zie je meteen een veertje uitsteken. (wanneer je het niet rustig hebt gedaan ligt dat veertje ergens in de kamer!  ;D) Je kan het veertje en daarbij automatisch ook het overblijfsel van het koolborsteltje er uit halen zonder enige stroefheid.
Mocht je vermoeden dat niet alles er uit is kan je het gaatje even op z'n kop houden. Het hoort niet vast te zitten dus het moet er dan wel uitvallen. Dan de veer (voor de veer mag je ook de oude gebruiken en de nieuwe bewaren) en vooral de koolborstel vervangen door FL* 6518 (Schaal N) Er bestaat ook een 9517 koolborstelsetje, maar dat werkt al bij het openmaken heel anders. Daarbij word die laatste variant niet zo vaak gebruikt.
waneer de koolborstel vervangen is en het veertje eventueel ook kan het kopere cilindertje weer terug geplaatst worden. Bewaar de overgebleven veertjes want het zal echt nog wel een keer van pas komen!  ;)

Tot zover het koolborstelverhaal voor N loc's Misschien dat het bij h0 ook zo werkt maar dat durf ik niet te zeggen.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 31 July 2006, 10:49:04 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Christoffel van Hees

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Koolborstels vervangen
« Reactie #3 Gepost op: 31 July 2006, 10:40:39 »
Beste Mark,

Het zijn H0 locomotiefjes. Eén stoomlocje uit een startset uit de jaren 60 en de andere een 3 assig stoomlocje van een paar jaar later. Ik had nooit eerder zelf koolborstels vervangen, maar begeep na de tip van Ivo (bedankt :)) gelijk hoe het zit. Als het vanavond lukt, durf ik het ook aan om mijn NS 1200 te reviseren en ook weer aan de praat te krijgen. Ik heb iets teveel treintjes die niet meer rijden omdat het spul héél erg lang in een kist opgeslagen is geweest.


Christoffel