Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS 8800 in spoor 0
door
BartvD
Vandaag
om 14:31:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:28:36
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:08:08
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst?
door
Ben
Vandaag
om 14:07:49
Roco BR 93 stroomafname
door
bellejt
Vandaag
om 13:38:37
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3)
door
wob
Vandaag
om 13:18:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 12:58:18
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5
door
martr
Vandaag
om 12:55:54
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 12:45:27
RhB H0m, Albulisch
door
Boertje
Vandaag
om 12:39:11
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
sncf231e
Vandaag
om 12:37:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 12:17:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 12:05:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
klusser
Vandaag
om 11:48:24
onderdeel gezocht voor trix 22707
door
bellejt
Vandaag
om 11:45:10
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Dennis1984
Vandaag
om 11:07:19
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht
door
spoorzeven
Vandaag
om 10:58:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 10:54:26
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 10:33:52
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:27:36
Rijnstraat
door
Huup
Vandaag
om 09:55:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 08:36:22
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 08:31:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 06:30:46
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Hans van de Burgt
19 August 2025, 23:29:43
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
19 August 2025, 22:31:06
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
door
raymond erdtsieck
19 August 2025, 22:24:58
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout
door
decauville_nl
19 August 2025, 22:09:53
Station Roodeschool
door
Torikoos
19 August 2025, 22:07:05
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
19 August 2025, 22:03:00
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Plaatsing seinen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Plaatsing seinen (gelezen 1154 keer)
Geert_1
Offline
Berichten: 21
Plaatsing seinen
«
Gepost op:
09 September 2017, 22:57:11 »
Beste modelspoorcollega's,
Ik ben druk bezig om mijn nieuwe baan te bouwen en de sporen liggen inmiddels (een fotoreportage zal spoedig volgen). Echter ben ik nu aangeland bij het aanleggen van het seinstelsel en ik wil graag nog even bij de meer ervaren modelspoorders controleren of ik de seinen daadwerkelijk goed gepland heb. Ter voorbereiding heb ik het internet afgestruind en daarnaast het boekje 'Signale und Tafeln in Modell: Standorte, und Einbau, Anschluss, Antriebe und Schaltungen' van Horst Meier en Dieter Thomas aangeschaft en doorgenomen. Het meeste is mij duidelijk, maar vooral over de vraag wanneer een Wartesignal of een Hauptsperrsignal gebruikt dient te worden twijfel ik toch nog.
Eerst wat informatie over de baan:
- Het betreft een dubbelsporige hoofdlijn met daartussen een station met 5 sporen. Vanaf dit station vertrekt een zijlijn naar een kopstation. Alles gesitueerd in Duitsland, Epoche III, nog niet geëlektrificeerd.
Zie hieronder het baanplan van de beide stations:
De normale treinbewegingen zullen zijn:
Hoofdstation spoor 1: zuidwaarts
Hoofdstation spoor 2: zuidwaarts
Hoofdstation spoor 3: noordwaarts, voor kerende treinen ook zuidwaarts
Hoofdstation spoor 4: noordwaarts
Hoofdstation spoor 5: beide richtingen
De volgende rangeerbewegingen heb ik voorzien:
- Een stoptrein arriveert vanuit de zijlijn op spoor 5 van het hoofdstation, met de lok vooraan. Deze koppelt af en vanuit spoor 7 komt een lok naar spoor 5 om de sleep op te pikken en mee te nemen noordwaarts uit het hoofdstation.
- In spoor 1 van het hoofdstation komt een trein aan, de lok moet worden gewisseld met een klaarstaande lok in spoor 6 (dus eerst voorwaarts buiten het station, dan terug naar spoor 2, dan de nieuwe lok vanuit spoor 6 naar blok 1, dan de oude lok van spoor 2 naar spoor 6.
- In spoor 3 komt een trein vanuit het noorden aan. De lok loopt om via spoor 4 en zal uiteindelijk weer noordwaarts vertrekken.
Zoals gezegd twijfel ik vooral nog over de Sperrsignale en de Wartesignale, dus hier zou ik graag jullie commentaar op horen, maar als er bij de hoofd- en voorseinen iets niet klopt hoor ik dat natuurlijk ook graag
. Ook weet ik niet zeker of het bij de zijlijn correct is om één uitrijsein van het zijlijnstation te gebruiken (H2.1ab) en of het inderdaad correct is om op een zijlijn, waar de snelheid beperkt is tot 60 km/u, seinen te gebruiken die slechts Hp0 en Hp1 kunnen tonen.
Veel dank alvast!
Hartelijke groet,
Geert
Gelogd
IB + Power 4; DCC
Duitsland Epoche III
rhberk
Offline
Berichten: 211
Re: Plaatsing seinen
«
Reactie #1 Gepost op:
10 September 2017, 17:51:55 »
Hallo Geert,
Wartesignale worden meestal gebruikt bij uitrijsporen van Lokdepots en wachtsporen voor lokomotieven.
In jouw situatie zou je dan S2 en S4 kunnen vervangen door Wartesignale.
S1 en S5 zijn kennelijk bedoeld voor terugkerende omlopende lokomotieven maar die worden eigenlijk alleen in het moderne tijdperk met licht/dwergseinen toegepast; in mechanisch bediende stations zag je op die plek geen seinen.
Als inrijsein H3 voor het kopstation kan een HP0/1 worden gebruikt maar dan moet er een
geschwindigkeitstafel naast staan voor beperking van de snelheid tot bijv. 30km.
Groeten, Ruud
Gelogd
Geert_1
Offline
Berichten: 21
Re: Plaatsing seinen
«
Reactie #2 Gepost op:
11 September 2017, 11:33:04 »
Hallo Ruud,
Dank voor je antwoord! Dat verduidelijkt een en ander. Begrijp ik goed dat S1 en S5 dan ook geen Wartesignale moeten worden en dat W1 weg moet? En een lok die vanuit spoor 3 omloopt, rijdt dan dus langs H1 in stand HP0?
Verder nog even puur uit interesse: hoe wist de machinist van omlopende rangerende lok of het wissel was omgezet? Kreeg hij dit mondeling te horen van de Rangierleiter?
Veel dank,
Geert
Gelogd
IB + Power 4; DCC
Duitsland Epoche III
rhberk
Offline
Berichten: 211
Re: Plaatsing seinen
«
Reactie #3 Gepost op:
11 September 2017, 20:43:26 »
Dag Geert,
Ja, S1 en S5 moeten helemaal weg net als W1. Mbt tot het omlopen op spoor 3 moet er voor H1 inderdaad
nog een spersein komen, daar heb je een punt.
Opdrachten van de Rangierleiter kunnen via funk, geluids- en lichtsignalen worden gegeven.
Overigens kun je over dit soort zaken heel veel info vinden in de Miba boekjes Signale van Stefan Carstens.
Groeten, Ruud
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Plaatsing seinen