Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
Vandaag om 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
Vandaag om 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
  

Auteur Topic: De Amersfoortse Proeftuin... Inglenook (H0)  (gelezen 3530 keer)

Blacka66er

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
De Amersfoortse Proeftuin... Inglenook (H0)
« Gepost op: 07 september 2017, 19:17:17 »
Beste allemaal,

Afgelopen maand een stofzuigerdoos van zolder gehaald bij mijn moeder met daarin de restanten van het spoormateriaal van mijn vader (jaren '70) en uit mijn jeugd (jaren '80/'90). En wat ik aantrof was om te huilen... alsof die doos bij elke verplaatsing over gekieperd was naar een volgende doos - niets was meer heel of compleet. :( Zelfs een ovaaltje was niet meer te bouwen.

Qua ruimte zou ik beter een N-baan kunnen gaan bouwen. Maar ja, dat loopt meteen in de euro's. En op internet ontdekte ik de kleine rangeerbaantjes. Dus het plan opgevat voor de Amersfoortse proeftuin: met de oude resten uit de doos een klein rangeerterrein bouwen en ondertussen spelen en leren met alles wat er bij de bouw van een baantje komt kijken. Ik vind de rangeerpuzzels leuk, dus ik bouw de klassieke Britse Inglenook sidings shunting puzzel na. En ondertussen sparen voor wellicht een N-baan in de toekomst met meer rij mogelijkheden.

Het begint dus analoog, maar wie weet ga ik ook oefenen met digitaal door dit baantje om te bouwen naar digitaal. (Een N-startset digitaal kun je, neem ik aan, ook gebruiken voor een H0-baan (behalve de treinen en rails dan... :P)) Ook ligt hier een arduino, dus wie weet wordt die ook nog wel ingezet.

Tips, trucs en suggesties van harte welkom!

Groet,

Jeroen






 
Volg de Amersfoortse Proeftuin - Mijn Inglenook baantje in ontwikkeling: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,75231.0.html

Blacka66er

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: De Amersfoortse Proeftuin... Inglenook (H0)
« Reactie #1 Gepost op: 07 september 2017, 20:31:38 »




Een foto om mee te beginnen. De eerste delen zijn gelijmd. Valt me op dat het rijden nog aardig wat lawaai maakt, ondanks ondervloer (1 laag blauwe spul) en lijmen met boekbinderslijm.

Aan het einde van de baan is al rekening gehouden met een riviertje. Gaas ligt er deels al in. Komt een klein bruggetje. Had achteraf wel wat breder gemogen...

Groet,

Jeroen
Volg de Amersfoortse Proeftuin - Mijn Inglenook baantje in ontwikkeling: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,75231.0.html

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: De Amersfoortse Proeftuin... Inglenook (H0)
« Reactie #2 Gepost op: 07 september 2017, 20:34:00 »
Hallo Jeroen,

Aan de ene kant leuk dat je de spullen uit je jeugd weer opgezocht hebt, maar wat jammer dat het door de staat van de treinen toch een beetje op een teleurstelling is uitgelopen.

Hopelijk is er toch nog weer wat van te maken en kun je er je herintrede in de modelspoor mee doen.

Hoeveel ruimte heb je ongeveer tot je beschikking voor een baan? Vaak is er op een klein oppervlak al meer mogelijk dan je in eerste instantie zou verwachten, kijk alleen al naar de baan hier op het forum van Kornberg naar Eitdorf.

Eventueel zou je nog de overstap naar H0e kunnen maken (H0 smalspoor), dan heb je eigenlijk best of both worlds.

Als je een digitale N-startset zou aanschaffen, zou ik even goed letten op de bijgevoegde trafo. Volgens mijn geheugen kan daar nog wel eens een kleinere in zitten dan in een H0 set.

Ik heb nog een Lenz-centrale staan die ik op dit moment niet gebruik, die kun je eventueel zo een keer lenen om eens wat te proberen, zonder meteen een grote investering te moeten doen.

Groetjes,
Marten
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Blacka66er

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: De Amersfoortse Proeftuin... Inglenook (H0)
« Reactie #3 Gepost op: 07 september 2017, 20:53:40 »
Gelijk maar even het team voorstellen:



Een Fleischmann 1306 dieselloc uit de startset met zonder veel details. Er ligt nog wel e.a. los in de doos. En een stoomloc BR 89 006, ooit zelf aangeschaft.



Een oude metalen blauwe 1219 van Marklin en een groene krokodil? Wat is dat voor type?

Van de 1306 heb ik de koolborstels vervangen. Bij de andere locs moet dat nog gebeuren. De twee kleintjes rijden goed. De twee grote jongens redelijk.

Groet,

Jeroen
Volg de Amersfoortse Proeftuin - Mijn Inglenook baantje in ontwikkeling: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,75231.0.html

Blacka66er

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: De Amersfoortse Proeftuin... Inglenook (H0)
« Reactie #4 Gepost op: 07 september 2017, 21:02:21 »
@Hooidonk: Dank! Inderdaad de trafo kon nog wel eens het probleem zijn als ik een N-set wil gebruiken voor het digitaal spelen met de oude H0 spullen.

De baan die er nu ligt is 140 bij 60. Ik had net niet genoeg ruimte op de standaard maat van 122x60.

Voor een toekomstige baan zou ik 3 meter bij 60/70 cm kunnen gebruiken, eventueel met een onderliggend schaduwstation van 2 meter bij 60/70. Deze baan zou ook weer uitgebreid kunnen worden met een stukje aan de andere kant van de kamer of zelfs helemaal rondom door de kamer met dubbelspoor langs de muren. Dan kan er flinke afstanden gereden worden...

H0 is een mooie maat en handelbaar wat betreft repareren, upgraden en scenery. Maar met N kan ik veel meer kwijt, dus ik denk dat het N wordt. Hoef ik mij nu nog niet druk om te maken, want eerst genoeg tijd om te rommelen met deze proeftuin baan.

Plan is de rails lijmen behalve het deel bij de brug. Wissels lijm ik niet, maar liggen los tussen de gelijmde stukken. Ondertussen eens kijken wat voor bruggetje ik kan bouwen. Ook wil ik beginnen om een oud station of fabriek om te bouwen tot een loods.

Jeroen



Volg de Amersfoortse Proeftuin - Mijn Inglenook baantje in ontwikkeling: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,75231.0.html

Bas Pos

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: De Amersfoortse Proeftuin... Inglenook (H0)
« Reactie #5 Gepost op: 07 september 2017, 21:42:35 »
Als je in n zou willen spelen, kom je met 2 wisseltjes a 14 euro en 2 flexen van 4-5 euro p.s. voor peco code 55 al een heel eind. Idd een centrale te leen regelen of 2e hands een multimaus met kleine trafo op marktplaats voor 60-70 euro. Ik zou je eigenlijk afraden om een complete startset te kopen.

En de multimaus kun je volgens mij ook zo op je huidige baantje zetten. Enkel niet je locs zo op de baan zetten als de maus er aan hangt. Vinden ze absoluut niet leuk.

Veel plezier iig met het oppakken van de treinenhobby!

Bas
« Laatst bewerkt op: 07 september 2017, 22:55:27 door Bas Pos »

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1878
Re: De Amersfoortse Proeftuin... Inglenook (H0)
« Reactie #6 Gepost op: 07 september 2017, 22:34:22 »
Hoi Jeroen,

Leuke start. Wel jammer dat de spullen beschadigd zijn, al is er vaak best nog veel aan te repareren, respectievelijk te restaureren. Op dit moment heb ik geen spullen voor je liggen, maar je bent natuurlijk altijd welkom.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2917
Re: De Amersfoortse Proeftuin... Inglenook (H0)
« Reactie #7 Gepost op: 07 september 2017, 23:37:45 »
Hoi Jeroen,

die groene krokodil is een SNCF-lok, en die reed in Noord-frankrijk met name goederentreinen 8)

Van het oude O&K-diesellokje valt nog wrel wat leuks te maken, is een industrielok, dus veel kleurvarianten mogelijk,
nieuw ballustradetje erop, wat verf, eventueel zwaailicht....

Rangeerbaantjes zijn leuk (y) Veel succes met de bouw (y)

Vr gr,

Tis
********

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: De Amersfoortse Proeftuin... Inglenook (H0)
« Reactie #8 Gepost op: 07 september 2017, 23:40:58 »
Welkom Jeroen. Leuk wat je gaat doen. Geeft mij inspiratie mijn time saver project weer op te pakken. Hopelijk kun je toch nog wat items opknappen. Die ouwe locs zijn mooi. Suuk6 !

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3753
  • de hondsrug baan
Re: De Amersfoortse Proeftuin... Inglenook (H0)
« Reactie #9 Gepost op: 08 september 2017, 09:08:20 »
Hallo Jeroen,

Zo'n rangeerbaantje is best leuk en geeft veel voldoening, ben zelf aan het voor bereiden van een rangeerbaantje.
Maar door ruimte gebrek blijft het even bij plannen, door net als jij een draadje te starten kreeg ik zeer bruikbare info.

Onder andere dit plan van Lance Mindheim je kan zijn plannen zien op zijn site en filmpjes op youtube .


ik wens je veel plezier met het bouwen en ben benieuwd naar je vorderingen

mvgr Evert en Bas

Blacka66er

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: De Amersfoortse Proeftuin... Inglenook (H0)
« Reactie #10 Gepost op: 12 september 2017, 11:44:06 »
Beste allen,

Dank voor jullie reacties en aanbod voor materiaal. (y) Voorlopig nog niets nodig, ik kan nog wel even vooruit met wat ik heb liggen. En hier en daar is ook genoeg te vinden 2e hands of nieuw.

Lance Mindheim is zeker interessant. Zou ook graag zijn boeken inkijken, maar die heb ik nog niet gevonden voor mooie prijs, al kun je op internet ook bijna alles wel vinden.

Dank voor de verklaring van de SNCF-lok. Ik heb pas ontdekt dat de treinen van mijn vader van Marlin zijn... als ik het goed heb? Ik ga er gewoon lekker mee prutsen en opknappen. Voordeel is ook dat het niet slechter kan worden.  :P

Dan even een update: Mijn dochter heeft de eerste laag van de rivierbedding aangebracht. Ik ben bezig met de ombouw van een fabriek tot omslagloods. En ik ben aan het kijken hoe ik het schakelpaneel ga maken. Ook wat gespeeld met houtjes en lijm voor een bruggetje over de rivier. Er ligt hout te drogen in de schuur om boomstammetjes van te maken. En samen met mijn dochter en mijn vrouw, die ook ineens interesse krijgt, nagedacht over de indeling van de scenery. Ik hoop eind van de week weer vorderingen te kunnen maken!
Volg de Amersfoortse Proeftuin - Mijn Inglenook baantje in ontwikkeling: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,75231.0.html

Blacka66er

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: De Amersfoortse Proeftuin... Inglenook (H0)
« Reactie #11 Gepost op: 12 september 2017, 11:52:07 »
En een overzichtsfoto van de vorderingen... de spullen liggen er om een idee te krijgen hoe we het verdelen. Bergtunnel etc. gaan we niet gebruiken, maar zelf een berglandschap bouwen etc. Ik heb het idee dat het overslagplatform net iets te hoog ligt? Het loopt gelijk met de witte rand van de wagon. Wat vinden jullie...

Volg de Amersfoortse Proeftuin - Mijn Inglenook baantje in ontwikkeling: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,75231.0.html

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3015
Re: De Amersfoortse Proeftuin... Inglenook (H0)
« Reactie #12 Gepost op: 12 september 2017, 17:21:34 »

Hoi Jeroen,

Dat ziet er al levendiger uit, leuk dat je vrouw en dochter ook gemotiveerd zijn geraakt, vele handen maken een hoop werk hé? Dat laadperron ziet er idd wat hoog uit, als maat kun je het beste de globale hoogte aannemen van de onderkant van de deuren van de gesloten goederenwagens, dat moet in 1 lijn liggen zodat er met steekwagens/palletwagens/heftrucks vanaf het perron de goederenwagens ingereden kan worden.

Groeten, Richard

Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3015
Re: De Amersfoortse Proeftuin... Inglenook (H0)
« Reactie #13 Gepost op: 12 september 2017, 17:25:55 »

Perron op laadvloerhoogte heet dat geloof ik.
Groeten,
Richard

Blacka66er

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: De Amersfoortse Proeftuin... Inglenook (H0)
« Reactie #14 Gepost op: 21 september 2017, 09:46:48 »
Beste allen,

Een update! Ik heb besloten om toch iets te gaan proberen tegen het geluid. Met name de 1306 dieselloc veroorzaakte buitensporig ;) veel lawaai. Bovendien had ik de blauwe plaat onder de rails wel erg kort geknipt, zodat met ballasten het geluid nog verder versterkt zou worden. En een proefbaan is een niet voor niets om dingen uit de proberen, dus de rails losgeweekt. Rails daarna met sopje gewassen: dat was na 30 jaar een goed idee!

Ik heb een piepschuimlaag van 2 cm aangebracht met daarop stroken blauwe plaat (breder dan de vorige keer) en de rails. Alles is weer gelijmd met boekbinderslijm. Grote voordeel van deze actie is dat de rivier ook weer wat aan diepte heeft gewonnen. Mijn experiment met de zijkanten van de brug van houtjes is naar de prullenbak verwezen. Nu een brug uitgesneden uit de blauwe plaat. Al een stuk beter.



Daarna de kabels weggewerkt via een methode die ik hier op het forum heb geleerd! Handig en strak. Zou ik zelf niet opgekomen zijn. Dank!




Volg de Amersfoortse Proeftuin - Mijn Inglenook baantje in ontwikkeling: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,75231.0.html