Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3 januari NVBS oliebollenrit door Seinhuis
Vandaag om 00:25:28
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
04 December 2025, 23:38:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
04 December 2025, 23:17:21
Eindstation Daarhuizen door HenkN
04 December 2025, 23:07:38
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
04 December 2025, 23:01:50
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
04 December 2025, 22:51:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 December 2025, 22:51:06
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
04 December 2025, 22:28:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
04 December 2025, 21:37:57
Piko blauwe 1000: de decoderzaken door damngrazy
04 December 2025, 21:32:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
04 December 2025, 21:29:05
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
04 December 2025, 21:14:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 December 2025, 21:14:26
Rondom Charlois door NS264
04 December 2025, 20:30:21
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
04 December 2025, 19:58:09
Wat is dit voor component door 008200
04 December 2025, 19:18:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
04 December 2025, 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
04 December 2025, 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
04 December 2025, 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door martijnhaman
04 December 2025, 17:04:36
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
04 December 2025, 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
04 December 2025, 16:05:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
04 December 2025, 15:37:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
04 December 2025, 15:12:43
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
04 December 2025, 14:37:16
Da's Daz 2 door spoorijzer
04 December 2025, 14:22:34
Rail away door Eric v C
04 December 2025, 14:17:48
Extra functie in Zimo MS450P22 door RobbertJan
04 December 2025, 14:04:30
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
04 December 2025, 13:45:21
US diorama in H0 door Wim Vink
04 December 2025, 11:05:22
  

Auteur Topic: Verschil tussen Nederlandse of Duitse baan?  (gelezen 6196 keer)

speedie

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Verschil tussen Nederlandse of Duitse baan?
« Gepost op: 05 September 2017, 17:37:47 »
Beste mensen,

Wat is nu het verschil tussen een NS of DE baan.
Ik ga weer eens beginnen en wil mij nu eens aan een thema houden.
« Laatst bewerkt op: 14 September 2017, 23:06:22 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
Gegroet,
Coen

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Verschil tussen NS baan of DE
« Reactie #1 Gepost op: 05 September 2017, 17:53:38 »
Even in grote lijnen;
-Seinen
-Architectuur van gebouwen
-Meer geaccidenteerd terrein in Duitsland met wat je noemt "duitse" keerwanden
- en ook veel vrachtwagens met korte laadbakken en een idem aanhanger.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 948
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Verschil tussen NS baan of DE
« Reactie #2 Gepost op: 05 September 2017, 18:09:14 »
Hi Coen,

Wat zou je zelf willen, een platte-, een heuvelachtigebaan of eentje met bergen?

groet
Harald

speedie

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Verschil tussen NS baan of DE
« Reactie #3 Gepost op: 05 September 2017, 18:35:06 »
Ik hou toch meer van heuvelachtige banen. Heb zelf nog nooit een platte baan gemaakt. Vond dat altijd saai.
De baan die ik nu ga maken is voor iemand anders als die klaar is.
Ik liet alleen altijd alles toe aan gebouwen en dergelijke. Wat mijn portomonee aan kon, kwam op de baan.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

« Laatst bewerkt op: 05 September 2017, 21:59:23 door Bert van Gelder »
Gegroet,
Coen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4044
Re: Verschil tussen NS baan of DE
« Reactie #4 Gepost op: 05 September 2017, 18:43:47 »
Als je de baan voor een ander bouwt ,zou je die kunnen vragen wat hij wil met de bovenstaande opmerkingen van Harald  erbij.
Als je nog beginnen moet ,kan je ook alle kanten nog op. ;)
Sukses ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Verschil tussen NS baan of DE
« Reactie #5 Gepost op: 05 September 2017, 18:49:41 »
In plaats an algemeen in  DE of NS termen te denken. Misschien overleggen of een gebied in wereld je aanspreekt. Heuvelachtig kan nog steeds in NL of DE. En het tijdperk maakt ook nog veel uit.

Ga eens rondkijken wat je leuk vindt en welke gebouwen je het meest aanspreekt. En wat jeog hebt en weer wilt gebruiken.

Gr. Joke

speedie

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Verschil tussen NS baan of DE
« Reactie #6 Gepost op: 05 September 2017, 19:04:56 »
We gaan eens kijken wat de persoon zelf wilt. Maakte hem niet uit en wil alleen maar zelf de locs en wagons kopen. Voor de rest was het van leef je maar uit🤣

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gegroet,
Coen

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
Re: Verschil tussen NS baan of DE
« Reactie #7 Gepost op: 05 September 2017, 19:14:18 »
Dan lijkt me het materieel waarmee hij wil gaan rijden ook wel een factor...

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2542
Re: Verschil tussen NS baan of DE
« Reactie #8 Gepost op: 05 September 2017, 20:20:13 »
Hoi Speedie,

Moet het niet zijn NS of DB ? DE is de afkorting van Diesel Electrisch.

Behalve het landschap en de wat oudere treinen van NS en DB zit er ook veel verschil in bovenleiding en de lichtseinen. De seinen in Duitsland hebben meer seinbeelden als in Nederland en ook nog heel wat types seinen naast de hoofdseinen. Er zijn speciale boekjes om het Duitse seinenstelsel te leren begrijpen, terwijl met een klein beetje rondkijken het Nederlandse seinstelsel voor bijna iedereen te begrijpen is.

En om het nog lastiger te maken is ook het tijdperk van de baan. Wil degene echt oude stoomtreinen laten rijden, of jaren 50,60,70, 80, 90 of het allermodernste materieel wat nu rondrijdt ?

Pas als je al deze vragen beantwoord hebt kun je gaan bouwen. Dus in het kort;

Schaal N, TT of H0 ( bij H0 ook nog kiezen tussen gelijkstroom of wisselstroom )
Tijdperk
Land
Thema ( goederentreinen, sneltreinen of combinatie )
Stoom, diesel of electrisch

Als er nog meer vragen zijn zien we die hier wel weer verschijnen.

M.v.g. Ruud B.

Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

guest7823

  • Gast
Re: Verschil tussen NS baan of DE
« Reactie #9 Gepost op: 05 September 2017, 20:33:44 »
De Nederlandse rail layout is wat rechtlijniger / in een wat strakker stramien gelegd.

De Duitse rail layout is wat meer "go with the flow", al is het niet zo extreem als een UK sporenlayout.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Verschil tussen NS baan of DE
« Reactie #10 Gepost op: 05 September 2017, 21:03:34 »
In plaats an algemeen in  DE of NS termen te denken. Misschien overleggen of een gebied in wereld je aanspreekt. Heuvelachtig kan nog steeds in NL of DE. En het tijdperk maakt ook nog veel uit.

Ga eens rondkijken wat je leuk vindt en welke gebouwen je het meest aanspreekt. En wat jeog hebt en weer wilt gebruiken.

Gr. Joke

Heuvelachtig in NL kan alleen als je Zuid-Limburg als Thema hebt.
En dat kan bijzonder mooi zijn.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9398
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Verschil tussen NS baan of DE
« Reactie #11 Gepost op: 05 September 2017, 21:30:55 »
Citaat
DE is de afkorting van Diesel Electrisch

Gek dat ze allemaal DE op hun nummerplaten hebben staan... :P

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Verschil tussen NS baan of DE
« Reactie #12 Gepost op: 05 September 2017, 21:36:55 »
Nou, daar staat toch echt alleen maar een D. ;D

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

speedie

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Verschil tussen NS baan of DE
« Reactie #13 Gepost op: 05 September 2017, 21:49:30 »
Nou het is duidelijk nu.

Het moet een DB baan worden met wat heuvels, tunnels, brug enz.
Op de baan gaan we combinatie maken van typisch Duitse/Beierse huizen en industrie.
Of te wel ook een beetje go with te flow.

Nu maar eens een traject gaan maken met een geschikt programma.
Het wordt allemaal Fleishmann N Spoor digitaal. 
Gegroet,
Coen

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9398
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Verschil tussen NS baan of DE
« Reactie #14 Gepost op: 05 September 2017, 22:42:47 »
Nou, daar staat toch echt alleen maar een D. ;D

Ben

Dan is het dat wat ik op mijn verzendlabels gebruik, komt altijd aan  :P