Google+
Doel:€250.00
Donaties:€117.54

Per saldo:€-132.46

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-11-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mass am See door mass am see
Vandaag om 01:37:56
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
Vandaag om 01:10:45
Bouw en vooral vervuilen / Weatheren van huisjes. door NS264
Vandaag om 00:32:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 00:01:43
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door hooidonk
17 november 2017, 23:58:52
BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's door Ivo tB
17 november 2017, 23:35:26
040T KDL 11 - een franse smalspoorloc in 0e door JeanR
17 november 2017, 23:30:44
BNLS Module: "Chicago Union" door Hendrik Jan
17 november 2017, 23:28:03
Digikeijs DR4024 servo decoder - maximale uitslag servo's door Martin Domburg
17 november 2017, 23:25:30
Wie gaat er naar de Spoor Groep Zuid tentoonstelling door JeanR
17 november 2017, 23:18:05
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
17 november 2017, 23:12:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
17 november 2017, 23:11:48
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 november 2017, 22:23:39
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Vinkendrecht
17 november 2017, 22:04:19
Prijs z21 start door Diedrik
17 november 2017, 21:31:51
(TTAS) "Keep Calm And Put The Kettle On" door St00mboy
17 november 2017, 21:26:25
Info over blauwe platen door Fritsprt
17 november 2017, 21:23:33
Hoe Jouef transformator aansluiten op rails? door Diedrik
17 november 2017, 21:09:11
Binnenverlichting artitec DE1 door VAM65
17 november 2017, 20:43:20
Märklin H0-baan, op 2,0*2,5m door bink79
17 november 2017, 20:19:48
Trix DB-189 22378 ESU of toch mLD/3 ?? door HansKarel
17 november 2017, 19:37:12
Terschellinger Spoor door FritsT
17 november 2017, 19:35:32
Utrecht Centraal en Leidsche Rijn 4-sporig door Peter Kleton
17 november 2017, 19:18:46
Geknoei in 0 door Henk ho/0
17 november 2017, 18:20:36
Schwarzburg door JaJo
17 november 2017, 18:07:00
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door +++2010***
17 november 2017, 17:43:40
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
17 november 2017, 17:32:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door +++2010***
17 november 2017, 17:28:46
Fremo haven: KNZ Hengelo door Hans_omBC
17 november 2017, 17:26:35
Workshop iTrain of Rocrail door Voske
17 november 2017, 17:25:23
  

Auteur Topic: Project Halleberg, een digitale tandrad pendelbaan  (gelezen 4759 keer)

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Project Halleberg
« Reactie #15 Gepost op: 25 september 2017, 12:22:59 »
De helling van uit het verborgen station is nu nog 24% Die ga ik een beetje aanpassen maar de loks zelf kunnen 35% aan.

De bochten die nog helling worden zijn allemaal 10%.
Voor een bochtstraal 250 is 15% het aanbevolen maximum.

Je moet toch wat met tandrad lokjes, de meeste slijten hun leven als rangeerlok.
mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Project Halleberg. Een digitale tandrad pendelbaan.
« Reactie #16 Gepost op: 02 oktober 2017, 22:54:31 »
Afgelopen weekend wat nuttigere bezig geweest, dus weinig aan de treinbaan geknutseld.

wel een paar verloren uurtjes wat gerommeld.
De helling was wel steil maar de locs en wagons haalde de helling wel.
Totdat ik de sneeuwschuiver aanschafte.
 


De schuif ramde de tandheugel.

Dus slopen die handel.



En de aanloop naar de helling toch wat geleidelijker maken.

url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20171002_003.jpg][/url]

En nu raakt de schuif de tandheugel niet meer.





De tandheugel ligt in ook in de bochten hier allemaal R250 en dat geeft bij de overgangen wel wat problemen, denk ik

Onderstaand hoe het "standaard" er uit zou zien.



Zelf vermoed ik dat dit niet lekker loopt.

Dus ben ik actief met de slijptol geweest.



5 tandjes op de helft weg geslepen dan langs elkaar schuiven in een klem.



En dan een drupje secondelijm om de boel te fixeren lijkt mij een betere oplossing dan de standaard methode.

Ook op de module scheiding lag een uitdaging,



Maar met een speciaal vulmiddel is de hoogte heel secuur in te stellen.

ook de tand afstand moet natuurlijk goed afgesteld zijn.



Maar dat zit vast wel goed zo.
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2017, 08:33:28 door Marco EB »
mvg
Marco

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 4485
  • If you're throwing mud, you're losing ground.
Re: Project Halleberg
« Reactie #17 Gepost op: 03 oktober 2017, 09:26:46 »
Dat zijn bruikbare tips (y)
Ja, ook ik heb nog zo'n Groene Karel liggen, waar weer eens iets mee moet.
Ik volg je met warme belangstelling.

Tschüß
Hendrik Jan

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Project Halleberg
« Reactie #18 Gepost op: 08 oktober 2017, 23:27:12 »
Voor dit weekend was het plan, het hele spoor tracé werkend klaar te hebben.
Helaas door familie verplichtingen daar niet aan toe gekomen.
Ook tijdens het testen voordat ik aan de volgende laag kon beginnen kwamen er een paar onaangename verassingen.

De losse loks reden prima hellingen op en af.
Dus even een wagon er voor, want bij tandrad moet je de wagons de helling op duwen.
De speciale wagon set gaf een wat teleur stellend resultaat, de ene ontsporing na de de andere.

1 wagon heeft een duik van 1,60 gemaakt en is dus gesneuveld, balen.

Uit de voorraad wat oude kleine wagons gepakt, om de verdere schade maar goedkoop te houden, weer continue ontsporen.
De lok kroop met de haak koppeling op de koppeling van de wagon waardoor deze de voorwielen uit de rails lichte en in een bocht is het gevolg ontsporing.
De wagons zwaarder maken was niet de oplossing.

De haakkoppelingen vervangen voor beugelkoppelingen, dat leek een keer goed te gaan, 1 keer daarna niet meer, bleef ook een drama.
ook hier schoof de ene koppeling over de andere.

De volgende test profi koppelingen.
Deze schoven niet over elkaar heen maar nog steeds ontsporingen in de bocht.
ook blijft het ontkoppel steeltje aan de tand heugel hangen.

Dus eerst even de steeltjes inkorten en met de soldeerbout een kraagje er aan maken zodat ze niet uit elkaar vallen.



De bovenste is origineel, de onderste ingekort.

Probleem 1 was nu ogelost

in de krappe bochten staan de wagons "onder spanning" door het veertje dat de koppeling recht drukt.
Het veertje verwijderen maakte al direct verschil, maar ook de uitslag van de koppeling wat vergroot.



Bovenstaand de koppeling houder zoals deze standaard is,



En door een beetje materiaal weg te nemen krijgt de koppeling net iets meer uitslag.

En dat was de oplossing het stammetje is nu meerder keer omhoog en omlaag gereden.
Ook de lengte van de wagons is zeer beperkt. een donderbus is al te lang die wringt te veel in de R250 en dan zeker op een helling,



Grotere stammetjes dan dit gaan er toch niet op rijden.

en het bewijs

<iframe width="1280" height="720" src="https://www.youtube.com/embed/nc45PqJgQpo" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2017, 23:33:15 door Marco EB »
mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Project Halleberg
« Reactie #19 Gepost op: 10 oktober 2017, 09:01:22 »
Gisteren avond nog snel even met een setje wagons getest



Ook bij deze wagons konden de originele haak koppelingen niet blijven zitten.
De koppelingen schuiven over elkaar heen.
Wat moet dat een teleurstelling geweest zijn in de jaren dat er nog geen kort koppelingen waren.



Na het vervangen van de koppelingen deden deze hele korte wagons het direct uitstekend, maar hier kan het veertje wel blijven zitten en hoeft ook de uitslag van de koppeling niet worden aangepast.

Helaas zijn deze wagons ook niet vrij van gebruik/misbruik sporen.
1 koppeling houder is niet helemaal meer 100% deze is wat verbogen. en resulteert weer in onbetrouwbaar gedrag.





mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Project Halleberg
« Reactie #20 Gepost op: 21 oktober 2017, 23:39:30 »
Het spoor ligt.
En de treinen rijden.



Het tweesporig kopstation "Halleberg" is gereed. De wissel een hele oude Fleischmann waar zo'n knots van een magneetspoel aan zat komt in het zicht gedeelte.
Deze oude wissels is wel een beetje verbouwd.



Deze zijn mooier te ballasten dan de nieuwere types, maar het ballasten van de wissels wordt ook werkje wat ik nog nooit gedaan heb,

En deze wissels zat natuurlijk op een hele handige plek, voor de servo.



Het dicht maken kan beginnen. Lekker met piepschuim een grove basis maken.



Echter moet er wel een service luik in komen want als je nergens meer bij kan om rails te reinigen bijvoorbeeld, dan is het project nu al mislukt.
Het service luik is een houten plaat waar wat diepte werking op komt en met een paar magneetjes op zijn plek wordt gehouden,

url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20171021_003.jpg][/url]

Wat laagjes om een beetje vorm te creëren.

En de magneetjes om het luik op zijn plek te houden.


Van een gewaardeerde collega, heb ik een tandrad lok gekregen.
Deze kwam uit de collectie van zijn overleden vader, maar daar heeft hij nooit kunnen rijden want die reed Märklin,
En dit was een ouderwetse Fleischmann gelijkstroom.



En zou er nog garantie op zitten?



Eerst maar eens schoon maken.
En toen bleek dat deze lok al goed versleten koolborstels had.
Maar nog erger dat die van een tapijt rijder geweest was.
Zat wel 10 kilo stof en draad in.
Maar ook was deze goed geconserveerd met één of andere isolerende olie, en op de wielen leek het wel op er blanke lak op zat.

Ben een paar uur met deze Groen Carl bezig geweest, maar heb hem inmiddels hernoemd naar Fubar.
Er zit geen kracht meer in de motor, als ik zin heb ga ik er wel weer mee verder.
Maar de vader van mijn collega had er dus wel mooi een miskoop aan.

Van de 5 tandrad treinen heb ik er nu dus 3 goed rijden.
Fubar wil nog niet.

En 1 e lok rijdt wel maar heeft on regelbaar gedrag, twee technisch identieke rijden wel gewoon perfect.

Misschien op Eurospoor eens kijken of ik twee ZGAN tandrad exemplaren op de kop kan tikken.



 





mvg
Marco

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 498
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Project Halleberg
« Reactie #21 Gepost op: 22 oktober 2017, 15:20:11 »
Het gaat weer voortvarend verder  (y) , vorig weekend geen update gezien, maar nu weer verder de hoogte in !.
Het lijkt wel of de baan hoger wordt dan dat ie breed is   ;D
Als je zo doorgaat, kan de baan mee naar Eurospoor, dan komen de tandradlokjes er wellicht zelf op af  8).
Ik blijf dit met grote belangstelling volgen. Overigens de term FUBAR even opgezocht...die kende ik nog niet  :o.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2017, 15:31:43 door Robkop »
De groeten van Rob

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Project Halleberg
« Reactie #22 Gepost op: 23 oktober 2017, 12:56:52 »
Het verder dicht maken is heel even gestagneerd, er moesten nog twee seintjes op.
En dat kan je beter voorbereiden voordat je er niet meer bij kan.

Nu had ik nog een paar oude Fleischmann arm seinen liggen en vond het wel leuk om die hier in te verwerken.



Technisch werkte ze (1 lampje alleen vervangen) maar wel op wissel stroom de 12V gelijk stroom is niet krachtig genoeg om de spoel om te schakelen.

Alleen met het plaatsen vond ik eigenlijk dat er geen handige ruimte was voor deze seinen.
En nee ombouwen naar servo gestuurd, geen zin en geen tijd voor.



Toch moeten er seintjes komen, omdat het kan.
Dan maar simpele licht seintjes. En wie wat bewaard die heeft wat.



Nog wel even die knollen van onderkanten aanpassen, maar dat is redelijk eenvoudig.



De seinen gaan aangestuurd worden met de Digikeijs DR4024 servo decoder.

Servo decoder ?
ja

Want er zitten 4 servo aansturingen op en 4 aan uit aansturingen, voor bijvoorbeeld gepolariseerde wissel.
Nu gebruik ik geen gepolariseerde wissels dus heb ik 4 digitale uitgangen over, staat ook keurig in de handleiding van de DR4024.

In Itrain het sein het adres van de uitgang geven en voila we hebben een werkende aan uit schakeling.

Wel uiteraard een relias er tussen zetten wat het licht beeld van het sein laat werken.
Heel simpel standaard close is rood
standaard open groen

Bij vrijgave schakelt de decoder die bekrachtigd het relais en  close gaat open en open gaat dicht ergo rood sein wordt groen sein.



De Digikeijs DR4024 servo decoder met relais printje, voor de seinpaaltjes.

Nu nog twee uitgangen over, misschien dat ik aan 1 een actie wil hangen die schakelt door de klok in iTrain, dat heb ik ook nog nooit geprobeerd, zal wel weer een tijd rovend projectje worden.
mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Project Halleberg
« Reactie #23 Gepost op: 27 oktober 2017, 22:54:54 »
Het bergje bouwen is begonnen.
Het een al doende leert men project.
Een eerder berg projectje heeft geleerd dat pur best wel handig spul kan zijn.
Maar eerst moet er een fundatie gemaakt worden en daar neem ik piepschuim voor.
verwerkt lekker snel en is licht van gewicht.





En ongeduldig als ik ben toch even met pur schuim een begin gemaakt.



Deze pur harde gelukkig snel uit.
Dan even met een zaag bewerken.



Nog niet naar wens, maar wel geleerd dat ik rechte rupsen moet proberen te leggen.

Wel prettig dat er in deze pur weinig grote lucht bellen zitten.

Veder heb ik ook nog een Hart, long, maag, darm en skelet transplantatie bij Fubar uitgevoerd.



Alleen de kap wordt hergebruikt, de rest komt van donor locs.

mvg
Marco

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 498
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Project Halleberg
« Reactie #24 Gepost op: 29 oktober 2017, 16:26:35 »
Leuk, vooral dat laatste deel van het bericht, rollend materieel heeft toch het meest m'n interesse; krijgt "FUBAR" een nieuwe naam ?
De groeten van Rob

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Project Halleberg
« Reactie #25 Gepost op: 07 november 2017, 22:32:19 »
En ik mag weer verder, iedere avond even twee uurtjes prutsen aan de baan.
Het bergen bouwen van pur moet je niet te snel willen anders krijg je kleverige holtes in de pur.

Dus langzaam laagje voor laagje





Het ziet er niet uit, maar hopelijk komt het allemaal nog goed.

En dan zit ik met een dilemma, eigenlijk wil ik een kabelbaan op de baan.
Laat ik toevallig twee sets hebben liggen





En de gebouwen ook nieuw in doos, beetje incompleet maar met een beetje kunststof plaat kan ik er vast wel iets van maken.

Het is allen de tijd die gaat dringen, het moet na Sinterklaas klaar zijn.
mvg
Marco

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 4485
  • If you're throwing mud, you're losing ground.
Re: Project Halleberg
« Reactie #26 Gepost op: 07 november 2017, 22:46:05 »
Hoe is het nu met Fubar?

Gruetzi
Hendrik Jan

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Project Halleberg
« Reactie #27 Gepost op: 07 november 2017, 22:53:51 »
Fubar rijdt maar alleen om dat de kap op een ander chassis zit.
Andere motor ander stangenstelsel, andere alles eigenlijk.
Had een paar donor locs nu is het eigenlijk meer het monster van Frankenstein.
mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Project Halleberg
« Reactie #28 Gepost op: 13 november 2017, 00:09:17 »
Het weekend was weer gevuld met modelspoor.

Eerst de berg een beetje met hakken en zagen gemodelleerd.



En al doende wordt duidelijk hoe één ander moet gaan verlopen.

De tunnel portaaltjes een klein likje verf gegeven, niet overdreven maar net het plastic er af.



Baantje mag best uitstralen dat het een modelspoorbaan is en hoeft geen afspiegeling van de werkelijkheid te zijn.

Na het haken en zagen mijn favoriete toelie er op.





Nu wachten tot de Toelie droog is en dan verven.

Besluit is genomen, de kabelbaan komt er.
Wel een hoop extra werk, maar gewoon leuk.

Nog wel even een timer schakeling verzinnen, en een tegenvaller, het aandrijf tandwiel is dus stuk.
Alle RC shops hebben wel 8 tands 5 mm en gat van 2 mm op voorraad.

Maar dit is 8 tands 4 mm met gat van 1.8 mm



Bij Ali messing exemplaar gevonden met gat van 1 mm maar dat is op te boren.
Hadden ook veel voordeliger kunststof, maar toch voor de messing uitvoering gekozen.

« Laatst bewerkt op: 13 november 2017, 11:01:18 door Marco EB »
mvg
Marco

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 3758
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Project Halleberg
« Reactie #29 Gepost op: 13 november 2017, 06:05:19 »
Leuk project.

Geen bovenleiding voor de eloks?

Greetz Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk