Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Kibri station CALW ingekort als NS station door meino
11 September 2025, 23:47:13
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door hervé
11 September 2025, 23:45:58
Exact-Train 2025 door Falkenberg
11 September 2025, 22:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
11 September 2025, 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 September 2025, 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
11 September 2025, 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
11 September 2025, 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
11 September 2025, 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
11 September 2025, 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
11 September 2025, 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
11 September 2025, 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 September 2025, 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
11 September 2025, 18:12:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
11 September 2025, 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
11 September 2025, 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
11 September 2025, 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 September 2025, 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
11 September 2025, 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
11 September 2025, 16:44:52
  

Auteur Topic: Welk balkenplan bij doorgaande remleiding?  (gelezen 1766 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
Welk balkenplan bij doorgaande remleiding?
« Gepost op: 27 August 2017, 13:41:09 »
Momenteel ben ik bezig met een CHD veewagen van Tagh0train, maar ik kom een volgend probleem tegen.

De kit van deze veewagen is zonder remmen, maar ik wilde eigenlijk wel een doorgaande remleiding maken.
In de handleiding staat een afbeelding van het balkenplan voor wagens 'zonder beremming' en 'met beremming'.



Ik heb het onderstel gemaakt conform bovenste balkenplan, dus de versie zonder beremming. Maar kan dit balkenplan ook gebruikt worden voor wagens zonder remmen maar wel met doorgaande remleiding?

Ik kom alleen maar tekeningen tegen van wagens die bereid zijn.
Met vriendelijke groet,
Peter

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
    • Dwangrail.nl
Re: Welk balkenplan bij doorgaande remleiding?
« Reactie #1 Gepost op: 27 August 2017, 13:46:37 »
De luchtleiding werd aangebracht bij onberemde wagens, zodat deze wel in een beremde trein mee konden lopen.
Hier zat een verhouding in, een trein moest met een bepaalde snelheid, een bepaald aantal beremde assen hebben. Hierdoor hoefde niet alles meteen omgebouwd te worden.
Wagens die nog een langere levensduur hadden, werden bijna alle omgebouwd met remwerk, de wagens die toch buiten dienst gingen kregen meestal een luchtleiding.
Dus een onberemd onderstel zou voor jouw wagen wel passen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

guest7823

  • Gast
Re: Welk balkenplan bij doorgaande remleiding?
« Reactie #2 Gepost op: 27 August 2017, 14:09:09 »
En .......

Volgens mij hoorde in ieder geval de achterste wagen een beremde wagen te zijn op een gegeven moment

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
    • Dwangrail.nl
Re: Welk balkenplan bij doorgaande remleiding?
« Reactie #3 Gepost op: 27 August 2017, 14:19:43 »
Klopt  (y)
Dat is ook de reden dat de goederentrein bagagewagens voorzien werden van een kachel.
Doordat ze achter in de trein werden opgenomen, hadden ze geen mogelijkheid meer om de stoomverwarming van de loc te gebruiken.
Dit is zichtbaar aan de T vormige schoorsteen die in die tijd op de Dg's verscheen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
Re: Welk balkenplan bij doorgaande remleiding?
« Reactie #4 Gepost op: 27 August 2017, 15:30:46 »
De luchtleiding werd aangebracht bij onberemde wagens, zodat deze wel in een beremde trein mee konden lopen.
Dat is ook de reden waarom ik wel een doorgaande luchtleiding wilde aanbrengen.

Dus een onberemd onderstel zou voor jouw wagen wel passen.
Maar ik zou dus ook de keus kunnen maken om bij dit ongeremde onderstel wel een luchtleiding aan te brengen?

En dat brengt me gelijk bij het volgende probleem  :-\

Ik heb ook een CHD-Dg kit waarbij de in de bodemplaat meegeëtste gleuven zitten voor de langsbalken en voor de schuine verstevigingsbalken, maar wel op de manier zoals aangegeven is in het bovenste plaatje, dus voor onberemde wagens. De kit is echter voorzien van twee stel remmen, voor elk wielstel een paar.

Hoe is nu te rijmen dat dit het balkenplan voor een onberemde wagen is, terwijl wel 2 remmen gemonteerd moeten worden?

Willem Damhaar heeft overigens geen afbeelding meegeleverd hoe de onderzijde van de Dg er uit moet komen te zien.
« Laatst bewerkt op: 27 August 2017, 15:38:59 door peterha »
Met vriendelijke groet,
Peter

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
    • Dwangrail.nl
Re: Welk balkenplan bij doorgaande remleiding?
« Reactie #5 Gepost op: 27 August 2017, 16:13:00 »
Ik denk dat je die vraag gewoon aan Willem moet stellen, ik weet niet hoe hij deze kit bedacht heeft.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
Re: Welk balkenplan bij doorgaande remleiding?
« Reactie #6 Gepost op: 27 August 2017, 17:13:29 »
Willem Damhaar is helaas januari 2016 overleden. Vandaar...
Met vriendelijke groet,
Peter

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
    • Dwangrail.nl
Re: Welk balkenplan bij doorgaande remleiding?
« Reactie #7 Gepost op: 27 August 2017, 17:32:11 »
Dat is dan niet echt meer mogelijk.

Ik heb eens door de tekeningen van de HSM CHD's zitten spitten, en zie ook nog een andere mogelijkheid.
Bij de ombouw van de wagens tot beremde wagens, gingen ze niet het hele onderstel aanpassen.
Ik neem de tekening van de HSM 9171-9190 (NS CHD 6501-6570) als voorbeeld (tekening HUA)
Hier zie je het onderstel met de lange schuine balken, maar niet met de dwarsverbindingen voor het remwerk.
Hier zijn korte uithouders aan de binnenzijde van de langsbalken gemaakt, waarin de hangers van het remwerk hangen.
Dus kun je het onberemde frame nemen, en dan nieuwe uithouders monteren voor het remwerk.


Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 28 August 2017, 10:42:03 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
Re: Welk balkenplan bij doorgaande remleiding?
« Reactie #8 Gepost op: 27 August 2017, 20:40:21 »
Arjen, dank je voor je uitleg. Ik denk dat ik 't voorlopig maar even bij een ongeremde versie hou.
Bij de Dg zitten maar twee stel remblokken terwijl voor de beremming toch 4 stel nodig zijn; voor elk wielstel twee.
Ga dus maar eerst op zoek naar een compleet remwerk.
Kranen en een doorgaande luchtleiding zijn altijd nog wel aan te brengen.
Met vriendelijke groet,
Peter

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Welk balkenplan bij doorgaande remleiding?
« Reactie #9 Gepost op: 27 August 2017, 21:33:28 »
Hoeft niet per se hoor, sommige wagens werden enkelzijdig beremd. Het is een kwestie van naar het echte voorbeeld kijken.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
Re: Welk balkenplan bij doorgaande remleiding?
« Reactie #10 Gepost op: 27 August 2017, 22:23:48 »
Aha, dan opent dat nieuwe perspectieven  :laugh:
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
Re: Welk balkenplan bij doorgaande remleiding?
« Reactie #11 Gepost op: 28 August 2017, 08:41:06 »
Jullie gaven aan dat de achterste wagen een beremde wagen behoorde te zijn.

Maar dat kan toch alleen maar als de trein bestond uit beremde wagens en/of onberemde wagen mét doorgaande luchtleiding? Een onberemde wagen zonder doorgaande luchtleiding kon dan toch nooit in de trein worden opgenomen, omdat dan de daarachter lopende wagen geen remlucht zouden hebben?

Dus zouden deze wagens (ongeremd en zonder luchtleiding) toch aan het eind van de trein moeten zitten?
Met vriendelijke groet,
Peter

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
    • Dwangrail.nl
Re: Welk balkenplan bij doorgaande remleiding?
« Reactie #12 Gepost op: 28 August 2017, 10:41:47 »
Toen er nog geen doorgaande luchtleiding was, zaten er verspreid door de trein beremde wagens met remmers.
Achter de locomotief hing de bagagewagen, en aan het einde van de trein hing ook een beremde wagen.
Toen de luchtleiding voor goederentreinen is ingevoerd, volgens mij in 1935, moesten alle wagens voorzien zijn van remmen en/of een doorgaande luchtleiding.
Toen is ook de Dg naar achteren verhuist, om altijd nog een beremde wagen in de trein te hebben. De remmers waren namelijk niet meer nodig. Bij grote herstellingen werden vanaf die tijd ook de remhuizen afgenomen. (alleen als de kosten zo hoog werden, dat verwijderen goedkoper was.)

Dus als je voor 1935 rijdt, Dg achter de loc, en diverse wagens met remhuisjes in de trein, laatste wagen ook met remhuis. Na 1935, Dg aan het einde, remhuisjes nog wel aanwezig, maar niet meer bediend.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
Re: Welk balkenplan bij doorgaande remleiding?
« Reactie #13 Gepost op: 28 August 2017, 15:54:14 »
Dank je Arjen, helder.

Ik ben nu deze (schaal 0) kits aan het bouwen puur voor m'n plezier en aangezien ik er de ruimte niet voor heb, kan ik er ook niet mee rijden. Daarnaast bouw ik wat modellen en niet specifiek van voor of na een bepaalde periode, dus bij mij kan alles.  :laugh: , maar het moet toch wel wat natuurgetrouw zijn.

Maar alle voorgaande opmerkingen (wel of niet beremd, wel of geen doorgaande luchtleiding, Dg achteraan in de trein) deed deze vraag bij mij opkomen.
Al met al ben ik toch weer een hoop wijzer geworden.  (y)
Met vriendelijke groet,
Peter