Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: 3D/RM-IG: Importeren van foto's en bematen in Onshape  (gelezen 5326 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
3D/RM-IG: Importeren van foto's en bematen in Onshape
« Gepost op: 23 augustus 2017, 09:49:20 »
Op verzoek van Merlin674 (Ed) beschrijf ik hier hoe je in Onshape eenvoudig foto's, tekeningen en andere afbeeldingen kunt importeren. Je kunt dan niet alleen de geometrische vormen overtrekken, maar je kunt ze tegelijkertijd ook bematen. Handig omdat de foto's vaak niet de juiste schaalmaten weergeven.

Ed vroeg me om e.e.a. eens te demonstreren aan de hand van de "Concrete Coaling Plant" zoals deze vroeger stond bij het Kings Cross Station in Londen. Ed bouwt in de Britse schaal OO, dus 1:76

Volgens het onderschrift bij de foto is de hoogte van de Coaling Plant 70ft. Dat is dus 21,336m volgens mijn web converter.
In de schaal 1:76 wordt dat een flinke jongen. 21336/76 = 280mm (iets afgerond). Maar dan heb je ook wat.



Eerst maken we in Onshape een nieuw document aan. Vervolgens klikken we links onderaan op het "+" teken, en kiezen voor import. We zoeken het desbetreffende bestand op en kiezen voor opslaan.



Onshape geeft een bericht dat het gevraagde bestand beschikbaar is.



In Onshape maak je een nieuwe Partstudio, je kiest voor het frontpanel, en je kiest voor insert image.



Links verschijnt een keuzemenu. Hier staan de foto's die beschikbaar zijn. Je kiest de juiste. (uh... nu is er nog maar één).

Kies het Frontpanel, er verschijn een plus-teken. Trek nu met de linkermuisknop ingedrukt naar rechtsonder. De foto verschijnt.



Zo daar is hij dan. Je ziet dat de toren een beetje scheef staat. De lijnen zijn meest schuin, omdat er sprake is van perspectief. In de onderstaande afbeelding heb ik dit perspectief zichtbaar gemaakt met een aantal lijnen. Waar de lijnen bij elkaar komen noemen we het "verdwijnpunt"; een links en een rechts. De lijn tussen deze twee punten is de horizon.



Nu zijn alle verticale lijnen tussen twee perspectieflijnen even hoog. Op de foto meet ik dat de hoogte = 186,21mm. De echte schaalhoogte was, zoals eerder berekend echter 280mm. Ik verleng de bovenste en onderste perspectieflijnen zodat ik deze schaalhoogte bereik. Dat doe ik ook voor de knikken in de voorwand. Daarmee heb ik de belangrijkste referentiewaarden.

Bij uitwerking in Onshape leidt dat tot onderstaand ontwerp:



Als je zo'n omvangrijk object wilt namaken, moet je goed nadenken over de mogelijkheden en kosten. In 3D printen kan, maar zal onbetaalbaar duur worden. Uit gelamineerd MDF kan, maar is ook niet goedkoop - en bovendien erg zwaar. Lamineren uit golfkarton is misschien een idee.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2017, 07:06:53 door Hans van de Burgt »

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: Importeren van foto's en bematen in Onshape
« Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2017, 17:33:33 »
Hoi Hans
Duidelijk verhaal!
Ik gebruik zelf een iets andere methode, misschien interessant om te delen:
Ik zorg er eerst voor dat de voorkant helemaal recht is (perspectief verwijderen) en dat de bovenkant en de onderkant van de contructie op de foto op de randen van de foto komen (croppen).
Dat doe ik in Photoshop, maar kan uiteraard ook in vergelijkbare programma's.
Dan laad ik de foto in op de manier die jij beschreven hebt, tot en met het zichtbaar maken in de Part Studio.
Direct nadat de foto zichtbaar is, bemaat ik (alleen) de hoogte van de foto.
In jouw geval geeft die de waarde van 186 mm (ietsje minder, omdat ik de foto eerst versneden heb)
Maar nu komt het: ik verander die hoogtemaat nu in 280 mm (dubbelklikken op de waarde en 280 invullen).
Nu wordt de foto evenredig vergroot en kun je de outline van de voorgevel direct overtekenen. Hoef je niks meer te berekenen 😀
De zijkant bematen is iets heel anders. Op deze foto is de perspectivische vertekening veel te groot.
Misschien staat in de beschrijving deze maat ook ergens vermeld?

Happy modelling
Jan

Ps nog een tip: je kunt ook het 3D model 1:1 in Onshape zetten. Dus met de werkelijke maten.
Als laatste feature geef je dan de schaal op (1:76) en alle afmetingen worden dan in de juiste schaal weergegeven.
Voordeel is dan dat je dezelfde tekeningen aan een vriendje kunt geven die h0 rijdt. Gewoon de laatse feature aanpassen naar 1:87. Of een andere schaal natuurlijk 😀

Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re: Importeren van foto's en bematen in Onshape
« Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2017, 19:01:00 »
Wow, impressive! Ik ga hier eens mee stoeien. Ik heb inmiddels een uitslagtekening gemaakt in Inkscape waarbij ik de maten en verhoudingen handmatig heb berekend. Ik zal eens kijken hoever die maten afwijken van de Onshape methode. Ik moet er wel bij vertellen dat ik nog nooit met een echt CAD programma heb gewerkt. Laat staan met Onshape. Heb het inmiddels wel geinstalleerd en een account aangemaakt. Hans, klopt het dat ik alleen public tekeningen kan maken?
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Importeren van foto's en bematen in Onshape
« Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2017, 22:22:10 »
@Jan,

Ja, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. In de Onshape-cursus pak ik het weer anders aan. Laat ik e.e.a. demonstreren aan de hand van een oud seinhuis van het station Boxtel.

Op het internet vonden we deze foto.



In tegenstelling tot de foto van de Coaling Plant, staat de gevel perfect in het lood. Die kan dus mooi "overgetrokken" worden. Maar voor we dit gaan doen, gaan we eerst een algemene maatreferentie maken. In dit geval willen we het seinhuis in de H0 schaal maken. Hiervoor maken we een raster van stukjes van 11mm. Immers 1m = ongeveer 11mm. Tien stukjes omhoog en vijf horizontaal. Daarnaast maken we ook een stukje lengte van een schaalmens. Nu waren de mensen rond 1900 wat kleiner dan nu. Laten we zeggen 160cm. Dat is in 1:87 dus ongeveer 18.4mm.



Deze referentiemaat gebruiken we om over de foto heen te leggen. We doen dat twee keer. Een keer bij een van de mensen op de foto. En een keer bij de rechterzijde van de wand die we willen natekenen.



We kunnen al zien dat het gebouw 7 x 11mm hoog is, dus van bodem tot de rand van de dakgoot is dat 7m.



Nu gaan we de belangrijkste vormen overtrekken. En ... de delen die we niet kunnen zien, beredeneren we erbij. :)
Bijvoorbeeld de twee kelderramen aan de linker zijde.



Hier heb ik de bematingen erbij gezet. Zoals te zien is, volstrekt logisch allemaal. De na te bouwen muur blijkt 110mm. Dus in werkelijkheid 10m. De afstanden tussen de vensters en de maat van de vensters zijn volkomen gelijk.



Als je de Onshape tekening nu extrudeerd, heb je een bruikbaar bouwdeel voor dit seinhuis. Je kunt het naar keuze in 3D printen, of snijden uit 2mm dik MDF.
De bedoeling is overigens dat de cursisten na de zomer het seinhuis echt (af)maken.

@Ed,

Ik hoor dat je de eerste stap met CAD al hebt gezet. Vooralsnog kun je inderdaad enkel public documenten aanmaken. Een tegenprestatie voor het feit dat e.e.a. volledig gratis is. Anders zou het je ongeveer 110 $ per maand kosten. (Serious stuff). Maar cursisten krijgen van mij een educatieve licentie. Daar kun je weer wel private documenten mee maken.

Gr, Hans



Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re: Importeren van foto's en bematen in Onshape
« Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2017, 22:50:50 »
Hans,
Het is mij, na veel moeite, gelukt de foto te importeren in een Part Studio. Heb ook nog twee lijnen getekend en heb de afstand gemeten. Tot zo ver ben ik gekomen en toen was het even genoeg.
Ik denk dat ik tzt wat instructie nodig heb, maar dat komt nog wel een keer. Ben er overigens nog niet van overtuigd dat ik met Onshape meer zou kunnen dan met Inkscape. Ik heb daarin inmiddels een uitslagtekening van de Coaling Tower gemaakt waarmee ik de onderdelen in 2mm MDF kan (laten) snijden.
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: 3D/RM-IG: Importeren van foto's en bematen in Onshape
« Reactie #5 Gepost op: 24 augustus 2017, 21:35:18 »
@Ed,

Je moet vooral tekenen/ontwerpen met het programma dat je prettig vindt. Wel is het zo dat een vector tekenprogramma zoals Inkscape niet het zelfde is als een parametrisch CAD ontwerpprogramma. Ja, in beide kun je lijnen tekenen, maar geometrische 3D solids niet. Nu is dat voor snijplotten en lasersnijden niet per se noodzakelijk. Maar je mist bijvoorbeeld wel de 3D Assembly waarmee je genadeloos kunt zien of je fouten hebt gemaakt. En... die maak je gegarandeerd. :D

Maar zelfs als je alleen maar lijnen tekent, is er een verschil. In Onshape teken je niet alleen vormen, maar je definieert óók de relaties tussen de lijnen, hoeken en lengtes. Bij complexe ontwerpen, kun je daardoor bepaalde elementen wijzigen, zonder de rest te vernaggelen.



Om je een kijkje "onder het ijs" te gunnen, lees dit (Engelstalige) eBook.

Gr, Hans

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re: 3D/RM-IG: Importeren van foto's en bematen in Onshape
« Reactie #6 Gepost op: 24 augustus 2017, 22:01:55 »
Hahaha Hans,
Dank je. Helaas was ik altijd al slecht in wiskunde, en daar begint het wel een beetje op te lijken. ;)
Ik heb mijn hele Kings Cross in Inkscape getekend. Dat wil overigens niet zeggen dat ik nooit met Onshape aan de gang ga want het intrigeert wél. Overigens moet ik de zaak weer een paar weken wegleggen want ik moet weer voor de baas naar Noorwegen. Daarom kan ik er volgende week ook niet bij zijn.
Dank zover voor je stimulans maar ik moet het even laten rusten.
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: 3D/RM-IG: Importeren van foto's en bematen in Onshape
« Reactie #7 Gepost op: 25 augustus 2017, 07:04:48 »
@Ed,

We hadden deze week bij de EMV een gezin op bezoek. De kinderen zaten al op de middelbare school. We kwamen aan de praat over CAD tekenen, plotten, CNC, 3D printen en lasersnijden. We gebruiken die technieken voor ons zelf maar ook voor projecten in verenigingsverband. De zoon was niet bij me weg te slaan. Zijn vader stimuleerde dat, want werken en spelen met Onshape of vergelijkbare CAD-programma's is een speelse en toegankelijke manier om logisch redeneren en wiskundig inzicht te bevorderen. Een succesfactor overigens achter het EMV scholenproject "Kijken, spelen, leren, ... en maken".

Gr, Hans

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re: 3D/RM-IG: Importeren van foto's en bematen in Onshape
« Reactie #8 Gepost op: 25 augustus 2017, 17:59:30 »
Oh ja, absoluut. Ik ga het ook echt nog wel een keer doen. Maar ik moet nu nog zuinig met mijn vrije tijd omgaan. In april 2019 ga ik met FLO. Dan heb ik écht tijd.
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

NS2408

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: 3D/RM-IG: Importeren van foto's en bematen in Onshape
« Reactie #9 Gepost op: 02 september 2017, 22:23:01 »
Hoi Hans, komt er nog een tweede cursusreeks voor onshape en als die gehouden wordt waar en wanneer vindt die dan plaats. Ondanks commentaar lijkt me deze werkwijze een hele mooie om je eigen huizen voor je modelbaan te bouwen.
Ik hoor graag van je, met groet, Evert

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: 3D/RM-IG: Importeren van foto's en bematen in Onshape
« Reactie #10 Gepost op: 02 september 2017, 22:33:01 »
Hallo Evert,

Ik ga eerst nog met vakantie.
Er komt in ieder geval een workshop van 1 avond in de omgeving van Utrecht. Ik verwacht deze samen met de NVM te kunnen organiseren in oktober. Afhankelijk van de belangstelling, komt er een cursus bestaande uit 12 modules van 3 uur.

Gr, Hans

NS2408

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: 3D/RM-IG: Importeren van foto's en bematen in Onshape
« Reactie #11 Gepost op: 03 september 2017, 12:05:39 »
Hoi Hans, vakantie gaat natuurlijk voor, maar ik heb belangstelling voor de 12 avonden (liefst niet op donderdag wegens andere verplichtingen). Utrecht is te behappen. Computer beschikbaar. Ik ga alvast eens verkennen, hou me op de hoogte, groet, Evert
Ik heb ook belangstelling voor de enkele avond in Utrecht.
« Laatst bewerkt op: 03 september 2017, 12:55:32 door NS2408. Reden: Verschil tussen 1 avond en 12 avonden »

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re: 3D/RM-IG: Importeren van foto's en bematen in Onshape
« Reactie #12 Gepost op: 03 september 2017, 19:02:14 »
Hans,

Ik heb ook wel belangstelling voor deze teken workshop.
Dus als er meer bekend is verneem ik dat graag.(via dit draadje)

Mvg Robin