Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ronald doet de Fork Challenge!
door
hervé
Vandaag
om 15:22:55
Welke kleur is Roco oud bruin?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 15:17:45
Piko 1136 van AC naar DC
door
henk
Vandaag
om 15:12:37
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Martijn193
Vandaag
om 15:03:42
Mooi weer om buiten te spelen
door
hervé
Vandaag
om 14:58:05
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Sofie
Vandaag
om 14:45:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 14:26:09
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 14:10:54
Seuthe gaat stoppen
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 14:09:28
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
door
Jan Bennink
Vandaag
om 13:42:30
Lokpilot 4 defect
door
bellejt
Vandaag
om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 13:02:57
Overstap naar HTM
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Karben
Vandaag
om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Stefan88
Vandaag
om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
Vandaag
om 12:13:11
Raadplaatje
door
HIJ
Vandaag
om 11:42:12
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
Vandaag
om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Albert de Heer
Vandaag
om 11:33:22
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts
door
Menno
Vandaag
om 11:22:37
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
schipcas
Vandaag
om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Laenderbahn27
Vandaag
om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen
door
MOVisser
Vandaag
om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132
door
joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Klimspiraal deel 17563742
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Klimspiraal deel 17563742 (gelezen 5685 keer)
Peter van der Leek
Administrator
Offline
Berichten: 2318
Klimspiraal deel 17563742
«
Gepost op:
10 December 2007, 11:59:42 »
Allereerst mijn excuses voor het zoveelste onderwerp over een klimspiraal. Ik zit met een dilemma waarvoor ik het antwoord niet met de zoekfunctie heb kunnen vinden.
Ik heb het bizarre idee opgepakt om bij mijn baan 2 klimspiralen te bouwen om vanaf de normale module-hoogte (120cm) naar de grond te komen. We praten over Peco code 55 rails, dus spoor N. Het buitenspoor krijgt een buitendiameter van ongeveer 78cm, het binnenspoor ongeveer 74cm. Ik heb reeds uitgerekend dat ik per ronde 7cm ga stijgen/dalen wat in mijn geval neerkomt op 3,1% in de buitenbocht. Dit topic is dan ook niet de zoveelste vraag over percentages
Mijn dilemma zit 'm de manier van opbouwen. Naar aanleiding van de opbouw van de spiraal van Kees-Jan heb ik
deze site
goed bestudeerd. Ik zit nu sterk te twijfelen over de methode met 4 platen (
linksonderaan
) of met 6 platen (
linksbovenaan
). De methode met 4 platen zou in mijn geval met platen van 20x60cm worden. Ik heb het uitgetekend en dat past precies.
Wat zijn de voor- en nadelen van de 2 genoemde methodes?
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Frans
Offline
Berichten: 316
Re: Klimspiraal deel 17563742
«
Reactie #1 Gepost op:
10 December 2007, 12:39:14 »
Zoals ik het zie heb je met de 4-platen methode beduidend meer hout nodig dan met de 6-platen methode. Vanwege het feit dat de breedte bij de 4-plaat methode het dubbele is van de 6-plaat methode.
De stijging/dalingshoek zal bij de 6-platen ook gelijkmatiger verlopen.
Groet en succes
Frans
Gelogd
OLDO
Offline
Berichten: 62
Re: Klimspiraal deel 17563742
«
Reactie #2 Gepost op:
10 December 2007, 12:43:33 »
Hallo Peter,
Ik heb zelf spiralen gemaakt van boogsegmenten van ongeveer 30º en dan telkens 15º overlappend. Als materiaal heb ik 3 mm triplex genomen.
Wat ik denk dat het beste is dat je het nuttige oppervlak zo klein mogelijk moet houden. Dus een veelhoekige oplossing (of een vloeiende zoals bij mij, met overal dezelfde doorsnede) is makkelijker in model te krijgen omdat je dan niet zozeer de spriraalhelling beter schuin kunt leggen maar de
tordering
, die onvermijdelijk nodig is, beter en gelijkmatiger kunt uitvoeren. Een smalle doorsnede van het baanvlak is makkelijker te torderen dan eeg brede doorsnede.
Ik hoop dat het duidelijk is. Probeer het anders een met een paar stroken karton, dan snap wellicht wat ik probeer te vertellen.
Gelogd
Peter van der Leek
Administrator
Offline
Berichten: 2318
Re: Klimspiraal deel 17563742
«
Reactie #3 Gepost op:
10 December 2007, 12:48:24 »
@Jacob, nou maak ik me in theorie niet zo heel erg druk om 4mm houtplaten en de daarvoor benodigde financiën. Maar je tweede argument snijdt zeker wel hout (heerlijk toepasselijk
).
Op zich kan ik volgens mij die gelijkmatige stijging nog wel bereiken als ik de 60x20 platen monteer op 40x20 platen (of nog kleiner). Probleem wat ik me nu opeens realiseer is dat je meer verkanting krijgt door de rechte hoeken aan de buitenkant. Om te stijgen moeten alle platen een beetje schuin liggen. Nu is 1mm verkanting bij N-spoor al heel erg veel, laat staan bijvoorbeeld 5mm om de stijging voor elkaar te krijgen.
Kortom: allemaal minpunten voor de "4-methode" en dat pleit voor de "6-methode".
@Oldo, dat is dus precies wat ik hierboven bedoel (was mijn antwoord tegelijkertijd met jou aan het typen).
Ik heb inderdaad al een grote kartonnen doos bewaard om wat dingen uit te proberen. Deze discussie is wat dat betreft voornamelijk bedoeld om te kijken welke methode ik eerst ga proberen
Meer meningen blijven welkom
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
MRP_Peter
Gast
Re: Klimspiraal deel 17563742
«
Reactie #4 Gepost op:
11 December 2007, 10:36:49 »
78 en 74 cm als diameter..... da's krap voor een stijging van 7 cm per ronde, zeker niet teveel verkanten anders trek je je trein de rails uit als je met lange treinen omhoog rijdt.
Dan mag je zeker wel je traject wat de houten ondergrond betreft in meerdere stukjes ' verdelen ' om een gelijkmatiger verloop en een betere verkanting te krijgen.
Met vriendelijke groet,
Peter.
Gelogd
Peter van der Leek
Administrator
Offline
Berichten: 2318
Re: Klimspiraal deel 17563742
«
Reactie #5 Gepost op:
11 December 2007, 12:50:08 »
Ik weet dat het niet heel ruim is, maar de stijging is niet heel fors. Uiteraard ga ik in de buitenbaan klimmen, die heeft een stijging van net iets minder 3%
Ik heb reeds een halve cirkel op mijn baan met een diameter van 54cm in de buitenbaan en 51cm in de binnenbaan. Alles rijdt daar met de laagst mogelijke snelheid en dat gaat tot nu toe uitstekend.
In deze te bouwen spiraal zal ik ze dus ook niet op volle snelheid laten rijden, gewoon voor de veiligheid
Leuk feitje: 17 omwentelingen zijn bij een diameter van 78cm een totale lengte van 41,6 meter. Een snelheid van 80km/h is op schaal 13,9cm/s. Dat betekent dat een trein er bij die snelheid ongeveer 300 seconden = 5 minuten over doet
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
MRP_Peter
Gast
Re: Klimspiraal deel 17563742
«
Reactie #6 Gepost op:
12 December 2007, 02:49:40 »
Ik heb net even gekeken op mijn baan voor de minimale hoogteverschillen om loks met pantograaf te kunnen laten rijden zonder dat de lok daarbij iets met zijn pantografen raakt.
Het hoogteverschil wat ik aanhoudt is 5,5cm tussen bovenzijde van de ene en onderzijde van de andere plaat, inclusief de ballast van ongeveer 1-1,5mm geeft dit een goed vrije ruimte profiel voor loks met pantografen, uitgaande van een MT-koploper in N-schaal en een FL-1700 in N-schaal.
Beide genoemden hebben namelijk de hoogst staande pantografen.
Inclusief jouw plaatdikte van 4mm, zou dit dus een minimale hoogteverschil van 5,9cm geven, scheelt toch weer een cm klimmen op een ronde, gaan je treinen ook nog wat langer mee door minder wrijvingen
Overigens is (bijna) 5 minuten een leuke tijd om een trein ' kwijt ' te zijn
Met vriendelijke groet,
Peter.
Gelogd
Peter van der Leek
Administrator
Offline
Berichten: 2318
Re: Klimspiraal deel 17563742
«
Reactie #7 Gepost op:
12 December 2007, 10:49:42 »
Die 5 minuten zijn zeker leuk
Al ben ik nu weer sterk aan het twijfelen om die 120cm in te korten tot 70cm hoogteverschil, maar daarover later meer
De plaatdikte is helaas geen 4mm, maar 12mm. 4mm multiplex hadden ze niet bij onze Praxis, dus heb ik 6mm genomen. Die wordt ook nog een dubbel verlijmd, dus 12mm. Dan 3mm isolatie-materiaal en de rails zelf. Die 7cm heb ik echt wel nodig
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Han Zijlstra
Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
Offline
Berichten: 4291
The Right Track, Your track!
Re: Klimspiraal deel 17563742
«
Reactie #8 Gepost op:
12 December 2007, 12:02:34 »
chk even deze site /forum voor stijging in N
en je min benodigde hoogte
http://www.1zu160.net/anlagenbau/gleisbau.php
t zou zonde van je werk zijn als je alleen maar naar beneden kunt rijden maar nooit meer ( vanwege de helling) omhoog komt.
Bedenk dat je wagons altijd zwaarder zijn dan je verwacht en dat je spanningsafname bij verlichte wagens ook je lok beinvloeden.
Gelogd
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.
ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing, USA en .... de blikken trein van mijn Vader!
Paul VT 11.5
Offline
Berichten: 1099
Re: Klimspiraal deel 17563742
«
Reactie #9 Gepost op:
12 December 2007, 19:14:45 »
Op de site van Rainer Lüssi (
http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm
)
staat een handig excel bestand (downloaden en bij gebruik wel de macro's inschakelen) waarmee je ook e.e.a. kunt berekenen...en bouwen..etc.
Suc6! gr. Paul
Gelogd
ReesCees
Gast
Re: Klimspiraal deel 17563742
«
Reactie #10 Gepost op:
12 December 2007, 19:19:28 »
Paul,
Daar heb ik ook mijn spiraal mee berekend en ik denk Peter ook (was al eerder langs gekomen in één van de spiraal topics maar toch bedankt).
Kees-Jan
Gelogd
Paul VT 11.5
Offline
Berichten: 1099
Re: Klimspiraal deel 17563742
«
Reactie #11 Gepost op:
12 December 2007, 19:24:50 »
Zag ff niet de link in het stuk...
Paul
Gelogd
Peter van der Leek
Administrator
Offline
Berichten: 2318
Re: Klimspiraal deel 17563742
«
Reactie #12 Gepost op:
14 December 2007, 09:14:47 »
Geeft niets, beter 2 dan geen keer
Ik heb 'm inderdaad inmiddels daarmee berekend en met een kleine veiligheidsmarge 120 plankjes aangeschaft
Hopelijk vanavond de basis-ronde in elkaar zetten/lijmen.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
grove den
Modelboombouwer
Offline
Berichten: 1287
Re: Klimspiraal deel 17563742
«
Reactie #13 Gepost op:
14 December 2007, 12:39:52 »
Citaat
dus heb ik 6mm genomen. Die wordt ook nog een dubbel verlijmd, dus 12mm.
Is het niet mogelijk om:
Om en om een strookje van. > 10 mm bij 3 mm dik/dun af te frezen? een soort "eenzijdige messing en groef" zodat je ze dan aan elkaar lijmt en weer 6 mm gewonnen hebt?
_________
l < dit af/uitfrezen >
l
l___________________
l
l
jos
«
Laatst bewerkt op: 14 December 2007, 12:44:21 door grove den
»
Gelogd
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/
Peter van der Leek
Administrator
Offline
Berichten: 2318
Re: Klimspiraal deel 17563742
«
Reactie #14 Gepost op:
14 December 2007, 14:38:10 »
Nope, ze zitten namelijk overal dubbel op elkaar. En ik ga niet de helft van m'n plankjes wegfrezen
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Klimspiraal deel 17563742