Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 15:54:23
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Arjan6511
Vandaag om 15:03:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21

Auteur Topic: Loconet componenten/ decoders van Möllehem Gårdsproduktion (MGP)  (gelezen 2381 keer)

vt175

• Offline Offline
  • Diespe
    • Model4rail
Loconet componenten/ decoders van Möllehem Gårdsproduktion (MGP)
« Gepost op: 13 August 2017, 19:34:57 »
Sinds enkele dagen beschik ik over o.a. enkele Loconet servo decoders van Möllehem Gårdsproduktion (MGP).
MGP levert kant en klare Loconet componenten tegen een nette prijs.

Hieronder een kort bericht over mijn ervaringen met deze Loconet componenten:

Voor mijn nieuwe TT station in modulebouw was ik op zoek naar Loconet componenten. Naast het bedienen van servo's voor de wissels heb ik ook sein-decoders en bezet/terugmelders nodig. Voor bezetmelding wil ik gebruik maken van de 'zero' loss current detectors ipv de veel gebruikte 'diode detectie' methode. Voordeel van de 'zero' loss current methode is dat er geen spanningsverlies optreed, wat bij een module baan volgens FREMO principe een pre is. Na deel is dat het enkel met een digitaal rijden werkt.
Verschillende oplossingen heb ik bekeken zoals van HDL en GCA. Uiteindelijk in Zweden bij MGP terecht gekomen. De Loocnet componenten heb ik rechtstreeks bij MGP besteld en verliep probleemloos. Helaas bleek bij aankomst een servo decoder defect. Na emailcontact met MGP (ook in weekend bereikbaar) het probleem gelokaliseerd en opgelost. Een soldeerverbinding was niet goed. Even na solderen en probleem was uit de wereld.

De loconet componenten van MGP laten zich voeden door een 5 VDC spanning. Dit is wat afwijkend tov veel gebruikte 12VDC/AC. om van een 12VDC een 5V voeding te maken heeft MGP speciale spanningsregelaars welke zeer weinig verlies te weeg brengen. Vanuit deze voedingsmodule laten zich de andere Loconet componenten zoals de Servodecoder 5 en Signal decoder, van voeding voorzien.

De Servodecoder 5 is voorzien van relais voor de puntstukken maar ook van aansluitingen voor drukknoppen om direct de servo's te schakleen en exhtra I/O bv voor het aansluiten van bezetmelders.

De decoders laten zich eenvoudig programmeren via een APP. Ook zijn  de sevo's voor wisselbediening via deze APP eenvoudig in te stellen. Hiervoor is wel een BT-Loconet interface nodig.

Hieronder ene paar foto's:

Alles bij elkaar ben ik zeer tevreden over de Loconet oplossingen van MGP, zeker een aanrader.

grt

Diederik

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: Loconet componenten/ decoders van Möllehem Gårdsproduktion (MGP)
« Reactie #1 Gepost op: 14 August 2017, 12:32:34 »
Hoi Diederik,

Komt waarschijnlijk doordat ik de FREMO standaard niet zo goed ken maar ik ben toch wel nieuwsgierig waarom je daar een zero loss detectie een pre is?

Overigens (maar aan de haakjes te zien heb je dat wel door :angel:) is geen enkele stroomdetectie volledig loss-less ;D

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

vt175

• Offline Offline
  • Diespe
    • Model4rail
« Reactie #2 Gepost op: 14 August 2017, 13:12:23 »
Hoi Timo,

in het kort: Bij een module bijeenkomst worden van verschillende mensen modules aan elkaar gekoppeld. Voorbeelden van module normen zijn Fremo, AKTT of FKTT, de laatste twee speciaal voor TT modulebanen.
Er word met DCC gereden. Omdat bezetmelding geen verplichting is en je aan de railspanning niet wil aanpassen, deze is  genormeerd op 14V en niet alle modules zijn voorzien van bezetmelding zijn bezetmelders waarbij er een spanningsval ontstaat niet gewenst. Dit betekend dat er geen 14V maar 12,6V op de rails staat.
Met een zero loss detectie is er geen spanningsval omdat deze werkt met het detecteren dmv een magnetisch veld, de voedingsdraden worden dan ook niet onderbroken door bv diodes.  Hier een voorbeeld en een omschrijving
De stroomdetectie is wel spanningsval vrij, echter de rest van de elektronica vraagt natuurlijk wel stroom.

NB: deze vorm van detectie is enkel mogelijk bij digitale rijden.

grt

Diederik

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 14 August 2017, 14:04:30 »
Ahh, vandaar. Maar goed, andere optie zijn natuurlijk zijn dan je booster af te stellen op 15,5V en overal detectie te doen. Zit je ook netjes op 14V :)

En ja, detectie met current transformers is redelijk spanningsval-loos maar natuurlijk nooit 100%. Maar dat is mieren... ;D Al ben ik nog steeds nieuwsgierig naar wat dit doet met de flanken van het signaal. Er zijn overigens ook HAL-sensoren die op deze manier DC kunnen meten en dan wel met analoog zou werken.

Timo

vt175

• Offline Offline
  • Diespe
    • Model4rail
« Reactie #4 Gepost op: 14 August 2017, 19:47:17 »
Ahh, vandaar. Maar goed, andere optie zijn natuurlijk zijn dan je booster af te stellen op 15,5V en overal detectie te doen. Zit je ook netjes op 14V :)

Timo

ja, dat gaat indien je bezetmeldingen verplicht stelt. Dit is niet het geval. De meeste modulen en zeker de vrije baan modulen zijn niet voorzien van bezetmelding of een extra diode brug.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 15 August 2017, 11:17:48 »
Mja, als je niets te zeggen hebt over de booster voorziening dan wordt het wel lastig ja. Wat ik zeg, ken FREMO niet dus ging er vanuit dat een ieder zijn set bakken van booster voorziet.

Timo

Bert Mengerink

• SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Het liefste stoom in module vorm
« Reactie #6 Gepost op: 16 August 2017, 00:27:02 »
Hoi Timo,

Het zelfse geldt voor de spoor 1 rijders met Mannheimer Norm. De boosters worden op een evenment pas geplaatst op de plekken, waar de spanning nodig is. Dus is het ook hier gewenst om zero-loss bezetmelders te gebruiken. De laatste meeting hadden we 22 boosters in gebruik met slechts 1 IntelliBox, maar wel ongeveer 45 Funkys. Dat zijn afstandsbedieningen op basis van DECT.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 16 August 2017, 11:17:40 »
Ah, ja, dan is het inderdaad een gevolg van de standaard. Zelf alleen gebouwd met modules waar er steeds een paar modules bij elkaar horen (Module x A, B, C..) en die was dan ook voorzien van power :) En dan maakt het opeens niet uit :)

Timo