Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 18:55:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Reinout van Rees
Vandaag om 17:16:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 16:05:27
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
  

Auteur Topic: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag  (gelezen 94330 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11188
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #210 Gepost op: 16 March 2018, 12:40:45 »
@Paul,

Ik kijk net even op die site, maar ik denk dat dat net niet gaat lukken. De kleinste motor is 35 mm en ik heb maar 32 mm.

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #211 Gepost op: 16 March 2018, 13:20:31 »
Beste oersikkers,

Zeg me toch niet dat you https://www.lemo-solar.de niet kennen??
Fauli + vertragingen galore...

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1530
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #212 Gepost op: 16 March 2018, 13:42:27 »
Nee dus, die site kennen we niet.

En wat de transfers betreft......
al klaar.


Nu bezig met de ovaalramer transfers, dat is iets meer werk.........
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11188
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #213 Gepost op: 16 March 2018, 14:48:47 »
Lemar-Solar staat altijd in Dortmund. Bakken en bakken vol met motortjes. Dringen want het is er altijd druk.

Maar wat ik eigenlijk wil weten (en andere bouwers denk ik ook)...welk artikelnummer hebben we nu precies nodig om een "kant en klare oplossing" te hebben.
Ik ben even lui...heb voorlopig genoeg gedaan afgelopen 3 weken. Wie zoekt het uit zodat we in Dortmund (over 3 weken) de benodigde spullen kunnen aanschaffen?

http://www.westfalenhallen.de/messen/fuer-besucher/die-naechsten-termine/messen-detail/article/intermodellbau-2018-19-04-2018.html

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
    • Dwangrail.nl
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #214 Gepost op: 16 March 2018, 16:11:58 »
Nee dus, die site kennen we niet.

En wat de transfers betreft......
al klaar.


Nu bezig met de ovaalramer transfers, dat is iets meer werk.........

Deze kloppen wel voor de versie tot 1931, daarna werd het snelheidsmerk verhoogd tot 65.
Vanaf 1937 kwam ook nog het gewichtskenmerk, en op foto's zie ik dan ook nog de revisieopschriften.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #215 Gepost op: 16 March 2018, 17:15:36 »
Heren,

Wat het motortje betreft; kijk eens op deze pagina. Of ie in de 0-versie past, weet ik niet. Maar hé, kan me niet schelen! Ik doe er wel twee in een schaal 1 versie ;)

https://www.lemo-solar.de/shop/motoren.php  ( ik kon het artikel niet selecteren helaas) en dan deze, bijna onderaan:

Glockenanker Getriebemotor 41 : 1


Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1530
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #216 Gepost op: 16 March 2018, 18:29:52 »
Citaat
Citaat
Deze kloppen wel voor de versie tot 1931, daarna werd het snelheidsmerk verhoogd tot 65.
Vanaf 1937 kwam ook nog het gewichtskenmerk, en op foto's zie ik dan ook nog de revisieopschriften.

Ok, maar ik 65 ook.
Zal nog op zoek gaan naar een leesbare foto voor de revisieopschriften..
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11188
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #217 Gepost op: 16 March 2018, 19:36:39 »
Voor de Spoor 1 jongens.. de tekst: x 1,3 achter ieder item zetten. Kunnen ze de Spoor 0 decals ook gebruiken.

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #218 Gepost op: 16 March 2018, 21:46:50 »
Lemar-Solar staat altijd in Dortmund. Bakken en bakken vol met motortjes. Dringen want het is er altijd druk.

Maar wat ik eigenlijk wil weten (en andere bouwers denk ik ook)...welk artikelnummer hebben we nu precies nodig om een "kant en klare oplossing" te hebben.
Ik ben even lui...heb voorlopig genoeg gedaan afgelopen 3 weken. Wie zoekt het uit zodat we in Dortmund (over 3 weken) de benodigde spullen kunnen aanschaffen?

http://www.westfalenhallen.de/messen/fuer-besucher/die-naechsten-termine/messen-detail/article/intermodellbau-2018-19-04-2018.html

Frits,

je bent duidelijk oververmoeid en hebt rust nodig. Toch zou ik over 3 weken niet naar Dortmund gaan, tenminste als je naar de Intermodellbau wil. Doe er nog 3 weken bij (6 weken dus) dan zie je tenminste waarvoor je kwam ;D.
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #219 Gepost op: 16 March 2018, 22:12:31 »
Lemar-Solar staat altijd in Dortmund. Bakken en bakken vol met motortjes. Dringen want het is er altijd druk.

Maar wat ik eigenlijk wil weten (en andere bouwers denk ik ook)...welk artikelnummer hebben we nu precies nodig om een "kant en klare oplossing" te hebben.
Ik ben even lui...heb voorlopig genoeg gedaan afgelopen 3 weken. Wie zoekt het uit zodat we in Dortmund (over 3 weken) de benodigde spullen kunnen aanschaffen?

http://www.westfalenhallen.de/messen/fuer-besucher/die-naechsten-termine/messen-detail/article/intermodellbau-2018-19-04-2018.html

Kijk eens naar Artikel nummer EAM0726
Jij kan al meten of het past.
aandrijving op beide assen zou daarna met een ketting of snaar kunnen ?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11188
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #220 Gepost op: 17 March 2018, 13:15:39 »
Jan, door de foto van dat model herinnerde ik me ineens dat ik in een ver verbogen hoekje nog "iets" had liggen. Vanmorgen dan toch maar weer even aan de slag.

Na passen en meten kwam ik tot de conclusie dat de bevestiging van de huif aan het frame net in de weg zat. Dat heb ik weer verwijderd en anders geconstrueerd (nu verder niet behandelen, maar dat zit perfect.)

De gearbox past nu. Voor de motor kan ik er niks anders van maken dat ik niet meer ruimte heb dan een exemplaar met een lengte van 20-21 mm. Ik heb er wel eentje, maar met een as van 1 mm  en een onverwijderbaar tandwiel. Daar past het wormwiel met een gat van 1,5 mm niet op.
Dus ik hoef alleen nog op zoek naar een klein motortje met een 1,5 mm as.

Zo te zien is er ook ruimte voor een snaar. Of twee, aan beide kanten. Kost me alleen weer wat ruimte voor lood.

IMG_4725 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4724 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4728 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4727 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 17 March 2018, 15:02:59 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11188
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #221 Gepost op: 17 March 2018, 14:02:54 »
Openliggende tandraderen en stof....dat geeft tzt .problemen. Daar moet dus nog een afdekplaat overheen (of onderdoor, net hoe je het zet).

Tapjes M1,4 en een plaat 0,5mm, omgebogen aan de uiteinden.

Inmiddels weegt het model (nog zonder extra lood en motor) al 260 gram van de beoogde 300. Schiet al lekker op.

IMG_4729 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4730 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 17 March 2018, 14:05:56 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #222 Gepost op: 17 March 2018, 18:34:47 »
Netjes hoor  (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11188
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #223 Gepost op: 18 March 2018, 12:25:07 »
Het was dus even zoeken naar de geschikte motor. Maar, gevonden op 75 kilometer afstand vanaf hier. Autotje in, radio aan en gaan....

Vanmorgen wederom tot de conclusie gekomen dat een kant en klaar, of gefreesde gearbox (alweer dat Engelse taalgebruik), toch duizend maal makkelijker is. Maar de aanhouder wint....hij werkt.

IMG_4733 by Nulpunt0, on Flickr


roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #224 Gepost op: 18 March 2018, 12:36:57 »
 (y) Nou nog ff stroomafnemertjes en gaan.
Ook nog een (sound)decoder?
Wat is de asdiameter en van welk merk heb je de wielen ?