Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Martin Welberg
Vandaag
om 23:15:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:52:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
bekie
Vandaag
om 22:49:13
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 22:48:52
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Roelof R
Vandaag
om 22:27:02
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
Ronald69
Vandaag
om 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam
door
Keska
Vandaag
om 22:00:00
Nieuw Vlieringen
door
Wil uit ZO drenthe
Vandaag
om 21:45:15
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
henk
Vandaag
om 21:37:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Wil uit ZO drenthe
Vandaag
om 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok
door
Felix de Groen
Vandaag
om 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland
door
R1954
Vandaag
om 21:25:54
US diorama in H0
door
gdh
Vandaag
om 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
Vandaag
om 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht
door
Overet
Vandaag
om 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur
door
Rick
Vandaag
om 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen
door
Vroeger
Vandaag
om 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025.
door
nighttrain1
Vandaag
om 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer
door
Eric v C
Vandaag
om 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94
door
Erwin 054
Vandaag
om 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0
door
Joz
Vandaag
om 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg
door
MaraNCS
Vandaag
om 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 16:07:50
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
Noordernet
Vandaag
om 15:04:55
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Kleinerveen, Nederland '60 tot heden (Paradebaan en Tafelbouw Polderbaan)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omlaag
Auteur
Topic: Kleinerveen, Nederland '60 tot heden (Paradebaan en Tafelbouw Polderbaan) (gelezen 8577 keer)
MRP_Peter
Gast
Re: Kleinerveen, Nederland '60 tot heden (Paradebaan en Tafelbouw Polderbaan)
«
Reactie #15 Gepost op:
09 December 2007, 05:26:15 »
Beste Willem,
Het eerste wat me opvalt, en neem me niet kwalijk dat ik het je zeg, zijn je opstelsporen die een berg ruimte in-nemen.
Het is maar een idee, je kunt bijvoorbeeld het zichtbare deel op de helft van een nivo leggen.
Dit geeft je de mogelijkheid om een half nivo te dalen en een half nivo te stijgen met je sporen, iets wat je benodigde ruimte om ongelijksvloers te kruisen met de helft inkort.
Nu dan, je opstelsporen kun je op deze manier in 2 groepen verdelen:
De ene helft op nivo 1 en de andere helft op nivo nul bijvoorbeeld.
Uitrijdende vanaf het zichtbare deel behoef je dan maar een half nivo omhoog of een half nivo omlaag om bij een groep opstelsporen te komen om een trein te ' stallen '.
Op deze manier kun je misschien ook nog het zichtbare deel uitbreiden, en heb je de opstelsporen ietwat compacter qua ruimte die het in-neemt.
Als je het niet compacter wilt maken kun je dit misschien ook wel gebruiken om het sporen aantal uit te breiden zodat je nog meer treinen kwijt kunt op je baan.
Misschien heb je iets aan deze tip
Met vriendelijke groet,
Peter.
«
Laatst bewerkt op: 09 December 2007, 05:37:38 door Peter (MRP)
»
Gelogd
WillemNS
Gast
Re: Kleinerveen, Nederland '60 tot heden (Paradebaan en Tafelbouw Polderbaan)
«
Reactie #16 Gepost op:
09 December 2007, 10:56:20 »
Peter, ik heb het zo breed gedaan omdat het anders moeilijk werd met wissels.
Ik ga denk ik misschien op de plekken waar tussen 2 sporen veel ruimte is, nog een spoortje bijleggen (als ik dat doe, dan komen er natuurlijk wel veel sporen bij)
@Esperopt, ik heb al begonnen
Willem
Gelogd
Jeroni
BAM!
Offline
Berichten: 2132
Créateur du corridor
Re: Kleinerveen, Nederland '60 tot heden (Paradebaan en Tafelbouw Polderbaan)
«
Reactie #17 Gepost op:
09 December 2007, 11:36:14 »
Hoi Willem,
leuk baanplan, goed begin. En zeker geen klein begin!
Ik ben het echter wel met Kees-Jan eens. Je gaat zoveel plezier beleven aan rechte rails,
juist
in het onzichtbare deel. Anders gezegd: je gaat zo balen van de hele treinenboel als je elke keer met geknepen billen zit of 'het wel goed gaat' met je nieuwe, lange trein door je ondergrondse sporen.
Dat het niet helemaal perfect hoeft te liggen, ben ik wel een beetje met je eens. Bijvoorbeeld flexrail: dat hoeft niet helemaal kaarsrecht te liggen ondergronds, maar bij de overgangen MOET het echter wel perfect zijn, anders krijg je ellende.
Je moet alles zelf weten natuurlijk, maar ik zou de adviezen hier wel ter harte nemen. Je weet inmiddels wel dat ik ook aan het bouwen ben. Nou, Boppard is niet mijn eerste baan, maar wel de eerste serieuze. Zo'n baan die ik niet afraffel. Ik zeg absoluut niet dat jij dat nu wel doet, maar ik heb veel lol van de extra tijd en moeite die ik destijds in de ondergrondse werkzaamheden stopte!
Succes ermee. En had ik al gezegd dat het er groots uitziet? Mooi man!
J
Gelogd
Hans Kl
Offline
Berichten: 653
Periode III - heden
Re: Kleinerveen, Nederland '60 tot heden (Paradebaan en Tafelbouw Polderbaan)
«
Reactie #18 Gepost op:
09 December 2007, 11:43:35 »
Hoi Willem,
Leg de rails overal netjes recht, juist in de niet zichtbare delen.
Wanneer het dan fout gaat, weet je in iedergeval dat het niet kan liggen aan het slingerende spoor.
Gelogd
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail
WillemNS
Gast
Re: Kleinerveen, Nederland '60 tot heden (Paradebaan en Tafelbouw Polderbaan)
«
Reactie #19 Gepost op:
09 December 2007, 11:45:21 »
@Jeroni, bedankt
Na alle tips hier gelezen te hebben, ga ik toch maar weer verder met alle rails recht te leggen.
Eerst even de rail spijkers los halen, maar dat is de moeite wel waard als ik jullie zo hoor.
Ik ga nu de rails recht leggen, vanmiddag/vanavond hopelijk betere foto's van een rechte baan
Willem
Gelogd
eric den boer
Offline
Berichten: 3183
Einzelganger
Re: Kleinerveen, Nederland '60 tot heden (Paradebaan en Tafelbouw Polderbaan)
«
Reactie #20 Gepost op:
09 December 2007, 12:04:09 »
Als je de rails toch losmaakt, ik begrijp dat je ze vast hebt gemaakt op de ondergrond, leg er dan gelijk ISOLATIE onder, scheelt een bak herrie straks.
groet
eric
Gelogd
WillemNS
Gast
Re: Kleinerveen, Nederland '60 tot heden (Paradebaan en Tafelbouw Polderbaan)
«
Reactie #21 Gepost op:
09 December 2007, 12:14:13 »
Ooke Eric,ga ik achteraan, ik heb er wel al de platen voor, maar zijn die geschikt:
Deze platen dus. Is piepschuim volgens mij.
Zo lag het er een halfuurtje geleden bij, met een rare knik. Kijken of ik dat kan verbeteren
Willem
p.s Nog een vraag:
Moet ik de hele tafel dan van isolatie voorzien, of alleen onder de sporen?
Als ik de hele tafel doe, dan heb ik het wel alvast gedaan voor het geval dat, en de platen isolatie heb ik ervoor....
Gelogd
eric den boer
Offline
Berichten: 3183
Einzelganger
Re: Kleinerveen, Nederland '60 tot heden (Paradebaan en Tafelbouw Polderbaan)
«
Reactie #22 Gepost op:
09 December 2007, 12:17:10 »
De rails ligt zo dicht op en bij elkaar dat je net zo goed hele plaaten kan gebruiken, stroken snijden heeft geen zin.
eric
Gelogd
MRP_Peter
Gast
Re: Kleinerveen, Nederland '60 tot heden (Paradebaan en Tafelbouw Polderbaan)
«
Reactie #23 Gepost op:
09 December 2007, 12:24:26 »
Onder de sporen lijkt me voldoende, doch hou er rekening mee dat piepschuim niet erg goed tegen lijmsoorten kan waar oplosmiddelen in verwerkt zijn.
Je kunt piepschuim uitstekend lijmen met siliconenkit, daar dit de platen niet aantast.
Voor het zichtbare deel: eerst de piepschuim in de gewenste kleur verven met ordinaire waterverf voordat je je decor aan gaat brengen, anders kan, indien je later gaat verven, het je wat problemen geven met verf die niet goed pakt op het oppervlak.
Uiteraard natuurlijk eerst de waterverf dan goed laten drogen, maar dat spreekt voor zich denk ik.
Succes
Met vriendelijke groet,
Peter.
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12459
Re: Kleinerveen, Nederland '60 tot heden (Paradebaan en Tafelbouw Polderbaan)
«
Reactie #24 Gepost op:
09 December 2007, 13:33:26 »
Behangplaksel, wel lekker dik houden, en houtlijm zijn twee perfectie bevestigingsmiddelen voor piepschuim! Het hele opervlak van je tafel voorzien van deze platen. Later kan je dan makkelijk slootjes en dergelijke in de ondergromd snijden.
SK
«
Laatst bewerkt op: 09 December 2007, 13:35:33 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
btraornsuhobcd
Offline
Berichten: 1242
Re: Kleinerveen, Nederland '60 tot heden (Paradebaan en Tafelbouw Polderbaan)
«
Reactie #25 Gepost op:
09 December 2007, 15:44:23 »
hallow
voor je schaduwstation maakt het niet veel uit of je er hele platen onder legt of stroken snijdt. als ik jou was zou ik naar de praxis gaan.
er een zakje kleine spijkertjes halen, ik neem aan dat er gaatjes in je bielzen zitten waarmee je je sporen kunt vast leggen?
dan leg je er issolatie materiaal onder, bijvoorbeeld dat piepschuim of vloerissolatie zoals
http://www.floodland.nl/aim/lzij_foto_1.htm
het gebruikt. (verkrijgbaar bij de Gamma)
en leg je de rails gewoon met spijkertjes vast met het issolatiemateriaal eronder.
heb het zelf ook zo gedaan, gebruik gemaakt van vloerissolatie in stroken gesneden en dan samen met de rails vast gezet.
(een plaatje van m'n spoordijk, is al half ballast)
mvg
Bart
Gelogd
ReesCees
Gast
Re: Kleinerveen, Nederland '60 tot heden (Paradebaan en Tafelbouw Polderbaan)
«
Reactie #26 Gepost op:
10 December 2007, 23:28:27 »
Willem waar blijven de plaatjes?
Kijk deze sporen zie je straks ook niet meer maar liggen aardig recht.
Succes met leggen en teken desnoods een lijntje in de midden voor het recht vastzetten.
Kees-jan
Gelogd
Esperopt
Offline
Berichten: 2227
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Kleinerveen, Nederland '60 tot heden (Paradebaan en Tafelbouw Polderbaan)
«
Reactie #27 Gepost op:
11 December 2007, 03:09:24 »
Ha, jouw sporen liggen altijd recht. En dat in dit temp, chapeau! Maar ik ben ook benieuwd naar de foto's en de voortgang ...
Gelogd
WillemNS
Gast
Re: Kleinerveen, Nederland '60 tot heden (Paradebaan en Tafelbouw Polderbaan)
«
Reactie #28 Gepost op:
11 December 2007, 12:47:32 »
@Kees-Jan, ik heb enkele sporen rechtgelegd (ook buiten het zicht), stukjes opgevuld, en proefgereden. Rijdt allemaal perfect! (geluidsdemping heb ik maar niet gedaan)
Vandaag ga ik de schuine tafel bouwen, dan worden de eerste 3 sporen van het schaduwstation kaarsrecht gelegd, en ook de paradebaan word dan opnieuw aangelegd, omdat daar een nieuwe aansluiting op komt.
Dat hoop ik vanavond klaar te hebben.
Willem
Gelogd
Afgelopen
Offline
Berichten: 1387
Re: Kleinerveen, Nederland '60 tot heden (Paradebaan en Tafelbouw Polderbaan)
«
Reactie #29 Gepost op:
11 December 2007, 17:31:49 »
Rail die niet recht liggen en knikken bij de raillassen geven overmatige slijtage aan de wieltjes van je treinen, locs en wagons, op langere termijn gaan ze daardoor meer herrie maken, ontsporen en dergelijke en moet je de wieltjes vervangen. Net als in het echt voorkomt het GOED leggen van de rails problemen. Verder ziet het er goed uit, mijn tafel is ook niet dik, wel een laag zachtboard erop geplakt voor de geluidsdemping en kan er inderdaad prima op staan. SUCCES !!!
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Kleinerveen, Nederland '60 tot heden (Paradebaan en Tafelbouw Polderbaan)