Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door MOVisser
Vandaag om 10:38:35
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 10:33:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 10:22:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ronald Halma
Vandaag om 10:09:54
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door piksov
Vandaag om 10:06:58
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 00:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
15 August 2025, 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11

Auteur Topic: Decoder hulp nodig voor Trix VT98 (22798)  (gelezen 2801 keer)

louis.verhagen

• Offline Offline
Decoder hulp nodig voor Trix VT98 (22798)
« Gepost op: 23 July 2017, 20:03:58 »
Ik heb een (sound) railbus (22798) van trix die af en toe een beetje stottert.

Ik had gehoopt er een ESU decoder in terug te vinden met een "coreless" motor. Echter er zit een printplaat in van Trix(/Märklin) en ik denk een C-sinus motor.

Dat is jammer om verschillende redenen. 1) de print neemt onnodig ruimte in beslag. 2) ik zou nu niet weten waar ik een "energie pack" zou moeten aansluiten en 3) Er is alleen zeer summiere programmeer meegegeven. maar niks om de motor te tune'nen

Mijn vraag is dan ook. Weet iemand iets van deze decoder af?

B.v. waar je een extra condensator zou kunnen plaatsen om het knipperen (en geluidsonderbreking) tegen te gaan?
Kan je de C-sinus ook aansturen met een LokSound 4.0? Zoja hoe?
Is er ergens documentatie over deze decoder beschikbaar?

groeten Louis
p.s. deze railbus is bij Märklin bekend als 39980

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Decoder hulp nodig voor Trix VT98 (22798)
« Reactie #1 Gepost op: 23 July 2017, 20:14:44 »
Waarom had je een coreless motor verwacht? Volgens de productbeschrijving op de website van Trix zit er een C-sinus in. Precies wat je hebt aangetroffen. Op de printplaat zit de decoder en de motorsturing. Een C-sinus heeft een speciale aansturing nodig, die krijg je niet zomaar aan de praat met twee draadjes.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #2 Gepost op: 23 July 2017, 20:32:33 »
Hoi,

Kan je de C-sinus ook aansturen met een LokSound 4.0? Zoja hoe?

Nee, dat kan niet. Even op de website van Esu gekeken:

Citaat
Frage: Ist mit ESU LokPilot oder LokSound Decodern die Ansteuerung von C-Sinus-Motoren möglich?

Antwort: Nein, die direkte Ansteuerung von C-Sinus Motoren ist nicht möglich. Es wird in jedem Fall die Steuerelektronik benötigt, die in diese Loks eingebaut ist.
Einige ESU-Decoder, z.B. der LokPilot V3.0, sind jedoch in der Lage, die für diese Steuerelektronik nötigen Steuersignale zu erzeugen.

Met andere woorden de LokPilot v3 kan wel de benodigde stuursignalen generen maar heeft wel de electronica van Märklin nodig.

Succes!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 23 July 2017, 20:33:12 »
Hallo

Als je hem echt leeg wil gooien dan heb ik wel een motorstuurprintje waar een loksound op kan. ;D
Een simpel bufferschakelingetje gelijk op de gelijkrichter met een condensator (220uF) verricht meestal al wonderen bij een sinus.

Bart

louis.verhagen

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 23 July 2017, 20:35:25 »
Ik had me niet gerealiseerd dat ze ook in de Trix lijn c-sinus hebben ingezet. Meestal zijn ze er super trots op en zetten ze het met koeien letters op de doos. Niet bij dit model. Zo groot succes was c-sinus niet. Ze zullen niet al te lang hierna gestopt zijn met deze motoren.
En inderdaad je kunt niet met twee draadjes de motor aansturen.

Ik begreep dat de (nieuwe) ESU decoders (> 3.0) wel de c-sinus kunnen aansturen (met wat extra elektronica). Maar ik kan me hier in vergissen. Maar goed. Ondertussen weet ik nog niet waar ik mijn condensator aan moet solderen ;-)

Louis

louis.verhagen

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 23 July 2017, 20:37:37 »
Bart

Weet je ook waar dat zit op deze printplaat?

Louis

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 23 July 2017, 20:56:44 »
Hoi,

Ik had me niet gerealiseerd dat ze ook in de Trix lijn c-sinus hebben ingezet.

Trix is al sinds 1997 onderdeel van Märklin. Sindsdien zijn eigenlijk veel modellen van Trix de gelijkstroomversie van de 3rail-versie. Gewoon iets aanpassen van het model: Sleper eronderuit, draadjes om solderen op de print, wielen wisselen en een andere doos met merk. Daarom kom je dus ook in sommige modellen van Trix de nukken van Märklin tegen.

Ik begreep dat de (nieuwe) ESU decoders (> 3.0) wel de c-sinus kunnen aansturen (met wat extra elektronica). Maar ik kan me hier in vergissen. Maar goed. Ondertussen weet ik nog niet waar ik mijn condensator aan moet solderen ;-)

Zie even mijn vorige bericht. Op de webzijde van Esu staat het duidelijk dat v3 de C-sinusmotor ondersteunt maar de V4 niet. Info van Esu zelf.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 23 July 2017, 21:00:22 »
Hallo

Die 4 zwarte blokjes links op je printplaat.

Zelf sluit ik het zo aan. Maar je zult bij je railbus even zelf moeten kijken waar + en - zitten.

Condensatortje van 25 volt is voor trix wel voldoende.

Bart
« Laatst bewerkt op: 23 July 2017, 21:06:47 door Bahn-AG »

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 23 July 2017, 21:03:47 »

Zie even mijn vorige bericht. Op de webzijde van Esu staat het duidelijk dat v3 de C-sinusmotor ondersteunt maar de V4 niet. Info van Esu zelf.

Groeten Ronald.

Hallo

Mijn ervaring is eerder andersom. Met een V3 krijg ik sommige sinusloks niet aan de praat.
Voor een lok zonder losse! stuurelektronica (zoals deze railbus) houdt het zowieso op.

Bart

louis.verhagen

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 23 July 2017, 21:10:11 »
Ronald

Ook ESU decoders 4.0 kunnen de C-sinus aansturen. Zie hoofdstuk 6.5.1. Connecting C-Sine motors („SoftDrive-Sinus“) van de manual.

Uiteraard garantie tot den deur. En zelf elektronica regelen. Uiteraard heeft Märklin dit weer geïntegreerd op de hoofdprint :-(

Als het simpel was had ik de trix/Märklin print er al lang uitgegooid voor een ESU.
Louis

louis.verhagen

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 23 July 2017, 21:13:46 »
 Bart bedankt

Ik zal eens kijken. De diode brug zal wel in de buurt van de + - aansluitingen zitten.
Aangezien ik niet meer analoog rij kan ik inderdaad met 16v of 25V condensatoren voldoen.

Louis

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 23 July 2017, 21:22:57 »
@Louis,

Dat is aardig van Esu... Op de webzijde geven ze aan dat ze niet ondersteunt worden.... Even in de handleiding gedoken. En ze geven wel aan dat het kan maar met aardig wat mitsen en maren. En wat aanpassingen in de cv's waarden.

Citaat
6.5.1. Anschluss von C-Sinusmotoren („Softdrive-Sinus“) Der LokPilot Decoder kann die in vielen neueren Märklin®-Modellen verbauten C-Sinusmotoren (auch „SoftDrive-Sinus“) nicht direkt ansteuern. Hierfür wird eine spezielle, ab Werk in der Lok befindliche Steuerplatine benötigt, die wiederum von einem LokPilot Decoder angesteuert werden kann. Märklin® verwendet die 21MTC-Schnittstelle und benutzt die normalen Motorsignale des LokPilot Decoders Decoders oder eine SUSI-Schnittstelle zum Informationsaustausch. Der LokPilot V4.0 mit 21MTC-Schnittstelle eignen sich zur Ansteuerung der C-Sinussteuerelektronik, sofern einige Einstellungen korrekt gesetzt werden. Kapitel 11.5. erläutert die nötigen Einstellungen.

En nog een mooie waarschuwing:

Citaat
Leider gibt es eine weitere Hürde zu nehmen: Die C-Sinussteuerplatine zieht (zu viel) Energie aus dem LokPilot Decoder. Wenn Sie
RailCom an Ihrer Zentrale aktiviert haben, oder Märklin Bremsstrecken verbaut haben, kann es daher zu Fehlfunktionen kommen.
Schließen Sie daher einen Kondensator mit ca. 47 uF zwischen U+ und Decodermasse an, wie in Abschnitt 6.10.2. gezeigt.

@Bart:
Mijn ervaring is eerder andersom. Met een V3 krijg ik sommige sinusloks niet aan de praat.
Voor een lok zonder losse! stuurelektronica (zoals deze railbus) houdt het zowieso op.

Dat laatste is helemaal waar. Over het eerste lieg ik alleen in commissie ;) De webzijde van Esu geeft het aan. In de handleiding staat dat ze het ondersteunen met wat mitsen en maren. Goed, gelukkig nog niet aan de hand gehad met de Trix'en die ik heb.

Groeten Ronald.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 23 July 2017, 21:53:13 »
Ik zal eens kijken. De diode brug zal wel in de buurt van de + - aansluitingen zitten.
Aangezien ik niet meer analoog rij kan ik inderdaad met 16v of 25V condensatoren voldoen.
Heeft toch helemaal niets met analoog of digitaal rijden te maken? ??? maar pak minimaal een 25V condensator. Volgens de DCC spec mag er 22V uit de centrale komen en zou een decoder 27V aan moeten kunnen. Met een 25V condensator zich je daar eigenlijk onder maar met de drop over de diodes zou je meer dan 24V aan moeten bieden om over de max van de condensator te gaan. Zou dus net moeten kunnen maar 35V is veiliger en heb je wat marge.

Verder lijkt het erop dat de linker twee diodes de kathode boven hebben zitten de de rechter twee beneden. Verder zitten de buitenste twee diodes onder aan elkaar dus dat moet een ingang zijn van de gelijkrichter. Maakt dus dat je de condensator tussen de bovenkant van de linker twee (positief) en rechter twee (negatief) zou kunnen gooien. 8)

@Ronald Koerts, zal niet de eerste keer zijn dat de FAQ achter loopt bij functies die met een firmware update de LoPi 4 in zijn geschoten ::)

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 23 July 2017, 21:54:14 »
Hoi

Eigenlijk is het ook helemaal niet nodig om een decoderwissel te doen, tenzij je (zoals ik in mijn "voor MFX" tijd) persé een ander protokol wil rijden of een lok zonder geluid van geluid wil voorzien.
Alle compct en softdrive sinus loks (behalve de railbus ;D) hebben een losse decoder.
Bij de C-sinus slechts een paar loks, dus hier wordt het ombouwen moeilijker).

@timo

V4 heeft altijd al de sinus ondersteund.

Bart
« Laatst bewerkt op: 23 July 2017, 21:56:22 door Bahn-AG »

louis.verhagen

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 23 July 2017, 22:08:13 »
Bart

Ik zou dus een reserve onderdeel (printplaat) softsinus van een andere loc moeten bestellen waar de een 21 polige stekker decoder in kan.
Hmmm. Kost me natuurlijk weer een vermogen.

Louis
p.s. ik begrijp trouwens toch niet waarom Märklin nog steeds locs levert waar geen standaard decoder in kan.