Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
tothebeach
Vandaag
om 11:36:10
Zillertalbahn
door
Overet
Vandaag
om 11:34:11
Veevervoer ss/ ns
door
Huup
Vandaag
om 11:30:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:16:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 11:08:44
US diorama in H0
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:08:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:07:17
Aachenau West
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:04:43
RhB H0m, Albulisch
door
Eric v C
Vandaag
om 10:56:02
pantograaf vastzetten
door
zofman
Vandaag
om 09:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 08:44:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Kees-Jan
Vandaag
om 06:09:13
PB models: koplopers (voorbespreking)
door
M@rk
Vandaag
om 01:35:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Frank103
Vandaag
om 00:36:13
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS
door
KNed
22 August 2025, 23:20:55
Fleischmann Anna ombouw.
door
Erwin 054
22 August 2025, 23:04:52
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
MichielB
22 August 2025, 22:33:12
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
22 August 2025, 21:46:33
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Te 2/2
22 August 2025, 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2
door
Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa
door
Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
door
Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje -
door
Ronald Halma
22 August 2025, 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
22 August 2025, 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo
door
Rob Ellerman
22 August 2025, 19:39:09
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Problemen met wisseldecoder en lengte kabel
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Problemen met wisseldecoder en lengte kabel (gelezen 2537 keer)
RonaldvA
Problemen met wisseldecoder en lengte kabel
«
Gepost op:
22 July 2017, 16:17:21 »
Ik heb een kleine baan met 10 wissels. Mijn gehele baan aangesloten inclusief de wissels. Alles werk probleemloos. Behalve mijn laatste wissel, een 3-wegwissel. Wisselaandrijving 10 doet het probleemloos. Aandrijven 11 hapert en schakelt vaak niet aan een kant (rood). Eerst gedacht dat het aan de wisselaandrijving lag, vervolgens de kabels gecontroleerd en zelfs vervangen. Geen oplossing.
Ik ben er achter gekomen dat als ik de wisselaandrijving rechtstreeks aansluit op de decoder, het schakelen perfect gaat. Zodra ik er een kabel tussen zet (max 1.20 meter) dan schakelt de decoder niet goed en maar aan een kant.
Alle andere wissels en decoder uitgangen (1 tot met 10) geen problemen. De laatste wissel aandrijving levert een probleem op zodra ik er kabels tussen zet. De gehele set ook een keer aangesloten op een lagere decoder uitgang. Daar werkt het wel en schakelt de aandrijving op elk signaal. Wie herkent dit probleem en heeft een oplossing. Ik gebruik de Intellixbox I (52000), Viessmann 5211 wisseldecoders (3 stuks), Viessmann 5215 powermodule en Roco wisselaandrijvingen. De kabels die ik gebruik zijn dezelfde als in heel de baan (Brawa 0,14mm2). Ik heb maximaal 11 aandrijvingen op 3 Viessmann decoders.
Alvast bedankt
Uhlenbrock Intellibox I, Uhlenbrock boosters (3), iTrain, iMac, Roco 2.5 mm NS, Piko A-gleis, Viessmann bezetmelders en wisseldecoders, Digikeijs bezetmelders, materiaal van o.a.Fleischmann, Roco, Piko, Trix, Marklin Hamo, Liliput, Gutzold, ESU en Jouef.
tinus
Re: Problemen met wisseldecoder en lengte kabel
«
Reactie #1 Gepost op:
22 July 2017, 17:53:13 »
Als alle bekabeling goed is en op een andere uitgang werkt
het wissel wel, zou het de decoderuitgang kunnen zijn.
Misschien het wissel aan een evt. 12de uitgang aansluiten
en dan eens kijken.
Tinus.
RonaldvA
«
Reactie #2 Gepost op:
22 July 2017, 18:23:00 »
Dank je. Dit heb ik al geprobeerd. De aandrijving hangt nu rechtstreeks aan de decoder no 12. Doet het probleemloos. Zodra ik de kabels (1.2 m) er tussen zet, dan hapert de aandrijving en doet alleen een kant het. Ook andere aandrijving geprobeerd. Precies hetzelfde.
Uhlenbrock Intellibox I, Uhlenbrock boosters (3), iTrain, iMac, Roco 2.5 mm NS, Piko A-gleis, Viessmann bezetmelders en wisseldecoders, Digikeijs bezetmelders, materiaal van o.a.Fleischmann, Roco, Piko, Trix, Marklin Hamo, Liliput, Gutzold, ESU en Jouef.
Ronaldk
«
Reactie #3 Gepost op:
22 July 2017, 18:58:14 »
Dat ligt echt aan de lengte van de kabel en de dikte (mm2). Gebruik een dikkere kabel en zet de wisseldecoder dichter bij het wissel. Als je dan toch bezig gaat met de bekabeling: Maak leg dan ook een dikkere kabel van je trafo naar je wisseldecoder. Zie ook:
Centrale voedingsleiding
Succes!
Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
tinus
«
Reactie #4 Gepost op:
22 July 2017, 20:17:11 »
Voor die 1.2 meter lengte ( ×2) zou niet zo'n probleem moeten zijn.
Maar hoe heb je de voeding richting decoder gemaakt.
Tinus.
Timo
Team encyclopedie
«
Reactie #5 Gepost op:
22 July 2017, 20:49:20 »
Ik zou toch eens een dikkere kabel gebruiken. Wisselaandrijvingen zijn aardige slurpers (in een korte puls) en 0,14mm
2
is niet heel dik. Je mist al snel 2V (over het algemeen meer dan 10%) ofzo en dat kan net het verschil maken.
Waarmee voed je de decoder eigenlijk? Of voed je ze uit DCC?
Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
RonaldvA
«
Reactie #6 Gepost op:
22 July 2017, 20:54:08 »
Ik heb net geexperimenteerd met een dikkere kabel. Veel dikker (luidsprekerkabel). Van ook 1.2 meter. Helaas, geen oplossing. De aandrijving vertoont dan nog steeds dezelfde kuren. Voor de zekerheid de dikke kabels en aandrijving ook op andere decoder uitgang no 4 aangesloten. Ook geen oplossing / dezelfde problemen. De decoder hangt nu via de piepdunne kabels van de Roco decoder rechtstreeks op no. 12. En doet het zonder problemen.
De decoders worden gevoed via een stevige trafo (Marklin) en de Powermodule van Viessmann (5215). Aangesloten met dikkere kabels (luidsprekerkabel). Op de trafo zitten enkel en alleen de 3 Viessmann 5211 modules en 11 Roco wisselaandrijvingen.
De modules onderling zijn doorgelust met standaard Brawa 0.14 mm2 draad. Doorgelust conform handleiding Viessmann (inmiddels heel vaak gecheckt).
Wat ik nog ga proberen is om deze wisselaandrijving op een aparte Viessmann 5211 aan te sluiten. Wie weet.
Dank voor alle reacties.
RonaldvA
«
Reactie #7 Gepost op:
22 July 2017, 20:57:53 »
Wat ik ook nog ga doen is om de Viessmann plastic connectors te vervangen door betere stekkers. Zeker van de Powermodule en de aansluiting naar de 5211. En uiteraard de probleem aandrijving.
Timo
Team encyclopedie
«
Reactie #8 Gepost op:
22 July 2017, 21:34:38 »
Citaat van: RonaldvA op 22 July 2017, 20:54:08
De modules onderling zijn doorgelust met standaard Brawa 0.14 mm2 draad
Dat is ook wel vragen om problemen. Alle draden waar vermogen over heen gaat dikker uitvoeren is altijd een goed idee. Dunne draadjes voor de korte afstand is niet zo erg maar voor lengtes en centrale leidingen lekker naar dikke draden stappen.
Overigens kan je "Digital rt" en "Digital bn" gewoon overal aftappen van je ringleiding (/CVL) voor je spoor (zijn gelijk aan de onder en bovenkant van de module). En dan daarnaast een ringleiding voor de voeding van de module, de "E rt". Stuk bedrijfszekerder dan de hele boel aan elkaar rijgen.
Timo
RonaldvA
«
Reactie #9 Gepost op:
22 July 2017, 22:00:09 »
Voorlopig even niets. Zojuist is mijn Intellixbox defect gegaan. Een draadje verkeerd aangesloten en meteen de melding ' vreemde spanning'. Even opgezocht maar dat is Uhlenbrocks voor defect. De IB voor deze zekerheid helemaal losgekoppeld en op een aparte trafo aangesloten. Maar nog steeds ' vreemde spanning'. Jammer, want ik was wel tevreden over de IB. Was de allereerste versie, maar deze deed het uitstekend. Tot vandaag dus.
Weet niet of repareren nog een alternatief is. Anders op zoek gaan naar een andere centrale.
Timo
Team encyclopedie
«
Reactie #10 Gepost op:
23 July 2017, 11:51:13 »
Oei! Altijd jammer
Wat had je waaraan aangesloten dat het stuk ging?
Timo
RonaldvA
«
Reactie #11 Gepost op:
23 July 2017, 12:05:18 »
Een van de draadjes met digitaal signaal in de verkeerde ingang van een van de 5211 Viessmann. Direct ging een van de loks heel hard rijden. Ook was de Intellibox niet meer te stoppen. De bekende Stop knop had geen effect. Stroom eraf was de enig oplossing.
De IB start normaal op. Vraagt ook zoals gebruikelijk ' loksnelheid herstellen' maar geeft dan direct de melding van vreemde spanning. Reset van de IB is alleen mogelijk via het menu en dat is nu niet meer mogelijk omdat alleen de melding ' vreemde spanning' te zien.
De IB was een van de allereerste (65000). Prima apparaat. Wellicht nu een gelegenheid om een nieuwe centrale aan te schaffen. Probleem is dat ik ook nog een paar mooie loks heb met Selectrix decoder. En er zijn maar weinig centrales die nog Selectrix ondersteunen. En dat zijn meestal de duurdere. Wellicht de loks verkopen maar daar krijg ik denk ik weinig voor.
Wim Ros
BHV
Alleen de waarheid ligt in het midden.
«
Reactie #12 Gepost op:
23 July 2017, 12:20:13 »
Even de eind versterker transistoren vervangen kost je een euro. En met een beetje handigheid makkelijk zelf te doen.
Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Timo
Team encyclopedie
«
Reactie #13 Gepost op:
23 July 2017, 12:21:11 »
Ahh, ja, dan weet ik ook welke
Dan heb je denk ik de uitgang van de IB aan de voeding voor de wissels gehangen
Dat is een heel groot nadeel van dit ontwerp van Viessmann. Er is geen scheiding tussen voeding en
DCC
railsignaal maar op basis van common ground. Foutje is dan, zoals je merkt, redelijk makkelijk gemaakt.
Timo
hutski1
«
Reactie #14 Gepost op:
23 July 2017, 12:47:43 »
Hallo Timo,
Je geeft aan in de beantwoording "digital rt" en "digital bn" en "digital E rt" wat bedoel je hiermee.
IK heb nl ook een wisselaandrijving Piko, die ook moeilijk schakelt.
Johan
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
« vorige
volgende »