Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:58:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 18:44:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:06:32
Uhlenbrock Iris door phdirk
Vandaag om 16:53:50
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 15:56:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door ronaldvd2000
Vandaag om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15

Auteur Topic: Esu lokpilot V4.0 firmware, heeft updaten enig nut?  (gelezen 3299 keer)

HansKarel

• Offline Offline
Esu lokpilot V4.0 firmware, heeft updaten enig nut?
« Gepost op: 21 July 2017, 16:59:23 »
Ik las ergens hoe je met een gewone centrale toch de firmware kan uitlezen. Nieuwsgierig geworden heb ik dat s met mijn z21 bij mijn locs gedaan: In allemaal zit een Esu V4.0 dcc en ik kom er nu achter dat de meesten draaien met firmware 4.6.9134. Een recent gekochte blijkt 4.14.9233 aan boord te hebben en als ik de lokprogrammer software download dan zie ik dat de nieuwste firmware al op 4.15 zit.
Nou vraag ik me af, aangezien ik het nergens kan vinden, zou er nu veel verschil zitten tussen 4.6 en 4.14?
Is het t waard om de locs te laten updaten, of zelf zo'n lokprogrammer te kopen?
Is er ergens een lijst waar Esu bijhoudt welke "bugs" opgelost zijn bij overgang naar een nieuwe versie, zoals bijvoorbeeld Microsoft doet voor Windows?

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: Esu lokpilot V4.0 firmware, heeft updaten enig nut?
« Reactie #1 Gepost op: 21 July 2017, 17:12:50 »
Als je de software gedownload hebt dan heb je ook de change logs (ESU noemt ze release notes)*. Daarin staat precies beschreven wat er met elke versie is aangepast en als de decoder software een update heeft gekregen wat daar is opgelost. Laatste firmware update zat in 4.4.18 voor de 4.0 familie.

Of het updaten het waard is, weet ik niet. In het begin zijn er wel wat grote dingen opgelost maar de laatste tijd zijn het vooral meer oplossingen voor specifieke situaties of extra functies. Dan is er dus meestal niet zo'n noodzaak tenzij je die functie wilt of dat probleem hebt. De laatste update bevat bijvoorbeeld
Citaat
  - Added new "Random strobe" effect, e.g. for Amtrak engines.
  - Fixed motor pwm freuqency for LokPilot micro V4.0.

Timo

* Standaard locatie "C:\Program Files (x86)\LokProgrammer4\ReleaseNotes_EN.txt"
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #2 Gepost op: 21 July 2017, 19:30:15 »
Ik update in principe alleen maar de locs als ik daadwerkelijk
wijzigingen ga aanbrengen in de Cv waarden bij met name de
Lokpikot / Sound V4.0.

Gezien het programmeren van Cv waarden bij de V4.0. een
behoorlijke opgave is zonder de programmer heb ik er één
aangeschaft en dit maakt het allemaal zo veel éénvoudiger.

Zeker wanneer je veel decoders van ESU hebt is het wel aan
te raden, maar dat is persoonlijk, het blijft jou eigen keuze.

Als de locomotief met de huidige decoder gewenst reageerd
en je daarmee tevreden bent dan zou ik het lekker zo laten.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RikM

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 21 July 2017, 19:33:08 »
Let op met updaten als het niet nodig is laat het dan! Vooral decoders die van fabriek zijn gevuld kun je zo aan hun einde helpen. Zo heb ik ongewild de Trix NS1200 decoder onherstelbaar beschadigd. Probleem was dat mijn PC een nieuwere versie had en deze automatisch losliet op de decoder....
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

guest7822

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 21 July 2017, 19:57:44 »
Dan is 'ie echt niet onherstelbaar beschadigd....

HansKarel

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 21 July 2017, 20:10:49 »
De decoder instellen per loc is geen probleem. Kost wat tijd maar met de z21 en een mobile met goed scherm is dat best te doen. En als ik ga experimenteren met motorinstellingen dan gebruik ik een laptop en kijk "on the fly" wat de uitwerking is.
Ik ga die releasenotes van Esu bekijken. Op zich is van 4.4 naar 4.15 in getallen best een grote stap dus ik ben wel benieuwd.
Ik heb al wel overwogen om zo'n lokprogrammer aan te schaffen maar ja, daar koop ik ook weer een mooie loc voor...dus we blijven maar met de hand instellen.

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
« Reactie #6 Gepost op: 23 July 2017, 12:30:41 »
In het begin zat er een max van 63 in veel motorinstellingen.
Diezelfde instellingen werken nu met 255 als maximum.

De range waarin je kunt instellen is dus sterk veranderd in de latere firmware's.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

HansKarel

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 23 July 2017, 13:38:02 »
De releasenotes kan ik wel vinden maar die hebben betrekking op de lokprogrammer software. Daar is dan wel mooi in te zien welke firmware ondersteund wordt maar dan weet ik nog niet wat de grootste verschillen tussen 4.4 en 4.15 zijn.
V.w.b. de waarden tot 63 of 255: Ik kom alleen maar tot 255 tegen dus dat is kennelijk bij 4.4 ook al zo.
Ik laat t maar lekker voor wat t is. Het was nieuwsgierigheid maar ik ga geen 120 euro uitgeven voor een programmer als dat met de z21, met wat geduld, ook heel best lukt.
Ik investeer het liever in een mooie 2200.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 23 July 2017, 13:42:12 »
Volgens mij is de range al vrij snel naar 255 gegaan inderdaad. En ja, het is mooi maar wel een investering. En als je een keer een update wilt is er vast wel een forumgenoot die voor een lekker biertje je loc eens op zijn LocProgrammer wil zetten. ;D

Timo

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 23 July 2017, 14:12:26 »
De releasenotes kan ik wel vinden maar die hebben betrekking op de lokprogrammer software. Daar is dan wel mooi in te zien welke firmware ondersteund wordt maar dan weet ik nog niet wat de grootste verschillen tussen 4.4 en 4.15 zijn.
Bij een lokprogrammer sw update zitten meestal ook de fw pdates voor een of meerdere decoderfamilies.
De release noties geven dan ook de wijzigingen t.o.v. een vorige decoder fw update weer.
Wil je het verschil weten tussen een 4.4 en 4.15 update dan zal je een stuk terug in de tijd moeten en alle   tussentijdse releasnotes bekijken.
Die wordt ook geïnstalleerd als je de nieuwste versie van de lpg sw installeerd.
Flink stuk naar beneden scrollen en je kunt in chronologische volgorde alle wijzigingen vinden.
Het is toch geen mooi weer. Mooi klusje om het uit te zoeken  ;D ;D
Gr.
Eric

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 23 July 2017, 15:18:58 »
Bij lang niet updaten loop je wel een keer het risico dat je hem helemaal niet meer kunt updaten. Je zal dan eerst een oudere versie van de programmer software moeten installeren die dat wel nog kon. Dan je firmware bijwerken en vervolgens de nieuwste lokprogrammersoftware installeren. Daarna kun je de decoderfirmware wel weer bij werken.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

HansKarel

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 23 July 2017, 16:37:44 »
Ja Ruudns, daar zit wat in. Ik ben nu weer een paar jaar actief en heb niet heel veel spullen maar ik denk niet dat de bestaande 10 a 15 locs snel naar Lokpilot V5.0 ge-upgrade zullen worden. En dan is het misschien, naar de toekomst toe gezien, wel van belang om in ieder geval de laatste firmware voor de V4.0 lokpilot te hebben.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 23 July 2017, 16:41:18 »
@ruudns, heeft dat ooit al plaats gevonden bij LoPi 4? Ik meen dat dit alleen een issue was met oudere series.

@HansKarel, ken het probleem. Hier ook geen baan maar heb ook gewoon nog loc's met een LoPi 2 :)

Timo

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 23 July 2017, 16:43:47 »
Een lokpilot V4 zal waarschijnlijk altijd een 4 blijven ;). Dat zit 'm in de hardware. De firmware heeft betrekking op de aansturing van de decoder serie. Voorheen LokPilot v3, nu al jaren Lokpilot v4. Als er al een V5 komt (zal ongetwijfeld), dan zal hij weer hele andere mogelijkheden hebben en er dus anders (kleiner) uitzien.

@Timo: het betrof bij mijn weten de aansturing van de oudere decoders door de software van de Lokprogrammer. Voorheen waren het twee programma's, nu nog slechte één voor alle ESU decoders.
« Laatst bewerkt op: 23 July 2017, 16:46:04 door ruudns. Reden: @Timo »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 23 July 2017, 16:52:36 »
Ik denk dat hij bedoelt dat hij inderdaad niet zo 123 de LoPi 4 hardware zal vervangen door een LoPi 5 als deze uit komt.

En wat betreft update lijkt dit mij dus te bevestigen. :) Ik denk dat ESU niet heel snel de keuze zal maken om een oude decoder niet meer van update te (kunnen) voorzien zolang de software gewoon dat type (hardware) decoder ondersteund. Want dat zou namelijk betekenen dat het upload proces ofzo aangepast moet zijn of een moedwillige aanpassing in de software. Want iedere firmware update bevat gewoon de volledige firmware van een decoder, niet alleen de update. Enige dat zou kunnen is dat bij grote wijzigingen de software misschien niet alle instellingen kan overzetten en dus bewaren.

Maar goed, mocht dat wel zo zijn is het gewoon een kwestie van de laatste versie starten die nog wel kon update ;D Wat meer omslachtig maar zal niet onmogelijk zijn.

Timo