Er ontbreekt namelijk essentiële informatie: Is dat een ander spoor dan normaal? Had hij dan op een andere tijd moeten vertrekken? Is dat later of vroeger dan normaal? Of vertrekt er doorgaans een andere trein op die tijd van die plek?
Als ik toch bezig ben: woorden als 'vertraging' of 'vertrekt later' mogen ook best terug in de omroepberichten. Als je daar nog een 'helaas' of 'tot onze spijt' bij laat zeggen, is dat nog mooier. De nu gangbare berichten, bijvoorbeeld dat "de stoptrein naar Alkmaar vertrekt om 7 uur 35 van spoor 8" voldoen niet aan de basiseisen van communicatie: wat is het nieuws in dit bericht? Er ontbreekt namelijk essentiële informatie: Is dat een ander spoor dan normaal? Had hij dan op een andere tijd moeten vertrekken? Is dat later of vroeger dan normaal? Of vertrekt er doorgaans een andere trein op die tijd van die plek? Basisles 1 uit de PR-kunde is nog steeds niet doorgedrongen bij de NS-afdeling Communicatie: zeg naar buiten toe hetzelfde als intern. Bijvoorbeeld: zeg je intern +10, zeg dan naar buiten: tien minuten later. Sorry, ik moest even tien jaar communicatie-frustratie afreageren. En sorry, natuurlijk weten de forumlezers dit allemaal al.
Op utrecht is dat klapbord toch vervangen voor een heel groot scherm?Of is dat alweer achterhaald? Kom er nooit.
Door het negatieve van het bericht op een andere manier te brengen, blijkt dat het geheel ook minder negatief ervaren word.
En de opmerking;Wat is daar dan juist essentieel aan ? Het is allemaal info over hoe het juist niet gaat gebeuren :p
Daarnaast verminderd het ook het verkeerd opvatten als iemand de omroep maar deels hoort...
Op vertrektijd: geen trein. Op dat moment komt het omroepbericht dat de trein 'over enkele minuten zal vertrekken'.Een korte tijd later komt de intercity door wat bij minder frequente reizigers altijd verwarring schept.Direct daarna een omroepbericht: 'de trein vertrekt over enkele minuten'.Nog geen 2 minuten later: de trein vertrekt over ongeveer 10 minuten.Weer 2 minuten later: de trein vertrekt over ongeveer 15 tot 20 minuten.Vaak wordt dat heel snel weer afgebouwd naar 'enkele minuten', wat dan een paar keer om de 3 minuten herhaald wordt, maar in werkelijkheid moet je niet raar opkijken als je een vertraging van 25 tot 30 minuten oploopt. Apart is dat de omroep een minuut of 10 na reguliere vertrektijd vaak in alle talen zwijgt: pas als dat ding een minuut of 3 later echt aanstaande is, wordt er nog eens een omroepbericht uitgestuurd, maar verder blijft het stil.
Dan mag het woord vertraging wel vermeden worden, maar de boodschap wordt op bovenstaande manier misschien wel erger dan gewoon zeggen dat 'ie te laat is omdat elke keer de indruk wordt gewekt dat 'ie er aan zal komen.Ja precies, als je wéét hoe het normaal wél gebeurt.Och, dan spreek je een medereiziger aan en vraag je wat er zojuist is omgeroepen. Niet te bang zijn.Het zal mij benieuwen wat het wordt: ik hoop dat ze voor iets beter leesbaars gaan.