Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Roco E16 en BR57, aandrijvingen lopen (te) zwaar  (gelezen 1910 keer)

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Roco E16 en BR57, aandrijvingen lopen (te) zwaar
« Gepost op: 04 juli 2017, 00:28:37 »
Hallo allen,

Ik ben vanavond bezig geweest met een Roco e16 en een br57, waarvan allebei de aandrijvingen zwaar lopen.

Ik begon met de e16, deze begint pas bij een te hoge spanning al meteen veel te hard te lopen. Als hij eenmaal loopt, is hij wel goed terug te regelen, maar de aanloop weerstand is te hoog.
De e16 heb ik helemaal uit elkaar (gehad) en het motortje loopt onbelast goed en is prima regelbaar. Maar in de aandrijving in de draaistellen is weerstand voelbaar. De loc heeft volgens mij weinig kilometers gemaakt, maar heeft geruime tijd stilgestaan. Ik heb alles zoveel mogelijk ontdaan van het originele, inmiddels wat verwaste vet en alles opnieuw gesmeerd. Maar ook als je het losse draaistel nu een zetje geeft over de tafel, staat hij vrij snel stil. De weerstand komt vooral bij montage van de buitenste as, welke een tandwiel heeft tussen de tandwielen naar boven en die verderop het draaistel in naar de tweede as. Het omwisselen van de assen geeft geen verschil. Je voelt,als je het asje met de hand draait, af en toe de tandjes van het tandwiel langs komen.
Is dit nog een kwestie van inlopen of kan hier wat anders aan de hand zijn? Ik kan hem wel een poosje op de rollenbank laten lopen, maar ik weet niet of dit zo kwaad kan. De kleine tandwielen zijn af fabriek geborgd, dus die kunnen redelijkerwijs niet verkeerd gemonteerd zitten.

En ten tweede de br57, die kwam binnen met een kapot gelopen wormwiel. Deze is nieuw besteld en inmiddels gemonteerd, samen met een nieuw tandwiel waar dit wormwiel weer ingrijpt. Deze tender loopt onbelast prima, maar zodra die weer op z'n wielen op de rollenbank staat, begint hij zwaar te lopen. Deze lok heeft duidelijk al wel de nodige kilometers in de benen, kan het zijn dat door slijtage de assen te veel ruimte gekregen hebben? Ook hiervan heb ik de aandrijflijn los gehad en zoveel voorzien van nieuw vet.

Ik hoop dat iemand me wat op weg kan helpen!
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2017, 23:22:24 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Roco e16 en br57, aandrijvingen lopen (te) zwaar
« Reactie #1 Gepost op: 04 juli 2017, 17:15:13 »
Kan het zijn dat er een scheurtje zit in het tandwieltje dat op de as van het wielstel geperst zit ?  Bekijk het eens onder een loep.

Wiebe

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Roco e16 en br57, aandrijvingen lopen (te) zwaar
« Reactie #2 Gepost op: 04 juli 2017, 19:41:55 »
Hallo Wiebe,

Bedoel je bij allebei of bij een van beide?

Bij de e16 merk ik met het omwisselen van de asjes geen verschil en ook beide draaistellen vertonen exact hetzelfde gedrag.

Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Roco e16 en br57, aandrijvingen lopen (te) zwaar
« Reactie #3 Gepost op: 04 juli 2017, 20:37:17 »
Ik bedoel de e16

Het probleem bij de andere lok lijkt slijtage. Kun je eens proberen op te lossen met wat dikker vet.

Vr. Groet,
Wiebe

Hobojohn

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Roco e16 en br57, aandrijvingen lopen (te) zwaar
« Reactie #4 Gepost op: 05 juli 2017, 11:45:57 »
Dag Marten,

Zijn de motoren nog wel krachtig genoeg?
Zo af te leiden uit je verhaal lijkt me dat wel het geval.

De aandrijvingen van Roco lopen doorgaans heel soepel.
Zo op het eerste gezicht lijkt het mij juist teveel/te dik/uitgedroogd vet.
Dat kan ook op verborgen plekken zitten.
Stof kan een oorzaak zijn.
 
Als tandwielen gespleten zijn krijg je tikken in de aandrijving.
Dat hoor ik je -gelukkig- niet zeggen.

Dus ik zou die aandrijvingen, draaistellen, tandwielen/asjes eruit halen, schoon maken (wasbenzine/tandenstoker) en met minimaal smeermiddel weer monteren.

Is bij de Br 57 de kwartering goed? Geen kromme 'Heusinger Steuerung?"
Als die eraf moet en ze zitten vast met een 6(?) kantig moertje dan heb ik daar wel een 'moerendraaier 'voor.

Bij de elok ook geen krommigheden, ergens.?

Zo maar wat gedachten.

Groet
Jan
 

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Roco e16 en br57, aandrijvingen lopen (te) zwaar
« Reactie #5 Gepost op: 05 juli 2017, 12:06:24 »
Bij de meeste oudere Roco loc's heeft deze klacht maar één oorzaak: uitgehard smeervet. Zeker als de loc een tijd heeft stilgestaan is er soms geen beweging in te krijgen. Kwestie van tractieonderdelen loshalen, ontvetten en schoonmaken en vervolgens met een vers likje vet (ik gebruik molycote, geweldig spul) weer in elkaar zetten.
Alleen als er dan sprake is van een tikkend geluid is er ook schade aan de tandwielen: het gaat dan om het kleine tandwiel op de aandrijfassen. Lokjes als de oude NS Sik waren er heel berucht om, maar ook andere merken hebben er last van.
RETROBAHN A.G.

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Roco E16 en BR57, aandrijvingen lopen (te) zwaar
« Reactie #6 Gepost op: 08 juli 2017, 14:59:57 »
Van de week ben ik hier helemaal niet meer aan toe gekomen, maar gelukkig is het weer weekend geworden..  ;D
Dus vandaag of morgen maar weer eens de draad op pakken.

Voor m'n idee had ik het oude vet er behoorlijk uit gekregen, maar toch denk ik dat dat hem nog parten speelt.

Ik heb er al wel eens vaker over zitten denken om een ultrasoonreiniger te kopen, zou dat hiervoor een oplossing zijn? In de werkplaats grijp ik al gauw naar een bus remmenreiniger, maar dat lijkt me in dit geval niet zo'n geweldig plan..  :P
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2017, 15:04:17 door hooidonk »
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Roco E16 en BR57, aandrijvingen lopen (te) zwaar
« Reactie #7 Gepost op: 08 juli 2017, 15:06:47 »
Waarom niet? Soms kan dat prima. Maar een klein badje met wasbenzine en een tandenborstel en kwastje (penceel) kan ook. Verwacht van die hobby ultrasoon badjes niet te veel.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Roco E16 en BR57, aandrijvingen lopen (te) zwaar
« Reactie #8 Gepost op: 08 juli 2017, 15:21:15 »
bij de roco br 57 waar alle tenderassen via 1 worm en een stuk of 154 tandwielen worden aangedreven komt het meer voor dat de aandrijving zwaar gaat lopen, elk tandwiel veroorzaakt wat wrijving en als na verloop van tijd de gaten in de tandwielen en de asjes waar ze omheen draaien iets slijten gaan ze zich een beetje tegen elkaar schrap zetten als het ware. Bij 3 tandwielen niet zo'n probleem, daar duwt de motor wel doorheen, maar als je zoveel tandwielen achter elkaar hebt telt het op en wordt het wel een serieus probleem. Zeker omdat de slijtage nog eens flink wordt aangejaagd als de boel eenmaal wat stugger gaat lopen, de tandwielen dichter bij de motor worden dan nog zwaarder belast natuurlijk.
Bij roco hebben ze dat ook gemerkt, latere oplages hadden een andere tandwielkast met twee wormen aan de motor. Zo is de kracht verdeeld over twee tandwielreeksen in plaats van 1, bovendien zijn die twee veel korter.
Een heel nieuw tenderonderstel van een latere oplage met betere tandwielkast zou de mooiste oplossing zijn, maar ik las ooit op een duits forum dat iemand gewoon alle tandwielen om de voorste tenderas aan te drijven had weggehaald en dat de loc het toen met aandrijving op zn laatste twee tenderassen wel weer aardig deed. Kost je wel wat trekkracht uiteraard, maar hoe erg dat is ligt eraan wat voor woeste plannen je hebt met die loc natuurlijk. Eventueel kun je de antislipbandjes vervangen door die van marklin, die geven wat meer grip, met een beetje mazzel hou je dan genoeg trekkracht over. Gewoon maar eens proberen zou ik zeggen kost je hooguit een paar euro voor een zakje antislipbandjes. Nieuw onderstel zoeken kan altijd nog...

De E16 ken ik niet goed, kan een soortgelijk probleem zijn...

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Roco E16 en BR57, aandrijvingen lopen (te) zwaar
« Reactie #9 Gepost op: 10 juli 2017, 12:47:00 »
Van het weekend me samen met de man-next-to-next-door en tevens lotgenoot naar de e16 gekeken.
Hij had een remmenreiniger met een laag Acetongehalte, dus heel mooi om de draaistelletjes schoon te krijgen.
Omdat de draaistelhelften niet van elkaar af te krijgen zijn, is het lastig ze van binnen goed schoon te krijgen.
Maar met perslucht kwam er nog een hoop rommel en narigheid uit.

2017-07-10_12-39-48 by martenvanhooidonk, on Flickr

Daarna de tandwielen heel lichtjes ingevet met Molycote en hij liep weer als een...uh...trein..  ;D
Het viel me wel op dat hij op de baan een heel ander rijgedrag laat zien dan op de rollenbank, net of hij op de rollenbank veel meer weerstand heeft.

Bij de br57 hetzelfde verhaal, die loopt op de baan ook veel beter dan op de rollenbank.
Maar daar moet ik nog even wat tijd aan besteden, met het uitgebreide verhaal van Floris in het achterhoofd.  (y)
Dit is inderdaad nog de oude versie met één wormwiel.
Het eerste dat me daarbij nu al te binnen schiet, is dat volgens mij de aandrijving van de tweede tenderas via die van de eerste loopt.
Is het dan juist de bedoeling de derde as af te koppelen, welke ook scharnierend is gemonteerd?

Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Roco E16 en BR57, aandrijvingen lopen (te) zwaar
« Reactie #10 Gepost op: 10 juli 2017, 15:23:37 »
je koppelt de as die het verst van de worm af zit af. kwestie van tandwielen besparen.