Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 17:39:49
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:33:04
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
Vandaag om 17:31:40
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door VAM65
Vandaag om 17:05:22
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 16:48:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 16:46:19
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:16:06
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:19:14
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
  

Auteur Topic: ACME rijtuigen ontsporen?  (gelezen 4512 keer)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
ACME rijtuigen ontsporen?
« Gepost op: 24 juni 2017, 09:11:23 »
Goedemorgen,

Een kennis van mij heeft mij verteld dat rijtuigen van ACME ontsporen in bogen of wissels als in een samenstelling van twee of meer rijtuigen rijden. Hij heeft rijtuigen gehad die leken op rijtuigen uit de ICB. Hoe zijn hier de ervaringen met het rijden met ACME rijtuigen?

Groet,
Daan

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2711
    • Richie's homepage
Re: ACME rijtuigen ontsporen?
« Reactie #1 Gepost op: 24 juni 2017, 09:36:19 »
Ik had dat probleem wel met de interfrigo koelwagens van Acme. Die ontspoorden ook iedere keer op een bepaalde plek op de baan waar geen enkele andere wagon ontspoorde. Oorzaak is de te starre bevestiging van de assen mijns inziens.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: ACME rijtuigen ontsporen?
« Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2017, 10:15:06 »
Laat ik zo zeggen dat ik er in de winkel genoeg sets verkoop en daar nog nooit iemand over hem gehoord.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: ACME rijtuigen ontsporen?
« Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2017, 10:37:36 »
Een aantal rijtuigtypes, bijvoorbeeld de grijze met groene band van de PKP hebben bij de draaistellen een soort uitstulping zitten die bij het berijden van twe tegengestelde bogen in een wissel er voor zorgen dat het rijtuig ontspoort. daarom moeten deze rijtuigen op onze clubbaan altijd via een bepaald spoor rijden. daarnaast hebben de fraaie gelede containerwagens ook regelmatig last van ontsporingen, maar dit heeft te maken met braampjes? in het geleide systeem van de kortkoppelmechanismes.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: ACME rijtuigen ontsporen?
« Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2017, 10:52:58 »
Ik heb inderdaad wel ervaring met koppelingen die blijven hangen (ACME 55143/55144, ÖBB EC wagens). Dan gaan de rijtuigen de bocht in en als ze er dan uitkomen wil de koppelingshouder soms niet soepel terugschieten in de rechte stand. Vaak hoor je dan een duidelijke klik en zie je de koppelingsboom met een schok weer op zijn plaats schieten. Ik kan me voorstellen dat ze daardoor ook zouden kunnen ontsporen. Daar de rijtuigen bij mij altijd in een richting rijden los ik het op door het rijtuig om te draaien, vaak is het blijven hangen namelijk maar een kant op. Als je de echte oorzaak zou willen weten moet je het rijtuig uit elkaar halen om bij de koppeling te komen. Dat heb ik geprobeerd maar er zat geen beweging in de rijtuigkap dus dat heb ik maar niet verder geprobeerd. Op zich vind ik de ACME rijtuigen wel erg netjes en lekker zwaar.
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2017, 11:05:13 door Rondje_HO »

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
Re: ACME rijtuigen ontsporen?
« Reactie #5 Gepost op: 24 juni 2017, 13:37:14 »
Herkenbaar voor de meeste ACME rijtuigen die ik heb, waaronder de ICB rijtuigen waar ik ook een stammetje van heb.
De standaard Roco kortkoppelingen (40270) zijn eigenlijk net te kort, waardoor de rijtuigen te strak tegen elkaar staan.
Ik gebruik daarom de 40395 dat geeft iets meer ruimte, maar ontkoppelen is een kriem.

Daarnaast heeft het eerste klas rijtuig last van draaistellen die achter de randen van de rijtuigbak blijven hangen.
Ik ga nog een proberen een stukje weg te snijden van de rand van de rijtuigbak (maar moet eerst verhuizen).

Verder zijn de finescale wielen ontsporingsgevoelig, andere wielen wil dit probleem oplossen.

Ik vind de ACME rijtuigen prachtig, maar bij mij rijdt/reed LS Models veel beter over de baan.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: ACME rijtuigen ontsporen?
« Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2017, 13:56:47 »
Bizar dat je er dan helemaal niks over hoort.
Ik ontken het dus niet, maar het is voor mij helemaal nieuw.

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
Re: ACME rijtuigen ontsporen?
« Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2017, 14:11:08 »
Heb het een hele tijd geleden al eens genoemd ;-)
Volgens mij ergens in het ICB draadje. Gaat bij mij om de 52309 (1e klas ICB).
Het koppeling probleem staat ook ergens beschreven op dit forum.

Ook bij het PKP rijtuig Bdhmnu voor de Jan Kiepura uit set 55054 blijft het draaistel hangen achter de rijtuigbak :-(

Verder fraaie rijtuigen hoor, maar functioneel niet echt bij mij.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: ACME rijtuigen ontsporen?
« Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2017, 14:33:35 »
Bizar dat je er dan helemaal niks over hoort.
Ik ontken het dus niet, maar het is voor mij helemaal nieuw.

Nou ja, het is niet echt iets waar ik me druk om maak. Eigenlijk ben ik het wel gewend  :-\  Bij Roco, REE en LS Models heb ik ook regelmatig een wagon ertussen zitten waarbij je, als je de koppelingsboom met je vinger heen en weer beweegt, wel voelt dat hij op sommige punten even blijft hangen. Soms kun je het oplossen met een drupje smeer, soms kan de bak makkelijk open en haal ik eventuele braampjes weg met een mesje. Soms heb je geluk en soms pech  8)


Ook bij het PKP rijtuig Bdhmnu voor de Jan Kiepura uit set 55054 blijft het draaistel hangen achter de rijtuigbak :-(


ff zoeken hoor, ogenblik  :)    Misschien heb je hier iets aan?
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64230.msg3221560270.html#msg3221560270

« Laatst bewerkt op: 24 juni 2017, 14:35:43 door Rondje_HO »

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
Re: ACME rijtuigen ontsporen?
« Reactie #9 Gepost op: 24 juni 2017, 14:56:32 »


Nop, helaas. Het ligt niet aan de NEM-schacht maar echt aan het draaistel zelf dat niet onder de bak vandaan kan draaien.
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2017, 14:09:11 door Bert van Gelder »

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
    • Valleitrein
Re: ACME rijtuigen ontsporen?
« Reactie #10 Gepost op: 24 juni 2017, 15:11:38 »
Ik verkoop ook ACME en inderdaad kreeg ik ook een keer een klacht betreffende ontsporingen van een NS slaaprijtuig.
Bij de importeur heb ik dit gemeld, maar die had er nooit eerder klachten over gehad.
Omdat er in de gebruiksaanwijzing een minimale boogstraal van 450 mm. genoemd wordt vermoedde ik daar problemen.
Maar volgens de importeur is R2 (420mm.) geen probleem.
De klant heeft het uiteindelijk zelf opgelost door een hele kleine aanpassing aan de draaistellen.
En daarna reed deze probleemloos door R2 (420 mm.)

Gr. Maarten
Met vriendelijke groet, Maarten

EddyK

  • Offline Offline
  • Berichten: 398
Re: ACME rijtuigen ontsporen?
« Reactie #11 Gepost op: 24 juni 2017, 15:53:35 »
Ja bekend probleem inderdaad, koppelingen die blijven na de bochten en op de gekste plekken ontsporen... Voor de koppelingen heb ik bij de meeste nog geen oplossing (geen braampje of iets), voor het ontsporen zijn verschillende oorzaken, soms helpt het al om alleen de assen er opnieuw in te stoppen (en ja ze lopen soepel). Of de volgorde van de rijtuigen in de trein veranderen, of het betreffende rijtuig andersom op de rails zetten... En bij sommige modellen (staat ook op een los briefje in de doos) moet je van de kap een boogje afsnijden voor het rijden door scherpe bogen. Dat zijn die haken waar ze in de werkplaats het rijtuig aan ophangen.

Eddy.
Eddy

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: ACME rijtuigen ontsporen?
« Reactie #12 Gepost op: 24 juni 2017, 17:10:35 »
Maar als het aan de koppelingen ligt, Eddy, dan vervang je die toch gewoon door koppelingen van een ander merk?
Zelf ben ik zeer tevreden met Roco kortkoppelingen.


Steyn

EddyK

  • Offline Offline
  • Berichten: 398
Re: ACME rijtuigen ontsporen?
« Reactie #13 Gepost op: 24 juni 2017, 17:19:29 »
De koppelingen zelf zijn het probleem niet, de houders blijven na een bocht scheef staan, veren niet terug naar het midden.
Eddy

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: ACME rijtuigen ontsporen?
« Reactie #14 Gepost op: 25 juni 2017, 08:02:26 »
Dank voor de reacties! Duidelijk dus dat ik ACME-rijtuigen goed moet gaan testen.

Ook opvallend dat weinig winkeliers van dit probleem af weten.
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2017, 09:42:49 door Daan!. Reden: Spelfout hersteld. »