Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door henk
Vandaag om 07:22:17
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door HIJ
Vandaag om 07:04:24
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:31:27
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Maarten.T
Vandaag om 00:51:31
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Bram S
12 August 2025, 23:48:12
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
12 August 2025, 23:43:50
booster vraag door Patrick Smout
12 August 2025, 23:08:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Lima Plan E ral kleuren vraag door jandcargo
12 August 2025, 22:56:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
12 August 2025, 22:26:34
US diorama in H0 door Wim Vink
12 August 2025, 22:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
12 August 2025, 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
12 August 2025, 20:46:33
Aachenau West door puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
12 August 2025, 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
12 August 2025, 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
12 August 2025, 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
12 August 2025, 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
12 August 2025, 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
12 August 2025, 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
12 August 2025, 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
12 August 2025, 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
12 August 2025, 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
12 August 2025, 16:36:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
12 August 2025, 15:37:58

Auteur Topic: decoders en technische achtergrond  (gelezen 6306 keer)

Lois

• Gast
decoders en technische achtergrond
« Gepost op: 06 December 2007, 23:49:37 »
Marklin heeft op zijn site een overzicht gemaakt van de aandrijftechniek http://www.maerklin.nl/support/support-pdfs/Marklin%20Aandrijftechniek.pdf.   Als ik dit lees krijg ik de indruk at de digitale techniek voor een groot deel uit simpele +/- scheidingen bestaat en digitaal vooral op gelijkstroom gebaseerd is. Kan iemand mij vertellen of de decoders van Marklin inderdaad vooral gelijkstroom afgeven? Of is er toch sprake van digitale pulstechniek ?

Ik hoor graag een antwoord van een techneut.

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
Re: decoders en technische achtergrond
« Reactie #1 Gepost op: 07 December 2007, 00:31:09 »
Ik heb altijd begrepen dat de digitale spanning die naar de loc gaat een wisselspanning is.

Vrijwel alle decoders sturen vervolgens een gelijkstroommotor aan...

Maar waarschijnlijk zijn hier zat mensen die hier veel meer van weten  ;)

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Laurens

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 07 December 2007, 00:35:02 »
Iemand heeft mij ooit verteld dat wanneer 3 rail locs digitaal rijden ze eigenlijk DC rijden. Met digitale gelijkstroom locs is het dan andersom, deze rijden wisselstroom. Het fijne weet ik er niet van maar e.e.a. is wel grappig.

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #3 Gepost op: 07 December 2007, 00:37:51 »
Vlgs mij beide. Digitaal is doorgaans een vaste wisselspanning op het spoor als voedingsbron. De decoder haalt daar een gelijkspanning uit (na gelijkrichting) die de motor stuurt en daar bovenop zit een soort pulsbreedtesturing die de motor echt stuurt.  Daarnaast worden er gecodeerde signalen meegestuurd die simpelweg zeggen: lok 1: voooruit rijstand zoveel, licht aan of uit, enz. enz. Lok 2: achteruit rijstand zoveel, licht uit of aan, enz. enz. Lok 3: ga maar door. De decoder op zich kan weer geprogrammeerd worden met: aanzetten tot die snelheid waarover je zoveel tijd moet doen. Idem afremmen tot nul.
Er gaan dus digitale pulsen over het spoor die door de decoders vertaald worden in een gelijkspanning voor een bepaalde lok of niet, vergezeld van andere opdrachten. Je centrale zendt dan ook continue rijopdrachten uit in een repeterende vorm voor alle loks die op je baan staan, en die "hoppen mee" met de wisselspanning die het ding op de baan zet.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #4 Gepost op: 07 December 2007, 01:00:49 »
Laurens, zoals ik al zei: digitaal is eigenlijk onveranderd wisselspanning als stroombron. Die decoder moet ergens vandaan gevoed worden, en dat is doorgaans AC.
Of je nu gelijkstroom of 3-rail wisselstroom hebt maakt niet uit. De decoder maakt daar vervolgens doorgaans gelijkstroom van, dus je motoren zullen ook DC zijn. Ik steek er mijn hand niet voor in het vuur, maar ik denk dat Märklin digitaal modellen geen AC maar DC motoren hebben. En 2-rail gelijkstroom modellen hebben nog steeds DC motoren, alleen de voedingsspanning vanaf de rail is daar AC geworden. De decoder verandert dat in DC voor de motor.
Reden waarom je een niet-met-decoder-uitgeruste lok niet op een digitale baan moet zetten, want daar kan het ding niks mee. Andersom kan wel, een lok met decoder kan doorgaans ook op een DC baan uit de voeten (mits de decoder dat toestaat en zo is ingesteld). Daarbij kun je vaak nog vertragingen instellen ook....
Hertgeen al aangeeft dat het onderscheid "wisselspanning" vs. "gelijkspanning" nu heel anders is dan pakweg 20 jaar geleden.

Een ouwe "Märklinlok" op een digitale baan zetten zal zeer waarschijnlijk resulteren in een met vaste snelheid voortrazende lok die simpelweg niet meer te controleren is.
« Laatst bewerkt op: 07 December 2007, 01:05:42 door Louis Holleman »
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #5 Gepost op: 07 December 2007, 01:17:25 »
maar ik denk dat Märklin digitaal modellen geen AC maar DC motoren hebben.

Dat klopt.
Er zijn wel een paar decoders voor AC motoren maar dat schijnt veel minder goed te werken. Daarom heeft Märklin speciale ombouwsetjes om van je AC motor een DC motor te maken...

Koen

Olav

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 07 December 2007, 08:37:42 »
Nee, dat klopt niet.

De huidige modellen van Märklin hebben inderdaad wel een DC motor. Dit is herkenbaar aan de 37**(*) nummers. Ook een aantal modellen van de 36*** beschikken over een DC motor.

Alle "oude" modellen, met name de 36** en de 34** (delta decoders) zijn altijd AC motoren (die ook werken op DC).

Ten aanzien van de speciale decoders. Bij mijn weten, maar ik kan er naast zitten, maakt alleen Uhlenbrock decoders voor alstroom motoren (zoals AC motoren genoemd worden). Dit zijn de decoders 75200 (alleen motorola) en de 76200 (multiprotocol).

Over deze decoders hoor je verschillende geluiden. Ik heb zelf 5 x 75200 rijden en ben er redelijk tevreden over. Ik heb als nadeel gevonden dat de locs wat meer geluid maken bij wegrijden. Maar als er meerdere treinen rijden hoor je dit eigenlijk niet (geldt trouwens ook voor geluiddecoders, het geluid "verdwijnt" in de massa bij veel rijdende treinen). Maar de regeling vindt ik zeer netjes en tot nu toe werken de decoders goed.

Groeten

Olav
« Laatst bewerkt op: 18 January 2008, 12:12:58 door Peter Korsten. Reden: Citaat van voorgaande bericht verwijderd. »
Groeten

Olav

henk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 07 December 2007, 08:51:06 »
Ja, dat klopt wel.
Alleen over de terminologie is veel verwarring.

Van oudsher gebruikte Märklin motoren met een veldspoel. Die kunnen op wisselstroom en gelijkstroom rijden, vandaar de term allstrom. Analoog gebruikte Märklin wisselstroom, maar in het digitale tijdperk werden die motortjes door de toenmalige 6080 decoder met gelijkstroom gevoed. Niets aan de hand.

Echter, Märklin wilde ook lastregeling gaan toepassen en dat gaat niet zo gemakkelijk met zo'n veldspoelmotor. Vandaar dat Märklin die motoren ging voorzien van een permanent magneet, waarmee ze alleen nog op gelijkstroom willen werken.  Voor bestaande modellen kwamen er de speciale ombouwsetjes rond de 6090 en later de 60902 decoder.
Ondertussen heeft Märklin die oude motortechniek sowieso verlaten en nieuwe modellen kregen een gewone gesloten gelijkstroommotor. Weer later ging Märklin verder met het C-sinus gebeuren.

Uhlenbrock en Tams hebben inderdaad decoders waarmee ook motoren met veldspoel lastgeregeld kunnen worden aangestuurd. De truc is dat de veldspoel voortdurend onder stroom wordt gezet, waarmee hij in feite als permanent magneet gaat functioneren.

Om het verhaal compleet te maken. Op een digitale baan krijgt de decoder een snel wisselende blokspanning aangeboden. Klaas noemt dat digitale spanning, omdat het ook weer geen echte sinusvormige wisselspanning is. De decoder zet dat altijd om in gelijkstroom. In iedere digitale loc wordt de motor met gelijkstroom aangestuurd, meestal door middel van zogenaamde pulsbreedtemodulatie.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #8 Gepost op: 08 December 2007, 10:04:35 »
Van oudsher gebruikte Märklin motoren met een veldspoel. Die kunnen op wisselstroom en gelijkstroom rijden, vandaar de term allstrom.

Dat is nieuw voor mij.

Er zit geen magneet in die motoren maar een spoel; hoe moet je gelijkstroom dan aansluiten op dez motoren? Want je hebt dan vier aansluitingen.

Koen

GerritM

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 08 December 2007, 11:04:40 »
Gewoon op de wielen en de sleper, dat doe je nu toch ook?
Dat is allemaal intern geregeld.

Groet Gerrit
« Laatst bewerkt op: 08 December 2007, 12:15:46 door GerritM »
H0, 2-rail DCC, Lenz

henk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 08 December 2007, 11:27:01 »
Dat is nieuw voor mij.

Er zit geen magneet in die motoren maar een spoel; hoe moet je gelijkstroom dan aansluiten op dez motoren? Want je hebt dan vier aansluitingen.

Koen

Op dezelfde manier als wisselstroom wordt aangesloten. Het maakt de veldspoelen en de hele motor niet uit of er wisselstroom of gelijkstroom op wordt aangesloten. De C80 decoder had precies dezelfde uitgangen als het omschakelrelais, maar zette gelijkstroom op de motor.
In het analoge tijdperk was er een groep drierailrijders die gelijkstroom gebruikte, vooral om van de omschakelpuls en de toen bijbehorende bokkesprong af te zijn. Die verwijderden het omschakelrelais en plaatsten een diode in elk van de leidingen naar de veldspoelen. Afhankelijk van de polariteit van de railspanning liet een diode stroom door en werd de betreffende veldspoel aangesproken. Bij de andere veldspoel zat de diode omgekeerd en werd de spoel bij omgekeerde polariteit van stroom voorzien. Op die manier kon de rijrichting door ompoling worden veranderd.
Een Hamo magneet plaatsen werkte natuurlijk ook, maar die waren een stuk duurder dan twee diodes.

Gooierhaven

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 08 December 2007, 11:44:16 »
...
In het analoge tijdperk was er een groep drierailrijders die gelijkstroom gebruikte, vooral om van de omschakelpuls en de toen bijbehorende bokkesprong af te zijn. Die verwijderden het omschakelrelais en plaatsten een diode in elk van de leidingen naar de veldspoelen.
...

En dat werkt ook in het digitale tijdperk nog gewoon, waardoor een Märklin (allstrom) motor zich laat aansturen met een decoder voor gelijkstroommotoren.

Jan

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #12 Gepost op: 08 December 2007, 11:53:14 »
Er zijn ook lastgeregelde decoders voor dit soort motoren. Met een permanente gelijkspanning wordt dan een permanent magnetisch veld opgewekt. Het werkt maar het nadeel is dat de extra stroom die hiervoor nodig is wel door booster geleverd moet worden. Ombouwen met een permanent magneet is dan een optie.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

henk

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 08 December 2007, 12:08:52 »
En dat werkt ook in het digitale tijdperk nog gewoon, waardoor een Märklin (allstrom) motor zich laat aansturen met een decoder voor gelijkstroommotoren.

Jan

Ja, dat kan ook nog. Je kunt een deocoder voor gelijkstroommotoren nemen en die met twee diodes aansluiten op de veldspoelen.

Hans Keulen

• SIK 1:1
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 08 December 2007, 12:37:07 »

Jan

Dat is op zichzelf waar. Door het ontbreken van een permanente magneer is er  echter geen tegen-EMK, waardoor de lastregeling van de decoder niet zal werken. Vandaar dat Märklin in al die 6090x ombouwsetjes een permanente magneet heeft zitten. Alternatief zijn de speciale decoders van b.v. Ühlenbrock waar de veldspoel apart wordt gevoed en op die manier als het ware een permanente (electro-)magneet vormt.

Hans