Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mini baantje `` De visafslag`` door Benelux795
Vandaag om 09:07:37
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 09:03:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door tuurtje
Vandaag om 08:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Pauldg
Vandaag om 08:43:59
3,51° ofzoiets 😉 door Jan-Peter
Vandaag om 08:20:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jeroen Water
Vandaag om 06:40:02
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
  

Auteur Topic: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank  (gelezen 8194 keer)

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank, flexrails
« Reactie #15 Gepost op: 01 juli 2017, 21:19:55 »
De railspanners van Conrad zijn binnen.



In één woord: perfect! Als je flexrails gaat verwerken is dit echt een must. Het probleem dat ik ondervond bij het fixeren van de eerste stukken flexrails is met deze railspanners geheel verholpen. Door de spanners op de rails te klemmen behoud deze zijn vorm, zowel van het begin tot aan het einde. Ik doe het nu als volgt.



Als eerste zaag ik de kunststof onder de rails door met de dremel/proxon zodat ik 4 bielzen overhoud. Met een sleutelvijltje vijl ik de kunststof achter de eerste biels weg zodat er voldoende ruimte komt voor de raillas.



Vervolgens haal ik met een klein slijpschijfje een stukje van de railsklemmen weg zodat er voldoende ruimte ontstaat voor de raillas.





Even met een stukje rails met raillas passen. Als alles goed is kan het stukje met 4 bielzen terug geplaatst worden op de rails.





Nu monteer ik de railspanners op de rails. Aan de buitenzijde schroef ik ze vast, helemaal aan het einde van de reils.



De malletjes met de juiste radius helpen met het bepalen van de juiste boog. Als de boog juist is ingesteld zet ik ook de binnenste railstaaf vast in de railspanner. Eventueel kan je nu de binnenste railstaaf, die veel te lang is geworden afknippen of slijpen.



Door de railspanners blijft de rails in de juiste boog staan en kan de lijm aangebracht worden.



De rails kan nu eenvoudig met de reeds aangebrachte rails verbonden worden.



En dit is het uiteindelijke eindresultaat. De houten mallen helpen om de boog op precies de juiste afstand te leggen, zowel van elkaar als van de rand.

Wordt vervolgd.

Gr. Frits
 
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2017, 08:17:47 door Fritsprt »
Groet Frits

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8508
    • Midland
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Reactie #16 Gepost op: 01 juli 2017, 23:02:04 »
Hoi Frits,

Dat ziet er vakkundig uit.
Benieuwd naar de volgende update.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8404
  • Nooit uitgeklust....
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Reactie #17 Gepost op: 01 juli 2017, 23:12:04 »
Ben je niet bang voor knikken in je rails? Je kunt beter zorgen dat je de rails losjes niet naast elkaar legt in een bocht als je flexrail gebruikt. Die kun je beter zo'n 20 cm uit elkaar leggen. Geen knikken, lage kans op ontsporing omdat de wielen niet in een knik geforceerd worden. Ervaring bij de bnls keerlusbakken....

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Reactie #18 Gepost op: 01 juli 2017, 23:19:43 »
Koen, dank je. Ja het gaat lekker.
Edsko, ik begrijp niet helemaal wat je zegt maar ik denk dat je bedoelt om de verbinding van de buitenste railstaaf 20 cm verschoven te leggen t.o.v. de binnenste staaf. Toen ik de railspanners niet had heb ik een verbinding zo'n 7 cm verschoven gemaakt. Ik vond het echter gedoe en was maar matig tevreden over het eindresultaat. Juist door nu de railspanners te gebruiken is de boog constant en ook bij de verbinding van de rails is er geen knik.

Gr. Frits

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Groet Frits

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank, flexrails
« Reactie #19 Gepost op: 03 juli 2017, 17:00:31 »
Citaat
... zodat ik 4 bielzen overhoud. Met een sleutelvijltje vijl ik de kunststof achter de eerste biels weg zodat er voldoende ruimte komt voor de raillas. Vervolgens haal ik met een klein slijpschijfje een stukje van de railsklemmen weg zodat er voldoende ruimte ontstaat voor de raillas....
Je kunt ook 8 bielzen nemen en ruimte maken in het midden en ook ipv flexrail bielzen van starre rail gebruiken, dan krijg je wat meer stijfheid bij de las.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Reactie #20 Gepost op: 12 juli 2017, 20:35:51 »
Hoi Sonett,

Wat is het voordeel om 8 bielzen te nemen en ruimte maken in het midden? Ik begrijp niet hoe ik dan de raillas op de rails schuif. En starre bielzen gebruiken is volgens mij ook geen optie want ik zit juist in een doorlopende bocht. Als ik je verkeerd begrepen heb hoor ik het graag.

Groet Frits
Groet Frits

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1596
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Reactie #21 Gepost op: 12 juli 2017, 20:58:02 »
Sonett bedoelt waarschijnlijk dat je nu zowel je rails als je dwarsliggerbed onderbroken hebt op dezelfde plaats. Door te schuiven zit de onderbreking van je dwarsliggers 4 dwarsliggers opgeschoven.
Je railverbinding kan dan de dwarsliggers niet naar buiten 'duwen'.

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • modulebaan.nl
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Reactie #22 Gepost op: 12 juli 2017, 21:58:03 »
Hoi Frits,

Zo te zien ben je goed bezig, je rails ligt erg netjes, en daar gaat het om.
Ik denk dat jou werkwijze uiteindelijk beter is dan hier aangedragen alternatieven. Het belangrijkste is netjes werken, zorgen dat je maatvoering klopt. Door alle bielzen vast te leggen komt hier verder ook geen beweging meer in.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Werkbaan, Klimspiraal, de tweede laag
« Reactie #23 Gepost op: 11 augustus 2017, 22:03:13 »
Door de warmte in juni en de drukte op het werk helaas weinig tijd gehad maar de afgelopen tijd weer een stukje gebouwd.


Het rode gedeelte is klaar en nu was het de bedoeling om de gele (hele) cirkel te plaatsen. Al doende kwam ik er echter achter dat dat niet gaat omdat bij de overgang van rood naar geel er nog rails gelegd moet worden en bij een hele cirkel zou dat gedeelte afgedekt zijn. Om die reden heb ik de gele cirkel doorgezaagd.

Daarnaast is de afstand tussen de bovenzijde railstaaf en onderkant klimspiraal 85mm. Volgens mij kan een locomotief met de pantograven omhoog daar niet onderdoor zonder de pantograaf te beschadigen. Om die reden heb ik onder de (gele) klimspriraal een koperdraad bevestigd die de pantograaf opvangt en naar beneden duwt.



De koperdraad soldeer ik aan punaises die ik in het hout heb gedrukt.



Close up van de panto vanger.



En zo ziet het er uit als dit deel ook op zijn plaats ligt



Om de afstand op eenvoudige manier constant te houden en gelijk de draadeinden netjes af te werken heb ik over de draadeinden ABS buisjes van 10mm geschoven.





en nog even de blik van boven:



Wordt vast wel weer vervolgd.

Gr. Frits
Groet Frits

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2283
  • Bnlx treinendokter.
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Reactie #24 Gepost op: 11 augustus 2017, 22:29:50 »
Hoi Frits,

Dat ziet er netjes uit. Moet ik 'even' onthouden.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22365
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Reactie #25 Gepost op: 12 augustus 2017, 13:08:31 »
Mooi stukje werk Frits !

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • modulebaan.nl
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Reactie #26 Gepost op: 12 augustus 2017, 16:44:06 »
Slim idee met die abs-buisjes  (y)
Waar heb je die vandaan?

Verder goed bezig!

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Werkbaan, Klimspiraal, de tweede laag
« Reactie #27 Gepost op: 13 augustus 2017, 13:50:40 »
Heren, dank voor de positieve reacties. Leuk om te weten dat jullie meelezen.

@Tjalling. Die ABS buis heb ik hier op Ebay gekocht. Verkrijgbaar in diverse diameters.

Het voordeel van de buisjes is naast de fraaie afwerking dat, nadat de onderste laag goed op hoogte is ingesteld, de andere lagen automatisch op de juiste hoogte staan.

Ik wil de rails gaan voeden via de draadeinden (elders gezien). Ik wil daarvoor op de plaatsen waar voeding noodzakelijk is (elke flexrail zijn eigen voedingsdraden) gebruik maken van deze kabeloogjes.



Hiervoor moeten alle moertjes weer los (maar daar had ik bij het begin al een beetje op gerekend) en het bovenste deel er weer af. Nu ben ik er alleen nog niet uit of ik de kabeloogjes en de draadjes aan de bovenzijde of aan de onderzijde zal doen. In eerste instantie dacht ik aan de bovenzijde omdat ik bang ben dat de draadjes in de pantograven blijven hangen. Maar aan de onderzijde is natuurlijk wel mooier. Ben benieuwd hoe jullie het hebben opgelost.

Groet Frits
Groet Frits

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Reactie #28 Gepost op: 13 augustus 2017, 16:40:04 »
Je zou de oogjes ook open kunnen knippen, zodat een vork ontstaat, hoef je niet alles te demonteren.
Klem tussen twee ringen mag dat verder geen problemen geven.

Voor wat betreft de ABS buis, er is ook PVC buis van 12mm, 10mm inwendig.
Niet alle installateurs hebben dit op voorraad, maar beveiligingsinstallateurs vaak wel.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Werkbaan, Klimspiraal, de tweede laag
« Reactie #29 Gepost op: 13 augustus 2017, 22:11:10 »
Je zou de oogjes ook open kunnen knippen, zodat een vork ontstaat, hoef je niet alles te demonteren.

Eric, dat is een goed idee. Dank.

Citaat
Voor wat betreft de ABS buis, er is ook PVC buis van 12mm, 10mm inwendig.

De door mij gebruikte ABS buis is 8mm inwendig en 10mm uitwendig.

gr. Frits
Groet Frits