BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Fritsprt op 12 juni 2017, 21:53:05

Titel: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
Bericht door: Fritsprt op 12 juni 2017, 21:53:05
Op dit moment heb ik geen baan en mijn laatste baan bouwde ik als 12 jarige zo’n  44 jaar geleden. Op dit moment digitaliseer ik af en toe een locomotief, doe kleine aanpassingen en speel een beetje met elektronica. Echt ruimte voor een baan heb ik (nog) niet en daarnaast heb ik geen ervaring met (moderne) baanbouw. Hierover denkende kwam ik op het idee om een baantje te bouwen waarmee ik lekker kan experimenteren en ervaring kan op doen maar die ik ook gewoon als werkbank kan gebruiken zodat ik dit treinstel (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64316.msg3221580364.html#msg3221580364) verder kan gaan afbouwen.  De baan gaat uit twee gedeeltes bestaan. Een klimspiraal en een klein baantje om een rondje te rijden. Onder dit baantje komt een schaduwstation.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/werkbaan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/werkbaan.jpg)

Een eerste impressie van de werkbaan. Het schaduwstation wordt waarschijnlijk aangepast omdat ik vermoedelijk een beetje beenruimte wil maken in geval ik aan de werkbaan wil zitten hobbyen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treintafel_frontaanzicht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treintafel_frontaanzicht.jpg)

Hierboven het vooraanzicht van de tafel. Boven de tafel komt een plank met daarop computers, meetapparauur en dergelijke. Het spoor aan de voorzijde ligt zo’n 4 cm lager dan het spoor aan de achterzijde. Dat is niet alleen gedaan om te kijken of de Koploper met een kleine Mashima motor een helling van 2,5 a 3% kan oprijden maar ook om d.m.v. een plaat, die onder het achterste spoor geschoven en over het voorste spoor geschoven kan worden. Zodat als ik het werkblad nodig heb geen last heb van het spoor aan de voorzijde.
Vroeg me af er meer mensen zijn met een dergelijke combi baan. Eventuele tips enz zijn altijd welkom. Ik heb me voorgenomen om te beginnen met de klimspiraal. Ten eerste bepaalt deze de hoogte van het schaduwstation en van het bovenblad, de eigenlijke modelbaan annex werkbank. Ten tweede is dat een mooie oefening om flexrails te  verwerken en alles wat daar bij komt kijken.

Groet, Frits
Titel: Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
Bericht door: jandcargo op 12 juni 2017, 22:47:09
Hallo Frits,

leuk dat je (weer) aan een project begint.
Maar waarom een doelloze berg rails zonder functie, kop of staart.
En waarom er ook nog een schaduwstation erbij gebracht?
Misschien een idee om een ovaalachtig iets met wat raccordementsporen.
Waarbij sporen en functie hebben en de spoorbaan een soort functie heeft in het geheel.

succes jandcargo
Titel: Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
Bericht door: nighttrain1 op 12 juni 2017, 23:04:43
Leuk en vooral appart idee, susses met de bouw. (y)
Titel: Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
Bericht door: 72sonett op 12 juni 2017, 23:55:42
Het lijkt er op dat als je eenmaal via de spiraal naar boven bent gereden, je er alleen achteruitrijdend weer af komt...
Titel: Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
Bericht door: Tom Z. op 13 juni 2017, 11:58:09
Schokkend idee, vooral bij timmerwerkjes  ;D
Titel: Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
Bericht door: Fritsprt op 13 juni 2017, 23:20:23
Hallo Frits,

leuk dat je (weer) aan een project begint.
Maar waarom een doelloze berg rails zonder functie, kop of staart.
En waarom er ook nog een schaduwstation erbij gebracht?
Misschien een idee om een ovaalachtig iets met wat raccordementsporen.
Waarbij sporen en functie hebben en de spoorbaan een soort functie heeft in het geheel.

succes jandcargo

Hallo Jan, ik heb ondertussen niet stil gezeten maar heb de verbouwing van mijn huis afgerond en de kamer die nu mijn hobbykamer wordt stond vol met dozen vol met treintjes. Hiervoor heb ik eerst op zolder plaats gemaakt.

(http://i63.tinypic.com/2na5ogy.jpg)(http://i66.tinypic.com/11qpoc2.jpg)(http://i68.tinypic.com/24ceg0n.jpg)

Grappig dat je het een doelloze berg noemt. Voor mij heeft het wel een functie. Meerdere zelfs. De klimspiraal wil ik gewoon bouwen omdat ik het een fascinerend bouwsel vind. Ik kan met grote interesse de draadjes van anderen lezen en heb inmiddels mijn eigen ideeën hoe ik het wil gaan bouwen. En dat wil ik gewoon proberen. Een andere functie van de spiraal is dat ik mijn aangepaste koploper en dergelijke  wil kunnen testen of hij de klim kan maken.

Het schaduwstation heeft ook meerdere doelen. Aan de ene kant lijkt het mij handig om mijn bouwsels daar op te stellen en degene dieik nodig heb laat ik naar boven rijden. Daarnaast wil ik de baan gaan automatiseren en dan is het wel handig om ook een stukje baan te hebben dat geautomatiseerd kan worden. In plaats van stroomdetectie wil ik met IR-reflexdetectie gaan werken. Ik heb daar zowel analoge als digitale (Arduino) oplossingen voor. Die wil ik testen.

Je idee van raccordementsporen is zo gek nog niet. Ga ik over na denken.

Het lijkt er op dat als je eenmaal via de spiraal naar boven bent gereden, je er alleen achteruitrijdend weer af komt...

Ja, dat klopt. Ik had in eerste instantie onderstaande baan getekend:

(http://i66.tinypic.com/2v33tyt.jpg)

Probleem hiervan is echter dat ik mijn idee om het voorste spoor te kunnen afdekken met een schuifbaar werkblad dan niet kan verwezenlijken. Het werkblad zou dan nl vastlopen op het schuine spoor. Omdat in dit ontwerp vooral de testbaan en het verkrijgen van bouwervaring voor mij belangrijk is neem ik voor lief dat treinen alleen achteruit terug kunnen.

Schokkend idee, vooral bij timmerwerkjes  ;D

Gelukkig heb ik een garage waar ik timmerwerkjes kan doen. Deze werktafel is alleen om treinen om te bouwen, aan te passen en voor andere elektronica en Arduino projecten.

Ik ga eerst beginnen met de klimspiraal. Op basis van info van andere bouwers heb ik een idee hoe ik het wil gaan doen (beter goed gestolen dan slecht bedacht) Het onderstel staat al klaar!

(http://i64.tinypic.com/w7ob6b.jpg)

Allen bedankt voor de input, wordt vervolgd.

Gr. Frits
Titel: Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
Bericht door: Te 2/2 op 14 juni 2017, 00:11:08
Er bestaan ook dubbelsporige helixen die tegen elkaar indraaien. Daarmee zou je het probleem dat 72sonett aankaart, kunnen voorkomen. Iets lastiger te maken, veel lastiger te tekenen met b.v. WinTrack, want het zijn dan eigenlijk twee losse spiralen in elkaar. Ik heb er ooit wel eens ergens een foto van gezien, van een beurs demobaan, of zo.

Ik geef het maar mee, als idee.
Titel: Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
Bericht door: Fritsprt op 14 juni 2017, 10:09:40
Bedankt voor de tip. Heb ik inderdaad gezien op een beurs een paar jaar geleden. Geweldig fascinerend. Voor mij nu te hoog gegrepen. Een gewone helix bouwen is voor nu voldoende uitdaging. Wellicht in een later stadium.

Gr. Frits

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Titel: Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
Bericht door: jandcargo op 14 juni 2017, 23:49:51
hallo Frits,

Duidelijke uitleg over je ideeen.
Het is inderdaad net wat je met je baan wil doen.
belangrijkste is dat jij er plezier aan beleeft.
Succes met je plannen en uitwerkingen

groeten jandcargo
Titel: Re: Werkbaan, de klimspiraal
Bericht door: Fritsprt op 18 juni 2017, 22:03:45
Zoals op de laatste foto is te zien staat het onderstel voor de klimspiraal al klaar. Om in een omwenteling niet meer dan zo'n 2,5% te stijgen ben ik uitgegaan van Roco-line bochten R4 en R5, met een boogstraal van respectievelijk 481,2mm en 542,8mm. Om het meeste profijt te hebben van de langste boog rijdt de trein via de buitenste boog naar boven. Deze boog heeft een lengte van 2 * 3,14 * 542,8 = 3,4m. Bij een stijging van 2,5% komt dat uit op een stijging van 85mm. Volgens andere draadjes zou dat voldoende moeten zijn. Als ik ga bouwen zal ik kijken of ik dit verhoog met 5mm omdat ik met omhoogstaande pantografen wil rijden.

(http://i65.tinypic.com/n5lsnl.jpg)

Omdat ik als bodemplaat een standaard plaat van 122 x 120cm gebruik bleek tijdens het tekenen dat het net iets mooier uitkomt als ik de buitenste boog 1 mm groter maak. Aangezien ik flexrails ga gebruiken is dat geen enkel probleem.   

(http://i66.tinypic.com/24grrfc.jpg)



Hierboven het zijaanzicht van de klimspiraal. Omdat er een radiator aan de rechterkant staat (zwarte vlak) moest ik de pootjes aan de rechterzijde naar binnen laten vallen en door de hoogte van de radiator begint de grondplaat automatisch op 49cm hoogte.  De helix gaat uit 3,5 volledige cirkels bestaan en de uiteindelijke hoogte komt daarmee op zo'n 30cm.

(http://i67.tinypic.com/20sixxc.jpg)

De onderste (rood) en de bovenste (blauw) bestaan uit 3/4 cirkels. De andere twee zijn hele cirkels. Omdat de bovenste cirkel (blauw)aan de onderzijde 2cm breder is i.v.m. het gebogen wissel dat daar komt te liggen komt het draadeind daar ook 2cm meer naar buiten. Om die reden krijgen alle andere cirkels een lipje van 2cm.

Nu de ideeën uitgewerkt zijn en ik op tekening heb gezet hoe het zou moeten worden wordt het tijd voor de praktijk. Allereerst in de bouwmarkt platen multiplex laten zagen van 122 x 120cm.

(http://i65.tinypic.com/2yzahs8.jpg)

ik zie in verschillende draadjes dat men verschillende diktes hout gebruikt en ook verschillende soorten hout. Mijn keuze is gevallen op 6mm dik multiplex. Voor mijn gevoel is dit stevig genoeg maar de praktijk zal straks uitwijzen of dat ook echt zo is.De reden daarvan is dat er ook nog isolatiemateriaal opkomt. Ik zie dat veel mensen de blauwe ondervloeren gebruiken. Ik zag bij Kwantum echter grijze platen liggen. Deze zijn 5mm dik en de kleur spreekt mij meer aan omdat ik de sporen in de helix verder niet ga afwerken.

(http://i63.tinypic.com/2m85deo.jpg)

Om de bogen en overige afmetingen af te tekenen op de plaat gebruik ik een malletje waarin precies een marker gestoken kan worden. De bogen laten zich op deze wijze eenvoudig aftekenen.

(http://i67.tinypic.com/2e0qx09.jpg)

En na het zagen ziet dat er dan zo uit:

(http://i67.tinypic.com/jqt1f8.jpg)

Voor de draadeinden heb ik gekozen voor M8. Alvast e.e.a. op de grondplaat gemonteerd voor het idee.

(http://i64.tinypic.com/1z3ow3d.jpg)

De cirkel hierboven is dus één van de gele of groene. De onderste (rode) met de op- en afrit moet ik nog zagen.

Wordt vervolgd.
Gr. Frits
Titel: Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
Bericht door: jandcargo op 18 juni 2017, 22:16:56
Hallo Frits,

Dat ziet er mooi strak uit met die draadeinden.
Probeer de rails  zo ruim mogelijke  te leggen om te voorkomen dat lange rijtuigen in de binnenbocht de draadeinden raken.
Komt vast goed.

groeten jandcargo
Titel: Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
Bericht door: Wim Vink op 20 juni 2017, 10:17:10
Hoi Frits.
Heel gave spiraal. Als de rest ook zo wordt dan wordt het nog smullen  (y)

mvg
Wim
Titel: Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
Bericht door: Arbhin op 20 juni 2017, 11:37:37
Ik zie dat je gaat als een speer.
Ziet er gelijk indrukwekkend uit zo'n spiraal.

Toch is zo'n dubbele spiraal nog te overdenken: Je deelt je huidige spiraal in tweeën en laat een van de twee tegengesteld omhoog lopen.
Voordeel is dat je boven beter uitkomt (je zult later niet denken 'had ik maar') en je hebt niet eens die schuinlopend spoor nodig, eigenlijk wordt het dan gewoon een rondje met aan 1 kant een spiraal.

Maar goed. Het ziet er fantastisch uit al. En ik ben zeker benieuwd naar de rest.
Titel: Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
Bericht door: Fritsprt op 20 juni 2017, 19:51:28
Heren dank voor de tips en reacties.

Probeer de rails  zo ruim mogelijke  te leggen om te voorkomen dat lange rijtuigen in de binnenbocht de draadeinden raken.

Hallo Jan, dank voor de tip. De sporen komen zo'n 62mm uit elkaar te liggen en volgens mij moeten met de R4 en R5 (481,2mm en 542,8mm) bogen lange rijtuigen elkaar kunnen passeren. Zodra er wat rails ligt zal ik met een paar rijtuigen van 30cm testen of mijn theorie klopt.

Heel gave spiraal. Als de rest ook zo wordt dan wordt het nog smullen  (y)

Wim, dank voor het compliment. En dan te bedenken dat de laatste foto alleen gemaakt is omdat ik zelf nieuwsgierig was hoe het er uit gaat zien. De spiraal die er nu op ligt, ligt gewoon los en hoort daar eigenlijk niet. Het was echter de eerste die ik uitgezaagd heb.

Ik zie dat je gaat als een speer.
Ziet er gelijk indrukwekkend uit zo'n spiraal.

Toch is zo'n dubbele spiraal nog te overdenken

Ik teken eerst alles en denk er 10x over na, teken alles weer opnieuw en daarna is het voordeel dat je in een keer kan gaan zagen en monteren. Hopelijk klopt mijn theorie straks met de praktijk. Nu met de warmte is de snelheid er wel even uit.

Ik kreeg al eerder de tip om een dubbele, tegen elkaar in draaiende spiraal te maken. Echter omdat dit mijn eerste baanbouwproject is wil ik het eerst hier maar eens bij houden en gewoon ervaring op doen met de verwerking van flexrails, pantograafvangers enz.

groet Frits
 
Titel: Re: Werkbaan, de klimspiraal
Bericht door: Fritsprt op 24 juni 2017, 21:46:01
Inmiddels de onderste spiraal gezaagd. Dit is de rode spiraal in onderstaande tekening.

(http://i67.tinypic.com/20sixxc.jpg)

en in het echt ziet dat er dan zo uit:

(http://i68.tinypic.com/140ji21.jpg)

Vervolgens alle moeren (ongeveer) op de juiste afstand gezet en daarna het grijze isolatiemateriaal van Kwantum op maat gesneden en geplaatst. Om dit op maat te snijden leg ik het uitgezaagde deel van de spiraal op de platen en snij vervolgens de platen uit. Hierna plak ik die op de uitgezaagde spiraal met gewone houtlijm.

(http://i66.tinypic.com/kb40eb.jpg)

Ik heb voor mijn spiraal flex rails gekocht bij GT Flexrails (http://www.wsk-internetservice.de/GT-Flexible-tracks:::1.html?XTCsid=07kicgueef250p5vabv53kffr0). Omdat ik het niet echt belangrijk vind hoe de rails er uit ziet in de spiraal en de prijsstelling van deze rails zeer interesantis heb ik hier voor gekozen.Ik moet echter zeggen dat de rails er best goed uitziet. Voor mijn spiraal gebruik ik code 100. In het schaduwstation komt vermoedelijk ook deze rails te liggen met oude Rocoline wissels (code 100).

En dan begint het leggen van de rails. Om de rails de juiste radius te geven heb ik twee malletjes gezaagd.

(http://i63.tinypic.com/351h05f.jpg)

Daarnaast gebruik ik t.h.v. de draadeinden deze mallen om de afstand te bepalen

(http://i68.tinypic.com/2rz2kas.jpg)

Het in de juiste vorm buigen lukt vrij aardig. Een uitdaging is het om de laatste 5 cm ook in de juiste boog te buigen. Bij mij eerste verbinding heb ik gewoon twee bielsen weggehaald en de rails, toen ze in de juiste stand stonden,in de raillassen aan de buitenzijde gesoldeerd.

(http://i64.tinypic.com/4kgxaq.jpg)

Omdat ik dit geen super goede oplossing vind ben ik gaan zoeken en in andere draadjes zag ik dat mensen messing blokjes (https://www.conrad.nl/nl/h0-flexrailspanner-set-van-3-217733.html?sc.ref=Search%20Results) gebruiken waarmee je de rails kunt spannen. Deze heb ik nu besteld.

Wordt vervolgd.

gr. Frits
Titel: Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank, flexrails
Bericht door: Fritsprt op 01 juli 2017, 21:19:55
De railspanners van Conrad zijn binnen.

(http://i65.tinypic.com/2m35on7.jpg)

In één woord: perfect! Als je flexrails gaat verwerken is dit echt een must. Het probleem dat ik ondervond bij het fixeren van de eerste stukken flexrails is met deze railspanners geheel verholpen. Door de spanners op de rails te klemmen behoud deze zijn vorm, zowel van het begin tot aan het einde. Ik doe het nu als volgt.

(http://i63.tinypic.com/3151wk0.jpg)

Als eerste zaag ik de kunststof onder de rails door met de dremel/proxon zodat ik 4 bielzen overhoud. Met een sleutelvijltje vijl ik de kunststof achter de eerste biels weg zodat er voldoende ruimte komt voor de raillas.

(http://i66.tinypic.com/kalqtx.jpg)

Vervolgens haal ik met een klein slijpschijfje een stukje van de railsklemmen weg zodat er voldoende ruimte ontstaat voor de raillas.

(http://i67.tinypic.com/24zys7n.jpg)

(http://i65.tinypic.com/j6iwx5.jpg)

Even met een stukje rails met raillas passen. Als alles goed is kan het stukje met 4 bielzen terug geplaatst worden op de rails.

(http://i66.tinypic.com/aueepx.jpg)

(http://i68.tinypic.com/167o3rk.jpg)

Nu monteer ik de railspanners op de rails. Aan de buitenzijde schroef ik ze vast, helemaal aan het einde van de reils.

(http://i64.tinypic.com/2gv1xt5.jpg)

De malletjes met de juiste radius helpen met het bepalen van de juiste boog. Als de boog juist is ingesteld zet ik ook de binnenste railstaaf vast in de railspanner. Eventueel kan je nu de binnenste railstaaf, die veel te lang is geworden afknippen of slijpen.

(http://i68.tinypic.com/zld6jd.jpg)

Door de railspanners blijft de rails in de juiste boog staan en kan de lijm aangebracht worden.

(http://i64.tinypic.com/1zgtjqx.jpg)

De rails kan nu eenvoudig met de reeds aangebrachte rails verbonden worden.

(http://i66.tinypic.com/vfj9xu.jpg)

En dit is het uiteindelijke eindresultaat. De houten mallen helpen om de boog op precies de juiste afstand te leggen, zowel van elkaar als van de rand.

Wordt vervolgd.

Gr. Frits
 
Titel: Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
Bericht door: NS264 op 01 juli 2017, 23:02:04
Hoi Frits,

Dat ziet er vakkundig uit.
Benieuwd naar de volgende update.

Gr Koen.
Titel: Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
Bericht door: Edsko Hekman op 01 juli 2017, 23:12:04
Ben je niet bang voor knikken in je rails? Je kunt beter zorgen dat je de rails losjes niet naast elkaar legt in een bocht als je flexrail gebruikt. Die kun je beter zo'n 20 cm uit elkaar leggen. Geen knikken, lage kans op ontsporing omdat de wielen niet in een knik geforceerd worden. Ervaring bij de bnls keerlusbakken....

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Titel: Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
Bericht door: Fritsprt op 01 juli 2017, 23:19:43
Koen, dank je. Ja het gaat lekker.
Edsko, ik begrijp niet helemaal wat je zegt maar ik denk dat je bedoelt om de verbinding van de buitenste railstaaf 20 cm verschoven te leggen t.o.v. de binnenste staaf. Toen ik de railspanners niet had heb ik een verbinding zo'n 7 cm verschoven gemaakt. Ik vond het echter gedoe en was maar matig tevreden over het eindresultaat. Juist door nu de railspanners te gebruiken is de boog constant en ook bij de verbinding van de rails is er geen knik.

Gr. Frits

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Titel: Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank, flexrails
Bericht door: 72sonett op 03 juli 2017, 17:00:31
Citaat
... zodat ik 4 bielzen overhoud. Met een sleutelvijltje vijl ik de kunststof achter de eerste biels weg zodat er voldoende ruimte komt voor de raillas. Vervolgens haal ik met een klein slijpschijfje een stukje van de railsklemmen weg zodat er voldoende ruimte ontstaat voor de raillas....
Je kunt ook 8 bielzen nemen en ruimte maken in het midden en ook ipv flexrail bielzen van starre rail gebruiken, dan krijg je wat meer stijfheid bij de las.
Titel: Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
Bericht door: Fritsprt op 12 juli 2017, 20:35:51
Hoi Sonett,

Wat is het voordeel om 8 bielzen te nemen en ruimte maken in het midden? Ik begrijp niet hoe ik dan de raillas op de rails schuif. En starre bielzen gebruiken is volgens mij ook geen optie want ik zit juist in een doorlopende bocht. Als ik je verkeerd begrepen heb hoor ik het graag.

Groet Frits
Titel: Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
Bericht door: Deetrein op 12 juli 2017, 20:58:02
Sonett bedoelt waarschijnlijk dat je nu zowel je rails als je dwarsliggerbed onderbroken hebt op dezelfde plaats. Door te schuiven zit de onderbreking van je dwarsliggers 4 dwarsliggers opgeschoven.
Je railverbinding kan dan de dwarsliggers niet naar buiten 'duwen'.

mvg, Erich
Titel: Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
Bericht door: Tjalling op 12 juli 2017, 21:58:03
Hoi Frits,

Zo te zien ben je goed bezig, je rails ligt erg netjes, en daar gaat het om.
Ik denk dat jou werkwijze uiteindelijk beter is dan hier aangedragen alternatieven. Het belangrijkste is netjes werken, zorgen dat je maatvoering klopt. Door alle bielzen vast te leggen komt hier verder ook geen beweging meer in.

Groet,
Tjalling
Titel: Re: Werkbaan, Klimspiraal, de tweede laag
Bericht door: Fritsprt op 11 augustus 2017, 22:03:13
Door de warmte in juni en de drukte op het werk helaas weinig tijd gehad maar de afgelopen tijd weer een stukje gebouwd.
(http://i67.tinypic.com/20sixxc.jpg)

Het rode gedeelte is klaar en nu was het de bedoeling om de gele (hele) cirkel te plaatsen. Al doende kwam ik er echter achter dat dat niet gaat omdat bij de overgang van rood naar geel er nog rails gelegd moet worden en bij een hele cirkel zou dat gedeelte afgedekt zijn. Om die reden heb ik de gele cirkel doorgezaagd.

Daarnaast is de afstand tussen de bovenzijde railstaaf en onderkant klimspiraal 85mm. Volgens mij kan een locomotief met de pantograven omhoog daar niet onderdoor zonder de pantograaf te beschadigen. Om die reden heb ik onder de (gele) klimspriraal een koperdraad bevestigd die de pantograaf opvangt en naar beneden duwt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-06-05_20.31.20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-06-05_20.31.20.jpg)

De koperdraad soldeer ik aan punaises die ik in het hout heb gedrukt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-06-05_20.50.35.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-06-05_20.50.35.jpg)

Close up van de panto vanger.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-06-05_20.50.48.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-06-05_20.50.48.jpg)

En zo ziet het er uit als dit deel ook op zijn plaats ligt

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-06-05_21.05.45.jpg)

Om de afstand op eenvoudige manier constant te houden en gelijk de draadeinden netjes af te werken heb ik over de draadeinden ABS buisjes van 10mm geschoven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-06-05_21.06.16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-06-05_21.06.16.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-06-05_21.11.28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-06-05_21.11.28.jpg)

en nog even de blik van boven:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-06-05_21.14.10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-06-05_21.14.10.jpg)

Wordt vast wel weer vervolgd.

Gr. Frits
Titel: Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
Bericht door: Jan-Peter op 11 augustus 2017, 22:29:50
Hoi Frits,

Dat ziet er netjes uit. Moet ik 'even' onthouden.

Jan-Peter
Titel: Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
Bericht door: Wim Vink op 12 augustus 2017, 13:08:31
Mooi stukje werk Frits !

mvg
Wim
Titel: Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
Bericht door: Tjalling op 12 augustus 2017, 16:44:06
Slim idee met die abs-buisjes  (y)
Waar heb je die vandaan?

Verder goed bezig!

Groet,
Tjalling
Titel: Re: Werkbaan, Klimspiraal, de tweede laag
Bericht door: Fritsprt op 13 augustus 2017, 13:50:40
Heren, dank voor de positieve reacties. Leuk om te weten dat jullie meelezen.

@Tjalling. Die ABS buis heb ik hier op Ebay (http://www.ebay.com/itm/ABS-Plastic-Tube-Round-model-scenery-250mm/302128459772?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649) gekocht. Verkrijgbaar in diverse diameters.

Het voordeel van de buisjes is naast de fraaie afwerking dat, nadat de onderste laag goed op hoogte is ingesteld, de andere lagen automatisch op de juiste hoogte staan.

Ik wil de rails gaan voeden via de draadeinden (elders gezien). Ik wil daarvoor op de plaatsen waar voeding noodzakelijk is (elke flexrail zijn eigen voedingsdraden) gebruik maken van deze kabeloogjes.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-08-13_13.37.08.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-08-13_13.37.08.jpg)

Hiervoor moeten alle moertjes weer los (maar daar had ik bij het begin al een beetje op gerekend) en het bovenste deel er weer af. Nu ben ik er alleen nog niet uit of ik de kabeloogjes en de draadjes aan de bovenzijde of aan de onderzijde zal doen. In eerste instantie dacht ik aan de bovenzijde omdat ik bang ben dat de draadjes in de pantograven blijven hangen. Maar aan de onderzijde is natuurlijk wel mooier. Ben benieuwd hoe jullie het hebben opgelost.

Groet Frits
Titel: Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
Bericht door: Eric B op 13 augustus 2017, 16:40:04
Je zou de oogjes ook open kunnen knippen, zodat een vork ontstaat, hoef je niet alles te demonteren.
Klem tussen twee ringen mag dat verder geen problemen geven.

Voor wat betreft de ABS buis, er is ook PVC buis van 12mm, 10mm inwendig.
Niet alle installateurs hebben dit op voorraad, maar beveiligingsinstallateurs vaak wel.
Titel: Re: Werkbaan, Klimspiraal, de tweede laag
Bericht door: Fritsprt op 13 augustus 2017, 22:11:10
Je zou de oogjes ook open kunnen knippen, zodat een vork ontstaat, hoef je niet alles te demonteren.

Eric, dat is een goed idee. Dank.

Citaat
Voor wat betreft de ABS buis, er is ook PVC buis van 12mm, 10mm inwendig.

De door mij gebruikte ABS buis is 8mm inwendig en 10mm uitwendig.

gr. Frits
Titel: Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
Bericht door: Eric B op 13 augustus 2017, 22:25:44
Oké, je gebruikt dus m8 draadstangen, op de een of andere manier dacht ik dat het M10 was, vandaar mijn opmerking.