Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door VAM65
Vandaag om 13:54:14
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:31:53
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Einde Koemo ballast ??? door Boertje
Vandaag om 12:50:24
"Nederlandse" modellen door Hans Reints
Vandaag om 12:39:20
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
  

Auteur Topic: Nederlandse modelbaan H0 NS periode 1950 tm 2000  (gelezen 27200 keer)

Bramvand

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Nederlandse modelbaan H0 NS periode 1950 tm 2000
« Gepost op: 04 juni 2017, 22:37:45 »
Even snel voorstellen:
Bram 33 jaar en sinds 1 jaar weer actief bezig met Nederlandse modeltreinen. Waar komt het vandaan, vroeger had mijn opa in de jaren 80 en 90 een zeer grote Marklin modelspoorbaan op H0 schaal. In de weekenden was het fantastisch om naar te kijken en met een klein baantje te spelen. Ook mijn vader had toentertijd modeltreinen in schaal N. Maar helaas maakte mijn broer en ik (een jaar of 5, 7) te veel kapot waardoor heel de baan achter het schot verdween. Jaren lang heb ik niet gedacht aan de modeltreinen omdat je andere interesse hebt en een leeftijd dat het niet echt stoer is ;-). Maar sinds 1 jaar heb ik via de grote tweedehandse handelssite een modelbaan aangeschaft. (Lenz digitaal, fleischmann profi rail, en deels NS en deels DB). Ik heb dit alles ook aangeschaft omdat ik samen met mijn vriendin een zoontje van 2 jaar en een dochter van 8 maanden hebben, en ik vond het vroeger super. Dus ik denk dat hij/zij het ook leuk gaan vinden (beter dan de ipads van tegenwoordig). Oke genoeg, de modelbaan!!
 
Situatie: Rijtjeswoning, zolder van heb ik jou daar maar ik wil niet 365 dagen tegen een modelbaan aan kijken. Dus ik heb al verschillende tafels/constructies gebouwd om enigszins de modelbaan mooi weg te kunnen zetten. Dus ik zal verschillende foto’s plaatsen met daar op de ideeën/modelbanen die ik heb gemaakt. En natuurlijk de treinen collectie die ik ondertussen heb opgebouwd (het is wel verslavend hoor, maar dat zal herkenbaar zijn).

Baan 1: het idee is om de baan onder het schuine gedeelte van het dak weg te rijden. Dus hij wordt inklapbaar en daaronder nog kastruimte ook. Het opbouwen kan beginnen.

De lens van mijn iPhone was vies.


De baan heb ik best ver opgebouwd. De decoders, wissels en seinen heb ik geplaatst. Ook meer NS modellen aangeschaft. De uitbereiding is begonnen.


Deze baan heeft het ongeveer 3 maanden volgehouden. Nadelen waren, te zwaar om onder het dak te rollen (lag aan de wielen), de tafel was niet stabiel, de treinen moesten steeds opgeruimd worden. Dus nadenken over een andere baan.

Baan 2: een module baan.

Dit moest de oplossing zijn. Want de module konden opgeklapt worden en te module kunnen dan onder het dak geschoven worden. En als ik het zo maak kan het opstelspoor blijven staan en dan ook de treinen.


Er is een stationsgedeelte en opstelsporen. Het stationsgedeelte en de bochten worden gedetailleerd. Hier ben ik bezig het stationsgedeelte aan te kleden.


De module baan bevalt en ik heb het stationsgedeelte voor een groot gedeelte klaar.


Door de losse module kun je ze makkelijk op de kant zetten en dan de decoders, draden, seinen en wissel aansluiten. Dit vond ik echt een voordeel. De module waren ook los van elkaar te gebruiken door mijn Lenze centrale. Op de achtergrond zie jij het opstelsporen, ik heb er deuren voor gemaakt die je aan de module kan hangen zodat alles uit het zicht is.


Baan 3: te klein.

Tijdens het bouwen van baan 2 kwam ik er achter dat ik te veel materieel aanschaf waardoor de module baan te klein werd om alle treinen op de baan te krijgen. Daarom ben ik aan een uitbereiding begonnen, een rangeerterrein.


De losse module zijn nog steeds goed weg te zetten onder het schuine gedeelte van het dak. Maar het is veel zagen en meten om alles netjes achter de deuren te krijgen.


Even een detailfoto van het stationsgedeelte met Holland scale huisjes.


Het rangeerterrein heb ik ook verder aangekleed, een artitec loods, trafohuisje. Ook heb ik weer nieuw materieel gekocht.


Baan 4: voor de kleine.

Tijdens het bouwen en rijden met de treinen merkte ik dat mijn zoontje het ook erg leuk vond om met te kijken of zelf aan de treinen te zitten. Kijken vind papa prima maar als de kleine handjes de treinen gaan pakken ben ik toch minder enthousiast. Dus ik dacht waarom maak ik niet een klein module baantje voor de kinderen. Hier een foto van het eindresultaat.



Baan 5: nooit gereden.

Nu had ik dus 2 module banen, de grote en de kleine voor de kinderen. Maar ik had ze zo gemaakt dat alles te koppelen was en dat ik nog maar 3 of 4 delen hoef te maken om alles te koppelen.
Dus ik had de opstelling gemaakt en het idee had ik bijna doorgevoerd maar toen dacht ik, we moeten ook wel eens wassen, of studeren op zolder of gewoon spullen pakken van zolder. Door de grote van de baan was dat allemaal niet meer mogelijk. Hij heeft maar 1 keer zo gestaan. conclusie, veel te groot voor onze zolder. Maar als je alle ruimte hebt dan zou die prima passen.







Baan 6: weer terug bij af.

De module baan beviel toch niet super goed. Het afbreken, het op bouwen, het pas maken van de koppelingen. Het was een gedoe. Want ik kon de baan niet echt laten staan als ik aan het werk was en mijn vriendin samen met de oudste op de zolder waren om de was te doen. Die kleine handjes zijn sneller dan je denkt en is toch zonden.

Dus het moest toch maar een vaste baan worden waardoor ik niet steeds alles hoef te koppelen en hij moest nog wel onder het schuine gedeelte van herdak komen. Dus ik leg het stationsmodule op de grond want die hou ik. Dan bouw in daar om heen.



Wat is dat nou, die dakdrager midden op de zolder. Tussen die balk en de kast is het 245 cm. Dat is net te klein voor een mooie baan. Na veel nadenken en meten heb ik volgens mij een mooie oplossing bedacht. De baan wordt nu 350 x 120 met een schaduwstation en 2 helixsen. Maar die dakdrager gaat niet aan de kant dus daar moet ik een uitsparing maken om het geheel 60 cm onder het schuine dak te rollen. De baan blijft in takt en 1 klein stukje moet terug geplaatst worden.



Het stationsgedeelte is in takt gebleven en daarom heen gebouwd. Alles staat nu op goede wielen en het rolt super. Ook het schaduwstation is nu goed zichtbaar (hier komt plexiglas voor om de oudste te weerhouden om de treinen te pakken).



Dit is het idee, alle plakken komen nog netjes tegen elkaar. Het wordt een soort kast op de zolder.



Baan 7: wat heb ik toch veel.

Toen kwam ik er toch achter dat helixsen maken en een schaduwstation toch niet met ding was en dat er veel bij komt kijken en het moest allemaal mobiel blijven. Maar het materieel blijf maar binnen rijden waardoor ik echt veel had. 24 loc's en 4 keer zo veel wagons. Dus ik heb de knoop doorgehakt en een deel van de verzameling wordt verkocht. Vooral nieuw materieel en mijn nieuwe baan moest een periode 3/4 worden. Dit alles is dus verkocht:



De nieuwe baan wordt dus 1 verdieping, periode 3/4 en met veel minder materieel. Maar nu moet ik de juiste baan zien te vinden op de plaat van 350x120. En de uitsparing zit er ook nog steeds. Hier 1 van mijn ideeën:



Dat was het ook niet want dan moest de trein te stijl klimmen en het werd er ook niet echt mooi op in zo'n kleine baan. Toch een klein stukje rails uit de uitsparing mobiel maken.



het station wordt ook opnieuw aangelegd.



Dit wordt mijn nieuwe baan, hier heb ik wel het idee van dat deze het gaat worden. Gezien mijn aantal banen heb ik heel wat ervaring opgebouwd en hoe ik het wel en niet wil hebben. Op dit forum heb ik ook mooie ideeën gevonden en vandaar dat ik mijn bouw van mijn baan online ga zetten. Dus vanaf nu ga ik deze baan later zien in de opbouwfase.

Dit wordt het:


« Laatst bewerkt op: 04 juni 2017, 23:33:11 door Bramvand »

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Nederlandse modelbaan H0 NS periode 1950 tm 2000
« Reactie #1 Gepost op: 04 juni 2017, 23:17:21 »
Je pakt meteen goed uit! Welkom op het forum (y).

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Bramvand

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Nederlandse modelbaan H0 NS periode 1950 tm 2000
« Reactie #2 Gepost op: 04 juni 2017, 23:35:22 »
haha, ja dacht doe het meteen goed. Hoop dat ik andere er mee kan inspireren.


Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Nederlandse modelbaan H0 NS periode 1950 tm 2000
« Reactie #3 Gepost op: 04 juni 2017, 23:47:19 »
Nou, ik bedoelde vooral de aanschaf van materieel, rails en aanverwante zaken. Een baan heb ik al 30 jaar niet meer ;D. En zo'n grote zolder ook niet. ;)
Ik volg je nog wel ff.  :D

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
    • Instagram
Re: Nederlandse modelbaan H0 NS periode 1950 tm 2000
« Reactie #4 Gepost op: 05 juni 2017, 05:57:28 »
Nederlands. Dat vind ik leuk om te volgen. Veel succes met de bouw (y)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Nederlandse modelbaan H0 NS periode 1950 tm 2000
« Reactie #5 Gepost op: 05 juni 2017, 12:22:48 »
Duidelijk verhaal Bram zo met al die foto's. De geschiedenis van je modelbaan. Zou zo maar een nieuwe forumcategorie kunnen worden.  ;D

Zeker weten dat de laatste versie van je modelbaan ook de definitieve is?  8)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Nederlandse modelbaan H0 NS periode 1950 tm 2000
« Reactie #6 Gepost op: 05 juni 2017, 18:13:01 »
Erg leuk om je voortgang zo te zien, de meeste draadjes hier staan ook wel vol met voortgang, maar dan verspreid over 500+ pagina's  ;D

Overigens maakt het toch niet veel uit dat je een heleboel treinen hebt? Je kan ze er altijd af halen en mee gaan rouleren!
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Nederlandse modelbaan H0 NS periode 1950 tm 2000
« Reactie #7 Gepost op: 05 juni 2017, 18:33:06 »
Erg leuk om deze ontwikkelingen te zien! En mooie ideeën en uitwerking. Compliment.

Groet, Gert-Jan

Bramvand

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Nederlandse modelbaan H0 NS periode 1950 tm 2000
« Reactie #8 Gepost op: 05 juni 2017, 22:21:36 »
Duidelijk verhaal Bram zo met al die foto's. De geschiedenis van je modelbaan. Zou zo maar een nieuwe forumcategorie kunnen worden.  ;D

Zeker weten dat de laatste versie van je modelbaan ook de definitieve is?  8)

Dat is nooit zeker, maar voor nu is hij wel definitief. Ben er tevreden over en ik heb nu genoeg mogelijkheden en veel geleerd van de vorige banen.

Bramvand

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Nederlandse modelbaan H0 NS periode 1950 tm 2000
« Reactie #9 Gepost op: 05 juni 2017, 22:48:11 »
Het is weer tijd voor nieuwe foto's want de laatste dagen heb ik niet stil gezeten. Goed om te lezen dat mijn topic in de smaak valt en dat hij in 1 dag al meer dan 750 keer is bekeken  ;D. Ga zo door!!

Deze foto is van 23 mei. De definitieve baan ligt en de wissel decoders heb ik aan gesloten om te kijken of alles werkt, fijn rijdt en of het logisch is.




De baan bevalt en de wissels werken. Tijd om alles onder de tafel weg te werken. Ik werk alleen met wissel en sein decoders. Geen baanvakken, deze module liggen wel in de kast (misschien ook in de toekomst).
Dus per baan vlak ga ik de decoders monteren en de seinen op zijn plek zetten (het zijn nu nog duitse seinen, deze wil ik ooit nog vervangen voor een mooi model Nederlandse seinen) dus als je een mooi model weet. Roep gerust.

Deze foto heb ik 's avonds laat gemaakt maar dat geldt voor velen van ons dat het altijd laat wordt. Toch nog even af maken. ;)



Het belangrijkste van deze baan is toch wel de verschillende niveaus. Dat miste ik echt in al de andere banen die ik heb gemaakt. In deze baan komt een stationsgedeelte, noem dat maar even NAP. Dan komt er een spoordijk, het rangeerterrein komt -1 NAP en dan ook nog water. Want de spoorbrug die er komt wordt uitneembaar voor de uitsparing van de draagbalk.





Het hoogte verschil goed zichtbaar met mijn VAM trein en Kalk trein.



Ook voor het rangeerterrein de wissel en seinen aangesloten. ook een avondje werk ;-)



Deze locloods heb ik zelf gemaakt, soort jaren 80/90. Gaat deze passen of zal ik hem verwijderen??



Gisteren 6 juni toch maar de voorkant van de baan dicht gemaakt. De oudste dacht dat papa een klimrek aan het bouwen wat op zolder. Hij bleef maar klimmen. Dus sommige dingen komen eerst.


NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
    • Midland
Re: Nederlandse modelbaan H0 NS periode 1950 tm 2000
« Reactie #10 Gepost op: 05 juni 2017, 23:48:41 »
Hoi,

Ook van mij welkom. Leuke baan zo.
Door de huizen, fabrieken/loodsen kun je de helft van je baan in de lengte scheiden van elkaar als twee werelden.

Ik vind die locloods wel kunnen (y) Vooral meer van dat soort bouwprojecten.

Hou je nog een bepaalde streek aan of laat je de fantasie zijn gang gaan?

Mvg Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Bramvand

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Nederlandse modelbaan H0 NS periode 1950 tm 2000
« Reactie #11 Gepost op: 17 juni 2017, 16:46:41 »
Weer een Update:

Door het warme weer van de afgelopen weken heb ik niet veel gedaan aan de baan. Allemaal kleine dingen heb ik wel kunnen doen. Zo ben ik bezig geweest met de ballast. Paar proef stukjes gelegd om te kijken of de kleur mooi is.

De kleur is prima dus nu moet ik een berg bestellen om heel de baan te ballasten.
Ook heb ik de spoorbrug en de verhoging voor de goederenloods al gemaakt. De uitsparing in het water is ook al gemaakt.



De rails heb ik ook vervuild, links is gedaan en rechts is de Fleischmann Profi rails nog netjes.



En ook al wat gras gezaaid met mijn zelf gemaakte grasmaster (werkt prima voor deze baan)



Ik heb trouwens toch nog een loc erbij gekocht. Een Hamo 1139, prima locje voor het geld.

Bramvand

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Nederlandse modelbaan H0 NS periode 1950 tm 2000
« Reactie #12 Gepost op: 25 juli 2017, 13:07:34 »
Zo daar ben ik weer. Het is ook zo warm op zolder in de zomer dus de modelbaan staat op een laag pitje. Ben druk bezig geweest met het schilderen van de kozijnen van onze woning. Dat is een mooi werkje met dit weer.
Maar de laatste dagen ben ik weer bezig met de baan. Het aankleden van de baan blijft doorgaan. zie hier het resultaat.



Tevens heb ik een Trix 1211 gekocht. Eerlijk gezegd valt hij wat tegen, geluid is zwaar (Trix/marklin achtig) helaas is het geen Roco. Maar goed ik heb er niet de hoofdprijs voor betaald via MP.



Tevens ben ik druk bezig met ballasten. En daarna het schilderen van de rails. Het water heb ik ook al geschilderd maar ik vind het te donker. dus dat doe ik over. Zoals jullie zien werk ik van links naar rechts. Dat komt omdat ik nog niet helemaal uit ben wat ik naast het station ga maken. Heb wat Nederlandse woningen maar of het wordt een straat of als her zat ruimte is een dorp. Maar goed. Dat duurt nog wel even.



Ook heb ik een Artitec De1 gekocht. Nummer 22. Hier ben ik zeer tevreden over. Rijd heel stabiel en zachtjes (het geluid ook).
Stationsgedeelte komt eraan om aan te pakken. Eerst nog de spoorburg afmaken.



Hier kunnen jullie goed zien dat ik de "deksel" af heb. De binnenkant ga ik nog schilderen, waarschijnlijk wordt het lichtblauw met wolken. En in de hoek boven in komt misschien verlichting maar dat is idee dat ik nog even laat wachten.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7040
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Nederlandse modelbaan H0 NS periode 1950 tm 2000
« Reactie #13 Gepost op: 25 juli 2017, 23:02:53 »
Die vuile profirails zien er goed oud, man!
Een achtergrond schilderen is goed te doen.
Maar als je daarmee geen ervaring hebt:
eerst oefenen. Oefening baart... ehh..kunst.

Of zo.

Ken je de filmpjes van Bob Ross? Of Kevin Hill? Zoek maar eens op youtube. Erg leerzaam, die kwastmanzen. Zeker geen Kunst met een Grote K, wat ze doen. Maar hun technieken zijn goed bruikbaar als je zelf aan de gang wilt. En ook zij hebben die technieken niet zelf bedacht, maar gewoon gejat van de echte meesters, Rembrandt, Ruysdael, Turner enzovoort.

succes
Hendrik Jan
(die ook zelf zijn achtergronden kwast)
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Nederlandse modelbaan H0 NS periode 1950 tm 2000
« Reactie #14 Gepost op: 25 juli 2017, 23:35:39 »
Een deksels goed idee, die deksels!  (y)
Wat ik gemist heb in de beschrijvingen van je enorme aantal banen: hoe lang geleden was baan nr 1?