Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Baanplan voor een kleine N-baan.  (gelezen 4289 keer)

Evoluzione

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Baanplan voor een kleine N-baan.
« Gepost op: 04 juni 2017, 09:53:00 »
Goedenmiddag,

Na lange tijd niet te hebben kunnen sporen, heb ik dan eindelijk weer eens ruimte voor een kleine baan. Eerst zou ik een grotere baan bouwen, maar eerst toch gekozen voor een kleine behapbare baan. Als de verhuizing afgerond is, zal ik er dan ook mee kunnen beginnen. De afmetingen voor de baan zijn 240x60 cm, met aan de linkerzijde een "aanbouw" van 50cm, uitlopend tot 80 cm en 30 cm diep. Hier heb ik voor gekozen, aangezien rechts een deur zit, met daar naast zon 65 cm ruimte.

De wensen

Mijn wensen voor een groot doorgangsstation zijn helaas niet haalbaar op deze oppervlakte. Daarom dit idee laten varen, en een nevenlijn met aftakking nabootsen. Groot voorbeeld hiervoor was dan ook de baan Rothenburg. De volgende dingen wou ik graag verwerken in het plan:
- Doorgaand spoor voor langere treinen, eventueel voorzien van bovenleiding.
- Aftakkende lijn met alleen dieseltractie.
- Klein station, met 1 of 2 perronsporen, en een spoor voor goederenwagens op te stellen voor de aansluitingen.
- Aansluiting met een losweg en fabriek/industrie.
- Goederenloodsje naast het station.

Het plan



Het is een 3 sporig schaduwstation, met genoeg lengte om 2 kortere treinen op elk spoor neer te zetten, ook zit er een keerlus in verwerkt, zodat de treinen vanaf het station weer kunnen keren. Eventueel zou ik in het begin van de keerlus nog een aantal kopsporen kunnen plaatsen voor de eventuele trek-duwtreinen.



Vanaf de wissels van het schaduwstation begint het spoor langzaam te klimmen tot 2,5 cm bij het aftakkend wissel naar het station. Van daaruit klimt de aftakkende lijn door tot hij net na het uitkomen van de tunnel op 15 cm zit. De helling komt uit rond de 2,5%. Het doorgaande baanvak dient als een paradespoortje.



Op stationsniveau aangekomen gaan we over een brug over het paradespoor en komen we uit in het stationnetje. Bij het onderste spoor (spoor 1) had ik een perron met station in gedachten, met aan het einde na de overloopwissels een goederenloodsje met ruimte voor 1 of 2 wagons. Tussen het middelste (spoor 2) en bovenste spoor (spoor 3) kan een eilandperron gemaakt worden, zodat je nog een trein kan laten stoppen. Spoor 2 is tevens het overloopspoor voor zowel spoor 1 als 3. Spoor 3 dient bij mij als goederenspoor. Hier zit ook een aansluiting naar een losweg een een kleine fabriek/industrie, waar sporadisch een wagon heen gaat. Eventueel (misschien zelfs nog beter bedenk ik me net) kan de functie van spoor 1 en 2 omgewisseld worden, zodat de goederenwagens bij de goederenloods altijd bereikbaar blijven voor de rangerende locomotief.



Een totaalbeeld van de zichtbare sporen levert dan dit op:



Tot slot

Ik ben zeer benieuwd naar jullie meningen en vooral verbeterpunten. Ik heb veel baanplannen door gelezen, en daar de tips uit mee genomen, maar ook ik kan iets over het hoofd zien. Het zullen vooral kortere treinen zijn, met een maximum lengte van 50-60 cm. Materiaal wat zal rijden zal DB zijn, en voornamelijk tijdperk 4 materieel spreekt me aan.

Mvg, Willem

Frans Peeters

  • Online Online
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Baanplan voor een kleine N-baan.
« Reactie #1 Gepost op: 04 juni 2017, 12:45:00 »
Leuk plan Willem.
Zeker veel speelmogelijkheden en ruimte om je scenery een mooi plaatsje te geven.
Er is op het hoogste niveau zelfs nog plek om wat verder naar links te werken, tenzij je hier een geloofwaardig bergmassief wil uitwerken.
Er is nog een mogelijkheid om het hoogste spoor in de linkerbovenhoek ook nog even zichtbaar te maken in het overbruggen van een "kloof".

Verder gewoon nog even checken of je overal goed bij kan. Dat hangt een beetje af van de bouwmethode, maar ik zou hier zeker gaan voor een open frame en "hard shell" landschap.

Succes er mee en hou ons op de hoogte van je vorderingen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: Baanplan voor een kleine N-baan.
« Reactie #2 Gepost op: 04 juni 2017, 16:12:18 »
Dit ziet eruit als een heel gezond baanontwerp,

geen bord spaghetti, toch wat rangeermogelijkheden, en
een paradespoor waar gewoon af entoe een flinke sneltrein langs komt 8)

Ik zou wel aan de rechterkant ietsje ruimte vrijlaten bij de kopsporen,
dat ze niet tot de rand lopen, ziet er wat evenwichtiger uit dan 8)

Mvg,

Tis
********

Evoluzione

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Baanplan voor een kleine N-baan.
« Reactie #3 Gepost op: 04 juni 2017, 20:59:40 »
Frans,

Links zat ik te denken aan een flinke heuvel, met veel bomen en eventueel een boerderij met weilanden. Als industrie zat ik te denken aan een houtzagerij, of eventueel een laadinstallatie voor delfstoffen. Een afgraving is in een heuvel natuurlijk makkelijk te realiseren. Dat met die kloof is op zich een goed idee, alleen zal de hoogte onder de brug wel vrij laag worden. er onder liggen ook sporen he, dus of dit realistisch gaat ogen, weet ik niet. En verder zal het landschap daar dan naar beneden lopen, daar dat spoor lager ligt als de rest van de sporen op zichtniveau.

Qua bouw zat ik inderdaad te denken aan een open frame. De tafel wou ik plaatsen op rollen, zodat deze makkelijk te verschuiven is, en dus ook van achter te bereiken is. De kamer waar het geheel in komt is namelijk veel groter, de beperkende factor is de plaats van de treintafel. deze komt in een "nis", wat anders loze ruimte is. De douche is door de vorige eigenaar uitgebouwd in deze kamer, dus de feitelijke kamer is 380cm breed. als ik hem uit de nis trek, kan ik gewoon om de tafel heen lopen. De kamer wordt ook voor andere doeleinden gebruikt, dus helaas kan ik de baan niet groter maken in deze ruimte.

Tis,

Het "less is more" principe is mij erg dierbaar. Ik zie liever 1 trein door een realistisch landschap rijden, dan 20 treinen kriskras door elkaar. Die sneltrein zal op een enkelsporige nevenlijn niet zo snel komen gok ik ;)

Hoe bedoel je je opmerking mbt de kopsporen? Deze zijn nu een 15 cm lang, en een locomotief is toch gauw een 8 cm. Nu is er eventueel ook nog ruimte om een wagon mee te nemen, bij inkorten verlies ik deze mogelijkheid.

mvg, Willem

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan voor een kleine N-baan.
« Reactie #4 Gepost op: 06 juni 2017, 22:12:26 »
....  Die sneltrein zal op een enkelsporige nevenlijn niet zo snel komen gok ik ;) ....

Och waarom niet? Als de zijlijn een verbinding vormt tussen 2 hoofdlijnen kan dat prima. In Duitsland reden er destijds "Heckeneilzüge". Dat waren sneltreinen die niet de kortste verbinding tussen 2 plaatsen namen, maar juist via omwegen (vaak via zijlijnen) reden. Uiteraard was deze verbinding niet snel, maar het gaf kleine dorpjes in het achterland wel een directe verbinding met de grote stad. Een voorbeeld is de verbinding tussen Frankfurt am Main en Keulen. Deze trein reed via zijlijnen door de Taunus en het Westerwald over vrijwel alleen maar enkelsporige lijnen met kleine stationnetjes.

Dat geeft ons modelbouwers een mooi excuus om niet alleen maar boemeltjes te laten rijden, maar zo nu en dan ook een wat langere trein met andere rijtuigen (hoewel meestal niet het modernste materieel werd ingezet).

Voor meer info:
https://de.wikipedia.org/wiki/Heckeneilzug

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan voor een kleine N-baan.
« Reactie #5 Gepost op: 06 juni 2017, 22:17:07 »
Wat betreft het baanplan vind ik het een mooi plan Willem!
Lekker rustig en toch rij en rangeermogelijkheden. En genoeg ruimte voor landschap :D
Het enige minpuntje is misschien de spoorbrug die direct over de andere sporen heen gaat. Maar ik snap dat je hier bijna niet aan ontkomt als je toch een beetje zichtbare rijlengte op de lijn naar het eindstation wilt hebben.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Baanplan voor een kleine N-baan.
« Reactie #6 Gepost op: 07 juni 2017, 08:20:02 »
Een leuke baan. zoals zo vaak al gezegd: Veel ruimte voor goed doorrijden en natuurgetrouw wisselen van trein. Plus nog ruimte voor scenery.
Ik heb nog 1 ding. Je beeld een zijlijn uit, een van de karakteristieke elementen van een enkelspoors zijlijn is een inhaal/passeer spoor. Heb je hier aan gedacht en deze laten varen, of nog niet meegenomen in het plan?

Je hebt namelijk best een lang stuk tussen het kopstation en het paradespoor.

Die spoorbrug vind ik in het geheel niet storend. Wat wel jammer is: de wissel is daardoor behoorlijk uit het zicht. Misschien een idee om deze naar de andere kant te verplaatsen en de andere kant op te laten lopen?

Succes!
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Evoluzione

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Baanplan voor een kleine N-baan.
« Reactie #7 Gepost op: 14 juni 2017, 12:34:07 »
Bedankt voor alle kritieken! En sorry voor mijn late reactie. Door men werk ben ik veel van huis, dus kan niet altijd reageren.

Och waarom niet? Als de zijlijn een verbinding vormt tussen 2 hoofdlijnen kan dat prima. In Duitsland reden er destijds "Heckeneilzüge". Dat waren sneltreinen die niet de kortste verbinding tussen 2 plaatsen namen, maar juist via omwegen (vaak via zijlijnen) reden. Uiteraard was deze verbinding niet snel, maar het gaf kleine dorpjes in het achterland wel een directe verbinding met de grote stad. Een voorbeeld is de verbinding tussen Frankfurt am Main en Keulen. Deze trein reed via zijlijnen door de Taunus en het Westerwald over vrijwel alleen maar enkelsporige lijnen met kleine stationnetjes.

Dat geeft ons modelbouwers een mooi excuus om niet alleen maar boemeltjes te laten rijden, maar zo nu en dan ook een wat langere trein met andere rijtuigen (hoewel meestal niet het modernste materieel werd ingezet).

Voor meer info:
https://de.wikipedia.org/wiki/Heckeneilzug

Groet, Wim

Wim, dit wist ik niet. Dank voor de info! Biedt extra mogelijkheden ja. Maar gelukkig kunnen we altijd al zelf bepalen wat we rijden, of het nu waarheidsgetrouw is of niet he!

De brug over het andere spoor vond ik wel speels. Misschien dat ik het nog aan ga passen, door de boog naar het station toe andersom te leggen.. Hierdoor komt het station een klein beetje meer naar links toe. Dit betekent misschien ondergronds een extra cirkel in de klimmende lijn, maar dan is de trein ook weer wat minder snel boven he:)

Een leuke baan. zoals zo vaak al gezegd: Veel ruimte voor goed doorrijden en natuurgetrouw wisselen van trein. Plus nog ruimte voor scenery.
Ik heb nog 1 ding. Je beeld een zijlijn uit, een van de karakteristieke elementen van een enkelspoors zijlijn is een inhaal/passeer spoor. Heb je hier aan gedacht en deze laten varen, of nog niet meegenomen in het plan?

Je hebt namelijk best een lang stuk tussen het kopstation en het paradespoor.

Die spoorbrug vind ik in het geheel niet storend. Wat wel jammer is: de wissel is daardoor behoorlijk uit het zicht. Misschien een idee om deze naar de andere kant te verplaatsen en de andere kant op te laten lopen?

Succes!

Arbhin,

De wissel andersom leggen is inderdaad ook nog een optie. Dan kan de tunnel eventueel ook wat eerder beginnen, zodat de brug er uit kan, of eventueel het spoor over een ingraving passeert. Zal iets natuurgetrouwer ogen dan nu!

Een passeerspoor is een hele goeie! Nog een leuk idee om er in te verwerken ergens! We gaan weer verder tekenen!

Mvg, Willem

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Baanplan voor een kleine N-baan.
« Reactie #8 Gepost op: 14 juni 2017, 12:59:50 »
Als je van de aftakking een inhaalspoor maakt, oogt het allemaal nog iets natuurgetrouwer. Misschien iets te engels, dat dan misschien weer wel, want dat zijn zeer engelse constructies: enkelspoor, wissel, dubbelspoor, wisselstraat, enkelspoor en afbuigend enkelspoor. Of: Enkelspoor, wisselstraat, afbuigendspoor, dubbelspoor en wissel naar enkelspoor.


Veel plezier,

Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506