Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Keska
Vandaag om 14:11:43
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door sander1985
Vandaag om 14:07:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:03:38
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 14:00:08
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Reinout van Rees
Vandaag om 13:41:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
US diorama in H0 door Benrail
Vandaag om 13:03:59
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Bahn-AG
Vandaag om 12:55:27
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
  

Auteur Topic: Marklin sein 76491 aansluiten  (gelezen 8452 keer)

Dirk65

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Marklin sein 76491 aansluiten
« Gepost op: 02 juni 2017, 20:39:35 »
Hoe sluit ik de seinmodule van mijn Marklin sein 76491 conventioneel  aan via marklin schakelrails ( c  rail ) rood en groen
 

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Marklin sein 76491 aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2017, 19:01:45 »
Wat bedoel je met conventioneel.... Analoog of Digitaal+analoog achtig?
 
In het Marklin Super Seinboek, pagina 7 vindt je de aansluiting zoals M* die graag verkoopt. En die noemt dat in de inhoudsopgave conventioneel. Ik niet.
Conventioneel volgens die handleiding is iemand die digitaal rijdt, maar de seinen nog analoog bedient.

Ik probeer 2 antwoorden te geven: analoog en conventioneel

3rail wiki over sein 76491
Citaat
Het sein mag in analoog bedrijf alleen in combinatie met het schakelkastje 72760 gebruikt worden
Dat blijkt overigens onvolledig te zijn ...

3rail wiki over Marklin schakelkastjes
Schakelkastje 72760 is nog niet besproken. Maar er staat bij dat het Maak/Maak drukschakelaars zijn (geen momentschakelaars)

Conrad meldt over de 72760:
Citaat
Professioneel controlepaneel voor de Märklin vormseinen 70361, 70381, 70391, 70392, 70411, 70412, 70421 en voor Märklin lichtseinen van de 764xx serie. Voor het schakelen van maximaal 4 seinen. Multipolaire kabel met connectoren voor het aansluiten van meerdere consoles wordt meegeleverd.



Analoog
Als je volstaat met alleen seinbeelden rood en groen, dan kun je schakelkastje 72760 vervangen door 2 Viessmann 5552 relais of 4 bistabiele relais van 2xom. Je kunt dan telkens per sein 1 bistabiel relais nemen, en de ene stroomkring gebruiken voor de leds van de seinen, en de andere voor rijspanning beinvloeding.
Voor het derde seinbeeld zijn dan 2 bistabiele relais van 2xom benodigd.
De eerste schakelt tussen rood en niet-rood, de tweede tussen groen en groen-geel. Als je het analoog oplost (met relais) dan zit je met hoe je het sein monteert en hoe je aan de juiste kabels komt. Want de kabels worden meegeleverd met het schakelkastje.
Uit de handleiding Super Seinen blijkt dat kabelsets tegenwoordig apart leverbaar zijn, o.a. ook voor M-rails en K-rails. Dat is dan een nieuwe tactiek van Marklin.

Conventioneel
Het seinenboek over Super Seinen gaat op pagina 21 in op het conventioneel aansluiten van dit sein:

Dat betekent dat je per sein een printplaat (seinbesturingsmodule) nodig hebt. De schakelrails vervangt het drukknopje van schakelkastje 72720, en wordt rechtstreeks op de printkaart aangesloten.


Kortom, alles is te vinden in dit Marklin Seinenboek, maar vaak iets te simpel geschreven of getekend. Waardoor het toch nog moeilijk wordt. In het stuk over digitaal aansluiten staat een foto van hoe je de drukknop of schakelrail  conventioneel aansluit, en dat is de enige keer dat dit als terloops wordt aangeduid. Ook wordt het derde seinbeeld weg gelaten, reden: het komt als bloksein toch niet voor in het echt.

Enkele citaten uit de handleiding:
Citaat
Eerst wordt het hoofdsein met de lichtuitgangen van de conventionele transformator verbonden. Twee vierpolige stekers gaan van de seinbesturingsmodule naar de drukknoppen op het bedieningspaneel, naar het schakelbord 72720 of naar de relais –of schakelcontacten.


Citaat
Bij conventioneel bedrijf is daarentegen geen adressering noodzakelijk

Citaat
digitale seinmodule 72441. De aansluiting geschiedt echter ook hier conventioneel via drukknoppen in het bedieningspaneel.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2017, 02:16:39 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Marklin sein 76491 aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: 14 juni 2017, 09:39:27 »
Als ik de Super Lichtseinen handleiding erbij neem, dan kom ik uit op het volgende:

Ik kijk naar pagina 7 e.v., naar het versimpelde schema van de seinbesturingsmodule,  en maak daar het volgende uit op:

Twee 4-polige stekkers gaan vanaf de seinbesturingsmodule naar
de drukknoppen, schakelbord 72720 of naar de relaiscontacten of schakelcontacten.
De 4-polige stekker rechtsboven is t.b.v. het hoofdsein,
De 4-polige stekker linksboven is t.b.v.  eventueel extra voorsein.
Meer 4-polige stekkers zijn er niet.

De draadkleuren komen overeen met de seinstanden.
Voor elk seinbeeld is een eigen draadkleur.
Elk seinbeeld wordt aangeduid met Hp0, Hp1, enz.


In het schemaatje is dat dus in de rechter bovenhoek.
Daar sluit je je, bij  conventioneel gebruik, schakelrails op aan,
en voor elk seinbeeld is er 1 draad.
Elke schakeldraad is Massa (trafo=O).
Er wordt geschakeld tegen de min/massa.

En die aansluiting wijkt af van het schema op pagina 21.
Een van de twee schema's klopt niet. Ik ga ervan uit dat het schema op pagina 21 foutief is. Het makkelijkst is dat vast te stellen door te kijken naar de aansluitstekkerbussen op de print.

Wat is die fout in het schema? Een foutief label:

Rechtsboven staat in de module SIG (afkorting van signaal), maar de draden staan getekend "via de seinmast".  Er staat bij Travo B. Dat had daar niet mogen staan. Die aansluiting is linksonder al getekend!
Als T1 en T2 toggletoetsen zijn (van 72720 of schakelrails), dan klopt de tekening voor de rest wel. Er staat echter niet vermeld wat T1 en T2 zijn.
Er staat misleidend bij ingangen naar seinmast.
Daar had beter kunnen staan: 72720 of schakelrail !

Deze seinbesturingsmodule wordt meegeleverd bij een super lichtsein, en lijkt niet apart verkrijgbaar, geen eigen catalogusnummer. Ik heb er vergeefs op gezocht. Het kan dus zijn dat de nieuwere prints afwijken van oudere.

Wie zulke fouten in een handleiding laat passeren, maakt ook andere fouten. En inderdaad, de module bevat een oplaadbare controller. De software daarin bleek in 2012 foutief uit te pakken voor bepaalde digitale toepassingen, en is bij reclamerende gebruikers geupdate. De firma heeft daaraan geen publiciteit gegeven. Het stummiforum wel. Wie nu 2e hands seinen koopt, is gewaarschuwd.

Marklin gebruikers balen vaak als ze hun dure sein niet aan de praat krijgen. Daar staan forums mee vol. De meesten kopen er vervolgens een Viessmann 5224 bij, en besluiten voortaan alleen nog maar Viessmann seinen te kopen.
Het is maar een hint.

Als jij het wel aan de praat krijgt: graag hier een foto plaatsen en het goede aansluitschema. Alvast dank voor de moeite.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2017, 15:44:32 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Marklin sein 76491 aansluiten
« Reactie #3 Gepost op: 22 juni 2017, 11:42:50 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Arjen B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re: Marklin sein 76491 aansluiten
« Reactie #4 Gepost op: 22 juni 2017, 13:01:47 »
Ik rijd analoog (dat is wat ik versta onder 'conventioneel', maar dat terzijde) en ik ben tegen hetzelfde probleem aangelopen. Ik raad je aan te proberen ergens nog een sein met nummer 76391 op de kop te tikken. Dit nummer zit niet meer in het Märklin-assortiment, maar op de beurs in Houten worden deze seinen tegen een aantrekkelijke prijs regelmatig aangeboden. Zonder speciaal op het catalogusnummer te letten, kocht ik vorig jaar een rood/groen Märklin-sein, en dat bleek een modern sein te zijn met catalogusnummer 76491. Ik had op dat moment al een boel seinen met catalogusnummer 76391 op mijn baan ingebouwd, daarbij dankbaar gebruik makend van het Märklin-seinenboek. Märklin heeft in de jaren daarna een upgrade uitgebracht van dit sein, maar dat was mij ontgaan. De inbouw-instructie in het seinenboek van Märklin heeft betrekking op dat laatstgenoemde nummer (76391 dus). Om een lang verhaal verder kort te houden: het is voor mensen zonder verstand van elektronica lastig (maar niet onmogelijk) om sein 76491 in te bouwen in conventionele/analoge banen. In de winkel is sein 76391 niet meer verkrijgbaar, maar op beurzen zoals gezegd nog wel.


Groeten,
Arjen

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Marklin sein 76491 aansluiten
« Reactie #5 Gepost op: 01 juli 2017, 01:25:19 »
Ik ben het, na enig nadenken, volledig eens met Arjen. Ik rijd ook analoog, en als ik al Duitse seinen zou willen, dan zou ik die van Viessmann kopen, en zelf een aansturing verzinnen.

Als ik per ongeluk een 764xx sein zou krijgen, zou ik wellicht proberen om met wat diodes en een weerstandje zo'n sein aan te sturen met 2 bistabiele relais, in de hoop dat ik tenminste 3 standen kan weer geven: rood-geel-groen. Want met oudere seinen met 3 standen lukt me dat aardig, dus waarom niet. Maar als dat 764xx sein zelfs dat niet aan kan, gewoon teruggeven. Weg ermee.

Als je ziet wat er allemaal meegeleverd wordt met een 764xx sein dan je besef je dat
het prijspeil niet aanvaardbaar is, en dat als je het analoog aan de praat krijgt, je waarschijnlijk daarna opgescheept zit met een hoop rommel.


Het grote probleem van Märklin seinen 764xx is het ontbreken van adequate documentatie. De filosofie berust op aansluiten voor leken, elk stekkertje past maar op 1 manier en daarom kun je de documentatie gewoon weg laten. Het product verkoopt zich zelf.
Niet alle stekkerbussen op de decoder zijn gedocumenteerd. Er is b.v. een 3-polige bus waarvan de functie nergens wordt genoemd (die plek correspondeert met de stekkerbus op de seinmodule 763xx voor het schakelkastje).
Een andere 3-polige bus wordt gebruikt voor bovenleiding (1 draadje in, 1 draadje uit, en het derde draadje dan?)

Leuke bedrijfsfilosofie.  Märklin probeert anno 2017 ook helemaal niet meer te lonken naar conventionele rijders. Deze serie en de prijzen zijn gewoon voor professioneel gedigitaliseerde leken die graag DB rijden, het breed kunnen laten hangen, en er geen donder van snappen. Als het maar werkt. Zulke mensen kunnen je knollen voor citroenen verkopen. So be it, veel plezier ermee.

Maar ja, ik heb makkelijk praten! ik rijd Zwitsers ....
Zwitserse seinen zijn altijd maatwerk, dus duur, en altijd zonder aandrijving.
Kun je apart kopen (duur) of zelf maken. Märklin heeft nooit de moeite genomen om CH-seinen te verkopen. Wat krenten uit de pap vissen, ja, (locs, wagonnetjes), voor het overige, neuh.

Dus eigenlijk zijn jullie, Arjen en Dirk, verstandiger.
Jullie rijden DB, dat verkoopt Märklin graag.
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2017, 01:36:26 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail