Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Jaren 80 in woord en beeld door Mispoes
Vandaag om 08:07:19
NMBS - Railtour samenstellingen door Bert van Gelder
Vandaag om 02:59:41
Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan door Thom
Vandaag om 00:31:23
Eerste baanplan spoor N door 72sonett
Vandaag om 00:26:16
UIC "Speciale trein" Amsterdam-Nice door clickmaniac
Vandaag om 00:19:50
Boek: treinsamenstellingen in Europa. Nachttreinen in model. door clickmaniac
Vandaag om 00:08:37
plaatjes kantelen door Menno
Vandaag om 00:07:06
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door könings
Vandaag om 00:00:50
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
22 juni 2018, 23:03:57
Baan in Los Angeles door AndrevdG
22 juni 2018, 22:53:28
BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf door Basilicum
22 juni 2018, 22:50:22
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 juni 2018, 22:49:27
Br52 van Trumpeter in 1:35 door bosje77
22 juni 2018, 22:42:52
Inspiratie nieuw baanplan H0 door NS1220
22 juni 2018, 22:21:57
Mijn LEGO modellen. door SimonSt
22 juni 2018, 21:59:05
Plaatsen van DB seinen door MWS
22 juni 2018, 21:58:09
Dapol mag maar 12V op digitale baan door HansQ
22 juni 2018, 21:36:44
Br186 Rurtalbahn, wat hangen we erachter? door Henk Zwoferink
22 juni 2018, 21:30:58
Arduino Mega 2560, voor spoorwegoverweg met fotocellendetectie door 72sonett
22 juni 2018, 20:57:55
Zimo MX630 Motorregeling door Sandopie
22 juni 2018, 20:29:00
Westlandbaan door Zoedelaar
22 juni 2018, 20:13:34
  

Auteur Topic: Het meest Noordelijk station  (gelezen 2333 keer)

3dscaleworks

  • Commercieel
  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Het meest Noordelijk station
« Gepost op: 25 mei 2017, 12:27:35 »
Station Roodeschool
 De Groninger Locaalspoorweg-Maatschappij (GLS) werd opgericht op 9 juli 1887 te Groningen. Een comité van fabrikanten, die betere verbindingen wensten, had in 1887 de Groninger Locaal- Spoorwegmaatschappij opgericht. In 1891 werd met de aanleg van de lijn Sauwerd-Roodeschool begonnen, een lengte van 27 kilometer en waarvan de kosten fl 859.000,- bedroegen.  De lijn moest zo veel mogelijk dorpen aandoen en dat veroorzaakte een kronkelig verloop. De boeren waren niet allemaal even enthousiast hetgeen betekende dat er dertig processen gevoerd moesten worden om de grond in handen te krijgen. De lijn  Sauwerd - Roodeschool  werd geopend op 16 augustus 1893. Deze lijn was een zijtak van de in 1884 geopende spoorlijn Groningen - Delfzijl.
Het station was een lang laag gebouw  klasse 2, gebouwd in stijl engelse villadorp stationnetjes


Het  emplacement   Roodeschool bestond uit het stationsgebouw , locomotievenloods/reservoirgebouw,  lampisterie en privaatgebouw en bergplaats voor de steenkolen .


met dank aan verzameling Dick Bolt en Utrechts archief.
Het is tot nu toe het noordelijkste station van Nederland. Wat  binnenkort wordt overgenomen door station Eemshaven een verlenging van de lijn.
Dit complete emplacement is vanaf nu te bestellen, u ontvangt  bij aanschaf van het gehele emplacement  10 reclameborden de houten perronbeschoeiing en emplacementsinformatie extra.
H0 schaal €239,80 en N spoor €134,80 overige schalen zijn ook mogelijk vraag om informatie