Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Spoorwegen in Vancouver en een Ritje met de White Pass & Yukon Railway  (gelezen 1148 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Begin mei ben ik in Vancouver en Alaska geweest (cruise).
In Vancouver begint het voor de ware treinliefhebber al goed, je kan mee van de luchthaven naar het centrum met de Canada Line, en je mag gelijk spelen voor machinist aangezien er op die beoogde plaats toch niemand zit....ja, het is een onbemande metro...



Ziet er wel aardig uit, dus grijp je kans.. ;D





Een andere metrolijn ligt grotendeels op een brug, de Sky train


Vancouver heeft 2 monumentale stations die beide nog in gebruik zijn.
Pacific Central station (met de trein uit Toronto) en het Water Front Station voor de metro's, goederen treinen en de West Coast Express.





Pacific Station







Waterfront Station









Ook goederen treinen bij het Water Front station









De Westcoast Express

Wij waren in Vancouver om een cruise te maken naar Alaska, daar kom je o.a. in Skagway waar je mee kan met de White Pass & Yukon Railway.

Omdat we uiteraard met ook met de trein meegingen, en die pas in de middag zou vertrekken namen we de ochtend om Skagway te verkennen.





Het lijkt zo net modelspoor vanaf de Nieuw Amsterdam..

We kwamen gelijk al een aantal rangerende treinen tegen die ik nu rustig op de foto kon nemen. Ook staat er wat oud materieel vlak bij het station opgesteld waaronder een grote sneeuwruimer. Die zou nog gebruikt kunnen worden maar dat is al jaren niet meer het geval in verband met de hoge kosten.
De trein rijd ook nog alleen in de lente en de zomer voor toeristen, dus alleen hoger in de bergen moet er nog sneeuw geruimd worden.









We gingen gelijk het station en de stationshop binnen om de nodige trein prularia te kopen (2 boekjes heb ik uiteindelijk gekocht). Er is ook wat N-spoor te koop en LGB.
De mevrouw achter de kassa vroeg of we ook mee gingen met de trein en vertelde dat de weersverwachting gunstig was (opluchting!).

Naast de trein is er meer te bezichtigen in het stadje, maar eigenlijk kun je natuurlijk niet onder een treinrit uit..
Bij de verkenning van Skagway kwamen we nog een stoomlocomotief en wat wagons tegen verstopt achter wat bomen!
In het hoogseizoen zijn er ook een aantal ritten met een stoomlocomotieven, we wisten dat de die in mei nog niet zou rijden maar hoopte dat ze wel te zien waren. Helaas was dat niet het geval, alleen een tender zagen we staan.
In ieder geval kwamen we een soortgenoot tegen als roestend monument. Nadat ik daar foto's van genomen had werden er opeens  "Hey you there!" geroepen, een spoorwerker kwam onze kant uit en even schrok ik (het zag er niet allemaal uit als openbaar gebied) maar hij zag ons fotograferen en wilde ons tips geven waar nog meer oud materieel stond :)
De stoomlocomotef is de 195, oorspronkelijk besteld in 1943 voor Iran, voor normaalspoor maar dat ging niet door.
De locomotief werd omgebouwd voor smalspoor en is maar gebruikt tot aan het einde van de tweede wereldoorlog. Vermoedelijk was ze wat minder geschikt vanwege haar lengte.



Er hebben hier meer locomotieven gestaan, maar de meeste zijn naar elders gegaan (een deel naar de haven).
Voor de geschiedenis van de White pass & Yukon Railway is deze locomotief minder waardevol...
Thuis heb ik staan dubben welke excursie we moesten nemen. Je kan o.a. kiezen tussen een retourrit en een rit met de trein heen en met de bus terug of omgekeerd.



Als treinliefhebber wil je natuurlijk de retourrit nemen, maar de bus neemt een nadere ook spectactulere route waardoor je meer ziet van de omgeving, daarnaast ga je nog naar een goudzoekers nederzetting "liarsville"
De retour treinrit gaat wat verder Canada in maar als je voor Alaska gaat is de bus/trein combinatie de beste keus.
We moesten ons verzamelen op de kade voor het schip waar keurig op tijd een bus klaarstond. Nu dacht ik omdat we in een bus moesten plaatsnemen dat we het eerste deel met de bus zouden doen, maar hij bracht ons naar de trein 500 meter verderop... In Skagway heeft iedere kade een treinhalte, en daarnaast is er nog het station zelf, maar wij werden nog iets verderop gebracht naar nog een station!
De White pass & Yukon Railway is een smalspoorlijn en beschikt naast de stoomlocomotieven (2 stuks) ook over diesellocomotieven waar de meeste reizigers mee te maken krijgen.
De Diesellocomotieven zijn Alco's (met de rechthoekige neus) gebouwd tussen 1969 en 1972 en General Electric tussen 1954 en 1966. Die laatste zijn (in mijn ogen) de mooiste met hun vogel op de neus en stroomlijnvorm.
Op foto's en films zie je meestal de iets nieuwere Alco's maar tot mijn genoegen zag ik volop GE's rondrijden!
Helemaal mooi was het toen onze trein getrokken werd door dit type locomotief.
Tot ons grote genoegen kregen we 2 rijtuigen tot onze beschikking waar iedereen voldoende ruimte had om op de juiste plek te gaan zitten, namelijk links.
Aan de rechterkant kijk je voornamelijk tegen een rotswand aan. Beste is ook om heen met de trein  te gaan en terug met de bus. Op de heenweg ga je omhoog wat een mooiere beleving is dan naar beneden...het wordt dan namelijk steeds spectaculairder en ben je niet gelijk over het hoogtepunt heen.
Alle banken worden iedere keer in de rijrichting geklapt, dus niemand hoeft achteruit te rijden..briljant!
Gelukkig waren onze rijtuigen helemaal achteraan, zo kan je vanuit de trein een groot deel van de trein zien als je een bocht in rijdt.



Aan het begin rij je nog door de bossen heen maar als de trein eenmaal gaat klimmen weet je niet wat je ziet, wat een spectaculair uitzicht!











Helemaal boven gekomen rij je (zo vroeg in het seizoen) door meters dikke sneeuw, allemaal verschillende landschappen in zo'n korte tijd.



Aangekomen in Fraser ging onze trein niet verder, maar nam de wachtende buspassagiers mee terug naar Skagway.
Wij gingen na een snelle controle door de Canadese douane de bus in om via de Klondike Highway terug te keren naar Skagway. eerst nog via een grenspunt rijden en dan weer de VS in weer door de douane. Maar voordat we via een spectaculaire route (je ziet in de diepte de trein terugrijden) brachten we nog een bezoek aan het Liarsville Gold Rush Trail Camp genoemd naar de journalisten die nadat ze erachter kwamen dat er in Skagway helemaal geen goud was toch over bleven berichten zodat gelukszoekers bleven komen... het goud was veel verderop te vinden, ver van Skagway.
Ondanks dat mag je in het kamp gaan zoeken naar goud (ze vertellen eerlijk dat ze dat al hebben toegevoegd in je bordje...)
Naast het goud zoeken kregen we nog een bescheiden showtje te zien doorspekt met humor.
Uiteindelijk werden we terug gebracht naar het schip, de dag is dan zo langzamerhand wel voorbij en gingen we zo langzaamaan aan aan boord.

Kortom toch deze vakantie de nodige trein vitamine ontvangen!

Voor meer foto's van mijn bezoek aan Skagway, zie hier
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2017, 13:17:57 door Bob R. »
Vr. groeten,
Bob

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Spoorwegen in Vancouver en een Ritje met de White Pass & Yukon Railway
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2017, 19:07:49 »
Jaloers! ;D Erg mooi, staat op m'n bucketlist.... ben alleen bang dat ik 'm niet af ga vinken ;)

Ga je andere foto's ook nog even bekijken! (y)

Teun

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: Spoorwegen in Vancouver en een Ritje met de White Pass & Yukon Railway
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2017, 21:18:16 »
Schitterende foto's Bob!
Lang geleden ben ik ook in die hoek geweest, ik zou zo weer terug willen.
Foto's, jawel, alleen hadden we toen nog geen digitale camera's en scannen gaat bij mij niet zo snel.

@ Ronald, als je de tijd en geld kan vrij maken, direkt doen.

Teun
Groeten van Teun.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Spoorwegen in Vancouver en een Ritje met de White Pass & Yukon Railway
« Reactie #3 Gepost op: 23 mei 2017, 21:22:46 »
Teun, dat is het hé? Geld..... ;) Zo'n trip kost wat en ja, de tijd moet je ook hebben. Wij zijn 3 keer in de States geweest afgelopen 6 jaar en hebben al veel gezien daar. Een collega van mij heeft een paar jaar geleden een cruise gemaakt en kwam ook hier voorbij. Met zijn vijven hebben zij toch besloten om de rit met de White Pass te maken en zonder enige spijt. Ik dacht dat hij iets van 600 dollar kwijt was maar ondanks dat het geen treinliefhebber is zegt hij nu nog steeds dat hij het niet had willen missen.

Maar weer eens beginnen met sparen...... ;D


Teun

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: Spoorwegen in Vancouver en een Ritje met de White Pass & Yukon Railway
« Reactie #4 Gepost op: 23 mei 2017, 22:05:32 »
@ Ronald,

Inderdaad, het geld.....
Tijd is iets minder een probleem als ik buiten het schoolseizoen ga, anders maar wachten tot ik met pensioen kan, maar ja, dan nog steeds dat geld.....
Als ik gelegenheid heb eens kijken of ik de dia's van die reis kan vinden om je vast wat op te warmen  ;D

Teun
Groeten van Teun.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Spoorwegen in Vancouver en een Ritje met de White Pass & Yukon Railway
« Reactie #5 Gepost op: 23 mei 2017, 23:21:41 »
 (y) :)

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Spoorwegen in Vancouver en een Ritje met de White Pass & Yukon Railway
« Reactie #6 Gepost op: 23 mei 2017, 23:54:02 »
Op Railaway op EO was Yukon Railway ook op 16 mei j.l. (uitzending gemist..). Idd erg fraai.

Railroader

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • Trona Railway - Mojave Desert
Re: Spoorwegen in Vancouver en een Ritje met de White Pass & Yukon Railway
« Reactie #7 Gepost op: 24 mei 2017, 07:36:52 »
Inderdaad je kan deze aflevering op uitzendinggemist.nl herbekijken , blijft mooi hoor !
Grt Jacq

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Spoorwegen in Vancouver en een Ritje met de White Pass & Yukon Railway
« Reactie #8 Gepost op: 24 mei 2017, 08:29:15 »
Wat een mooie plaatjes, Rob! (y)
Dat moet een fraai avontuur zijn.

600 pop voor 5 personen, valt me nog mee. Dat is 120pp. Ik ken bergbanen in Zwitserland die ongeveer even duur zijn. En dan ben je meestal binnen een half uurtje op je bestemming. (Jungfraujoch, Gornergrat) Dus qua reistijd heb je in yukon meer waar voor je geld. ;D

see y'all
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Spoorwegen in Vancouver en een Ritje met de White Pass & Yukon Railway
« Reactie #9 Gepost op: 24 mei 2017, 09:16:13 »
Het grappige was dat je tijdens de rit niet op de (open) balkons mocht lopen/staan.
Teleurstelling bij sommige passagiers, maar nadat de trein ongeveer 3 minuten reed "gaf" de machinist hier toestemming voor... Misschien een maas in de spoorwegwet, of ze zijn bang dat niet betalende passagiers stiekem op de trein springen.
De controle  was niet streng, zelfs helemaal nul, er kwam wel een paar keer een conducteur langs maar die kwam van alles vertellen. Niemand had ook een plaatsbewijs...(jammer voor het plakboek  ;D )
Vr. groeten,
Bob