Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Simon Stenneberg
Vandaag om 18:39:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:50:05
Vollmer ringloods deuren door Eric v C
Vandaag om 17:45:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:06:12
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:37:30
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 15:22:37
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jeronimos
Vandaag om 14:37:14
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:31:13
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:19:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:13:04
modulebaan in spoor 1 door Mark D.
Vandaag om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 12:55:28
Line-up foto's van modellen door Ben
Vandaag om 12:50:13
mDDM, waarom 3 draaistellen? door bask185
Vandaag om 12:22:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 12:17:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:20
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:57:08
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 10:41:54
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:22
  

Auteur Topic: Afwijking stopplaats Itrain?  (gelezen 3301 keer)

WR

  • Gast
Afwijking stopplaats Itrain?
« Gepost op: 20 May 2017, 11:09:28 »
Hallo samen

Tijdens praatje met mede hobbyist, kwam ter sprake.
Het in itrain niet uit maakt of een blok (bestaand uit één deel) twee meter is of bv. zes meter lang is.
Uitgaande van stopplaats in het midden van die blokken, dus op één meter of drie meter.

Volgens mij maakt dat wel uit omdat de "afwijking" vanaf melding tot stopplaats bij grotere afstand ook groter word.

Iemand ervaring hiermee of meer kennis van de werking hoe itrain hiermee omgaat.

Mvg. Wesly
« Laatst bewerkt op: 20 May 2017, 18:00:00 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Afwijking stopplaats itrain (vraag)
« Reactie #1 Gepost op: 20 May 2017, 11:19:58 »
Theoretisch/wiskundig gezien maakt het niet uit, iTrain weet hoe snel een trein rijd, en hoe lang het blok is. Simpel deelsommetje. Maar... je maakt altijd meetfouten. Je hebt het blok een paar mm te lang of te kort opgegeven, iTrain heeft wel gecalibreerd maar bijv. zonder wagons, de lastregeling is niet constant, het lokje had een hikje terwijl hij reed, dus er komen altijd afwijkingen bij kijken, en ja, hoe verder je dus moet rijden (ofwel, hoe langer je moet rijden) hoe groter die afwijkingen worden. Na 1 meter is dat misschien 5mm, maar na 6m is dat al 30mm. Dus je moet rekening houden met afwijkingen, en die op kunnen vangen.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
Re: Afwijking stopplaats itrain (vraag)
« Reactie #2 Gepost op: 20 May 2017, 12:07:04 »
In iTrain geef je per blok aan op welke afstand vanaf het begin van het blok of op welke afstand voor het eind van het blok moet worden gestopt. In principe maakt de lengte van het blok dus niet uit. Het programma is over het algemeen zeer nauwkeurig maar er zijn altijd kleine procentuele afwijkingen en zoals jowi ook al aangeeft maakt dat bij grotere blokken toch meer mogelijk verschil.
Wil je dit verschil zo goed mogelijk uitsluiten dan moet je gewoon met meerdere melders per blok werken, dan kun je een aparte stopmelder maken en dan maakt de lengte van het blok helemaal niets meer uit.

Groeten,
Bert

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Afwijking stopplaats itrain (vraag)
« Reactie #3 Gepost op: 20 May 2017, 14:26:31 »
Ik kan me alleen niet voorstellen hoe je dan de nauwkeurigheid van het stoppen in het midden van een lang perron verbeterd, als je aan het einde vh perron een extra stopmelder hebt ;D

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: Afwijking stopplaats itrain (vraag)
« Reactie #4 Gepost op: 20 May 2017, 15:02:56 »
Wesly,

Kun je niet beter je vraag op het daarvoor geëigende iTrain-forum stellen?
Met vriendelijke groet,
Peter

WR

  • Gast
Re: Afwijking stopplaats itrain (vraag)
« Reactie #5 Gepost op: 20 May 2017, 17:10:28 »
Haa ik begrijp dat er wel degelijk verschil in de afwijking kan zitten.
Blijft dat binnen de tolerantie van een paar centimeter,zover jullie weten.
Is het dan ook niet beter de treinen te eiken met stam wagons er achter,  of gaat dat te ver.

@ peterha,  als er hier geen reactie,s zouden zijn dan altijd nog mogelijk het op itrainforum.te plaatsen.

Gr Wesly

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Afwijking stopplaats itrain (vraag)
« Reactie #6 Gepost op: 20 May 2017, 17:38:55 »
Is het dan ook niet beter de treinen te eiken met stam wagons er achter,  of gaat dat te ver.
Tja, dat lijkt mij beter, maar hoeveel dat scheelt? Als de lastregeling vd decoder goed werkt zou het niet echt hoeven... ik heb geen idee hoe goed lastregelingen zijn. Dat is overigens wel weer iets wat je zelf simpel kunt testen, ijk de lok met en zonder stam en kijk of en wat het verschil is in het snelheidsprofiel.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
Re: Afwijking stopplaats Itrain?
« Reactie #7 Gepost op: 20 May 2017, 22:59:59 »
Voor personentreinen kun je in iTrain het begin- en eindpunt van het perron opgeven, gemeten vanaf het begin van het blok. Je geeft zelf aan of je wilt dat iTrain deze treinen precies in het midden van het perron moet uitlijnen, dat is niet standaard, net wat je zelf wilt. Als je een stationsblok van bijv. 6m zou hebben dan is je perron hoogstwaarschijnlijk ook dusdanig lang dat een afwijking van een centimetertje of zo echt niet uitmaakt of opvalt. Voor deze situatie heb je inderdaad niets aan een aparte stopmelder aan het eind van een blok.

Mijn stationsblokken zijn in ieder geval niet zo lang, met één melder per blok en over het algemeen zet iTrain de personentreinen keurig neer, maar een enkele keer klopt het wel eens niet helemaal exact.

Ik heb mijn loks los gekalibreerd en met wagons erachter merk ik totaal geen verschil. Ze stoppen op precies dezelfde plaats met of zonder wagons. Alles rijdt bij mij "op positie" zoals dat in iTrain wordt genoemd en daarvoor heeft het programma wel de nodige parameters nodig (snelheid, reactievertraging , offset) maar dan is het vervolgens ook gewoon een redelijk simpel rekensommetje en dat doet het programma erg nauwkeurig.

Groeten,
Bert

WR

  • Gast
Re: Afwijking stopplaats Itrain?
« Reactie #8 Gepost op: 21 May 2017, 00:12:37 »
Hallo mannen

Jullie bijdrage geeft meer duidelijk hoe het werkt.
Ook het ijken met stam wagons maakt in de praktijk niet veel verschil lees ik.


Gr Wesly

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • Metrop-Märklin
Re: Afwijking stopplaats itrain (vraag)
« Reactie #9 Gepost op: 21 May 2017, 17:37:56 »
Kun je niet beter je vraag op het daarvoor geëigende iTrain-forum stellen?
Is het niet beter als de voordelen van een besturingssysteem zoals iTrain gewoon op dit forum aan het licht komen, bij vragen zoals deze? Dan kunnen beginners zich hier focussen voordat ze eventueel een pakket kopen of een demo downloaden.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail