Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door NS264
Vandaag om 20:35:32
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 20:29:22
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
booster vraag door bellejt
Vandaag om 20:22:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 20:12:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
Wat te doen met oude catalogi door phdirk
Vandaag om 20:09:19
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Wat was jullie allereerste loc? door Biesje
Vandaag om 19:05:02
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
  

Auteur Topic: Lima Hondekop: kortkoppeling  (gelezen 3273 keer)

rpammeraal

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Lima Hondekop: kortkoppeling
« Gepost op: 10 May 2017, 07:28:43 »
Zou iemand een foto kunnen posten hoe een lima hondekop motorbak kort wordt gekoppeld (het liefst met symoba)?
Ben al bezig om de motor en het motorloze draaistel met elkaar te verwisselen in het motorrijtuig, maar ik zie echt niet hoe ik dan alsnog n symoba kortkoppeling kan installeren.
Een foto zegt meer dan 80.000 woorden... alvast bedankt!

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima Hondekop: kortkoppeling
« Reactie #1 Gepost op: 10 May 2017, 12:48:40 »
Er staan meerdere verhalen over de ombouw van lima hondekoppen op dit forum.
Mijn eigen versie van het verhaal:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63935.msg3221606749.html#msg3221606749

Het is allemaal tamelijk eenvoudig. Je gezonde verstand is bij deze ingreep je belangrijkste gereedschap.
Maar dat is natuurlijk altijd zo. ;)

Probeer anders de zoek functie van BNLS eens. Dan kom je wel duidelijker voorbeelden tegen dan dat gepulk van mij.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

rpammeraal

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Lima Hondekop: kortkoppeling
« Reactie #2 Gepost op: 10 May 2017, 16:30:43 »
Bedankt Hendrik Jan.
De zoekfunctie had ik inderdaad al gevonden, bedankt voor de suggestie.
Heb tot nu toe geen foto's gevonden van de kortkoppeling onder 't *motor*stel.
Maar, als iemand n URL kan plaatsen met zo'n foto om te bewijzen dat ik dus echt niet met de zoekfunctie kan omgaan, dan heel graag! :)
Nog beter: een foto.
En gezond verstand -- ben ik mee eens -- maar dat wordt alleen maar groter als je meer ervaring hebt. Dit is echt de allereerste keer dat ik zo iets doe. Dus n beetje hulp kan ik af en toe wel gebruiken... :)

Roy

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: Lima Hondekop: kortkoppeling
« Reactie #3 Gepost op: 10 May 2017, 17:09:55 »
Het is allemaal tamelijk eenvoudig. Je gezonde verstand is bij deze ingreep je belangrijkste gereedschap.
Maar dat is natuurlijk altijd zo. ;)
Fout ;) Om het met Floris zijn woorden te zeggen: 'Soms moet je gewoon hersenloos rondrotzooien om er daarna achter te komen dat je het beter anders had kunnen doen'.
Ik meen me te herinneren dat ik er bij die van mij al eens mee begonnen was, maar weet niet eens waar ik 'm opgeborgen heb.
Gaandeweg het ombouwen... kuch 'hersenloos rondrotzooien', kwam ik er namelijk achter dat ik beter met iets simpelers dan een hondekop-vier had kunnen beginnen kwa opdoen van ombouw-ervaring ;)

Belangrijkste vraag misschien: ik weet dat het mechaniek eigenlijk aan de bak bevestigd hoort te worden, maar bij de Lima loks die ik tot nu toe omgebouwd heb, was daar met de beste wil van de wereld geen ruimte voor (soms zat m'n eigen bevestiging tussen onder en bovenbouw in de weg)

Hoewel ik weet dat het geen draaistel van een 54'je is, maar een draaistel van een 1600 van Lima, is het idee wel hetzelfde: tot nu toe is de hoogte waarop het mechaniek moet komen steeds precies juist. Zonder freeswerk en soms met minimaal frees of snijwerk, is het mechaniek daar vaak zo te monteren. Ik vermoed dat dat bij de loopdraaistellen van een 54 niet anders is.

rpammeraal

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Lima Hondekop: kortkoppeling
« Reactie #4 Gepost op: 10 May 2017, 22:48:11 »
Hersenloos rotzooien -- ben ik t ook mee eens.
Alleen woon ik in Los Angeles, waar het helaas niet zo makkelijk is om ff naar een treinenbeurs te gaan om daar voor n prikkie een hondekop (motorstel) over te nemen.
Niet fijn voor mij, maar als ik iets probeer, dan wil ik de kans dat ik een nieuw motorstel moet importeren zo klein mogelijk houden.
Heb al t een en ander opnieuw moeten importeren, dus vandaer... :)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima Hondekop: kortkoppeling
« Reactie #5 Gepost op: 10 May 2017, 23:10:36 »
Ik zal mijn frankenstein lima-piko-hondekop eens voor je fotograferen.
Dat ga ik nu niet meer doen, want dan wordt het hele gezin wakker.
Morgen ga ik voor je aan de slag.

Het hele treinstel heb ik kunnen kortkoppelen.
Dat kon ik mede doen, omdat ik de aandrijving heb verplaatst naar het buitenste draaistel van de kopbak. Zo ontstond wat meer ruimte om een kortkoppeling te plaatsen. (dat verhaal stat dan weer wèl duidelijk in mijn bouwdraadje).
(tegen de tijd dat het hier morgen is, is het bij jou het holst van de nacht- pacific time toch? -9h als ik me niet vergis)

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Lima Hondekop: kortkoppeling
« Reactie #6 Gepost op: 10 May 2017, 23:42:14 »
Ik heb dat ooit met Fleischmann schaal N koppelingen gedaan. De Lima Hondekoppen heb ik inmiddels niet meer.








Opnieuw geupload, ik kon de oude plaatjes zo snel niet vinden.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima Hondekop: kortkoppeling
« Reactie #7 Gepost op: 11 May 2017, 10:15:01 »
Ik heb de kortkoppelmechanieken niet aan de draaistellen vastgemaakt. Dat heeft immers weinig zin.
Dan kun je net zo goed gewone koppelingen monteren.

Mijn kortkoppelmechanieken zitten aan de wagenbak vast.
Symoba's in dit geval. Je zou ook Fleischmannen, Ribu's, of Roco's kunnen gebruiken.


De kopbak zit rechts. Maar deze bak is uitgebreid verbouwd. Normaal gesproken zit het aangedreven draaistel aan de binnenkant van deze bak. Ik heb echter de aandrijving van lima vervangen en verplaatst (zie mijn eerder genoemde lima-piko-frankenstein bouwdraadje)
De aandrijving zit nu aan de kant van de kop. Hier heb ik een piko-hondekop draaistel gemonteerd, aangedreven via een piko-cardan door een piko-motor in het bagageruim. Deze ombouw is zo simpel, dat ik hem iedereen kan aanbevelen. De voordelen zijn talrijk:
-vrije doorkijk in de hele kopbak (je ziet de motor niet meer)
-veel stiller
-het wordt nu veel makkelijker om de bakken kort te koppelen omdat de aandrijving niet meer in de weg zit bij de bakovergangen.

Het oude motordraaistel blijft dan over en kan weg. Het oude loopdraaistel wordt verplaatst naar de andere kant. Het oude gat, waar de m,otor doorheen stak, wordt dichtgemaakt met een plaatje styreen (1mm) en voorzien van een gaatje. Dit gaatje is voor de spindel van het oude loopdraaistel.

De verdere werkwijze is eenvoudig:
Op de juiste plek een gat in de bodem hakken, aan de binnenkant een plaatje erop lijmen. Nu kun je het kortkoppelmechaniek aanbrengen.
Uiteraard de oude koppeling van het draaistel snijden. En de loopdraaistellen nog wat verder bewerken, zodat ze niet in botsing komen met de nieuwe koppeling. Zie foto en vergelijk met je eigen draaistellen.

De kortkoppelmechanieken conflicteren met de buitenste assen van het draaistel.

De marges zijn klein. Ik heb de kortkoppelmechanieken iets verder naar buiten gezet, zodat ze niet botsen met de buitenste assen. Hierdoor is de bak niet iets minder kort gekoppeld. Eventueel is dit later nog bij te werken door de koppelschachten aan de buitenkant iets in te korten en dan de kortkoppelingen er in te steken. De zwaluwstaartjes van de kortkoppelingen moeten dan wel verwijderd worden. Anders botsen ze tegen de buitenste assen van het draaistel. En de kortkoppelingen moeten dan worden vastgelijmd in de schachten. Maar zoals je ziet ben ik dáár nog maar niet aan begonnen. Wie weet, doe ik dat nog eens.

Het lijkt nu net of ik heel veel weet. Dat valt wel mee. Het is vooral een kwestie van rustig puzzelen. En veel goede ideeën jatten van anderen.
Dat heb ik dus schaamteloos gedaan. Ook door op het forum allerlei bouwdraadjes door te akkeren.

succes en hou ons op de hoogte. Kennis kun je vermeerderen door het te delen.

groeten
Hendrik Jan

Ik kwam

Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22520
Re: Lima Hondekop: kortkoppeling
« Reactie #8 Gepost op: 11 May 2017, 10:21:07 »
Ja, slim gedaan. Ik zou wel proberen de schachten een beetje in te korten voor echt kortkoppelen Hendrik Jan. Nu is de koppelafstand eigenlijk niet veel korter dan bij de haak/oog koppelingen die Lima op den duur ging gebruiken. De oudere beugelkoppelingen was andere koek.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima Hondekop: kortkoppeling
« Reactie #9 Gepost op: 11 May 2017, 12:18:51 »
Dat klopt.
Wie weet, ooit, als ik er tijd voor maak.
(dit soort kritische noten helpt daarbij wel ;))

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

rpammeraal

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Lima Hondekop: kortkoppeling
« Reactie #10 Gepost op: 11 May 2017, 15:08:36 »
Bedankt voor de uitgebreide reactie en foto's, Hendrik Jan!
Het loopdraaistel van de motorbak is grondig verbouwd -- dat was me ontgaan.
En draad gebruiken in plaats van een strip -- mooi idee. Is dat koperdraad of fosforbrons?

Nogmaals bedankt!
Groetjes uit Los Angeles,
Roy

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lima Hondekop: kortkoppeling
« Reactie #11 Gepost op: 11 May 2017, 15:20:33 »
Messingdraad.
Destijds nog bij de treinenboer gekocht.
Tegenwoordig doe ik dat anders;
messingdraad van de crea bea winkel, een paar euro per rol. Voor de rest van mijn leven genoeg. Wikkel enkele slagen om de as en klaar. Rolweerstand verwaarloosbaar.
Je kunt ze kant en klaar kopen:https://www.dccconcepts.com/product/pickup-springs-3-0mm-axles-48-pack/
Maar zelf doen is natuurlijk wel zo leuk.

groeten
Hendrik Jan

Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly