Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
San-Markos
Vandaag
om 20:50:52
Fleischmann Anna ombouw.
door
Karben
Vandaag
om 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Karben
Vandaag
om 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 20:39:49
13 september tram wereldkampioenschap Wien
door
Seinhuis
Vandaag
om 20:28:26
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 20:05:30
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 20:02:01
booster vraag
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:20:55
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 19:06:37
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
tothebeach
Vandaag
om 18:52:51
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
tothebeach
Vandaag
om 18:52:05
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026
door
Rsd1000
Vandaag
om 17:32:15
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 17:28:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:41:33
Modelbaan Beltheim.
door
Bertje B
Vandaag
om 16:36:50
Zolderbaan 2025
door
tothebeach
Vandaag
om 16:32:43
Trix BR94 ontspoort
door
meino
Vandaag
om 16:25:05
Edelweisz in model
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer
door
R1954
Vandaag
om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc?
door
Bram S
Vandaag
om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes
door
FraWi
Vandaag
om 15:10:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen
door
hervé
Vandaag
om 14:33:08
Tams app
door
rvredebregt
Vandaag
om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Sven
Vandaag
om 13:48:11
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 13:34:23
Mobadaten.info uit de lucht
door
Rico [momfer]
Vandaag
om 12:31:18
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Loskoppeling personeel <-> materieel bij NS
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Loskoppeling personeel <-> materieel bij NS (gelezen 1827 keer)
guest7823
Gast
Loskoppeling personeel <-> materieel bij NS
«
Gepost op:
08 May 2017, 17:53:19 »
Kan iemand mij vertellen wanneer de, grote, loskoppeling tussen personeel en materieel bij de NS is ingevoerd?
Voor zo ver mij bekend bleef zeker tot de jaren '60 de machinist bij zijn trein of locomotief en bleef de chef trein / hoofdconducteur bij zijn trein. Inmiddels is er een omloop voor het materieel, een omloop voor de machinisten en een omloop voor de hoofdconducteurs.
Iets doet mij vermoeden dat dit rond Spoorslag '70 gebeurd is, maar ik weet het dus niet zeker.
Gelogd
prutser
Offline
Berichten: 6715
Spaar ze allemaal.
Re: Loskoppeling personeel <-> materieel bij NS
«
Reactie #1 Gepost op:
08 May 2017, 21:01:18 »
Het hebben van een "vaste machine" is zo'n beetje met het einde van het stoom verdwenen. Ik lees bijvoorbeeld in de boeken van Hans Kaas dat dat voor hem in 1954 was, zijn laatste volle jaar op de stoomtractie.
Stephan.
Gelogd
Adieu
guest7823
Gast
Re: Loskoppeling personeel <-> materieel bij NS
«
Reactie #2 Gepost op:
08 May 2017, 21:04:40 »
Ik heb het niet over "vast personeel" dat is een ander / nog ouder begrip.
Maar ook toen "vast personeel" al was losgelaten bleven stoker en machinist in principe gewoon die dag op de hun toebedeelde loc voor zo ver mij bekend. Afgezien dan even van de 1-2 personelen die op het depot loc's afhandelen, maar die kwamen, behoudens uitzonderingen of gedoe domweg het depot niet uit.
Gelogd
prutser
Offline
Berichten: 6715
Spaar ze allemaal.
Re: Loskoppeling personeel <-> materieel bij NS
«
Reactie #3 Gepost op:
09 May 2017, 22:31:42 »
Vond het al een vreemde vraag voor jou, je doet iets met stoom heb ik het donkerbruine vermoeden
.
Stephan.
Gelogd
Adieu
dwem
Offline
Berichten: 813
Re: Loskoppeling personeel <-> materieel bij NS
«
Reactie #4 Gepost op:
10 May 2017, 12:05:43 »
Je had toch ook "opstappers"?
In mijn herinnering een personeel dat de loc onderweg overnam.
Dirk
Gelogd
dh3201
Offline
Berichten: 2515
Re: Loskoppeling personeel <-> materieel bij NS
«
Reactie #5 Gepost op:
10 May 2017, 12:22:50 »
Was dat niet sinds de personeelsdiensttijden korter werden dan de materieeldiensttijden?
Het is natuurlijk economisch onrendabel om het materieel stil te laten staan als het personeel (verplicht) moet rusten.
Gelogd
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein
henk
Offline
Berichten: 22525
Re: Loskoppeling personeel <-> materieel bij NS
«
Reactie #6 Gepost op:
10 May 2017, 12:26:51 »
De 8-urige werkdag viert binnenkort de honderdste verjaardag dus dat zal het wel niet zijn.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Loskoppeling personeel <-> materieel bij NS