Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door Frank 123
Vandaag om 22:12:58
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:09:18
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 22:06:17
Layne, Somewhere South. door Frans Peeters
Vandaag om 21:52:41
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 21:43:51
Ontraxs 2026 door Ronaldk
Vandaag om 21:19:43
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 21:17:58
Modelwensen 2026 door spoorzeven
Vandaag om 20:52:53
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 20:49:51
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 20:06:18
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Peter J K
Vandaag om 20:05:31
Camp 3 door GD
Vandaag om 19:38:17
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:31:49
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:55:18
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 18:49:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:42:25
Yamorc 7001 dood door Mar-Cas
Vandaag om 17:58:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Jelmer
Vandaag om 17:52:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:20:11
Fleischmania Nostalgia door g-j
Vandaag om 16:37:38
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 16:09:06
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:38:30
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
Vandaag om 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 15:30:26
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
Vandaag om 15:28:06
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
Vandaag om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
Goede wensen voor 2026 door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:26:42
  

Auteur Topic: Loskoppeling personeel <-> materieel bij NS  (gelezen 1881 keer)

guest7823

  • Gast
Loskoppeling personeel <-> materieel bij NS
« Gepost op: 08 May 2017, 17:53:19 »
Kan iemand mij vertellen wanneer de, grote, loskoppeling tussen personeel en materieel bij de NS is ingevoerd?

Voor zo ver mij bekend bleef zeker tot de jaren '60 de machinist bij zijn trein of locomotief en bleef de chef trein / hoofdconducteur bij zijn trein. Inmiddels is er een omloop voor het materieel, een omloop voor de machinisten en een omloop voor de hoofdconducteurs.

Iets doet mij vermoeden dat dit rond Spoorslag '70 gebeurd is, maar ik weet het dus niet zeker.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6816
  • Spaar ze allemaal.
Re: Loskoppeling personeel <-> materieel bij NS
« Reactie #1 Gepost op: 08 May 2017, 21:01:18 »
Het hebben van een "vaste machine" is zo'n beetje met het einde van het stoom verdwenen. Ik lees bijvoorbeeld in de boeken van Hans Kaas dat dat voor hem in 1954 was, zijn laatste volle jaar op de stoomtractie.

Stephan.

guest7823

  • Gast
Re: Loskoppeling personeel <-> materieel bij NS
« Reactie #2 Gepost op: 08 May 2017, 21:04:40 »
Ik heb het niet over "vast personeel" dat is een ander / nog ouder begrip.

Maar ook toen "vast personeel" al was losgelaten bleven stoker en machinist in principe gewoon die dag op de hun toebedeelde loc voor zo ver mij bekend. Afgezien dan even van de 1-2 personelen die op het depot loc's afhandelen, maar die kwamen, behoudens uitzonderingen of gedoe domweg het depot niet uit.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6816
  • Spaar ze allemaal.
Re: Loskoppeling personeel <-> materieel bij NS
« Reactie #3 Gepost op: 09 May 2017, 22:31:42 »
Vond het al een vreemde vraag voor jou, je doet iets met stoom heb ik het donkerbruine vermoeden  ::).

Stephan.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Loskoppeling personeel <-> materieel bij NS
« Reactie #4 Gepost op: 10 May 2017, 12:05:43 »
Je had toch ook "opstappers"?
In mijn herinnering een personeel dat de loc onderweg overnam.

Dirk


dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2528
Re: Loskoppeling personeel <-> materieel bij NS
« Reactie #5 Gepost op: 10 May 2017, 12:22:50 »
Was dat niet sinds de personeelsdiensttijden korter werden dan de materieeldiensttijden?
Het is natuurlijk economisch onrendabel om het materieel stil te laten staan als het personeel (verplicht) moet rusten.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Loskoppeling personeel <-> materieel bij NS
« Reactie #6 Gepost op: 10 May 2017, 12:26:51 »
De 8-urige werkdag viert binnenkort de honderdste verjaardag dus dat zal het wel niet zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.