Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 17:35:34
Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 17:27:05
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door j.ossebaar
Vandaag om 17:00:14
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
  

Auteur Topic: Roco NS 1600/1700/1800 door de jaren heen  (gelezen 12092 keer)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Roco NS 1600/1700/1800 door de jaren heen
« Reactie #15 Gepost op: 02 May 2017, 22:48:25 »
Zo helder was het filmpje dus niet...

Zuigercompressor vs. schroefcompressor.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Roco NS 1600/1700/1800 door de jaren heen
« Reactie #16 Gepost op: 02 May 2017, 22:57:44 »
Ah, duidelijk 8)

Ben zelf al niet zo helder meer op dit tijdstip ;D

Mvg,

Tis
********

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Roco NS 1600/1700/1800 door de jaren heen
« Reactie #17 Gepost op: 03 May 2017, 03:44:30 »
Vind dan onder de kap interessanter, mis bij de laatste versie toch een oa kortkoppelmechanisme.

Die Fransen hebben dit bedacht: http://www.smd-productions.fr/smd084.html (pagina is een frame in: http://www.smd-productions.fr -> "Details").

Niet dat ik interesse heb om ze om te bouwen, laat staan dat ik zo'n strijkijzer heb, maar zou het onder de NL variant ook passen? Anders gewoon vergeten dat ik dit gezegd heb.  ;)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Roco NS 1600/1700/1800 door de jaren heen
« Reactie #18 Gepost op: 03 May 2017, 08:23:57 »
Die Fransen hebben dit bedacht: http://www.smd-productions.fr/smd084.html (pagina is een frame in: http://www.smd-productions.fr -> "Details").

Leuk bedacht.
Wel knap ingewikkeld uitgevoerd en het koppelresultaat is dan ongeveer hetzelfde als bij een ingekorte nem-schacht.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Roco NS 1600/1700/1800 door de jaren heen
« Reactie #19 Gepost op: 03 May 2017, 23:42:25 »
Ben benieuwd of de nederlandse versie 1600 ook de nieuwe onderstellen krijgt, als deze dan ook op de oude kappen passen dan vervang ik een aantal onderstellen, eindelijk kort gekoppeld rijden, heel mooi :)
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Roco NS 1600/1700/1800 door de jaren heen
« Reactie #20 Gepost op: 04 May 2017, 12:04:53 »
Ik heb voor jullie al geruim 2 jaar een super mooie sound voor de 16/1800.
En vanaf komende week zal ook de 1700 een feit zijn.
Zie het volgende filmpje op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=VS4RP0tTVJw
Te verkrijgen bij de betere winkelier. Ja mag per slot van rekening geen namen noemen. Maar goed, er is dus sound voor deze locomotieven. :D

Groetjes,

Manuel

Nog bedankt, ik wist niet dat deze kant en klaar te koop waren. Jammer dat die sounddecoders zo kostbaar blijven. Eén is nog wel te doen maar als ik mijn twee locs moet doen en straks nog twee (de Locon en de blokjesloc) zit ik al aan € 480,-  ;D  Moeilijk die keuzes

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Roco NS 1600/1700/1800 door de jaren heen
« Reactie #21 Gepost op: 04 May 2017, 14:26:38 »
Ben benieuwd of de nederlandse versie 1600 ook de nieuwe onderstellen krijgt, als deze dan ook op de oude kappen passen dan vervang ik een aantal onderstellen, eindelijk kort gekoppeld rijden, heel mooi :)

Neem aan van niet, gezien de prijsstelling van 149,00 UVP. De nieuwe Franse versie moet 199 UVP gaan kosten...

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Roco NS 1600/1700/1800 door de jaren heen
« Reactie #22 Gepost op: 04 May 2017, 16:53:59 »

aha Nederland word weer eens achtergesteld, de onderstel is praktisch het zelfde, alleen de middenblok is anders en we hebben geen baanruimer eronder
« Laatst bewerkt op: 04 May 2017, 19:43:51 door Bert van Gelder. Reden: Kopie bovenstaand bericht (citaat) verwijderd. »
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

manuelspot

  • Gast
Re: Roco NS 1600/1700/1800 door de jaren heen
« Reactie #23 Gepost op: 04 May 2017, 18:07:57 »


Ik breek even speciaal hier voor in. Nee de draaistellen zijn niet hetzelfde. De Nederlandse 16/1800 en 1700 zijn totaal andere locomotieven. Ze stammen wel af van de serie BB 22200. Maar blijven toch geheel andere modellen.

Vandaag heb ik de BB 22200 en de BB 2600 van Roco in handen gehad en gefotografeerd. Ik kan nu al zeggen dat dit behoorlijk fijne en fraaie modellen gaan worden. En Roco kijkt zeker ook naar de mogelijkheden voor de Nederlandse markt. Hier is nog niets zeker over. Echter als het zover komt dan kunnen we een echte 1600, 1700 en 1800 gaan verwachten. IK ZEG DUS! Dat het mogelijk is dat ze hier mee bezig gaan.

Verder zullen voorlopig de Nederlandse 16/1800 modellen op de basis uit komen zoals we ze de afgelopen jaren hebben gezien. Net als de RF 4401 en de laatste serie 16/1800 modellen met LED verlichting.

Groetjes,

Manuel
« Laatst bewerkt op: 04 May 2017, 19:44:46 door Bert van Gelder. Reden: Kopie bovenstaand bericht (citaat) verwijderd. »

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Roco NS 1600/1700/1800 door de jaren heen
« Reactie #24 Gepost op: 04 May 2017, 19:46:07 »
De onderstel van Roco bestaat vooral uit losse onderdelen, die je erop moet klikken. Maar bij de huidige 1800 zit de koppeling aan de onderstel vast, hoe hebben ze dat nu bij de Franse versie gedaan?
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Frontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
    • The Flying Carpet Hub
Re: Roco NS 1600/1700/1800 door de jaren heen
« Reactie #25 Gepost op: 05 May 2017, 01:20:57 »
Wat is nu eigenlijk het verschil in geluid tudden de 1600 en de 1700?
Behalve de al genoemde compressoren ook het geluid van de motoren zelf, bij de 1600 klinkt het wat minder 'fel' en wat meer 'brommend', ten opzichte van de 1700.
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Roco NS 1600/1700/1800 door de jaren heen
« Reactie #26 Gepost op: 05 May 2017, 13:09:16 »

Roco kijkt zeker ook naar de mogelijkheden voor de Nederlandse markt. Hier is nog niets zeker over. Echter als het zover komt dan kunnen we een echte 1600, 1700 en 1800 gaan verwachten. IK ZEG DUS! Dat het mogelijk is dat ze hier mee bezig gaan.

Verder zullen voorlopig de Nederlandse 16/1800 modellen op de basis uit komen zoals we ze de afgelopen jaren hebben gezien. Net als de RF 4401 en de laatste serie 16/1800 modellen met LED verlichting.

Groetjes,

Manuel

Zal wel 2040  worden :), maar als je een verbeterde onderstel hebt, ben je al een hele stuk verder anno 2017 mag je toch verwachten dat elk model wel kort gekoppeld is en een soundkaart in heeft zitten. We zullen zien wanneer Nederland aan de beurt is met een complete nieuwe 1600/1700/1800 model.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Roco NS 1600/1700/1800 door de jaren heen
« Reactie #27 Gepost op: 05 May 2017, 20:47:34 »
Standaard sound en dan 130,- meer betalen, nee dankje, maar bijv voor 229,- een 1700 met geluid en k.k hoor je mij niet klagen.
Maar de 16/17/1800en vanaf 2009 zijn al heel mooi en strak het verschil tussen de 1838 Groningen en de 1611 was behoorlijk, kan dat NOG mooier?

Wel irritant soms, je wilt/moet dan weer al je loks vervangen, ik had ooit oerversies 1600en toen de zilver dak versies, toen de grijze dak 1602 1838 ns cargo etc, en toen de led reeks. Je blijft vervangen  >:(

Mijn mening, een nieuwe onderstel met k.k leuk idee, maar compleet nieuwe modellen en nog duurder maken ben ik zelf geen voorstander van.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2267
    • Biesje.nl
Re: Roco NS 1600/1700/1800 door de jaren heen
« Reactie #28 Gepost op: 05 May 2017, 21:54:58 »
Als ik een KK mechanisme op mijn huidige Roco 1601 kan frutten ben ik al blij. Een kleine symoba past net niet, tenzij je de koppelschacht gaat inkorten, maar dan kan je weer de koppeling niet makkelijk vervangen. Ik wil wel deze mogelijkheid hebben/houden. Ik wilde eigenlijk een LS Models 1600 hebben, maar die kwam maar niet en dus een Roco gekocht... Ongeduldig en zo, bah :P

Mvg,

Robert.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Roco NS 1600/1700/1800 door de jaren heen
« Reactie #29 Gepost op: 05 May 2017, 22:41:29 »
Mocht de onderstel van de nieuwe franse loc niet langer zijn dan de huidige 1600 onderstel en je kan deze op de zelfde manier de kap er op te plaatsen dan is het proberen waard, en dan hopend dat de midden stukje van de onderstel waar de franse loc een tank heeft zitten en de nederlandse loc niet kan vervangen dan lijkt de onderstel bijna op die van de 1600. Maar de fransen krijgen een complete nieuwe loc en onderstel, dus de kans bestaat dat de onderstel helemaal niet meer op de oude 16/1700 kappen gaat passen, maar je weet het niet is afwachten.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.