Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Jeronimos
Vandaag om 14:36:23
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 14:33:37
Goede wensen voor 2026 door DJV
Vandaag om 14:33:01
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Quinzeedied
Vandaag om 14:27:10
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Keska
Vandaag om 14:03:04
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 13:50:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 13:42:59
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 13:32:09
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Martijnstein
Vandaag om 13:26:29
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:37:13
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 12:35:42
Yamorc 7001 dood door bask185
Vandaag om 12:26:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 11:40:33
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:14:41
Modelwensen 2026 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:05:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:40:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 09:47:09
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
24 December 2025, 22:09:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
24 December 2025, 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
24 December 2025, 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
24 December 2025, 20:59:57
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
24 December 2025, 19:51:34
  

Auteur Topic: Terug in de modelspoorwereld  (gelezen 5641 keer)

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Terug in de modelspoorwereld
« Reactie #15 Gepost op: 03 May 2017, 17:50:29 »
Hoi Bart!

Welkom terug in de modelspoorwereld!
Wat een luxe, zo'n grote ruimte! Daar kunnen veel van ons alleen van dromen... Is de ruimte alleen bedoeld voor de modelbouw of zijn er nog meer hobbies ofzo die in de ruimte een plek krijgen?

Je merkt al dat veel mensen hier een duidelijke mening hebben. Uiteindelijk gaat het echter om jouw mening en die van je vader.

Op het moment heb je een plan met veel sporen langs erg lange rechte muren. Het lijkt erop, dat jullie zoveel mogelijk treinen willen laten rijden. Klopt dat?

Je zou ervoor kunnen kiezen om al die meters spoor onder te verdelen in gebieden. Een stukje stad, een werkplaats en een weiland bijvoorbeeld. Naast een hoofdlijn zou je dan een zijlijn kunnen maken waardoor je nog steeds veel treinen kan laten rijden, maar het allemaal wel interessanter wordt.

Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat jullie willen!
Mvg, Bjorn.

banne

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Terug in de modelspoorwereld
« Reactie #16 Gepost op: 12 May 2017, 21:08:09 »
Na een week hard werken, veel zagen en een hoop stof staan alle tafels (incl de verhoogde dijk) en ligt alle rails op zijn plaats! Hieronder heb ik in iTrain het volledige sporenplan uitgetekend. Totaal 130 meter rails en evengoed met voldoende ruimte voor scenery hoewel dat op onderstaande tekening misschien niet zo kan lijken. Over de kopspoortjes was wat onduidelijkheid begreep ik uit eerdere berichten, dit is om heel simpel even een trein te kunnen parkeren zonder daarvoor naar het schaduwstation te rijden.

Er ligt een pendelspoor waar 2 treinen komen te rijden welke om beurten over het enkele spoor zullen rijden en welke elk op een eigen kopspoor zullen eindigen bij een station.

De buitenste 2 sporen liggen verhoogd op een dijk van 12cm. Boven de trap is er dmv een hele rits 3-wegwissels een mogelijkheid om van kant te wisselen. Het schaduwstation ligt in werkelijkheid onder de dijk uit het zicht. Er zijn 4 stations zoals je kunt zien, het dijkstation op hoogte, het hoofdstation beneden, het trapstation en het station contra aan het hoofdstation (nog zonder naam)

Met vriendelijke groet,

Bart

banne

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Terug in de modelspoorwereld
« Reactie #17 Gepost op: 02 June 2017, 18:59:45 »
Even een update met wat foto's! De rails ligt volledig op zn plek, 160 meter in totaal. Nog niet vast maar wel waar het uiteindelijk komt te liggen. De baan is in 2 niveau's verdeeld met elk 2 richtingen waarbij op het plateau boven de trap de niveau's samenkomen en alwaar gewisseld kan worden. Kortgezegd gaat het met 4 sporen volledig in de rondte. Ook is er een pendelspoor welke van West naar Noord loopt.

Ter informatie, de ruimte is 5,5 x 6 meter. Onder de verhoging ligt over vrijwel de volledige lengte (3 muren) een groot schaduwstation met 1x3 doorloopsporen en 1x3+1x4 opstelsporen. In totaal hebben we 31 trekkende eenheden waarvan 25 locomotieven. Er zijn 165 wagons (reizigers en goederen) en er liggen in totaal 65 gewone wissels en 8 driewegwissels welke allemaal digitaal aangestuurd worden.

Voor de aansturing gebruiken we een CS2 (als slave), een CS3 Plus, 2x een MS3, iTrain Pro 4 en een Marklin app op een oude iPhone 5s. De Central Stations hebben elk een 100va voeding.

Er zijn 4 stations, die we Noord, Oost, Zuid en West (origineel) genoemd hebben. Noord is het grootste station en heeft toegang tot het schaduwstation. Bij Station Zuid komt het schaduwstation er ook weer bij. Op station Oost (boven de trap) is een spoor ingericht met een poetsstraat van Lux waar de wielen van de locomotieven en wagons automatisch gepoetst worden. Deze is digitaal aanstuurbaar als een locomotief door een ESU decoder welke erin zit. Naast deze poetsstraat is er een poetstrein aanwezig welke een ronddraaiende borstel wagon heeft, een derde rail poetser (trilt heel hard met een fijn schuurpapiertje over de 3e rail) en een stofzuigwagon. De resultaten hiervan vind ik verbluffend! Als ik zie wat de stofzuigwagon na 1 rondje allemaal opgezogen heeft is het zijn geld meer dan waard.

Er ligt een ringleiding van 2x2,5mm2 met om de elke 1,5 meter een aansluiting naar alle 4 de sporen. In de stations en schaduwstation iets meer uiteraard.

De schaduwstations hebben dusdanig veel plek dat we van de 31 trekkende eenheden met wagons er 26 van de hoofdbaan kunnen halen en dus meer dan voldoende ruimte hebben. De gemiddelde trein is ca 1,20 lang. De langste is 2,5 meter en heeft een eigen opstelspoor.

De volgende stap is alles verdelen in blokken, de contactrails is al aanwezig, en aan te sluiten op de bezetmelders. De stap daarna is proberen het eea te automatiseren middels iTrain. Dit is geen sinecure heb ik reeds ontdekt  :o

Wat foto's ter illustratie:

Poetstrein



Poetsstraat


De gebroeders CS


Banenplan


Station Noord


Gedeelte schaduwstation en inrijsporen Station Noord


Station Oost (emplacement boven de trap waarbij alle sporen samenkomen)


Zicht vanaf de andere kant op Oost


Opstelsporen tussen West en Zuid alsook het pendelstation


Schaduwstation 2


Schaduwstation 1


Schaduwstation 1


Schaduwstation 3


Schaduwstation 3


Station West+zuid


Station Zuid


Bochten vanaf Oost naar Noord
« Laatst bewerkt op: 06 June 2017, 16:43:07 door banne »
Met vriendelijke groet,

Bart

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2711
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Terug in de modelspoorwereld
« Reactie #18 Gepost op: 02 June 2017, 23:02:41 »
Mooi ding die poetsstraat.
Zelf gefabriceerd ?

Benieuwd hoe het verder gaat gaan. Leuk baanplan.

banne

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Terug in de modelspoorwereld
« Reactie #19 Gepost op: 03 June 2017, 08:34:28 »
De poetsstraat is van Lux. Kost wat maar dan heb je wel wat  (y)
Met vriendelijke groet,

Bart

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Terug in de modelspoorwereld
« Reactie #20 Gepost op: 03 June 2017, 15:40:25 »
Yep, minder geld op je rekening b.v. Persoonlijk vind ik het allemaal wat overdreven, zo erg en zoveel hoef je helemaal niet te poetsen.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2176
    • Baan in Los Angeles
Re: Terug in de modelspoorwereld
« Reactie #21 Gepost op: 03 June 2017, 22:57:55 »
Hoi Bart,

Erg leuk om dit te lezen.

Mooie poetsstraat voor je locs! Ga ik zeker eens naar kijken, deze had ik nog niet gezien.
Mijn ervaring is dat de baan niet schoon genoeg kan zijn/blijven: vuil wordt hij vanzelf, net als de wielen van de locs.

Ook het idee van de 'spoordijk' met daar onder de opstelsporen ga ik eens 'van dichtbij' bekijken. Erg interessant idee om hier en daar wat meer opstelsporen te kunnen krijgen!

Succes.

Andre