Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vervangen wissels flm profi door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:57
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 17:01:48
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Pauldg
Vandaag om 16:56:43
Wat herkent AI van onze hobby? door wob
Vandaag om 16:33:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 16:31:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:09:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 16:01:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Wisselwachter
Vandaag om 15:53:11
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:42:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 13:23:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:34
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 11:19:04
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door henk
Vandaag om 09:17:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 07:20:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
09 October 2025, 20:16:47
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
09 October 2025, 20:10:25
  

Auteur Topic: Hoe 2 tenders aan elkaar te koppelen?  (gelezen 6006 keer)

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Hoe 2 tenders aan elkaar te koppelen?
« Gepost op: 26 April 2017, 22:41:42 »
Hallo , ik heb gisteren de mazzel gehad om een roco dummy tender over te nemen van iemand. Het betreft een tender uit de serie 42 /44 van roco (de olie tender dus) nu wil ik de tender koppelen als 2e tender . Heeft iemand op het forum deze koppeling wel eens gemaakt ? Wat ik dus bedoel is hoe kun je aan de voorkant van de tender (de loc. zijde dus) het beste een koppeling aanbouwen en welk type.

mvg aad
« Laatst bewerkt op: 03 May 2017, 22:00:22 door Bert van Gelder. Reden: Titel voorzien van hoofdletter(s) »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: hoe 2 tenders aan elkaar te koppelen?
« Reactie #1 Gepost op: 26 April 2017, 22:43:59 »
Ribu of Symoba eronder plakken? Is daar ruimte voor? Laat anders even zien hoe de onderzijde van de tender waar je de koppeling aan wilt maken eruit ziet.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re: hoe 2 tenders aan elkaar te koppelen?
« Reactie #2 Gepost op: 03 May 2017, 17:52:32 »
sorry voor de late reactie , ik zoek eigenlijk iemand die dit al gedaan heeft. Ik heb allerlei koppelingen liggen dus ik kan alle kanten op.

mvg aad

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: hoe 2 tenders aan elkaar te koppelen?
« Reactie #3 Gepost op: 03 May 2017, 19:48:12 »
Nou dan kun je in de tussentijd van alles uitproberen.  ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: hoe 2 tenders aan elkaar te koppelen?
« Reactie #4 Gepost op: 03 May 2017, 21:18:11 »
https://veiling.catawiki.nl/kavels/990817-roco-platin-h0-63197-stoomloc-br02-met-dubbele-tender-van-de-drg

Ter inspiratie.
Het komt erop neer dat je de extra tender aan de voorzijde voorziet van stoot- en trekwerk, denk ik. Inclusief klein kortkoppelmechaniek, bv van symoba of ribu.
Daarvoor moet waarschijnlijk de zaag in de extra tender. Of je moet een vervangend onderdeel in elkaar prutsen uit styreen.

Ik zou de zaag pakken, maar wie ben ik.

Tschüß
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

guest7823

  • Gast
Re: Hoe 2 tenders aan elkaar te koppelen?
« Reactie #5 Gepost op: 04 May 2017, 09:16:36 »
Volgens mij waren 2 tenders in de dagelijkse praktijk zeer, zeer zeldzaam. De "gewoonte" om met twee tenders te rijden dateert eigenlijk overal uit de moderne (excursie) tijd en is ingegeven door de moeilijkheden om makkelijk en snel water te kunnen nemen.

Een stoomloc heeft in principe altijd voor meerdere uren tot een dag brandstof bij zich. Enkel de watervoorraad is maar voor een paar uur. De tweede tender is enkel als watervoorziening en daarmee veelal een verbouwde versie van een originele tender waarbij kolenbak of olietank verwijderd is.

De koppeling tussen loc en tender is veelal met een schalm en dusdanig dat de loc en tender redelijk strak tegen elkaar aan zitten. Dit om de tender een deel van de beweging van de loc te laten dempen.



Dus om een tender aan twee kanten standaard koppelbaar te maken moet de lockant redelijk zwaar verbouwd worden, dwz een complete bufferbalk, incl stoot- trekwerk moet geplaatst worden. Nog afgezien van het feit dat de waterleidingen ook nog aangepast moeten worden


Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Hoe 2 tenders aan elkaar te koppelen?
« Reactie #6 Gepost op: 04 May 2017, 16:04:23 »
Tussen Engeland en Schotland reed de Flying Scotsman, een luxe supersnelle trein.
De  gelijknamige lok werd eind jaren '20 uitgerust met een dubbele tender.
Voordien werd gebruik gemaakt van een enkele jumbotender. Daarnaast kon deze tender onderweg in volle vaart water bijvullen uit een trog tussen de rails. Als het niet te hard vroor tenminste.

392 mijl, 631km non-stop is een enorme uitdaging voor een stoomlok. De altijd knutselende Britten (rare jongens overigens) gingen die uitdaging dus graag aan, om een legendarische sneltrein te laten rijden tussen Londen en het Athene van het Noorden, oftewel Edinburg, de hoofdstad van Schotland.

Geen idee of een br42 of br44 ook in actieve dienst met dubbele tender heeft gereden. Wellicht begin jaren '40, in de Oostgouw? (Het is vandaag 4 mei tenslotte... :-X) Het zou me niks verbazen. De Duitsers waren qua pruts en knutsel vrijwel even druk als de Britten in die tijd.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

guest7823

  • Gast
Re: Hoe 2 tenders aan elkaar te koppelen?
« Reactie #7 Gepost op: 04 May 2017, 16:40:36 »
Ik ken de platen van de Flying Scotsman in post BR tijd met dubbele tender, maar voor de opheffing van stoom .... me niet bewust.

Trackpans / water through kwamen voor in de UK en bij sommige VS spoorlijnen (Pennsylvania Railroad o.a.)

De Engelse tenders waren juist relatief klein, juist omdat die de optie hadden om onderweg water te nemen bij doorgaande treinen (London - Schotland werden er daar meestal een keer of vier keer van gebruik gemaakt uit mijn hoofd). Ook de modernere UK tenderloc's hadden de mogelijkheid om onderweg water op te pikken (losse tender in een richting, tenderloc's in twee richtingen)

De tenders van de loctypes die op Schotland reden hadden wel een verhoudingsgewijs grote kolenbunker (en die ging af en toe echt leeg). De watervoorraad van die loc's was in een aantal gevallen juist kleiner omdat er in de waterruimte aan de rechterkant ook nog eens een corridor zat om van de trein op de voetenplaat te komen voor de personeelswissel halverwege de dienst (de zgn. corridortenders)

Duitsland en Nederland hadden dergelijke voorzieningen om onderweg "on the fly" water op te pikken niet. Wel had ongeveer ieder beetje station aan de einden van de perrons een waterkolom staan waarbij tussentijds, tijdens een geplande stationsstop, de tender kon worden bijgevuld. Maar dat was in de UK ook gewoon zo

De Duitse oplossing voor water tekort bij langeafstandstreinen werd na WOII incidenteel opgelost door het inzetten van 52-ers met condensor tenders maar dat is gauw gestopt wegens de bovenmatige onderhoudskosten van de condensinstallatie. Die kennis en ervaring (van Henschel) is later wel gebruikt bij de SAR-SAS class 25 die door de grote Karroo moest waar een structureel watergebrek was.

Zoals aangegeven: ik ben me niet bewust van enig gebruik van dubbele tenders in de tijd dat stoom regulier in gebruik was, maar ...... mijn kennis is voor uitbreiding en verbetering vatbaar.

Dubbele tender Flying Scotsman:
https://en.wikipedia.org/wiki/LNER_Class_A3_4472_Flying_Scotsman#/media/File:Flying_Scotsman_ready_for_US_tour_c1969.png

De enige Duitse loc met een dubbele tender die ik me bewust ben is de 18 201, maar ook die dateert, volgens mij, uit de na-stoom tijd.

Wiki over tenders

Er zijn op dit moment (uit mijn hoofd) een stuk of 3 water tenders in de UK beschikbaar. Ook veel van de USA stoomloc's die op de hoofdlijn opereren zijn voorzien van omgebouwde tenders als extra watervoorziening. UP heeft er (wederom uit mijn hoofd) tenminste 4
« Laatst bewerkt op: 04 May 2017, 16:55:56 door guest7823 »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Hoe 2 tenders aan elkaar te koppelen?
« Reactie #8 Gepost op: 04 May 2017, 17:03:11 »
Vooroorlogse Flying Scotsman.
https://en.wikipedia.org/wiki/LNER_Class_A3_4472_Flying_Scotsman
In juli 1938 werd de dubbele tender ingezet, aldus wiki.

Als dat ding met dubbele tender rijdt, is dat dus voorbeeldgetrouw.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

guest7823

  • Gast
Re: Hoe 2 tenders aan elkaar te koppelen?
« Reactie #9 Gepost op: 04 May 2017, 17:14:21 »
Citaat
The locomotive ran with its corridor tender between April 1928 and October 1936, after which it reverted to the original type; in July 1938 it was paired with a streamlined non-corridor tender, and ran with this type until withdrawal

Bedoel jij dit??

Dat gaat, volgens mij, over de vervanging van de corridortender door een standaard (non-corridor) tender en niet over het rijden met een dubbele tender. "paired" staat, volgens mij, voor de paring loc-tender en niet voor een paar tenders

Citaat
It worked a number of rail tours, including a non-stop London to Edinburgh run in 1968, the year steam traction officially ended on BR. In the meantime, watering facilities for steam locomotives were disappearing, so in September 1966, Pegler purchased a second corridor tender which was adapted as an auxiliary water tank; retaining its through gangway, this was coupled behind the normal tender

En dit is dus "post-BR", ten tijde van het eigendom van Alan Pegler. In deze vorm is de loc ook naar de VS gegaan
« Laatst bewerkt op: 04 May 2017, 17:19:57 door guest7823 »

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re: Hoe 2 tenders aan elkaar te koppelen?
« Reactie #10 Gepost op: 04 May 2017, 19:45:02 »
Ik heb via een oude roco koppeling wel iets voor elkaar maar dat krijgt geen schoonheids prijs. Denk inderdaad dat ik de zaag in de tender ga zetten en er een komplete bufferbalk met koppeling op ga bouwen. (in ieder geval proberen).

alvast bedankt voor jullie meedenken.

mvg aad

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Hoe 2 tenders aan elkaar te koppelen?
« Reactie #11 Gepost op: 04 May 2017, 22:53:05 »
Oh, juist ja.
Verhaal is voor 2 uitleggen vatbaar.

Maar dit verhaal niet:
http://www.goinglocomodels.com/product/hornby-railways-r075-the-flying-scotsman-double-tender-limited-presentation-edition-1966-1973-oo-gauge-pre-owned/

Het was te mooi om waar te zijn. De lok heeft blijkbaar slechts kort met dubbele tender gereden, als museumlok. En dus niet in de reguliere dienst.
Maar hoe zit dat nou met de br42 danwel br44?

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 584
Re: Hoe 2 tenders aan elkaar te koppelen?
« Reactie #12 Gepost op: 04 May 2017, 23:15:21 »
Hallo

Deze loc's reden in de normale dienst met 1 tender
Een tweede tender stamt uit de museum inzetten, met name voor voldoende watervoorraad
In de rio Grande video over de br 41 ( later 041 kolenstook en 042 olie stook) wordt de inzet met een tweede tender om die reden niet als authentiek filmmateriaal beschouwd door de hardcore fotografen.
Vroeger waren er genoeg waterkranen om te watervoorraad onderweg ( snel) bij te vullen ,de  tweede tender was daarvoor niet nodig. Brandstof was er genoeg aan boord voor een langere inzet.

Gr. Ron

« Laatst bewerkt op: 04 May 2017, 23:18:04 door v140 »
Gr. Ron

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Hoe 2 tenders aan elkaar te koppelen?
« Reactie #13 Gepost op: 05 May 2017, 08:11:30 »
Anders moet je voor stoomlocs met dubbele tender in Afrika zijn. Daar reden regulier locs met twee tenders. Achterop met kolen en voorop met water (dacht ik).
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Hoe 2 tenders aan elkaar te koppelen?
« Reactie #14 Gepost op: 05 May 2017, 08:14:25 »
Zal wel andersom zijn. Water haal je makkelijker met een pijp uit de achterste tender dan kolen. Die wil je dichtbij hebben. ;D

Oh wacht, bedenk me dat je misschien zo'n Garrett bedoelt, met op het voorste draaistel het waterreservoir en op het achterste deel de kolenvoorraad.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...