Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zoeken in het Utrechts archief door Duikeend
Vandaag om 00:40:55
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
28 December 2025, 23:34:00
Common ground en Yamorc door bask185
28 December 2025, 23:18:25
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
28 December 2025, 22:59:20
koppeling vervangen Minitrix wagon door joespoor
28 December 2025, 22:58:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
28 December 2025, 22:34:35
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
28 December 2025, 22:26:16
MP4 wissel decoder aan sluiten op Intellibox door bask185
28 December 2025, 22:19:36
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Steven Loosman
28 December 2025, 22:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
28 December 2025, 22:02:12
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
28 December 2025, 22:01:18
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
28 December 2025, 22:00:10
Yamorc 7001 dood door Steven Loosman
28 December 2025, 21:54:10
lichtsluis een bezetmelding laten geven door maartenvdb
28 December 2025, 21:50:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
28 December 2025, 21:42:14
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
28 December 2025, 21:37:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
28 December 2025, 21:24:06
Raadplaatje door hielke1501
28 December 2025, 21:19:47
Ineens geen sound meer door Ronald A.
28 December 2025, 21:09:58
Rondom Charlois door Alewijn
28 December 2025, 20:46:08
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
28 December 2025, 20:40:01
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
28 December 2025, 20:36:20
foto's van "Nederlandse" Tds'en door MB6400
28 December 2025, 20:36:18
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
28 December 2025, 19:59:18
Ontraxs 2026 door Marty
28 December 2025, 19:48:45
Fleischmania Nostalgia door Eric v C
28 December 2025, 19:12:25
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0 door Duikeend
28 December 2025, 17:37:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door einte
28 December 2025, 17:05:21
Beekdaelen in H0 door einte
28 December 2025, 17:03:46
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Ronald69
28 December 2025, 17:03:30
  

Auteur Topic: Eén en één is één  (gelezen 10378 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re: Eén en één is één
« Reactie #30 Gepost op: 21 April 2017, 22:42:59 »
Gaaf hoor...

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Eén en één is één
« Reactie #31 Gepost op: 26 April 2017, 10:13:39 »
Nog eentje, jullie zagen op een vorige foto een lichtgrijs model van een Gaggenau. Nooit van gehoord als merk, maar wel een soort van generiek type vrachtwagen. Nou kwam ik op de beeldbank van Dordt een paar leuke foto's tegen:


Dit is de voorkant en achterkant van 'Wagen No 5' . Van Gend en Loos? Let vooral op de tentzeilconstructie achterop. Nummerbord; ik gok op H 30242  ::) :

En die wil ik.



Eerst het chassis maar eens van de carrosserie scheiden. 1 klinkje afslijpen en met een mes de beide delen voorzichtig van elkaar loswrikken. Het dakje en de zijkanten zijn totaal anders, dus die zagen we eraf, de achterkant van de cabine laten we staan. Het schutbord/voorruit-deel is te lomp dus die gebruiken we niet. Ook is er geen sprake meer van kettingaandrijving maar een cardan, dus de reductiekast bij de achterwielen en de ophanging van de kettingophanging verwijderen. De cardan maak ik uit een stukje messing staf o 1 mm, waar ik een oogje aan buig. Steek de achteras door het oogje en het lijkt op een differentieel (stangetje onderaan op de foto). Ook zijn de carbdlampen al gesneuveld, die sieren nu de vrachtwagen van Weduwe De Klerk ( mijn vorige in dit draadje, ook nog niet klaar).

Een nieuwe cabine wordt uit styreenplaat gesneden, met een bol, naar voren aflopen dakje. Er horen richtingaanwijzers en spiegels bij, die heb ik van geëtste staartschijven gemaakt, het is ongeveer dezelfde maat. En nog een tent-achtig rek gemaakt, die hoort in de laadbak en steunt op/in de cabineachterwand.



Hele wagentje lichtgrijs geverfd, nieuwe cabine en tent-rek ook en dan begint het al wat te lijken. Cardan op z'n plek gelijmd en incl hele chassis zwart gespoten, dan zijn de grote moten klaar. Toen de carrosserie weer op het chassis, het bankje bruin en weer geplaatst, het stuur op z'n plek gelijmd en de cabine en het tent-rek geplaatst. De richtingaanwijzers en de spiegel zijn met een zwarte marker aangestipt, uiteraard iets zilver tpv het spiegeltje zelf. De wielen netjes grijs ( beetje transparant gelaten voor een verweerd uiterlijk) en de cushion banden weer bij-gezwart met een marker en t begint al te lijken.

De tekst erop is vrij simpel, dat heb ik met een merkstift gedaan. Snelhedenbord ( roodwitblauw, voorkant) en nummerplaat had ik al langer; gewoon een schreefloos lettertype uitzoeken in wit uittypen op gekleurde ondergrond en printen op dik papier, dus ook erop gezet. Het doek over het tent-rek is nog wel lastig. Op foto's zie je dat het als een rol op het dak van decabine wordt gelegd, maar dan snapt niemand wat die 'drol op het dak' moet voorstellen. Dus maar anders; van dundruk papier (er was nog een bijbeltje met een blanco bladzijde over) een soort naar voren geschoven zeil gevouwen en gefrommeld. Door die laagjes is het wel overtuigend, de volgende actie is het natmaken met verdunde houtlijm, dan kun je die echt stof-achtig plooien.

En als dat gedaan is, dan alleen nog de achterlichten, de koplampen en het glas in de cabine. Iemand een tip voor mooie koplampen? De meeste Märklin modellen hebben carbid-emmers, daarom ben ik op zoek.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: Eén en één is één
« Reactie #32 Gepost op: 26 April 2017, 11:32:19 »
Zo, weer een geweldig modelletje erbij.  (y)

Gaggenau is toch de stad waar de fabriek stond?
https://de.wikipedia.org/wiki/S%C3%BCddeutsche_Automobil-Fabrik_Gaggenau

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Eén en één is één
« Reactie #33 Gepost op: 26 April 2017, 12:57:17 »
Yep, Gaggenau is in moeilijkheden geraakt, Benz heeft m overgenomen en ingelijfd. In Gaggenau worden nu nog achterassen voor vrachtwagens gebouwd. Maar dat is een heel andere discussie.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5564
  • Team Mitropa
Re: Eén en één is één
« Reactie #34 Gepost op: 26 April 2017, 23:30:53 »
Leuk Hok geworden Gert (y)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Eén en één is één
« Reactie #35 Gepost op: 26 April 2017, 23:55:13 »
Koddig!
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6817
  • Spaar ze allemaal.
Re: Eén en één is één
« Reactie #36 Gepost op: 27 April 2017, 10:33:40 »
Die bovenste foto hier van die eh, vinex wijk, waar is de bestrating van?
Is dat zand met een witte klinkerstrook om de parkeerstrook af te bakenen ofzo?

Stephan.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Eén en één is één
« Reactie #37 Gepost op: 27 April 2017, 14:36:42 »
Nee hoor, gewoon klinkers, maar wel een scheidslijn van witte keien. Je kunt het uiterst linksonder wel zien, de strook tegen de stoeprand naar de put toe is wat schoner en daar herken je de klinkers wel.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8619
  • Nooit uitgeklust....
Re: Eén en één is één
« Reactie #38 Gepost op: 27 April 2017, 21:01:51 »
Wat een leuk dingetje! Mooi Gert! (y)

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10777
Re: Eén en één is één
« Reactie #39 Gepost op: 28 April 2017, 11:33:37 »
Nee hoor, gewoon klinkers, maar wel een scheidslijn van witte keien. Je kunt het uiterst linksonder wel zien, de strook tegen de stoeprand naar de put toe is wat schoner en daar herken je de klinkers wel.
De straten waren vroeger gewoon véél stoffiger. Dat is de reden dat veel stadstrambedrijven (en ook de gemeentereinigening) sproeiwagens hadden om de straten nat te maken. In langere periodes zonder regenval werd het anders een grote zandstorm in de steden.
No dress rehearsel, this is our life.