BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Modelauto's => Topic gestart door: roadster36 op 14 april 2017, 13:18:25
-
Voor de Nederlandse modulebaan die ik aan het bouwen ben ,wil ik een vrachtwagentje hebben.
Het tijdperk wordt 1910-1915.
Nou zijn daar niet zo heel veel auto`s voor te vinden maar dat hoeft ook niet want er reden bijna geen auto`s in die tijd in de dorpen ;D
Maar op het station wat ik ga bouwen reed er een zeer regelmatig en wel deze.
Het merk is Arbenz
Eugen Arbenz begon in 1904 in Albisrieden bij Zürich een automobielfabriek, al vanaf 1905 vervaardigde de fabriek alleen nog vrachtwagens. In 1922 ging de fabriek failliet maar werd in 1924 voortgezet door Edwin Oetiker, die nog tot in 1934 vrachtwagens bleef bouwen.
Het heeft dus niets met Mercedes of Benz te maken.
(https://myalbum.com/photo/3AfYNol1Yhl6/1k0.jpg)
Nou had ik voor dat doel al eens een setje van Marklin gekocht en wel deze.
Die auto`s hadden alle mankementen dus sloop was geen probleem.
Mocht iemand die lelijke blauwe nog overhebben , ik wil er ook nog een aanhanger bij maken (y)
(https://myalbum.com/photo/gtaXTSnjMWjD/1k0.jpg)
De Blauwe en de oranje gaan er dus aan
De freesmachine aangeslingerd tot ik dit overhield
(https://myalbum.com/photo/suWqcsgB37JO/1k0.jpg)
Een beetje frotten en klooien en je komt al aardig in de buurt.
(https://myalbum.com/photo/AQleOIterxb0/1k0.jpg)
Een en een is dus een ;D
motorkapje nog wat te laag en nog een canvas kapje prutsen.
Word vervolgt
-
Top, je gaat als een speer (y) !
-
Leuk Jan. (y)
-
Word een fijne pruttelbak Jan (y)
-
Altijd cool zo een frankenstein project (y) :)
Grtz,
Samuel.
-
Het canvas dakje.
Eerst van messing draad 0,4 een kapframe gemaakt om de vorm er in te krijgen.
pogingen om de kap van papierenzakdoekjes te maken werden geen succes.
Dan maar latoenkoper van 0,1 mm dik
(https://myalbum.com/photo/PHNH9MekAkf2/1k0.jpg)
Hier en daar nu nog wat naden opvullen met tin en de vijl er even over.
-
Cool blijf dit volgen, ware scratchbuilding (y)
-
Geinig Jan , weer eens wat anders dan treinen. (y)
-
2 ;D
-
Het wagentje eens even aangekleed voor een totaalindruk.
(https://myalbum.com/photo/XuLfXRm2Z0tc/1k0.jpg)
-
Niet om 't één of ander, maar die van de Johanna Hoeve had niet zulke treeplanken. Of moet het dat ding niet worden?
Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
-
Klopt helemaal Tom.
Maar van twee bestaande wagentjes scratch iets frotten zal natuurlijk nooit helemaal het juiste wagentje worden.
Het chassis ziet ook al iets anders, als het er geloofwaardig uitziet vind ik het goed.
-
Mooi gedaan, Jan! (y)
Leen.
-
Hier en daar nog wat kleine dingen bijgewerkt en even een grijs sausje er over heen ;D
(https://myalbum.com/photo/BqNNpqZVbQZY/1k0.jpg)
-
wat een kleur al niet uitmaakt (y)
-
Hallo,
Nou het karretje vindt ik geloofswaardig hoor (y)
En i.d.d. wat een kleurtje al niet doet. Mooi gedaan.
Vr.Gr. Wim
-
Ik zie het zo naar het front tuffen.
-
Het zou zo maar kunnen dat hij in 1914 door het leger gevorderd is , maar gelukkig heb ik daar geen gegevens van ;D
-
En daarna was het nog even afwerken.
Rubber van de wielen zwart. hier en daar deurscharnieren en handgreep met messing aanstippen.
De lompe gegoten lampsteunen van de gril afgesneden en de lampen nieuwe steunen gegeven van 0,2 mm draad
(https://myalbum.com/photo/PZokgsNycabM/1k0.jpg)
Slinger van messing draad buigen.
En de rubber mat op de treeplank even van een messing stootstrip voorzien.
Stuurwiel een houtkleur geven.
(https://myalbum.com/photo/HBjBFzyP71VI/1k0.jpg)
En Gert Arkema had nog een provincie kenteken liggen. (y)
(https://myalbum.com/photo/taITBlTsb2z6/1k0.jpg)
In die tijd stonden er langs de wegen hectometer paaltjes met een gekleurde band.
de kleur op die band gaf aan, aan welke eisen een voertuig moest voldoen om op die weg te mogen rijden.
En op de auto`s zat een bord die dat aangaf.
(https://myalbum.com/photo/A6G6bsGawfjX/360.jpg)
-
Wat een heerlijk kneuterige bak Jan (y) (y)
-
Hij is op de foto`s groter dan hij is ;D ;D
-
Oma Duck achter het stuur...?
Zeer fraai ! (y)
-
Hij kan best wel leuk fröbelen he, die Jan. ;)
-
Ik ben nog aan het overwegen of ik de twee leren riemen van de kap naar de voorveren nog zal maken of gewoon weg zal laten. ???
-
Had nou gewoon niks gezegd. Nu zeg ik, jaaaaa! :laugh:
-
Nee nee, Jan... De kantjes eraf lopen wordt niet gewaardeerd. :police: Erop die dingen!
-
Pfffff lekker dan ;D
-
Prachtig mooi Jan. (y)
-
Zo heb ik er ook eentje, gelijksoortige periode, maar deze reed in Dordrecht:
(http://beeldbank.regionaalarchiefdordrecht.nl/serveimage.cfm?file=large/3/2/552_321578.jpg)
Fascinerend; cushionbanden, reed langzamer dan een fiets (12 KM) en waarschijnlijk afkomstig uit een legerdump na WO1. Die wil ik.
(https://c1.staticflickr.com/4/3846/32988390293_2f03a33661_k.jpg) (https://flic.kr/p/Sg588T)
Dus dezelfde blauwe Büssing van Marklin genomen (onder) en aan het zagen en vijlen geslagen. De bak is te breed en de motorkap moet wijken voor iets anders.
(https://c1.staticflickr.com/4/3841/33822909285_f6976ae8c8_k.jpg) (https://flic.kr/p/TwPfyn)
Ziehier, het vijl- en zaagwerk duurde langer dan het construeren van een nieuwe cabine, de bekende cabrio-bus van Roskopf (onder) verloor zijn neus, die zit nu hieraan.
(https://images.ricardostatic.ch/images/t_1800/v1/product/live/875410500_v0_1/sonstige-roskopf-392-magirus-ausflugs-omnibus)
Met dank aan verkoopsite Rocardostatic
-
Blijft leuk dat verbouwen van die oude hokken.
Ook bij jou, een en een is een ;D
-
Gaaf hoor...
Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
-
Nog eentje, jullie zagen op een vorige foto een lichtgrijs model van een Gaggenau. Nooit van gehoord als merk, maar wel een soort van generiek type vrachtwagen. Nou kwam ik op de beeldbank van Dordt een paar leuke foto's tegen:
(http://beeldbank.regionaalarchiefdordrecht.nl/serveimage.cfm?file=large/1/0/555_10282.jpg) (http://beeldbank.regionaalarchiefdordrecht.nl/serveimage.cfm?file=large/4/0/552_401942.jpg)
Dit is de voorkant en achterkant van 'Wagen No 5' . Van Gend en Loos? Let vooral op de tentzeilconstructie achterop. Nummerbord; ik gok op H 30242 ::) :
En die wil ik.
(https://c1.staticflickr.com/3/2874/34114145932_d233f76869.jpg) (https://flic.kr/p/TYxV4S) (https://c1.staticflickr.com/3/2884/34114147582_0e93cea3a2.jpg) (https://flic.kr/p/TYxVyj)
Eerst het chassis maar eens van de carrosserie scheiden. 1 klinkje afslijpen en met een mes de beide delen voorzichtig van elkaar loswrikken. Het dakje en de zijkanten zijn totaal anders, dus die zagen we eraf, de achterkant van de cabine laten we staan. Het schutbord/voorruit-deel is te lomp dus die gebruiken we niet. Ook is er geen sprake meer van kettingaandrijving maar een cardan, dus de reductiekast bij de achterwielen en de ophanging van de kettingophanging verwijderen. De cardan maak ik uit een stukje messing staf o 1 mm, waar ik een oogje aan buig. Steek de achteras door het oogje en het lijkt op een differentieel (stangetje onderaan op de foto). Ook zijn de carbdlampen al gesneuveld, die sieren nu de vrachtwagen van Weduwe De Klerk ( mijn vorige in dit draadje, ook nog niet klaar).
Een nieuwe cabine wordt uit styreenplaat gesneden, met een bol, naar voren aflopen dakje. Er horen richtingaanwijzers en spiegels bij, die heb ik van geëtste staartschijven gemaakt, het is ongeveer dezelfde maat. En nog een tent-achtig rek gemaakt, die hoort in de laadbak en steunt op/in de cabineachterwand.
(https://c1.staticflickr.com/3/2888/34114148162_26d89b0e86.jpg) (https://flic.kr/p/TYxVJj) (https://c1.staticflickr.com/3/2820/34114146142_613e789b9f.jpg) (https://flic.kr/p/TYxV8u)
Hele wagentje lichtgrijs geverfd, nieuwe cabine en tent-rek ook en dan begint het al wat te lijken. Cardan op z'n plek gelijmd en incl hele chassis zwart gespoten, dan zijn de grote moten klaar. Toen de carrosserie weer op het chassis, het bankje bruin en weer geplaatst, het stuur op z'n plek gelijmd en de cabine en het tent-rek geplaatst. De richtingaanwijzers en de spiegel zijn met een zwarte marker aangestipt, uiteraard iets zilver tpv het spiegeltje zelf. De wielen netjes grijs ( beetje transparant gelaten voor een verweerd uiterlijk) en de cushion banden weer bij-gezwart met een marker en t begint al te lijken.
De tekst erop is vrij simpel, dat heb ik met een merkstift gedaan. Snelhedenbord ( roodwitblauw, voorkant) en nummerplaat had ik al langer; gewoon een schreefloos lettertype uitzoeken in wit uittypen op gekleurde ondergrond en printen op dik papier, dus ook erop gezet. Het doek over het tent-rek is nog wel lastig. Op foto's zie je dat het als een rol op het dak van decabine wordt gelegd, maar dan snapt niemand wat die 'drol op het dak' moet voorstellen. Dus maar anders; van dundruk papier (er was nog een bijbeltje met een blanco bladzijde over) een soort naar voren geschoven zeil gevouwen en gefrommeld. Door die laagjes is het wel overtuigend, de volgende actie is het natmaken met verdunde houtlijm, dan kun je die echt stof-achtig plooien.
En als dat gedaan is, dan alleen nog de achterlichten, de koplampen en het glas in de cabine. Iemand een tip voor mooie koplampen? De meeste Märklin modellen hebben carbid-emmers, daarom ben ik op zoek.
-
Zo, weer een geweldig modelletje erbij. (y)
Gaggenau is toch de stad waar de fabriek stond?
https://de.wikipedia.org/wiki/S%C3%BCddeutsche_Automobil-Fabrik_Gaggenau (https://de.wikipedia.org/wiki/S%C3%BCddeutsche_Automobil-Fabrik_Gaggenau)
-
Yep, Gaggenau is in moeilijkheden geraakt, Benz heeft m overgenomen en ingelijfd. In Gaggenau worden nu nog achterassen voor vrachtwagens gebouwd. Maar dat is een heel andere discussie.
-
Leuk Hok geworden Gert (y)
-
Koddig!
-
Die bovenste foto hier van die eh, vinex wijk, waar is de bestrating van?
Is dat zand met een witte klinkerstrook om de parkeerstrook af te bakenen ofzo?
Stephan.
-
Nee hoor, gewoon klinkers, maar wel een scheidslijn van witte keien. Je kunt het uiterst linksonder wel zien, de strook tegen de stoeprand naar de put toe is wat schoner en daar herken je de klinkers wel.
-
Wat een leuk dingetje! Mooi Gert! (y)
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
-
Nee hoor, gewoon klinkers, maar wel een scheidslijn van witte keien. Je kunt het uiterst linksonder wel zien, de strook tegen de stoeprand naar de put toe is wat schoner en daar herken je de klinkers wel.
De straten waren vroeger gewoon véél stoffiger. Dat is de reden dat veel stadstrambedrijven (en ook de gemeentereinigening) sproeiwagens hadden om de straten nat te maken. In langere periodes zonder regenval werd het anders een grote zandstorm in de steden.