Ter vergelijking hier een oude ansichtkaart van het eerste Bossche station uit 1868. Het gebouw aan de Veemarktweg dat later als rijtuigloods van de tram functioneerde dateert dus uit hetzelfde jaar. Ik ben benieuwd wat er na 1993 van geworden is en zal proberen meer informatie te achterhalen.
@wilco: Strikt genomen is dit het tweede station. Leden van de Nijmeegse vereniging Noviomagus stellen terecht dat de foto dus geen weergave van het "Duitse" station zou zijn, maar van de locloods (deze had kennelijk een verdieping). Het "station" was niet veel meer dan een veredelde bouwkeet, er lijken geen foto's van te zijn overgeleverd. Het gebouwtje zou hier dan wat meer naar links hebben gestaan.De verwarring ontstaat doordat, zo wordt het geschreven, het station uit 1865 in 1879 is verplaatst naar de huidige locatie. Nijmegen is dan al geen vestingstad meer maar het opnieuw tijdelijke gebouw (al in 1878 gereed) is toch nog in deze stijl opgetrokken. Het neogotische station van Peters is in 1892 klaar en twee jaar later gaat het tijdelijke onderkomen al naar de Ooypolder. Stationsweb noemt het eerste gebouwtje niet eens als station. De vraag die bij mij opkomt is of delen (materialen) van de oudste gebouwen gezien de geringe ouderdom niet gewoon gebruikt zijn bij de verplaatsing naar de huidige locatie, waar ze ook maar heel kort dienstdeden.Grtz, René
De verwarring ontstaat doordat, zo wordt het geschreven, het station uit 1865 in 1879 is verplaatst naar de huidige locatie.
Nog maar eens verder zoeken... en zie: de historie van ook dit gebouw is compleet beschreven Alleen: het is kennelijk in 1993 gedemonteerd om ook weer opnieuw opgebouwd te worden zoals in de Ooijpolder. Ik woon al vele jaren niet meer in Den Bosch, en zou niet weten wat er mee gebeurd is. Kennelijk lijdt het gebouw eveneens een schaduwbestaan als het al ooit herrezen is. Iemand die meer weet over het vervolg? http://www.bossche-encyclopedie.nl/publicaties/bossche%20bladen/pdf/1993-4Drunen.pdf