Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 17:02:36
Uhlenbrock Iris door phdirk
Vandaag om 16:53:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:29:31
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 15:56:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door ronaldvd2000
Vandaag om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 14:39:27
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 14:25:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
  

Auteur Topic: Lokpilot DCC v4 met kuren  (gelezen 3499 keer)

Rene de Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: Lokpilot DCC v4 met kuren
« Reactie #30 Gepost op: 11 April 2017, 08:30:03 »
Die hardware matige backup is er ook. Die kan de programmer software nl wel lezen (das nl de 3e geheugenbank...).
Dus een volledige reset vanuit de programmaer is wel mogelijk.

Dat ESU er voor gekozen heeft de reset naar de defaults te doen vind ik prima, altijd na testen je eigen juiste instellingen terug.
Wat ze dan (nog?) niet hebben gemaakt is om vanuit een centrale de 3e bank te laten restoren (door bv CV 8 de waarde 128 te geven).

Overigens kun je al je de programmer hebt de uitgangssituatie opslaan en wijzigen wat je wilt. Ff je file terugblazen en je hebt 'm ook gereset.
Dus of het zo gezien handig is, is misschien ook een vraag waarom ESU die keuze heeft gemaakt.

Rene.
He, een raadplaat *tje :)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6732
Re: Lokpilot DCC v4 met kuren
« Reactie #31 Gepost op: 11 April 2017, 08:43:25 »

Vindt het iets anders als je zou zeggen dat de verkoper in dit geval een steek heeft laten vallen. Hij/zij had de decoder naar fabrieksinstellingen kunnen/moeten zetten.
Men kan er namelijk niet vanuit gaan dat iedereen een LokProgrammer heeft, en bij veel CV's kun je dan heel moeilijk bij.


Rare gedachtengang toch. Een decoder is ingesteld op een lok met een specifieke motorsetting, misschien wel met Zwitserse seinen, een digitale koppeling enz. Moet de lok dan bij verkoop gereset worden, nee toch? Het resetten vind ik sowieso een paardenmiddel en er wordt veel te snel naar gegrepen (vind ik).

Als je bij van Biervliet een lok koopt heb je de keuze er een decoder in te laten zetten en de lok wordt voor je ingesteld en afgeregeld. De gedane instellingen zullen bewaard worden als default. Zo gaat de lok naar de klant en zo hoort het ook (naar mijn mening).

Over de LokProgrammer: reuze handig zo'n ding om snel met wat muisklikken iets in te stellen. Maar feitelijk overbodig mits je niet met sound aan de gang gaat. Met het boekje erbij kun je prima met je centrale CV's lezen en schrijven mits je er wat affiniteit mee hebt maar dat geldt voor alles.

Gr, Ben.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Lokpilot DCC v4 met kuren
« Reactie #32 Gepost op: 11 April 2017, 10:19:31 »
@ingenium, Kwam meer omdat ik duidelijk mijn mening gaf en mensen daar over vielen alsof ik de waarheid verdraaide. Dat viel wel even verkeerd ja :-\

Maar we hebben het over software toch, daar heb jij als hardware engineer toch niks mee? :angel:
Schaak ;D Maar goed, in deze wereld bestaat er bijna niet meer zoiets als pure hardware engineer tenzij je dat in een specialisatie doet. Ik ben dan ook eigenlijk meer embedded systems engineer maar daarbij denken anders vaak aan Raspberry Pi, Linux en Windows CE (of weten überhaupt niet wat het is :P). En daar heb ik wel wat kennis van maar doe ik niets mee ;D Vandaar dat ik dan de term hardware engineer gebruik.

@Marcel112, recovery is geen reset... Daar gaat jouw vergelijking dus mank. ::) En zelfs bij een recovery ga je niet veel vinden. Telefoon is encrypted (Android default) en zelfs zonder dat ga je niet zomaar account info terug vinden al je gaat graven (wat geen reset is).

En net als Ben vind ik je gedachtegang over de verkoper ook erg raar. Ja, in zo'n geval zou eht hadig zijn als de verkoper de fabrieks waardes terug zet die geladen worden voor een reset (en zal ik een eventuele verkoper nu ook vragen) maar dan moet je dit gedrag wel weten. Iets waar, zoals Klaas al aan gaf, ESU met geen woord over rept in handleidingen.

Rare gedachtengang toch. Een decoder is ingesteld op een lok met een specifieke motorsetting, misschien wel met Zwitserse seinen, een digitale koppeling enz. Moet de lok dan bij verkoop gereset worden, nee toch? Het resetten vind ik sowieso een paardenmiddel en er wordt veel te snel naar gegrepen (vind ik).
Er wordt inderdaad te snel naar gegrepen. Maar naar fabrieksinstellingen brengen en de standaard waarde herstellen zijn dus twee dingen. Bij verkoop zou ik dus wel graag hebben dat de verkoper de laatste herstelt maar de instellingen wel laat staan. Op die manier reageert de decoder ten minste op een bekende manier als ik een keer het paardenmiddel in moet zetten. :police:

Als je bij van Biervliet een lok koopt heb je de keuze er een decoder in te laten zetten en de lok wordt voor je ingesteld en afgeregeld. De gedane instellingen zullen bewaard worden als default. Zo gaat de lok naar de klant en zo hoort het ook (naar mijn mening).
Ergens wel, ik zie het laten inbouwen dan ook meer als het aanschaffen van een loc met decoder. En van die loc's hoef je er niet vanuit te gaan dat ze naar decoder fabrieksinstellingen gaan (maar adres 3 zou wel handig zijn altijd). Maar dat je als klant niet weet wat er gebeurd na een reset vind ik dan weer niet echt handig. :-\

Over de LokProgrammer: reuze handig zo'n ding om snel met wat muisklikken iets in te stellen. Maar feitelijk overbodig mits je niet met sound aan de gang gaat. Met het boekje erbij kun je prima met je centrale CV's lezen en schrijven mits je er wat affiniteit mee hebt maar dat geldt voor alles.
Eens, ook al niet met het boekje ;D Ik vind het de beste zet ooit van ESU dat de LokProgrammer software ook gewoon de CV's uit kan spugen (y) In het verleden met andere decoders dat gewoon uit het boekje gedaan maar dit maakt het wel echt makkelijk, zeker nu de decoder zo veel kan. Als ik bijvoorbeeld nu kijk naar een Zimo (die ook mega veel kan) en ik moet de CV's doen met de vaak wat vage omschrijvingen in het boekje, dan word ik toch niet zo blij :-\ En ja, de LokProgrammer is zeker handig en geeft je wat extra opties om de instellingen op te slaan en te kopiëren naar een andere decoder enz. Maar gelukkig is het zonder ook prima te doen, anders zou ik al lang overgestapt zijn naar Zimo.

Die hardware matige backup is er ook. Die kan de programmer software nl wel lezen (das nl de 3e geheugenbank...).
Dus een volledige reset vanuit de programmaer is wel mogelijk.
Weet je zeker dit dit een derde set in de decoder is? Anders zou het makkelijk zijn voor ESU om ook echt een factory reset in te bouwen (misschien CV8 = 255 ofzo). Lijkt me eerder dat de LokProgrammer de fabriekswaarde op dat moment gewoon uit de software haalt en dat zou ook verklaren waarom er geen echte reset in zit.


Timo
« Laatst bewerkt op: 11 April 2017, 11:07:02 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox